Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Å nej!!! möss...  (läst 13072 gånger)

Lina79

• Västergötland
Å nej!!! möss...
« skrivet: 03 jan-12 kl 10:37 »
suck... jag har märkt att jag fått nya inneboende  :(
är det på något sätt farligt för hönsen att det bor möss i hönshuset??
Kan de sprida sjukdomar och så?

Har fångat en, men vet att det finns fler, har inte sett dom men ser spår efter dom!
Har 2 st fällor som står där ute, hoppas jag kan fånga nån mer.

Har katt, men litar inte på att ha honom i hönsgården utan att han hade fått för sig att
ta en av hönsen, synd, för han är en grym jägare!!!

kan man lägga nåt i hönshuset som luktar illa för mössen??
ALLA TIPS MOTTAGES HJÄRTLIGT  ;)
Grand Danois, Bondkatt, Dvärgkochin, Mille fleur

Terese

• Gårdsmor, nu mera mor på riktigt!
    • Ångermanland
    • Min Blogg!
SV: Å nej!!! möss...
« Svar #1 skrivet: 03 jan-12 kl 10:52 »
Vi har peppar peppar inte fått (vad vi kunnat se) några möss eller andra gnagare i hönshuset.
Ett tips är kanske att se över hur du förvarar hönsens mat. Om det är oåtkomligt för dom eller om det är fritt fram. Och om det blir mycket foderspill inne hos hönsen.

Där jag bodde förut hade vi fodersäckarna direkt på golvet. Där vet jag inte vem som åt mest, hönsen eller gnagarna :/ Men nu har vi dom i en rejäl trälåda som vi synar då och då så dom inte gnager på den. och hittills har vårt foder fått vara ifred! :)

När det gäller fällor så tycker jag att dom där som fångar dom levande i en bur med "vippbräda" är effektivast. Då kan man fånga flera stycken mellan gångerna man vittjar den. Sen så kan man avliva dom på olika sätt. På sommaren dränkte vi dom men när det var kallt (som det var förra vintern) hade dom oftast frysit/svällt ihjäl innan jag kom ut på morgonen och sen igen på kvällen.
Ett stycke Gårdsmor som numera är mor på riktigt!

http://gardsmor.blogspot.se/

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 03 jan-12 kl 11:17 »
förvara foder i tunnor med lock. Musfällor kan man få i 4pack för runt en 10kr i fyndlådorna på diverse stormarknader. Jag har ca20fällor som jag nästan ständigt har uppgillrade,på hösten kommer det ofta möss,jag fånga 15st på en vecka men sen har jag varken sett eller fångat nån mer,katterna gör väl sitt oxå. Rökt fläsk sitter bra i fällorna,i höst använde jag gammal colasås som man har till glass,gillra fällan och häll på en klick,suveränt.
Fjäderfän och kaniner

kackelmann

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 03 jan-12 kl 11:21 »
Har du möss i hönsens utrymme eller där du förvarar fodret?
Om det är vuxna höns kan du hänga upp foderautomaten från taket, det försvårar för mössen att knapra. Där fodret förvaras kan man kanske låta katten härja.. de är ändå alltid bättre än vilken musfälla som helst :)
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Eurydike

• Småland
« Svar #4 skrivet: 03 jan-12 kl 12:21 »
Om mössen är inne i hönshuset går det väl att släppa in katten medan man stänger ut hönsen tillfälligt?

Lina79

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 03 jan-12 kl 22:40 »
Jag har hönsfodret inne i vårt boningshus i en tunna, och vi har inga möss inne i huset, de hade inte blivit långlivade i samma hus som min mäster-jägare  ;)
jag använder levande-fångst-fällor med vippbräda, men kör alltid LÅÅÅNGT bort i skogen och släpper ut dem (klarar inte att döda några djur, inte "ens" möss)..

4-ever

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 03 jan-12 kl 23:13 »
Vet inte om det stämmer, men det sägs ju att bara lukten av katt ska hålla mössen borta.
Kanske låter lite sisådär, men om du har innekatt så ska ju katten göra ifrån sig någonstans.
Lägg detta något i hönshuset, där hönsen inte tycker att det superkul att sprätta eller picka i sig det.
Som sagt, vet inte om det hjälper, men kanske värt ett försök?
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 03 jan-12 kl 23:58 »
Om ni använder fälla tänk på att mössen är mat för många djur. Därför är de lättast att fånga i fällan om man gömmer den. De känner sig otrygg på öppna ytor men under tex. en kartong känner de sig trygg. De rör sig längs väggar och under diverse bråte. Där är bästa platsen för fällan.  Övertäckning minskar även risken att andra djur som tex. småfåglar osv. fångas.

Krågedal

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 04 jan-12 kl 11:25 »
Hej. Förutom fällor så går det att förhindra möss, klipp ner några grenar från en (barrträd/buske) dess doft tycker inte möss om. Och kan du få tag på skvatran som luktar kattpiss, är den också jättebra, den växer vid en del göllar och småsjöar..... Mensjälv har jag ett antal fällor, finns nya slagfällor iplast som är min favorit, och bra "agn" är jordnött och honung...
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Lina79

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 05 jan-12 kl 10:39 »
Ok, det växer ganska mycket enbuskar här, så nu ska jag ut och samla på mig några kvistar  :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 05 jan-12 kl 11:37 »
Tänk på att enar växer väldigt långsamt, så ta inte för mycket från varje buske. Bättre med gran- och tallris, de växer bättre.

En är jättebra till många saker, staketstolpar, smörknivar, flätade enekorgar mm, men då måste man vara rädd om dem, så att de får växa sig tillräckligt stora, och man ska skörda bara lite åt gången, så att tillväxten blir så bra som möjligt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Stensjö

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 13 jan-12 kl 13:52 »
Har inte fått igång hönshuset än, men hade grym musinvasion inne i boningshuset för ett par år sedan, så det är den erfarenheten som talar här:
Enris hjälpte tyvärr inte alls hos oss. Vi tryckte fullt med sånt i hålen där mössen tog sig upp från källaren, men allt var borta på morgonen. Färska häggkvistar verkar dofta avskräckande en stund, men inte så att de försvinner för det. Vi hade alla möjliga typer av fällor högt och lågt, och höll på att ge upp och ringa Anticimex (hade möss i fruktskålar, barnens säng, under spisen - överallt!). Sambon övade upp en alldeles speciell snärt med innebandyklubban...
Men så hittade vi hinkfällan, och halleluja - alla möss är nu borta! Alltså en plastvippbräda som man fäster på en vanlig hink med vatten+glykol. Visst kan det debatteras om det är snällt att de får drunkna i glykol, men det går SNABBT - mycket fortare än när de fastnar fel i en slagfälla... Och det går många i samma fälla utan tömning. 14 stycken i en hink är rekordet här. Glykolen gör att vattnet inte fryser, och konserverar fångsten lite dessutom, så det luktar inte. Bra eftersom vi var tvungna att ha fälla i krypgrund där man får jobba en del för att ta sig in.
Jag ska ha en sån i hönshuset också, på "min sida" av nätet.

(Den funkar inte alls mot riktiga råttor dock, det har vi tyvärr fått testa också. Men där blev det Anticimex i alla fall till slut.)

johe71

« Svar #12 skrivet: 13 jan-12 kl 14:12 »
Men så hittade vi hinkfällan, och halleluja - alla möss är nu borta! Alltså en plastvippbräda som man fäster på en vanlig hink med vatten+glykol.

på den som jag har sett hos granngården så står det  "för att få användas måste fällan tömmas två gånger om dagen, morgon och kväll. Mössen ska då avlivas med ett hårt slag i nacken. Hinken får alltså inte fyllas med vatten eller annan vätska::)

kackelmann

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 13 jan-12 kl 14:12 »
Kan bara instämma om "hinkens" effektivitet. Den som gnäller över drunkningsdöd i glykolen har antagligen aldrig sett en mus dö på ett naturligt sätt, då de allt som oftast plågas ihjäl under utdragen tid av något rovdjur. Katten min kan leka i en halvtimme med fångsten innan han tar den av daga. Ingen skön syn men känns knappt lönt att ingripa, han gör det antagligen tio gånger om när jag inte är hemma.
Jag kör dock inte glykol utan sprit i hinken, har ingenstans där jag med gott miljösamvete kan hälla ut glykol. Men de dör lika fort ändå, hade webkamera på hinken innan och det tog väl en 5-10 sekunders simmande sen var det tyst i hinken igen..

PetraL

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 13 jan-12 kl 14:16 »

(Den funkar inte alls mot riktiga råttor dock, det har vi tyvärr fått testa också. Men där blev det Anticimex i alla fall till slut.)

Det har jag också bittert fått erfara, till slut blev det råttgift, naturligtvis på ett sätt så endast råttorna kan få tag på det, och banne mig va bra det funkar, ser bara ytterst lite spår av dem uslingarna nu (började lägga ut råttgift för ca två veckor sedan), hittade dessutom om en döing utanför hönshuset.
Petra vs Råttorna 1-0   >:D

hustran

« Svar #15 skrivet: 13 jan-12 kl 15:20 »
När vi hade möss o råttor i hönshuset så klippte vi ett litet hål i nätet,så att katten kunde komma in. Hon var suverän och det var rörande att se henne ligga och vakta. Hönorna låg i sina reden och katten i ett. Hon rörde aldrig en höna och hönsen blev så vana av att ha henne där.Snabbt som blixten rusade hon ut och "klippte" flera stycken.Ingen lek där inte. :)

lena70

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 13 jan-12 kl 18:46 »
Möss och råtter dras till maten och fodret. Om du har möjlighet, ha inget hönsfoder alls i hönshuset, förvara det någon annanstanns, och  i tunnor med lock på.
Ge inte hönsen så mycket mat, att det blir spill på golvet, som blir liggandes..
Varit lungt nu i hönshuset. Få se hur länge det varar..
DÄRIMOT har mössen upptänkt stugan jag har allt djurfoder i, men de struntar helt i kaninpelletsen och fårfodret, de vill bara åt havren..Som jag har i tunnor, direkt det blir lite spill på golvet kommer de, har levande fällor och alltid öppen dörr för katterna..
Katterna får ochså mössen i fällorna, det brukar bli mycket uppskattat!!!

Nina K

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 15 jan-12 kl 00:17 »
Önskar nästan jag haft möss hos hönsen också. Men min mus är bakom väggen inomhus  >:(. Håller till i ett enda rum i ena väggen o taket där den gnager som på knäckemacka  >:D Har lagt lite råttgift i en glipa men tycks han lever än. Kan de bli imuna mot giftet? Om jag haf större hål skulle jag hämtat katterna direkt. Känns som om nästa steg är att riva väggen.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #18 skrivet: 15 jan-12 kl 01:11 »
jag hittar inte hinkfällan på granngården  ??? skulle vilja köpa en sån nästa gång jag är i stan, för jag har ovälkomna gäster bland mina fodermorötter.  :-X
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

kackelmann

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 15 jan-12 kl 08:33 »
Det är bara en liten plastbricka med vippfunktion som man spänner över en hinkkant, hinken får man stå för själv. Så om du tittade efter hinkar var det kanske därför. Men den finns, om den finns, bland alla andra musfällor och tillbehör. Fråga personalen annars! Så här ser den ut, det är den svarta prylen över hinkens öppning alltså.

Vill du spara pengarna kan du göra en egen som jag gjorde. Botten på en glasslåda fick bli plattan (mycket hal och går inte att greppa i för musen, bra!), en blompinne fick bli axeln och så två små skåror i hinkens kant för blompinnen så den inte glider iväg. Får man dålig balans i den kan man justera med lite tejpade mynt på undersidan. Dra i en kort grov träskruv där du ska ha betet så inte betet hänger med ner i hinken. Jag såg på webcamen att mössen överlistade fällan ibland genom att gå runt på hinkkanten och ta betet från andra hållet. Men det löste jag genom att smeta konsistensfett på hela kanten. ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

660 gäster, 1 användare
Renevatio1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser