Jag upplever att vi har fler sjuka huskatter än raskatter på jobbet. Kanske för att vi får in fler huskatter, men tycker att majoriteten av alla raskatter vi får in är just för förebyggande mot sjukdomar (tex vaccination). Säger ju en del om hur viktigt det är med vissa saker som inte görs för att man "bara" har en huskatt.
Hur många "huskatter" går det på varje raskatt om man tittar på hur många katter det finns?
Alla "raslösa" katter är inte automatisk bra på alla sätt, och alla raskatter är inte dåliga på alla sätt. Men det kommer att dröja till långt efter att vi fått den tekniska möjligheten att avla bort defekter på raskatter innan de generellt är lika sunda genetiskt som bondkatter, om det någonsin kommer att inträffa.
Sen vet jag inte om du ska dra några slutsatser på det ni får in på kliniken, jag menar förutom hur många katter det finns i absoluta tal så kan det finnas skillnad i vilka som anlitar andra veterinärer, eller till och med "leker veterinärer" själva, vilket är rätt vanligt att uppfödare gör, både för de katter de har och de som de sålt. Att anlita veterinär för sånt de anser sig kunna göra själva är ju bara för att få intyg för att kunna vara med på utställningar.