Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bevara lantraskors utfodring?  (läst 21537 gånger)

Ronny

• Skåne
SV: Bevara lantraskors utfodring?
« Svar #80 skrivet: 01 feb-12 kl 15:27 »
Jag förstår vad du menar. Inkorsning kan ju ske mer eller mindre omedvetet på något ställe. Genbankssystemet är bra, men den mänskliga faktorn finns alltid där om man inte skall hålla sig till enbart fryst genmaterial. Om misstanke uppkommer får man försöka se om det finns tecken som tyder på sentida inkorsning. Eftersom du tar linderdssvinet som exempel, så har man kunnat få bort någon kull som uppenbart varit korsad med tex vildsvin. Det är också helt riktigt att vi misstänker inkorsning av någon typ av minigris i en linje av linderödssvinet. Den ligger dock så långt bak att det endast går att försöka få bort djur där dessa tecken på inkorsning är uppenbara.

Jag menar att man ska vara tolerant med variationen inom en lantras (utan tecken på sentida inkorsning) och inte hänfalla åt färgformalism eller säga att tex en viss ras SKALL ha den eller den färgen/teckningen. Det är kanske lite svårt att förklara, men jag hoppas du förstår vad jag menar.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

LGL

• Västergötland
« Svar #81 skrivet: 02 feb-12 kl 01:53 »
Jag menar att man ska vara tolerant med variationen inom en lantras (utan tecken på sentida inkorsning) och inte hänfalla åt färgformalism eller säga att tex en viss ras SKALL ha den eller den färgen/teckningen. Det är kanske lite svårt att förklara, men jag hoppas du förstår vad jag menar.

Jag kan nog t.o.m tycka att en variation i olika egenskaper, även färg, är ett "kännetecken" för många lantraser. Fjäll/fjällnära är väl ett bra exempel. Troligen var också variationen hos de sydliga allmogekorna ganska stor.

Ronny

• Skåne
« Svar #82 skrivet: 02 feb-12 kl 19:04 »
Jag kan nog t.o.m tycka att en variation i olika egenskaper, även färg, är ett "kännetecken" för många lantraser. Fjäll/fjällnära är väl ett bra exempel. Troligen var också variationen hos de sydliga allmogekorna ganska stor.

Ja, det kan man säga. En del variation har dock tyvärr gått förlorad, eftersom det var ett relativt litet antal djur som man lyckades tillvarata. Vänekon är ett sådant exempel.

Den förr så omtalade smålandskon med sina berömda dragoxar är utrotad. Möjligen finns en genetisk spillra kvar inom ringamålagruppen. Gotlandskon är definitivt borta.
« Senast ändrad: 02 feb-12 kl 19:11 av Ronny »

Ronny

• Skåne
« Svar #83 skrivet: 13 feb-12 kl 17:31 »
Har blivit ombedd av Petter att skriva lite om lantraser i tidningen Åter. Tänkte göra ett försök. Om du har någon bra bild på någon eller några av våra lantraser så kan du maila den till mig på ronny@kackel.se. Petter ville ha bilder på alla lantraser, men det blir kanske för omfattande. Vi får se vad det blir av det här. Men ska säkert bli bra, med lite hjälp från er sida. Om ni skickar bilder så kan jag inte ta emot mer än 10 mb åt gången. Skicka bara riktigt bra bilder och förminska dem helst inte. Runt 1 mb är fullt tillräckligt för tryck i tidningen.

Det gäller inte bara kor. Allmogefår har jag inte många bilder på. Gotlandskaniner där man ser variationen skulle också sitta fint. Men alla lantraserna är av intresse.
« Senast ändrad: 13 feb-12 kl 17:44 av Ronny »

Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser