Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  löpe utan bensoat  (läst 2963 gånger)

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
löpe utan bensoat
« skrivet: 07 jan-12 kl 12:41 »
Är det någon som vet om och i så fall var man kan få tag på ostlöpe utan bensoat i NÅGON form? Inte som natriumbensoat, bensoesyra eller något liknande, alltså. Jag vill verkligen inte ha den skiten i min ost, den är ju allergiframkallande! Det mäste väl finnas några andra sätt att konservera löpe på, eller? Salt t ex och det finns ju också i löpen, utöver bensoaten...
Västgötamor

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
SV: löpe utan bensoat
« Svar #2 skrivet: 10 jan-12 kl 14:42 »
tack för hjälpen  8)
Västgötamor

Lasse-Christian

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 01 aug-13 kl 17:43 »
Jag skulle också vilja få tag i löpe utan medföljande bensoat. Gärna svensk löpe om det finns?

Jag vet att bensoat förekommer i lingon med mera, men jag vill inte få i mig den syntetiska varianten av bensoat, eftersom syntetiska varianter brukar vara spegelvända krmiska varianter, som ger upphov till överkänslighetsreaktioner.

Någon som vet hur mycket bensoat Apotekets löpe innehåller? Det kanske är så pass små mängder att det inte har någon betydelse i den slutgiltiga osten?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #4 skrivet: 01 aug-13 kl 19:45 »
Bensoesyran kan inte ha höger/vänstervarianter.

Lasse-Christian

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 01 aug-13 kl 22:59 »
Uttryckte mig kanske lite oklart.
Menar att natriumbensoat och bensoensyra inte har samma molekylstruktur.

Sedan så bildas ju den syntetiska varianten, av bensoat, på ett lite annorlunda sätt.
Hur som helst, finns det några svenska märken, av löpe, som inte innehåller dessa ämnen?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #6 skrivet: 01 aug-13 kl 23:54 »
Uttryckte mig kanske lite oklart.
Menar att natriumbensoat och bensoensyra inte har samma molekylstruktur.

Sedan så bildas ju den syntetiska varianten, av bensoat, på ett lite annorlunda sätt.
Hur som helst, finns det några svenska märken, av löpe, som inte innehåller dessa ämnen?

Personligen har jag bara köpt löpe i ICA eller på apoteket utan att fördjupa mig i löpens konservering.

Självfallet har natriumbensoat och bensoesyra olika molekyluppbyggnad, de är ju inte samma substans. Bensoat eller bensoesyra konserverar löpet, jag vet inte vilken som huvudsakligen finns i löpet, bör vara pH-beroende. Högre pH ger bensoat, lägre pH bensoesyra.

Bensoesyran, och därmed också bensoaterna, kan inte ha olika spegelvända varianter beroende på ursprunget. Där är molekylen likadan, oavsett om ursprunget finns i lingon eller kemiindustrin.

Vad är det du misstänker kan hända med osten beroende på bensoesyran?

Lasse-Christian

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 02 aug-13 kl 12:47 »
Inte rädd för att det ska hända något med osten, utan snarare med den som äter av osten. Det vill säga jag  :).

Jag vet att en del ideella konsumentföreningar, som till exempel Äkta vara, har talat om att vissa människor kan utveckla överkänslighetsreaktioner, och till och med astma, mot de syntetiska varianterna av dessa ämnen.
Detta tycker jag är en varningssignal.

För att använda en gammal floskel så skulle jag vilja ha min ost så "naturlig" som det bara är möjligt. Och då går syntetiska ämnen bort i min bok.  (:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

415 gäster, 2 användare
simon.arvestrand, matematiker

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser