Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Obligatoriskt att kastrera katter...  (läst 37286 gånger)

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
SV: Obligatoriskt att kastrera katter...
« Svar #40 skrivet: 29 dec-11 kl 20:49 »
Jag skaffade katt just för att jag hade problem med möss och råttor. Råttgift vill jag inte ha då jag både har barn och hundar. Fällorna gick hunden i men råttan var där en gång och sedan dess besökte de den aldrig mer. Katten är oslagbar! Förr bodde jag nära en stor väg som dödade en hel del av våra katter. Men vi tog en kull på varje honkatt innan den kastrerades och tänk om det inte fanns några villiga han katter att tillgå  ::) Och att stänga in dem  :o De måste hålla rent på möss och råttor ute också!
Däremot är det toppen att det blir olagligt att överge sina djur. Det är verkligen ett steg i rätt riktning. Grannarna vet för det mesta vems katt som hör vart. Och flyttar grannen från till exempel sommarstugan så har ett brott begåtts  (:)

anders50

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 29 dec-11 kl 20:49 »
Där håller jag inte med dig ett dugg, har man möss inne eller utanför huset är katten helt oumbärlig. Innan jag skaffade katt hade jag fan ta mig möss hela vintern i väggarna. Skit överallt i köket, söndergnagda soppåsar och brödpåsar. Skrapade och pep så illa så jag var tvungen att sova med hörselproppar .. mitt ute på landet!! Tog säkert 40 i fällor ändå var det konstant problem.
Sen skaffade jag en redig bonnakatt.
Nästa höst kom de in, härjade runt i två-tre dagar och sen hade katten tagit de allihopa. Har inte haft en musjävel inne eller ute sen dess. Han vet precis var de går in och ut ur huset och tar dem där när de försöker.

Har man inte problem med mus bor man kanske i ett landskap där möss inte är så livskraftiga, man har ett nyare mustätt hus eller så bor man i lägenhet.

Länge leve gårdskatten, med eller utan kulor!

Om du läser det jag skrev så gällde det möss som lever och förökar sig inomhus, inte möss ute och i uthus!  Möss som har det gott inomhus har ingen anledning att kuta ut på gårdsplanen och utsätta sig för döden.

Det måste vara en liten smidig katt du har som jagar dem i timmerväggarna!   ;) 

Men skrev du inte att du fångade 40 möss i fällor?? 

Men en mus ska man ha inne!  Och den ska vara i sovrummet!   :-[

Halte

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 29 dec-11 kl 20:51 »
Om du läser det jag skrev så gällde det möss som lever och förökar sig inomhus, inte möss ute och i uthus!  Möss som har det gott inomhus har ingen anledning att kuta ut på gårdsplanen och utsätta sig för döden.

Det måste vara en liten smidig katt du har som jagar dem i timmerväggarna!   ;) 

Men skrev du inte att du fångade 40 möss i fällor?? 

Men en mus ska man ha inne!  Och den ska vara i sovrummet!   :-[
Min erfarenhet är att kattens närvaro skrämmer bort mössen, oavsett om de kommer åt dem eller inte.

ninna b

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 29 dec-11 kl 21:21 »
Jag undrar vem som ska fånga in alla strykarkatter och märka och sterilisera dom...?
Hos oss har vi ett antal vilda katter som lever sitt liv utan inblandning från människor mer än att vi alltid har en säck med torrfoder stående i stallet åt dom. Här kommer ett par hankatter som är flera år gamla men som konstigt nog klarar sig ändå medan våra kastrerade hankatter alltid slutar under hjulen på någon bil eller blir skjutna av grannen, jägaren , som tycker att katterna konkurrerar om fasanerna.
Men problemet uppstår ju när folk inte tar hand om sina djur/katter och det tror jag ingen lag om kastrering och märkning kan ändra på. Dom enda som blir drabbade av det är vi som bor på landet och som håller katter i stall och uthus.
Det här förslaget ska väl ut på remiss... får se vad utslaget blir.

fräsen

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 29 dec-11 kl 21:41 »
Här har vi stenkoll på vem som äger vilken katt, strykarkatter som inte ger sig av o ställer till besvär skjuts av.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #45 skrivet: 29 dec-11 kl 22:19 »
Jag undrar vem som ska fånga in alla strykarkatter och märka och sterilisera dom...?
Hos oss har vi ett antal vilda katter som lever sitt liv utan inblandning från människor mer än att vi alltid har en säck med torrfoder stående i stallet åt dom. Här kommer ett par hankatter som är flera år gamla men som konstigt nog klarar sig ändå medan våra kastrerade hankatter alltid slutar under hjulen på någon bil eller blir skjutna av grannen, jägaren , som tycker att katterna konkurrerar om fasanerna.
Men problemet uppstår ju när folk inte tar hand om sina djur/katter och det tror jag ingen lag om kastrering och märkning kan ändra på. Dom enda som blir drabbade av det är vi som bor på landet och som håller katter i stall och uthus.
Det här förslaget ska väl ut på remiss... får se vad utslaget blir.
Liovbojen i eskilstuna gör det hela tiden tex , där kan man få en gårdskatt som är avmaskad , kastrerad, märkt , vacc gratis.Detta är alltså vilda katter som aldrig kan bli innekatter.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Andromedae

• Dalarna
« Svar #46 skrivet: 29 dec-11 kl 22:23 »
Tycker det är ett jättebra lagförslag. Högre status åt katten!

Och att tidelag ska bli klassat som djurplågeri är verkligen på tiden!

kbh

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 29 dec-11 kl 22:25 »
Liovbojen i eskilstuna gör det hela tiden tex , där kan man få en gårdskatt som är avmaskad , kastrerad, märkt , vacc gratis.Detta är alltså vilda katter som aldrig kan bli innekatter.
Va är det du skriver att dom aldrig kan bli inne katter för klara hjärna är du snäll var för det inte skulle gå  ?

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #48 skrivet: 29 dec-11 kl 22:43 »
Va är det du skriver att dom aldrig kan bli inne katter för klara hjärna är du snäll var för det inte skulle gå  ?
Det, om något vore väl djurplågeri, att tvinga en katt som är van att komma och gå som den vill att vara innekatt!!!

Mina katter är extremt bra på att hålla bort allsköns gnagare och lillpojken kommer vi att kastrera om och när det finns behov (ur vår synvinkel) för det, inte en sekund tidigare (lag eller inte).
Kattens livskvalite påverkas garanterat av kastrering.
« Senast ändrad: 29 dec-11 kl 22:48 av Jenny på Björkkulla »
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

kbh

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 29 dec-11 kl 22:50 »
Det, om något vore väl djurplågeri, att tvinga en katt som är van att komma och gå som den vill att vara innekatt!!!

Mina katter är extremt bra på att hålla bort allsköns gnagare och lillpojken kommer vi att kastrera om och när det finns behov (ur vår synvinkel) för det, inte en sekund tidigare (lag eller inte).
Kattens livskvalite påverkas garanterat av kastrering.
Det kan den väll inte va van vid om den är vild  komma och gå allså .

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #50 skrivet: 29 dec-11 kl 23:10 »
Detta är inga kissemissar jag pratar om utan vuxna helt vilda katter som aldrig varit nära en människa.
Dom har provat med dom tamaste att ha dom inne men dom klättrar på väggarna o skriker månad efter månad så det går inte , lika lite som det skulle gå att ta in en räv från skogen.
Men stäng in dom i ladugården/stallet o lägg ut mat så fattar dom ju att det är tak över huvet o mat serverat där då håller dom sej där .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 29 dec-11 kl 23:12 »
Detta är inga kissemissar jag pratar om utan vuxna helt vilda katter som aldrig varit nära en människa.
Dom har provat med dom tamaste att ha dom inne men dom klättrar på väggarna o skriker månad efter månad så det går inte , lika lite som det skulle gå att ta in en räv från skogen.
Men stäng in dom i ladugården/stallet o lägg ut mat så fattar dom ju att det är tak över huvet o mat serverat där då håller dom sej där .

Låter som toppenbraiga gårdskatter! :)

Nina W

• Värmland
« Svar #52 skrivet: 29 dec-11 kl 23:13 »
Hanar ær i allmænhet glupskare æn honor, gæller både kastrerade och okastrerade. Dom naturliga sticker ivæg på friarstråt ibland och då springer dom av sig. Kastrerade gør ju inte det och dærfør blir dom lætt før tjocka, och ær man en "Gustaf" så ær det jobbigt att jaga... bættre att hænga inne och kæka lasange. Gustaf ær nog inte lika kvick att akta sig før bilar som dom slanka, okastrerade heller.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #53 skrivet: 29 dec-11 kl 23:14 »
Mina kastrerade honor är toppenjägare !

Nina W

• Värmland
« Svar #54 skrivet: 29 dec-11 kl 23:22 »
Min Såfin ær en kastrerad gammal hona och hon har också varit en toppenjægare! Kastrerade honor har inte lætt att bli feta och sløa som kastrerade hanar.
« Senast ändrad: 29 dec-11 kl 23:26 av Nina W »

kbh

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 30 dec-11 kl 00:01 »
Nja det där tar ja faktiskt med en nypa salt. Men var för skulle dom stanna i ladan om dom är så skygga för människan ?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #56 skrivet: 30 dec-11 kl 00:04 »
Det har funkat hos mej i alla år .
Katter som svultit o frysit stannar där det finns mat o tak över huvet.
Jag har två nya vildkatter hemma här nu , o jag ser dom smyga eller springa förbi ibland i skymmningen .Men det behövs verkligen för att hålla råttbeståndet nere här då vi har en spannmålssilo på gården.

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #57 skrivet: 30 dec-11 kl 21:48 »
Det kan den väll inte va van vid om den är vild  komma och gå allså .
Kanske mer att "gå" då men den skulle garanterat känna sig instängd och uttråkad om den blev innekatt. Jag skulle hellre avliva mina katter än att tvinga dem att bli innekatter och det var det enda alternativet (dock lever de lyckligt på landet utan andra planer :))
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

kbh

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 30 dec-11 kl 21:52 »
Kanske mer att "gå" då men den skulle garanterat känna sig instängd och uttråkad om den blev innekatt. Jag skulle hellre avliva mina katter än att tvinga dem att bli innekatter och det var det enda alternativet (dock lever de lyckligt på landet utan andra planer :))
Nåja har inga planer på att ha någon inne katt i vilket fall som hällst :)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #59 skrivet: 30 dec-11 kl 23:26 »
Vill nån ha tag på en sån katt så kontakta Livbojen i eskilstuna eller mej så kan jag förmedla kontakten.
Frakt brukar gå att ordna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 3 användare
Hans Hultén, kretslopp, Gunilla Rech

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser