Jag tycker att alla åtgärder som syftar till att höja bond/huskatters status är av godo. Jag kommer inte på något husdjur som
kan bli så illa behandlat som vissa katter blir. Jag hör ibland folk i omgivningen beskriva sig själva som stora djurvänner - de har hunden i sängen, ber affärerna om jordgubbar till hönsen, hästen har gardiner i stallet (

) etc. Samtidigt, när man frågar om de har katt, säger de att ”Javisst, det springer omkring en del på gården. Just nu är det lite för många, men kattpesten brukar ju reglera det där…”
Det klart att de flesta behandlar även stallkatter bättre än så, men det är inte heller alldeles ovanligt med den attityden. Tittar jag på gårdarna härikring vet jag åtminstone 3-4 st. Och att de, halvt om halvt förvildade, inavlade katterna far illa är väldigt uppenbart – dessutom sätter de nya, oönskade kattungar till världen och de slåss och skadar/blir skadade. Det är ju för alla de katterna som någonting måste förändras!
Argumentet att det blir svårt att följa upp lagen har jag svårt att förstå. Det gäller väl för de flesta lagar som syftar till att reglera människors agerande? Det är inte tillåtet att köra 110 på en 90-väg, att misshandla kvinnor eller att fiffla med skatten. Allt det där är sådant som ändå förekommer i väldigt stor utsträckning, men det i sig är väl inte ett skäl till att avskaffa lagarna? Att förändra en attityd sker successivt och någonstans måste man börja.