Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vart ska jag bo??  (läst 18944 gånger)

Nocturnia

• det är aldrig för sent att bli en bättre människa.
    • Västmanland
    • Vagkvinnan
Vart ska jag bo??
« skrivet: 31 dec-11 kl 22:58 »
Hejsan alla naturälskare!
Här kommer ett inlägg från en desperat Stockholmare som inte vill bo kvar.
Men jag vet inte vart jag vill flytta!

Det svåra är inte att veta att jag vill flytta härifrån, det svåra är att veta vart jag ska flytta.
Så jag tänkte att det kanske finns några vänliga själar där ute som orkar läsa igenom detta inlägg och kanske kan peka mig i rätt riktning.

Jag vill inte bo för nära en storstad. Jag vill inte bo helt isolerad heller då jag är en social människa.
Jag skulle vilja bo i ett hus (jag kan börja med lägenhet tills jag fått ihop pengar) någonstanns där det inte är helt omöjligt att få jobb.
Det får gärna finnas en mindre väldigt mysig stad i närheten.
Jag är definitivt inte en storstadstjej även om jag bott i förort till sthlm hela mitt liv men jag är inte heller en tjej som klarar sig med enbart sällskap av träd och fåglar (fast deras sällskap vill jag ju såkart ha också!).

Det är även viktigt att det finns andra runt min ålder (jag e 28 så plus och minus tio år?) i närheten så man kan börja bygga ett nytt socialt liv. Kommer inte att klara av att sitta ensam med katten hela tiden.
Naturen är otroligt viktig! Vill ha skog och djur omkring mig.
Och öppensinnade människor! Folk som gillar en även om man inte kan placeras i något fack, ens om det är alternativt.

Någon som känner att det här beskriver en stad dom känner till? Du kanske bor i en stad och tycker "hon skulle platsa här hos oss!". Eller vet du hur jag ska leta?

Jag mår så otroligt dåligt i stockholm men jag vill inte bara flytta till något ställe i panik så man ångrar sig. Jag vill hitta hem....

Tack på förhand!

sydtobak

• Skogstorpare
SV: Vart ska jag bo??
« Svar #1 skrivet: 31 dec-11 kl 23:29 »
Som utflyttad Stockholmare och numera skåning/blekingebo sedan 30 år rekommenderar jag givetvis denna landsända. Gynnsamt klimat, nära till både storstad, småstad och underbar natur. Jag har aldrig ångrat mig och det skulle du säkert inte heller göra. Men vart du nu än väljer att flytta önskar jag dig lycka till.
Min bästa ägodel är min vedspis!

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 01 jan-12 kl 01:07 »
Det som ställer till det är möjligheten att få jobb. Tänk så många trevliga ställen det finns som man kunde flytta till om det bara inte vore för att man måste kunna försörja sig också  :P

kackelmann

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 01 jan-12 kl 01:26 »
Också gammal nollåtta som bor i Skåne sedan länge. Rekommenderar södra sverige, lätt att odla, längre dygn, kortare vinter, lättare att försörja sig. Norra sverige har dock absolut en stor charm och många fina kvalitéer, men det mesta är svårare där.  :)

När jag läser det du skriver får jag en känsla av att du inte riktigt vill släppa stan. Min erfarenhet är dock att man har så fullt upp med sitt nybyggarliv att man har ingen lust att åka till stan nå mer, alls. Dessutom blir nöjesturer till stan ganska bökiga, det mesta umgänget i stan är alkoholbaserat och det går bort om du ska köra bil hem. Alternativet övernatta i stan men då får man hitta nån som tar hand om djuren o.s.v.
Om du bara skaffar ett tillräckligt risigt ställe så har du så fullt upp där så du har ingen lust att åka till stan.  ;D

Angående trevliga grannar, det här är ju en individsak och det är väl stört omöjligt att peka ut nåt område i sverige där folk är mer trevliga än nån annanstans. Det är lite slumpen som avgör här men om du går på husvisning och allting annat verkar trevligt, så stanna till och plinga på hos några grannar och fråga om de kan berätta lite om huset. Som svepskäl för att få dem att prata lite. Man märker rätt snabbt vad folk är för ena (utan att vilja verka särskilt fördomsfull..). Jag gjorde inte detta men hade tur då nästan alla mina grannar är i världsklass. Det är ekobonneri och umgänge, hjälpsamhet och låna-grejer-av-varann. Tror faktiskt de flesta är på det sättet, men vissa mer än andra. De ogina sura jävlarna är undantagen.

Du kanske kunde börja med att åka runt på WWOOF-gårdar nästa sommar (boka redan nu!) och få en känsla för vilka delar av landet är på ett visst sätt, hur naturen är och så vidare. Det är ett suveränt sätt att turista, göra nytta, lära känna folk och hitta ett hem.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 01 jan-12 kl 01:29 »
Kungsör! ;D
Liten jättemysig liten stad mitt i så att säja .
Bara 2 mil till eskilstuna o arboga , 1 timma till stockholm och 45 min till örebro .
Finns mkt lediga bostäder och vacker natur.
Bra kommunikationer!

Jag blev mkt glatt överasskad av denna lilla söta stad när jag flyttade hit för några månader sen.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 jan-12 kl 01:31 »
Jag skulle vilja flytta till Blekinge. I princip lika bra klimat som Skåne, men det är inte lika platt, skogfattigt eller dyrt och dessutom finns där en fin skärgård. Väldigt vackert är det också.

Sjaunja

• -
« Svar #6 skrivet: 01 jan-12 kl 02:27 »
Jag tycker det verkar som att Umeå är svaret!  Det är en universitetsstad med många unga och det är en öppensinnad stämning. Mycket kultur och musikliv. Finns några kollektiv med folk i din ålder på landet några mil från stan men med bussförbindelser.

Bo

« Svar #7 skrivet: 01 jan-12 kl 06:54 »
På tal om att WWOOFa får man gärna göra det hos mig. - Om man är en ung glad och läcker tjej. - Alltså för balansens skull, själv är jag ungefär motsatsen. - Jag har sänt en bön till makterna att allt skall gå sönder samtidigt och när jag pajar, är det ju bra om man redan lärt upp någon som kan ta över.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
Jag var som du!
« Svar #8 skrivet: 01 jan-12 kl 09:54 »
Jag bodde i Stockholm, i stan och vantrivdes men hade nära och kära där. Tillslut när jag var 25 så fick jag nog. Tog mitt pick och pack, hyrde en liten stuga långt ute på Värmdö. Jag tvingades skaffa lite nya vänner där. Jobbet inne i stan pendlade jag till och gamla vänner höll jag kontakt med via telefon. De kom gärna till mig på helgerna och levde lantliv om somrarna  :)

Nästa steg var att säga upp mig och fixa jobb på Värmdö, då fick jag fler vänner där. Det är en process, åtminstone så var det det för mig. Efter detta så har jag flyttat runt en del. Kännt mig lite rotlös. Bott några mil åt alla riktningar från Stockholm utan att riktigt vilja slå mig till ro. De sista 12 åren har jag bott söder om Stockholm. Men chansade på ett boende i Gävle. Efter två år så fick jag nog. Jag trivs bättre söderut.

Sen ett år tillbaks så bor jag i Blekinge. Här har jag funnit allt. En underbar sambo, en lite för liten stuga och lite djur  :)

Våga ta chansen, till förändring! Den behöver ju inte vara så drastiskt i första skedet. Testa nåt nytt som du annars skulle säga nej till.

Mvh "den rotlösa nomaden"  ;D

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

knodden.

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 01 jan-12 kl 10:02 »
Jag skulle vilja flytta till Blekinge. I princip lika bra klimat som Skåne, men det är inte lika platt, skogfattigt eller dyrt och dessutom finns där en fin skärgård. Väldigt vackert är det också.

jag håller med :)

malarmaster

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 01 jan-12 kl 10:10 »
som bleking kan jag bara hålla med men tyvärr är jobbmarknaden konstant dålig så många blekingar inklusive undertecknad har fått emigrera norrut till småland. men avståndet är ju inte långt så täta besök kan göras framförallt sommartid.(svåger o kompisar har båtar,det drar) Men med ett bra yrke i bakfickan finns det ju möjlighet att hitta ett jobb även här,stugor,mindre gårdar m.m finns det att välja på,dock skall man tänka på ur odlingssynpunkt att sommrarna kan vara torra o det är periodvis risk för torka,framförallt i kustbandet. Ulf

malarmaster

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 01 jan-12 kl 10:20 »
Hejsan alla naturälskare!
Här kommer ett inlägg från en desperat Stockholmare som inte vill bo kvar.
Men jag vet inte vart jag vill flytta!

Det svåra är inte att veta att jag vill flytta härifrån, det svåra är att veta vart jag ska flytta.
Så jag tänkte att det kanske finns några vänliga själar där ute som orkar läsa igenom detta inlägg och kanske kan peka mig i rätt riktning.

Jag vill inte bo för nära en storstad. Jag vill inte bo helt isolerad heller då jag är en social människa.
Jag skulle vilja bo i ett hus (jag kan börja med lägenhet tills jag fått ihop pengar) någonstanns där det inte är helt omöjligt att få jobb.
Det får gärna finnas en mindre väldigt mysig stad i närheten.
Jag är definitivt inte en storstadstjej även om jag bott i förort till sthlm hela mitt liv men jag är inte heller en tjej som klarar sig med enbart sällskap av träd och fåglar (fast deras sällskap vill jag ju såkart ha också!).

Det är även viktigt att det finns andra runt min ålder (jag e 28 så plus och minus tio år?) i närheten så man kan börja bygga ett nytt socialt liv. Kommer inte att klara av att sitta ensam med katten hela tiden.
Naturen är otroligt viktig! Vill ha skog och djur omkring mig.
Och öppensinnade människor! Folk som gillar en även om man inte kan placeras i något fack, ens om det är alternativt.

Någon som känner att det här beskriver en stad dom känner till? Du kanske bor i en stad och tycker "hon skulle platsa här hos oss!". Eller vet du hur jag ska leta?

Jag mår så otroligt dåligt i stockholm men jag vill inte bara flytta till något ställe i panik så man ångrar sig. Jag vill hitta hem....

Tack på förhand!
jag har under mitt liv också flyttat runt på jakt efter jobb o livskvalitet,även provat på stockholmslivet men det var inget för mig.Sedan 25 år bor jag nu i södra småland o det kan rekommenderas,härlig natur,möjlighet till trivsamt boende och jobb.
Jag skulle rekommendera dig att titta på Växjöområdet, gott om ungdommar(universitetet),natur,inte så svårt att få jobb(givetvis beroende på utbildning) aktiv handel med många affärer(och jobb),trevlig stadskärna framförallt sommartid.
nära till kusterna i söder(blekinge) o öster(Kalmar o Öland) Öppna o trevliga människor. Du är välkommen du också. Ulf

kackelmann

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 01 jan-12 kl 10:32 »
Ett hjälpmedel att hitta var i landet som det bor trevliga människor kanske kan vara alternativ.nu's medlemskarta?  ;D ;D
http://www.alternativ.nu/index.php?action=googlemap

Där nålarna duggar som tätast måste det ju vara riktigt trevligt och alternativt. Låt oss se. Skåne, Uppland och runt Östersund, om man undantar stadskärnorna. Kan det vara en utgångspunkt?  ;)

ClaesMotKlass

• -
« Svar #13 skrivet: 01 jan-12 kl 11:55 »
"Det får gärna finnas en mindre väldigt mysig stad i närheten"

Sveriges mysigaste stad heter Ystad. Det är bara så. Alla andra städer rev kulturmarxisterna på 60-talet.
  Jo, samtliga städer i sverige förutom visby och gamla stan i stockholm...men dessa städer är museum.

Ser att det bor flest alternativare utefter väg 13 mellan höör-hörby-sjöbo. Dessa tätorter är ingen höjdare men dess omgivningar erbjuder överkomliga gårdar och hus.
alternativ light

Skalman

« Svar #14 skrivet: 01 jan-12 kl 12:17 »
Men vad har du med dig i bagaget när det gäller erfarenheter av andra platser än Stockholm? Tänker främst på landsbygd-by-tätort-småstad. Barndomsminnen? Släktrötter? Något som får dig att lockas av något annat än Stockholm. Jag antar att du utgår från något slags erfarenhet som du har, när du vill något annat än Sthlm. Börja nysta där.

För övrigt är det väl bara att testa och pröva dig fram som gäller.

Håller med den som skrev att du inte verkar vilja släppa taget om Stockholm. Talar väl kanske för att börja testa med boende en bit utanför Stockholm. Kanske bara fritidsboende till att börja med.

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #15 skrivet: 01 jan-12 kl 12:25 »
Flytta till småland billiga hus kostar nästan ingenting, trevliga människor själv bor jag i utkanten av ett litet samhälle med skogen som granne men ändå grannar ,tre städer inom 2 mil i olika riktningar med stort kulterutbud och 6mil till jönköping  där finns allt, men jobben är ju inte så många det beror ju på vad för utbildning man har själv pendlar jag 11/2 veckai småland 11/2 vecka i stockholm och långledigt på sommaren /praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

melongurka

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 01 jan-12 kl 12:44 »
Det finns mängder av småkommuner i Sveriges avlånga land som har billiga hus och även billiga gårdar om man vill köpa. Men ett jobb är väl ändå nödvändigt och prio ett. Varför inte välja ut tio småkommuner som har billiga boenden till salu, ok kommunal verksamhet och som du känner skulle vara en framtid för dig. Sen är det väl dags för arbetsmöjligheterna runt omkring, samt att kolla övrig information  som kommunikationer, handel mm. Sen det riktigt svåra, att våga bryta sig loss.

Nocturnia

• det är aldrig för sent att bli en bättre människa.
    • Västmanland
    • Vagkvinnan
« Svar #17 skrivet: 01 jan-12 kl 12:44 »
Oj tack för alla fina svar! Har definitivt fått en hel del att tänka på.

Jag har inte svårt att släppa Stockholm, dock finns det tre personer här som jag älskar så otroligt mycket. Men inte ens kärleken till dom kan göra mig lycklig i denna stressade stad....
Så jag måste flytta.

Jag har bott på värmdö och Ingarö men känner att det är för nära Stockholm, kan inte riktigt släppa taget då och pendlar till mina "gamla" områden vilket blir väldigt jobbigt.
Därför vill jag flytta lite längre ifrån.

Sen undrar jag vad WWOOF-gårdar är för något?

Jag känner verkligen att jag behöver börja om på ny kula, har inga besparingar så jag kommer nog få nöja mig med lägenhet någonstans men hittar jag rätt mysig liten stad så gör inte det något.

Ska kolla upp städerna ni skriver om och det här med WWOOF-gårdar.

Tusen tack fina människor för eran hjälp!!

kackelmann

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 01 jan-12 kl 13:11 »
WWOOF är ekogårdar där du i utbyte mot mat och husrum kan jobba ett par timmar om dagen under några veckors tid. Ett utmärkt sätt att prova på lantlivet och komma ut till olika ställen i Sverige. Kolla mer på http://www.wwoof.se/home/

Uppfinnaren

• Småland
« Svar #19 skrivet: 01 jan-12 kl 14:02 »
klart du ska flytta till ... Skruv ... i södra Småland. Vi har precis flyttat hit. Trevlig liten by, med fina människor och Alternativare i närheten. Här finns det båda billiga lägenheter att hyra och småhus till salu. (fler än det som syns på hemnet ...) Lagom avstånd till Växjö. Ja, vad mer ska man säga. Skruv  ;D
Make the world your priority, live your life ecologically

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser