Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vart ska jag bo??  (läst 18935 gånger)

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: Vart ska jag bo??
« Svar #60 skrivet: 03 jan-12 kl 20:10 »
Jag vill be TS att fundera lite på vilken typ av vinter som lockar mest och sedan styra sin resa efter vad svaret är... Vintern pågår trots allt halva året(teoretiskt sett iaf) :)

Här uppe i Norrbotten där jag bor är sommaren helt underbar med ljus hela dygnet. Den är kort och intensiv! Vintrarna däremot är kalla, långa och snörika. Om man är ovan bilförare är det inte så kul alla gånger - inte om man är en van bilförare heller för den delen :-\ Vi får så kallt som -38 ibland(tack och lov är det sällsynt), även om jag själv hellre tar det än 0-gradigt och regnblask hela vintern...

Hur långt kan du tänka dig att pendla till ett jobb? Här uppe är det inget ovanligt med 1 timmes resväg för att ta sig till jobbet, och då ska du ju hem igen på kvällen... Iofs är det väl inte mindre tid i bil i storstads-rusningstrafik, men då är avstånden ofta kortare och man kan ta alternativa färdsätt. Här går bussen förbi... öh... aldrig, men en mil härifrån går den förbi 3-4 ggr/ dag beroende på vilken riktning du ska åt. Kan du tänka dig att ha bil? Att köra för att ta dig någonstans? Eller vill du kunna ta buss/tåg el dyl?

Folket här uppe är precis som på alla andra ställen; trevliga, snälla, hjälpsamma... men även griniga, skvallriga, ogina... det finns alla typer här, precis som på de flesta ställen i vårt fantastiska land.

Jobb kan vara svårt att hitta, speciellt i en mindre by/samhälle, men inte omöjligt. Hus och marker är billigare här uppe, om du inte söker dig till de populäraste områderna i anslutning till de större städerna här... 15 minuters körtid utanför Luleå kostar en gård ganska mycket, men åker du 15 minuter till halveras priserna, ibland ännu mer.
Det finns inte lika många riktigt stora jordbruk här uppe som det gör i de sydligaste delarna, men det är för att det är lite mer skog och berg här uppe och mer 'platta' ytor där nere...

Det är längre mellan 'alternativarna' här uppe än söderut, men ganska många är vi och vi är hyfsat bra på att ha kontakt med varandra :)

Jag inser att det låter som ett 'flytta inte till norrland' inlägg, men det är helt fel. Jag älskar det här och det finns ingenting i hela världen som kan få mig att flytta söder om luleälven 8) Här i min by(den som ligger en mil bort alltså) bor det många sörlänningar och alla älskar det här, även om de förundras över hur mycket snö det kan komma ;D

Vad jag menar är att du måste fundera ut vilka premisser DU vill leva under. Det finns negativa och positiva saker (och personer) på alla ställen - glöm inte bort att ta reda på vad de är...

Hoppas du flyttar norrut  ;D

:-* /Anette, Morjärv
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Huggorm

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 03 jan-12 kl 20:13 »
Jag bor strax utanför (Velinga) och tycker Tidaholm är en lagom stor stad och folk häromkring är himla trevliga.
Har du möjligtvis en grön rock?

vindensbonig

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 03 jan-12 kl 20:18 »
Jag som just tänkte rekommenderat Tidaholm...

Är du därifrån? Jag bor strax utanför (Velinga) och tycker Tidaholm är en lagom stor stad och folk häromkring är himla trevliga. Vi bodde mitt inne i Mullsjö innan (samhälle ca tre mil härifrån) och det är stor skillnad på folk!

Naturen är fin här, lite väl kallt på vintern ska medges (fast det var nästan ännu värre i Mullsjö, jag lyckades med konststycket att flytta från ett av de snörikaste kallaste ställena söder om norrland, till det andra...)

Det finns billiga hus. Men inga jobb.

Just nu håller vi på att blåsa bort.
Nä ja bor inte där nu mera  men ja kan lova att det kan bli riktigt mycket snö och kallt  1976 var det bara 37 minus bara nyårsdagen :)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #63 skrivet: 03 jan-12 kl 20:57 »
Har du möjligtvis en grön rock?

Måste den vara grön? En rock i Velinga har vi så klart annars ;) (och inga vägskyltar för det är alltid några klåfingersbusar som skruvar bort dem)
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Nocturnia

• det är aldrig för sent att bli en bättre människa.
    • Västmanland
    • Vagkvinnan
« Svar #64 skrivet: 04 jan-12 kl 09:28 »
Vad jag menar är att du måste fundera ut vilka premisser DU vill leva under. Det finns negativa och positiva saker (och personer) på alla ställen - glöm inte bort att ta reda på vad de är...

Hoppas du flyttar norrut  ;D

:-* /Anette, Morjärv

Du har helt rätt där! jag föredrar iofs också snö framför blask men samtidigt avskyr jag verkligen kylan :P Så det lutar åt söderut för min del.
Har skrivit ut en karta där jag markerat dom städer som föreslagits här i forumet och Halland drar väldigt mycket just nu för min ena syster bor faktiskt där.

Men vi får se hur det blir :) Fortfarande mycket saker att kolla upp!

Tack än en gång för alla underbara svar!

Sjaunja

• -
« Svar #65 skrivet: 04 jan-12 kl 20:13 »
bälinge..  vi stormtrivs..  ;D
jag tycker det är fint hela vägen till Boden..

Kul! I Bälingegården har man varit på en massa skoldanser :D   Jag är född i Avan.

kackelmann

• Skåne
« Svar #66 skrivet: 11 jan-12 kl 05:34 »
Nu efter att New York Times rekommenderat Dalarna som enda svenska resmål så kanske man inte ska rekommendera just Dalarna. Kanske översvämmas av massa feta yankees.   ??? ;D
http://www.svd.se/resor/new-yorks-times-ak-till-dalarna_6760945.svd
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Dela detta:

* Inloggade just nu

657 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser