Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vem har säkerhetsutrustning i bilen?  (läst 20672 gånger)

anders50

• Gäst
SV: Vem har säkerhetsutrustning i bilen?
« Svar #40 skrivet: 29 dec-11 kl 19:32 »
Jag har inte ett skit i bilen.. Förutom just skit då i form av drivor med skräp..
Det som händer det händer, det löser sig nog i.a.f.

Haha.. påminner mig om när skogsmaskinen tog eld en gång på väg 27. Sprinklersläckningen fixade det snabbt, men det kom en kostymnisse kutande från sin bil med en släckare i högsta hugg och skulle hjälpa till.

Men när jag sa att det redan var släckt så vrålade han -F*N...och jag som kört på den här jäv*a släckaren i fyra år!!! Tänkte att nu äntligen så skulle jag få använda den!  Men NÄHÄ.....

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #41 skrivet: 29 dec-11 kl 21:47 »
Och ingen av de två gånger jag har varit med och släckt bilbränder fanns det någon släckare med. Båda gångerna inträffade det nära en mack så det blev till att springa dit och låna släckare.

Den ena gången rörde det sig om en rishög som drog mycket olja, vid oljepåfyllning längs vägen spilldes olja på grenröret och tog eld. Diverse slangar runt förgasaren brann upp men det gick att reparera med resurser från macken som lånade ut släckare, bilen var på väg igen för egen maskin en halvtimme senare. Ironiskt nog var den färdens syfte att köpa en bättre motor till just den där rishögen från en skrot...

Och andra gången vet jag inte vad det berodde på, det var en dam i en äldre VW Passat som fick motorstopp och det syntes rök och eld genom grillen. Hon kom sig inte för med att låna släckare släcka själv utan det fick jag fixa.

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #42 skrivet: 29 dec-11 kl 22:35 »
En morakniv i varje 'bildörrsfack' i framsätet (Hej farbror polisen ;) :-[ :-* o:) )
Toapapper
Bindor
Förstahjälpen-kudde
Fälgkors(fast en sån där som inte är ett kors utan bara till de muttrar jag har på bilen)
Reservdäck + extra muttrar
Domkraft(men den är faktiskt riktigt usel måste erkännas)
Filt
Spännband(som kan användas som bogserlina och 1000 saker till)
Lastnät
Spolarvätska
Kylarvätska(blandad 50/50)
Reflexväst och reflexjacka
Värmeljus + tändstickor i påse
Pannlampa
Arbetshandskar
Extra hundhalsband(ställbart) + koppel/grimskaft med karbinhake(otroligt hur ofta det dyker upp lösspringande hundar och hästar efter vägarna)
Hundfilt
Mobiltelefon
Aldrig under 1/4 tank
Viktiga telefonnummer!

Medtages vid alla längre resor(mer än 30 minuter beräknad restid) vare sig det är sommar eller vinter:
Extra kläder(säsongsanpassade)
Tjock filt
Kudde
Leksaker till barn som ska åka med(små saker kan tilläggas för att det inte ska bli kaos om den råkar 'flyga iväg' mot föraren)
Åldersanpassad mat och dryck till alla som åker med i bilen

Skulle jag behöva:
Brandsläckare
Choklad  ;D

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #43 skrivet: 29 dec-11 kl 23:12 »
Räcker det inte med mobilen och ett välladdat plastkort  ???
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

bondobjekt

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 29 dec-11 kl 23:48 »
I bilen:
Startkablar, bogserlina, snökedjor, fälgkors, arbetshandskar, domkraft och reservdäck, olja, spolarvätska, för det mesta nya torkarblad, stor första hjälpenväska som har använts skarpt en gång, brandsläckare (riktig fordonssläckare med specialpulver), brandfilt, sovsäck, reflexväst, yxa, reservdunk, matlagningsutrustning, lastsäkringsutrustning, baklanterna, batteridriven för lång last bakåt i mörker, borste, smöskyffel, isskrapa med gummi och plastskrapa, kartor, ficklampa.

I min specialbyggda terränghusbil hade jag även:
Bärgningsdrag, schackel, brytblock 12ton, 3x20l diesel, en extra brandsläckare, 20l kylarvätska, 15l motorolja, spade, spett, djupmätningssticka (för att korsa vattendrag med två turister hängandes i sele från motorhuven), 24-220V omvandlare, strålkastare, reflexvästar, diverse verktyg, träklossar för domkraftning, hjulblock, däckpumpningsslang, ventilnyckel (däck), extra ventiler, reservhjulmuttrar, najtråd, silvertape m.m.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #45 skrivet: 30 dec-11 kl 09:23 »
Hur får ni plats med allt det där i bilen? Utöver den lilla mängd säkerhetsutrustning vi har så är det ju ridhjälmar, skridskor, stövlar, urätna förpackningar, pappmuggar och annat mög. Opel Astra är bara en liten bil.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 30 dec-11 kl 09:27 »
Tandborste och tandkräm.

nordtravare

• Medelpad
« Svar #47 skrivet: 30 dec-11 kl 09:58 »
Kniv vass,faktiskt samma som jag köpte till min första bil 1970.Oftast yxa (är skogsägare)

poze

• Östergötland
« Svar #48 skrivet: 30 dec-11 kl 11:46 »
jag vill slå ett slag för (efter ni har utrustat bilen) för att alltid stanna!

har hänt så många gånger att folk bara kör förbi, folk kan ligga avsvimmade i diket länge utan att någon stannar.. kan berätta om så många tillfällen med folk som reagerar fel vid olyckor och andra tillfällen men ett exempel är när jag kom först till en älgolycka:

kommer ner till vägen och älgen ligger levande och sprattlar mitt på vägen, en passagerare sitter framför bilen och är jättechockad, alldeles bredvid bilen, föraren springer runt och försöker få någon att ringa 112.
paret är från holland och kan inte så bra svenska, flera har stannat och gått ur sina bilar, en person ringer 112 och ger telefonen till den chockade föraren som knappt kan prata.

jag försöker stanna mötande bilar för att kunna avliva älgen och dra bort den, men flera av dem gasar och kör nästan på mig för dom vill inte stanna.. ingen lyckas få fram någon varningstriangel. så jag kör en bil och stället mitt i vägen så att ingen kan passera och talar väldigt högt och tydligt till en att han skall ringa 112. och frågar om han vet vart han är.

sedan stannar en i jaktlaget som har en kärra med sig och börjar dra i älgen innan dödsryckningarna ens har slutat. mitt framför passageraren som fortfarande sitter bredvid bilen (nu med filt och en tant som jag sa åt skulle prata lugnande med henne)

Förutsätt alltid att ingen vet vad dom gör vid en olycka om det är några som stannat.. folk reagerar så himla olika vid chock och blod. har stannat någon gång vid olycka efter 15-20 minuter där det är stopp i båda riktningar och ingen har ens ringt 112. 

stanna alltid!
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

anders50

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 30 dec-11 kl 19:17 »
jag vill slå ett slag för (efter ni har utrustat bilen) för att alltid stanna!

har hänt så många gånger att folk bara kör förbi, folk kan ligga avsvimmade i diket länge utan att någon stannar.. kan berätta om så många tillfällen med folk som reagerar fel vid olyckor och andra tillfällen men ett exempel är när jag kom först till en älgolycka:

kommer ner till vägen och älgen ligger levande och sprattlar mitt på vägen, en passagerare sitter framför bilen och är jättechockad, alldeles bredvid bilen, föraren springer runt och försöker få någon att ringa 112.
paret är från holland och kan inte så bra svenska, flera har stannat och gått ur sina bilar, en person ringer 112 och ger telefonen till den chockade föraren som knappt kan prata.

jag försöker stanna mötande bilar för att kunna avliva älgen och dra bort den, men flera av dem gasar och kör nästan på mig för dom vill inte stanna.. ingen lyckas få fram någon varningstriangel. så jag kör en bil och stället mitt i vägen så att ingen kan passera och talar väldigt högt och tydligt till en att han skall ringa 112. och frågar om han vet vart han är.

sedan stannar en i jaktlaget som har en kärra med sig och börjar dra i älgen innan dödsryckningarna ens har slutat. mitt framför passageraren som fortfarande sitter bredvid bilen (nu med filt och en tant som jag sa åt skulle prata lugnande med henne)

Förutsätt alltid att ingen vet vad dom gör vid en olycka om det är några som stannat.. folk reagerar så himla olika vid chock och blod. har stannat någon gång vid olycka efter 15-20 minuter där det är stopp i båda riktningar och ingen har ens ringt 112. 

stanna alltid!

Bra du gjorde!  Men varför ringde du inte 112? Tog en tfn om du inte hade nån själv?  Och satte ut din varningstriangel?

RäddförDamien

• söker beskydd mot demoner
    • -
« Svar #50 skrivet: 30 dec-11 kl 19:37 »
Om det vådliga att ringa 112:
Körde norrut på E4:n  någon vecka sedan och passerade en liten lastbil som kört av motorvägen ned i det grunda diket (grässlänt mera kanske) bredvid vägen. Det stod upp och belysningen var på. Hann aldrig se föraren och trafiken var så tät där norr om Sthlm att det inte var läge ens att tänka på att stanna. Så jag ringer 112.

Säger ungefär följande:
Jag kör norrut på E4, har precis passerat trafikmot XX, en liten lastbil har kört av vägen, den står upprätt, belysningen är på, jag kunde inte se föraren, jag kunde inte stanna och jag vet inte om detta är ett riktigt larm men ni behöver kolla för jag vet inte om det är någon som fått en hjärtinfarkt.

Vad händer då? Jo, hon ställer mig frågan om var jag är tre gånger. Vilken riktning jag kör? Hur ser förarenut? Ser han ut som han är plågad? Är bilen upprätt?

När vi var inne på femtielfte varvet av frågor och jag försökt mitt allt att ge henne mina mest klara, noggranna, trovärdiga observationer utbrast jag frustrerat att jag inte visste om jag ringde ett okynneslarm eller ett riktigt larm men kunde de för f...n skicka en bil för att kolla?

Jo, förstås det kan vi göra...

Hur tränas de egentligen?
Om man tror att en personlig tolkning av god ton är överordnad rasism och sexism är man inte så genomtänkt. Men hey, det behöver man inte vara heller om man är moderator.

kackelmann

• Skåne
« Svar #51 skrivet: 30 dec-11 kl 19:58 »
Hur tränas de egentligen?

Vilken skräckhistoria, så verkar det vara i den privatiserade världen nuförtiden.
Har en bekant som jobbade där de tar emot 112-samtalen. Tror hon sa att de har sjuksköterskeutbildning i botten, minst. Sedan är det väl rätt mycket samtalsmallar man försöker följa. Det är inte bara dåligt tror jag, en viss rutin på samtalet gör så att man inte glömmer bort viktiga frågor samt om man gör det rätt kanske ingjuter en känsla av professionalitet i den som ringer. Inte just i ditt fall då  ;D
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

anders50

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 30 dec-11 kl 20:10 »
Vilken skräckhistoria, så verkar det vara i den privatiserade världen nuförtiden.
Har en bekant som jobbade där de tar emot 112-samtalen. Tror hon sa att de har sjuksköterskeutbildning i botten, minst. Sedan är det väl rätt mycket samtalsmallar man försöker följa. Det är inte bara dåligt tror jag, en viss rutin på samtalet gör så att man inte glömmer bort viktiga frågor samt om man gör det rätt kanske ingjuter en känsla av professionalitet i den som ringer. Inte just i ditt fall då  ;D

Sen är det ju ofta kvinnor som jobbar som operatörer där på larmcentralen. Och de kan ju till skillnad mot oss karlar göra två saker samtidigt!
Dels prata uppehållande för ytterligare information med den uppringande och dels samtidigt skicka iväg folk till olycksplatsen!   ;)

kackelmann

• Skåne
« Svar #53 skrivet: 30 dec-11 kl 20:16 »
Sen är det ju ofta kvinnor som jobbar som operatörer där på larmcentralen. Och de kan ju till skillnad mot oss karlar göra två saker samtidigt!
Dels prata uppehållande för ytterligare information med den uppringande och dels samtidigt skicka iväg folk till olycksplatsen!   ;)

He, fast inte ens kvinnor duger till så här avancerade operationer, därför är de alltid två som tar emot varje samtal. En som pratar med den som ringt och en som ordnar logistiken.  ;D

anders50

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 30 dec-11 kl 20:18 »
He, fast inte ens kvinnor duger till så här avancerade operationer, därför är de alltid två som tar emot varje samtal. En som pratar med den som ringt och en som ordnar logistiken.  ;D

Ja... i skåne ja!   ;D

kackelmann

• Skåne
« Svar #55 skrivet: 30 dec-11 kl 20:19 »
Ja... i skåne ja!   ;D

Efter 12 år i Malmö kan jag nog bara konstatera att större delen av befolkningen har invandrat från Småland.. inklusive kvinnorna  :o 8)

anders50

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 30 dec-11 kl 20:21 »
Efter 12 år i Malmö kan jag nog bara konstatera att större delen av befolkningen har invandrat från Småland.. inklusive kvinnorna  :o 8)

Och de har anpassat sig till förhållandet där i utlandet!   ;)   ;)

RäddförDamien

• söker beskydd mot demoner
    • -
« Svar #57 skrivet: 30 dec-11 kl 20:24 »
Och de har anpassat sig till förhållandet där i utlandet!   ;)   ;)

Ok. Innebär det att vi till extrautrustning i bilen också lägger till några ordböcker? :)

Själv har jag två par solglasögon, näsdukar och en puukko.
Om man tror att en personlig tolkning av god ton är överordnad rasism och sexism är man inte så genomtänkt. Men hey, det behöver man inte vara heller om man är moderator.

anders50

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 30 dec-11 kl 22:50 »
Ok. Innebär det att vi till extrautrustning i bilen också lägger till några ordböcker? :)

Med puukko´n klarar du dig långt! Ha den inte synlig bara!   ;)

kackelmann

• Skåne
« Svar #59 skrivet: 30 dec-11 kl 23:24 »

Hur funkar det; du snyter dig, tar på dig solglasögonen, greppar efter kniven och går bort till vraket för att göra processen kort med de fastklämda lidande stackarna?  ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser