Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Obligatoriskt att kastrera katter...  (läst 37289 gånger)

JonasWess

• En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
SV: Obligatoriskt att kastrera katter...
« Svar #60 skrivet: 30 dec-11 kl 23:38 »
Vore det inte bättre med en lag som förbjuder katter utanför egna tomtgränsen?

Varför ska katter som enda husdjur få driva om kring vind för våg och ställa till besvär?

Och jag gillar katter, när de är där de ska vara.

Jag tror inte att det funkar med att inte låta katter gå som dom vill för en katt förstår inte var den gränsen går för oftast har katter revir som sträker sig över kanske flera tomter om det är på landet eller i ett villaområde. En hanes revir kan sträcka sig även över flera honors revir & kan där para sig med varje hona om han inte kastreras & det kan bli många oönskade kattungar tyvärr.
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

JonasWess

• Närke
« Svar #61 skrivet: 30 dec-11 kl 23:40 »
Inte jag så mycket heller numera sedan byarna här omkring "avfolkades" på bondkatter. Och jag bor på landet.

Men jag har flera bekanta nere på samhället som fått möbler "duschade" av hankatter både på altaner och inomhus, får ha ständig passning av barnens sandlådor, fått skrapande och grävande i blom och grönsaksland.

Och det största besväret är ju att se dessa vildkatter och deras miserabla liv.

Ja, jag kan säga såhär en kastrerad katt duschar inte folks möbler. Därför jag till viss del tycker att det borde bli kastrering på katter, men visst kan jag förstår folk som bor på landet & har dom till råttjägare att man vill föra sina katters gener vidare om dom är bra råttjägare.
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

JonasWess

• Närke
« Svar #62 skrivet: 30 dec-11 kl 23:44 »
Det är liksom vitsen att katten tar mössen ute. Inne kan man använda fällor och tjosan. Och det är sällan man förvarar särdeles stora mängder hö eller djurfoder inomhus.. Och helt ärligt, hur många villaägare har särskillt stora problem med möss? I villaområden funkar det med innekatter som man kliar mellan öronen då och då. De fyller liksom ingen funktion annat än sällskap. På en gård är det annorlunda! Jag har ingen stor djurhållning än på långa vägar, men är ändå tacksam för varenda strykarkatt som kollar av gården. Inne har jag inget behov av katt. Funkade med slagfälla och nån ostbit.. Men, inte fan blir man av med utemössen på det viset!

Att kastera en gårdskatt är dock självklart! De flesta har inte behov av galet många katter, utan en gör jobbet bra nog. En kastrerad katt håller sig närmare gården, och kissar inte överallt. Smidigt och bra.

Liknelsen vid lösa hundar var rätt skev. Hur stor skada gör en katt i fårhagen? Eller, hönsflocken? Hur många katter har en vaktinstinkt som gör att de biter en människa som kommer in på deras revir? (nä, alla hundar gör inte det. Men det förekommer)

Jag tycker att det mesta Du skrev här var riktigt bra sagt!!  :D

JonasWess

• Närke
« Svar #63 skrivet: 30 dec-11 kl 23:46 »
Jag skaffade katt just för att jag hade problem med möss och råttor. Råttgift vill jag inte ha då jag både har barn och hundar. Fällorna gick hunden i men råttan var där en gång och sedan dess besökte de den aldrig mer. Katten är oslagbar! Förr bodde jag nära en stor väg som dödade en hel del av våra katter. Men vi tog en kull på varje honkatt innan den kastrerades och tänk om det inte fanns några villiga han katter att tillgå  ::) Och att stänga in dem  :o De måste hålla rent på möss och råttor ute också!
Däremot är det toppen att det blir olagligt att överge sina djur. Det är verkligen ett steg i rätt riktning. Grannarna vet för det mesta vems katt som hör vart. Och flyttar grannen från till exempel sommarstugan så har ett brott begåtts  (:)

Nej som du skrev råttgift kan vara farligt för andra djur & barnen. Jag ville påpeka att det var bra du skrev det där med att ta en kull på katten för var ju ett förslag man ville yrka på med att man ska kunna ta en kull på sin katthona innan man kastrerar den. Vilket jag tycker är bra om man vill hålla sin stam på bra råttfångare igång & detta är ju inte så svårt då för att hålla ner antalet oönskade kattungar.

Bra att ni har sån koll på era grannars katter.  :D

JonasWess

• Närke
« Svar #64 skrivet: 30 dec-11 kl 23:48 »
Tycker det är ett jättebra lagförslag. Högre status åt katten!

Och att tidelag ska bli klassat som djurplågeri är verkligen på tiden!

Ja det måste bli ändring på katters betydelse för bondkatter, blandraser & huskatter som dom även kallas för måste få en högre status. Det födds allt för många katter som kastas ut eller avlivas för dom inte har några hem att komma till. Bondkatten kommer aldrig att försvinna från svenska folkhem för det är den typ av katter det finns flest av i hela världen.  (:)

JonasWess

• Närke
« Svar #65 skrivet: 30 dec-11 kl 23:53 »
Hanar ær i allmænhet glupskare æn honor, gæller både kastrerade och okastrerade. Dom naturliga sticker ivæg på friarstråt ibland och då springer dom av sig. Kastrerade gør ju inte det och dærfør blir dom lætt før tjocka, och ær man en "Gustaf" så ær det jobbigt att jaga... bættre att hænga inne och kæka lasange. Gustaf ær nog inte lika kvick att akta sig før bilar som dom slanka, okastrerade heller.

Jag tror inte riktigt på det där för vi har haft kasterade hankatter & honkatter. Kan säga att dom har varit lika duktiga fångare av alla möjliga djur.

Hankatterna kom oftast hem med stora råttor & sorkar & en & annan orm med.
Honkatterna kom oftast hem med småmöss, småfåglar, även ibland skator & ormar.

Så katter kan vara riktigt duktiga jägare oavsett om dom är hanar eller honor. Äldsta hankatten vart 19 1/2 år. Han jagade allt möjligt tills han vart gammal & gagig det sista året. Han var kvarterets värsting trots att han var kastrerad & var utmärkt på att hålla borta skadedjur & oönskade katter.
« Senast ändrad: 30 dec-11 kl 23:56 av JonasWess »

anders50

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 31 dec-11 kl 08:41 »
Jag tror inte att det funkar med att inte låta katter gå som dom vill för en katt förstår inte var den gränsen går för oftast har katter revir som sträker sig över kanske flera tomter om det är på landet eller i ett villaområde. En hanes revir kan sträcka sig även över flera honors revir & kan där para sig med varje hona om han inte kastreras & det kan bli många oönskade kattungar tyvärr.

Nu tänkte jag nog på att ägaren till katten skulle se till att den höll sig på tomten.

anders50

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 31 dec-11 kl 08:44 »
Ja, jag kan säga såhär en kastrerad katt duschar inte folks möbler.

Då har nog vissa av mina och bekantas kastrerade katter glömt att läsa förhållningsreglerna de fick av veterinären!

kbh

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 31 dec-11 kl 09:42 »
Nu tänkte jag nog på att ägaren till katten skulle se till att den höll sig på tomten.
Du som vet uppenbarligen hur dresserar man en katt till det ?

fishyerik

• Uppland
« Svar #69 skrivet: 31 dec-11 kl 11:53 »
Vilken skön tråd! Här finns alla kvaliteter på inlägg, allt från Jan Lindgrens och Tjalves och därifrån hela vägen ner till, ja, jag vill inte nämna några namn...

Katter är ett mer omfattande ämne än den egna situationen, det finns oftast fler aspekter på kattfrågan än man kommer på sådär direkt.

Självklart jublar raskattsuppfödarna, för många av dom handlar uppfödningen främst om pengar och prestige, men det är ju fint att de har sommarkattsfenomenet att skylla på.

Möss kan föröka sig extremt fort, med en dräktighetstid på några veckor, generationscykel på drygt 2 månader och kullar på över 10st under goda förhållanden kan det bli astronomiska antal på kort tid om de inte kontrolleras.

http://youtu.be/IOwinLWrEIw

Möss kan bo i väggar ja, men de kommer ut ibland om det inte finns vatten och mat i väggarna, då kan en katt ta dom. Finns det vatten och mat i väggarna har man nog större problem än mössen.

En slagfälla kan ta en mus per gång den vittjas, visst kan det hända att två möss fastnar, men det är mycket vanligare att ingen mus alls fastnar. En katt som jagar möss kan ta stora antal, och rör den sig ute kan den påverka den lokala populationen.

Katter anses av många vara en starkt bidragande orsak till att våra små ödlor inte har starkare populationer än de har, människor får inte röra vilda reptiler, men inget kan hindra en lös katt från att rensa reviret från dom.  Mer än en gång har jag hört folk berätta att de tagit med sig katten till sommarstället och fått en liten hög med små döda ödlor serverade varje dag av den stolta katten.

Det finns andra muspredatorer, räv kanske man inte vill ha på en gård, hund är nämnt, men det innebär betydligt mer jobb att ha en hund.

Små ugglor kan ta väldigt mycket gnagare, visst är det inte säkert att man får ugglor bara man sätter upp en holk för dom, men chansen ökar väldigt om man sätter upp holkar på lämpliga platser, sen är det inte mycket jobb med ugglorna. Jag inser att ugglor inte tar möss inomhus och att det inte är en lösning för alla, men det kan minska populationen på en gård. Det är just när alla söker svaret i samma lösning, och tillämpar det på alla möjliga sätt som det brukar uppstå problem.

Illrar kan vara riktigt duktiga musjägare, där en iller inte kommer in gör inte en katt det heller. Illrar har svårt att göra allvarlig skada på människor, behöver inte rastas som hundar, men ställer lite andra krav på ägaren.

Det kanske verkar som om jag byter åsikt medan jag skriver, men så är det inte, jag belyser bara några olika aspekter i det här som sagt ganska omfattande ämnet, jag tror inte det finns något enkelt svar. Kanske att producerande gårdsägare skulle få undantag för brukskatter, det kan ju styras upp med gräns för antal och villkoras. Jag är nog inte känsligare än genomsnittet, men en sak som gör mig orolig så att det påverkar mig fysiskt är när lagar, regler och domslut genomlyses av en syn på djur som om vi levde i en disney-värld och ser djur enbart som ett substitut för en människa, oavsett om det är en kompis, partner eller ett barn man saknar. Visst kan det vara bättre att skaffa till exempel en katt eller undulat än ett barn, men nånstans måste man inse att djur är olika, och det är inte rimligt att lagstifta efter en djursyn där djur enbart är substitut för människor.

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Jan lindgren

« Svar #70 skrivet: 31 dec-11 kl 17:07 »
Det, om något vore väl djurplågeri, att tvinga en katt som är van att komma och gå som den vill att vara innekatt!!!

Mina katter är extremt bra på att hålla bort allsköns gnagare och lillpojken kommer vi att kastrera om och när det finns behov (ur vår synvinkel) för det, inte en sekund tidigare (lag eller inte).
Kattens livskvalite påverkas garanterat av kastrering.

Hej!
Två av våra katter är vildkatter. Honan sprang om man kom närmare än 100meter. Det tog tid innan vi kunde mata in henne men nu är hon en synnerligen kelig katt som aldrig skulle drömma om att gå ut i voljären om vädret är det minsta dåligt. Hannen är kastrerad. Han föddes på vår gård. Som ungkatt var han skygg men jag satt många timmar och kastade räkor till honom. Så småningom kom han så nära att vi kunde fånga in honom. Han blir upprörd om vi inte klappar honom när vi går förbi. Han går gärna ut en stund i voljären men påpekar mycket ljudligt när han vill gå in. Det är en kul katt som tror att han kan prata, förmodligen anser han oss som korkade när vi inte alltid förstår.

Jag tror alltså att det går utmärkt att ta in vildkatter. Förmodligen finns det vissa individer som av någon anledning inte går att tämja men oftast beror det nog på att människor inte vill göra sig besvär.

Självklart ska man kunna ha sin katt ute men på sina egna ägor. Jag vill slippa andras katter hos mig.

Intressant att ingen tar upp problemet med toxiplasmos. Känner du inte till parasiten så kolla Wikipedia.
MVH
Jan

anders50

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 31 dec-11 kl 19:18 »
Du som vet uppenbarligen hur dresserar man en katt till det ?

Tror inte jag skrivit nåt om att jag kan dressera katter!   ???  Och för övrigt så är katter de mest egensinniga/obildbara djur som finns!  Men däremot kan jag tala om att massor av kattägare har sina katter antingen inomhus eller ute på olika sätt så att de inte lämnar tomten.

Och jag gillar fortfarande katter!

Ferdinandsdotter

• Småland
« Svar #72 skrivet: 31 dec-11 kl 19:53 »
"för övrigt så är katter de mest egensinniga/obildbara djur som finns!"
Kan inte riktigt hålla med dig där. Jag har haft katter som kommit på inkallning, apporterat och spelat döda men grannens äck... lilla Pudel är inte ens rumsren  >:(
Gillar dock hundar som är hyfsat dresserade och visst, det finns väl mer vilja hos en hund att anpassa sig till matte än hos en katt kanske :)

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #73 skrivet: 31 dec-11 kl 20:04 »
Det går visst att dressera katter och att lära inkallning för att förhindra att den lämnar tomten. Det är inte alls svårt Men då måste man naturligtvis lägga ner lika mycket tid som till en hund/ häst eller dyligt. Jag har tränat familjens katter att sitta vackert, krypa, hoppa och lätt sök ( av godis inne dagar med dåligt väder) Just enbart för man alltid sagt det inte går, och dottern har också  katt som enbart är ute lös när familjen är ute på tomten /bor i stora staden och inget staket har/ Kommer på inkallning till grannarnas stora förvåning. .
Våra är arbetande gårdskatter och väldigt duktiga sådana. Katten vet vad ett NEJ betyder  även ett VARSEGOD Men det krävs tid och som med all dressyr av kunna läsa djur och tajming   OCH att man inte förmänskligar djuret utan utnyttjar situationen här och nu.

Så släng dig i väggen anders50 Katter är inte egensinniga/obildbara djur utan som med både djur och ungar blir det man gör dom till.   ;)
                                                   MvH Coke
« Senast ändrad: 31 dec-11 kl 20:09 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Suresh

• -
« Svar #74 skrivet: 31 dec-11 kl 20:21 »
Men du låter naturligtvis inte Hugo gå lös?

Naturligtvis gör jag det och jag hoppas att han gör bygdens alla honor på smällen, för syrran sin skall han ge fan i.

anders50

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 31 dec-11 kl 21:26 »

Så släng dig i väggen anders50 Katter är inte egensinniga/obildbara djur utan som med både djur och ungar blir det man gör dom till.   ;)
                                                   MvH Coke

Har gjort så!  Men tycker fortfarande att katter är ohjälpligt obildbara och egensinnade!   Och retsamma!  Och mycket dummare än en hund  ;D

Det enda kommando de begriper är rasslet av torrfoder i matskålarna!  Och ljudet av besticken på min tallrik när jag ätit klart och de förväntas få det sista!    Då kommer de!    ;D

Trötta och slöa är de också....

Ferdinandsdotter

• Småland
« Svar #76 skrivet: 31 dec-11 kl 21:39 »
Hoppas det inte gjorde ont.  o:)

och glöm inte att de är "alldeles underbara" och söta :)

Jag vill bli katt i mitt nästa liv tror jag ;D

tinna.m

• Skåne
« Svar #77 skrivet: 31 dec-11 kl 23:12 »
Tror inte jag skrivit nåt om att jag kan dressera katter!   ???  Och för övrigt så är katter de mest egensinniga/obildbara djur som finns! 
Tror du har missat nåt, till missarnas förtjusning.
Katterna har dresserat dig.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #78 skrivet: 01 jan-12 kl 01:37 »
Nee du Anders du har fel .
Jag tränade min älskade katt  ( numera avliden)till att vara min personliga hjälp när jag har ont .
Han masserade min onda rygg när jag behövde det , låg som en ´krage runt min nacke o hals när den värkte o spann hårt så alla mina muskelknutar löstes upp .
Han kom alltid direkt när jag ropade på honom , eller om han mor kallade på honom.
Han svade alltid med ett speciellt ljud när jag ropade "Bäsis var är du?"
Han visste att jag hade ont på natten så han sträckte ut sej mage mot mage o sov med tassarna runt min hals så jag kände mej varm o trygg trotts fruktansvärda plågor.
Han kunde sitta fint och vänta.
Så ja man kan dressera katterna.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

anders50

• Gäst
« Svar #79 skrivet: 01 jan-12 kl 10:34 »
Nee du Anders du har fel .
Jag tränade min älskade katt  ( numera avliden)till att vara min personliga hjälp när jag har ont .
Han masserade min onda rygg när jag behövde det , låg som en ´krage runt min nacke o hals när den värkte o spann hårt så alla mina muskelknutar löstes upp .
Han kom alltid direkt när jag ropade på honom , eller om han mor kallade på honom.
Han svade alltid med ett speciellt ljud när jag ropade "Bäsis var är du?"
Han visste att jag hade ont på natten så han sträckte ut sej mage mot mage o sov med tassarna runt min hals så jag kände mej varm o trygg trotts fruktansvärda plågor.
Han kunde sitta fint och vänta.
Så ja man kan dressera katterna.

Finns alltid undantag som bekräftar regeln!  ;)    Gäller även kattdressörer!  ;) 

Tror jag ska bli katt hos dig i mitt nästa liv.....då ska det bli massage.... :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 2 användare
Gunilla Rech, Numera

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser