Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vem har säkerhetsutrustning i bilen?  (läst 20679 gånger)

kackelmann

• Skåne
Vem har säkerhetsutrustning i bilen?
« skrivet: 23 dec-11 kl 20:13 »
Även om många "alternativare" inte gillar bilkörning är det så att livet på landet ofta ger en hel del extra mil på mätaren jämför med ett stadsboende. Jag är ute mycket på vägarna och man ser ju en del tokigheter. Har kommit först på plats till två allvarliga olyckor och som andrabil till en dödsolycka, det fick mig att reflektera över hur viktigt det är att ha viss elementär säkerhetsutrustning i bilen som gör att man kan hjälpa både sina medtrafikanter och få hjälp själv om man råkar illa ut.

Hur många har någon form av säkerhetsutrustning i bilen?

Först och främst tänker jag på brandsläckare och en förstahjälpen-kudde. Enkla saker man kan köpa för bra bit under 1000-lappen och som kan vara helt avgörande för livet om man kommer först fram till en olycka. En flaska vatten samt reflexväst är inte heller fel.
(I Ryssland är det krav på brandsläckare i bilen, det tycker jag man borde ha i Sverige med.)

Men även, ifall man tror att livet behandlar en som man behandlar livet, andra bra-att-ha grejer för vägbruk. Domkraft som passar alla bilar, hylsor till vanliga hjulbultar, bogserlina, däckfix-på-flaska, ficklampa.

Nå vad har ni för bra grejer i bilarna?  ???
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Vem har säkerhetsutrustning i bilen?
« Svar #1 skrivet: 23 dec-11 kl 20:31 »
Vad som alltid finns med är fälgkors, förbandskudde och ficklampa. Oftast har jag också med en plastback med bl a bogserlina, reflexväst, startkablar, arbetshandskar, säkringar, en och annan glödlampa. I många fall är också verktygslådan med. Brandsläckare har jag inte alltid med, det är vanligare när jag kör omkring med någon gammal bil (jag har råkat ut för två gånger att pulversläckare har löst ut av sig själva när de har legat i bilen). Vattenflaska brukar finnas med på sommaren. Punkteringsspray har jag haft med ibland när något däck har varit notoriskt opålitligt. Dock är min erfarenhet att en ganska stor del av alla punkteringar är sådana att man inte är hjälpt av en sådan - t ex är det numera förvånansvärt vanligt att ventilhållaren går av, och när luften försvinner på en gång under körning hinner däcket bli så skadat innan man får stopp på bilen att det ändå inte hade gått att köra vidare ens om man hade kunnat få in luft i däcket igen.

Just_me

• Småland
« Svar #2 skrivet: 23 dec-11 kl 20:36 »
Förutom grejjer för att byta däck har jag lite grundverktyg, vi blir stående då och då :/
2 Reflexvästar, förbandskudde samt en magväska med första hjälpen saker till hund/katt (mesta går ju att ha till människor med förstås.
Ficklampa (ska köpa en sån där man vevar igång, dynamolampa heter de tror jag, då man ibland blir utan batterier, soeciellt om de ligger i minusgrader på vintern).
Grus hade jag alltid förr i en låda bak men nu får den inte platts så ofta.
Rejäl spade (för grävning men också avlivning av djur om man skulle köra på nått)
En stor påse värmeljus för värme om man skulle bli stående länge utan att kunna ha bilen igång på vintern.

Fickkniv brukar jag ha också men den har jag plockat ur nu av nån anledning (vart faan har jag lagt den nu då??)

Brandsläckare var bra tipps! Finns billigt online, såna små.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 23 dec-11 kl 20:42 »
Första hjälpenkudde, reflexväst, bogserlina och startkablar brukar alltid ligga i bilen. Jag borde skaffa mig en ny bälteskniv då min gamla råkade följa med förra bilen. Oftast finns en PET med vatten. Vintertid försöker jag har jag ficklampa med fungerande batterier. Är det dessutom riktig vinter med snö (bor i Skåne så det varierar lite från år till år) så har jag snöskyffel, skoteroverall, snökedjor, extra fil och många gånger en termos med varm dryck. Jag kör heller aldrig på mindre än ½ tank. Kanske låter lite tokigt i Skåne men snöar det och blåser kan det bli vallar på över en meter på vägarna även om man ser plogtiltorna på åkrana. Dessutom har vi alla lastbilar från sydeuropa med sommardäck som kasar runt i alla backar :-\ Det är lätt att bli sittande även om man själv har planerat väl  :P
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

anders50

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 dec-11 kl 21:07 »
Eftersom jag är  eftersöksjägare så finns allt som behövs med i bilen vad gäller säkerhet och första hjälpen. "Blinkljus" och " Varning Olycka" finns med. Och har tillgång till polisassistans.  Går även HLR utbildning varje år.

kackelmann

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 23 dec-11 kl 21:15 »
(jag har råkat ut för två gånger att pulversläckare har löst ut av sig själva när de har legat i bilen).

Har du nån aning om varför de löst ut, har de legat löst och handtaget tryckts ner eller har ventilen på nåt sätt havererat av vibrationerna?
Det låter ju mindre bra med pulversläckare som aktiveras av sig självt under körning  :-X

Grus hade jag alltid förr i en låda bak men nu får den inte platts så ofta.
Rejäl spade (för grävning men också avlivning av djur om man skulle köra på nått)
En stor påse värmeljus för värme om man skulle bli stående länge utan att kunna ha bilen igång på vintern.
Brandsläckare var bra tipps! Finns billigt online, såna små.

Ja vinterutrustningen glömde jag ju, brukar också ha en balja grus och en spade. Har stor kombi med ständigt nerfällt baksäte så behöver inte mesa runt med nåt hopfälltbart skit utan rejäl spade ska det vara..  ;D Hur blir det inne i bilen om man eldar mycket med värmeljus, tar inte syret slut snabbt om man börjar elda i bilen? Bara funderar. Kanske finns andra bättre sätt att värma en stillastående bil (hur..?).
Gör ogärna reklam för specifika produkter men la ändå ganska mycket tid på att hitta den mest prisvärda brandsläckaren, efter många timmars surfande kom jag fram till att den högsta släckeffekten (13A 89B C) som har lägst pris är Clas Ohlsons 2-kilos.. Har man nära till en av deras butiker tycker jag det är gjutet val. Annars kan man ibland få kampanjpriser via ens försäkringsbolag. Men kolla släckeffekten..

Jag kör heller aldrig på mindre än ½ tank. Kanske låter lite tokigt i Skåne men snöar det och blåser kan det bli vallar på över en meter på vägarna även om man ser plogtiltorna på åkrana. Dessutom har vi alla lastbilar från sydeuropa med sommardäck som kasar runt i alla backar :-\ Det är lätt att bli sittande även om man själv har planerat väl  :P

Känner helt med dig, kör främst runt i området öster om väg 13 (mellan Höör-Ystad) och det är väldigt blåsigt på sina ställen med kraftig drivbildning. Ju längre upp i sko'bygden man kommer desto mindre problem blir det med det förståss. Många lastbilar med sommarhjul som fastnar överallt är det också. Främst väg 19, alltid problem runt Brösarp, Maglehem.

Eftersom jag är  eftersöksjägare så finns allt som behövs med i bilen vad gäller säkerhet och första hjälpen. "Blinkljus" och " Varning Olycka" finns med. Och har tillgång till polisassistans.  Går även HLR utbildning varje år.

Det låter riktigt bra, jag tycker faktiskt det är att ta ansvar inte bara för sig själv utan för sina medmänniskor. Riktigt bra!

Kniv var det några som nämnde, så klart en sådan ska ligga i bilen. Ska genast ordna det  ;)
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 23 dec-11 kl 21:25 »
Har du nån aning om varför de löst ut, har de legat löst och handtaget tryckts ner eller har ventilen på nåt sätt havererat av vibrationerna?
Det låter ju mindre bra med pulversläckare som aktiveras av sig självt under körning  :-X

Åtminstone i det ena fallet hade plomberingen gått sönder (plastplomb som blev spröd av ålder och kyla), och sedan trycktes handtaget ner när släckaren låg lös i bilen, den låg i sin originalkartong och kunde åka några cm fram o tillbaks i kartongen. Men det blev mycket pulver utanför kartongen ändå...

Pilosella

• 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
« Svar #7 skrivet: 23 dec-11 kl 21:45 »
På den tiden när jag åkte bil hade jag alltid med minst en filt och om det var vinter och jag var lättklädd tog jag med varmare kläder. Åkte ofta till fjällen och då kan man få vänta länge på hjälp. Före mobiltelefonen hade jag en kommunikationsradio med.

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #8 skrivet: 23 dec-11 kl 21:47 »
Reflexväst, handskar, bogserlina, startkablar, bälteskniv, morakniv, yxa, grus, vatten, ficklampa, filt, stickkniv, varningstrianglar, förbandslåda och stövlar. Tur jag har stor bil :D

Xoot

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 23 dec-11 kl 22:00 »
Reflexvästar, bensin, olja, motorsåg, verktyg, arbetsbyxor, startkablar, bogserlina, däckspray, extradäck och mobiltelefon.

Detta finns alltid med under färd. Mest för att det används regelbundet.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #10 skrivet: 23 dec-11 kl 22:23 »
Stora verktygslådan är nästan alltid med eftersom jag har servicebil. Tror där ligger en liten brandsläckare också. Spännbanden ligger där, var annars?

Vet ju inte om kastrerad labrador-tik räknas som säkerhetsutrustning men hon var inte att leka med idag. En vilt främmad stövare jagade våra höns kors och tvärs men hon avbröt. Gick på med rest ragg men det räckte med diplomati. Det är hon bra på!
Undrar om hon skulle försvara husse lika tappert?  :-\
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #11 skrivet: 23 dec-11 kl 22:37 »
Nu är det bara en brandsläckare.

Förr när vi bodde i djupaste skogen var det en bågsåg, en slaktkniv av längre modell, förbandslåda, universaldomkraft, fälgkors, ficklampa som laddas från cigguttaget och reflexväst. De få gånger något hände behövde vi något annat verktyg däremot.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

evamarta

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 23 dec-11 kl 23:37 »
Utöver kniv och sånt brukar jag ha liggunderlag och en filt med också. Och en kasse varma kläder till mej och ungarna - eller till nån annan behövande.
Och så alltid lite frukt som ligger och möglar i handskfacket...  ::)

Kommer på att det är dags för HLR-kurs igen!
evamarta@live.se
0767-933525

Huggorm

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 24 dec-11 kl 00:00 »
Jag har inte ens en varningstriangel med mig  :-[

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #14 skrivet: 24 dec-11 kl 01:00 »
I min bil finns morakniv , filt , tejp, glykol och nåt ätbart typ en packe knäcke eller nåt .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Maria C S

• Småland
« Svar #15 skrivet: 24 dec-11 kl 01:25 »
Filt, kniv. såg, första hjälpen förband, värk tabletter, tändare, skruvmejsel,tång, skiftnyckel, ficklampa och en multi tool fällbar historia.
Det var nog allt  :) Bra å ha grejer !
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Brasa

• Västmanland
« Svar #16 skrivet: 24 dec-11 kl 01:34 »
Hehe det här blir ju löjligt men det är sant..

3st olika första förbands kuddar
Mat för 2 personer i ca 2-3veckor minst
Köksutrustning med allt som behövs
TOA PAPPER!!! Det är en nöd produkt det
Värktabletter
Vatten renings tabletter
Staun däckspysare (Man släpper ur luft ur däcken med dom så man får bättre fäste släpper ur till 0,3kg om man ska åka offroad)
Däcksventiler då dom får av i bland när man kör i skogen
Start gas för att spränga på däck
Vatten 6st 1,5liters köpe vatten & 1st 5liters dunk med kranvatten
1st stor bågsåg för trä & 1st bågsåg lite mindre för trä & metall
Yxa
Flertalet knivar
Winch & winch kofångare (Går bra att knuffa på om det skulle krävas)
2liter motor olja 2liter spolarvätska
2st kompressorer varav den ena går att ansluta 0,5liters däckslagning
ett paket med däcksmaskar för att reparera sticksår mm
Div bogseringsutrustning av kraftigare slag varav en ryckstropp som får upp det mesta även om bilen inte orkar dra normalt
Flertalet filtar & liggunderlag
Stor bjässe rörtång
Bräckjärn
Hilift (Den går att lyfta wincha eller tex bända upp om nån är klämd)
Fullstort reservhjul
Diffspärrar
Fyrhjulsdrift
Stort isolerat skåp med sovplatts i
3x 100ah batterier
Flertalet ficklampor
20liter reservdunk med diesel
Tanken är extra stor rymmer 20liter mer än original
Däck som funkar även utanför vägen (Dom håller bättre mot punka osv mot standard)
1 stor verktygsväska som rymmer det mesta + div verktyg som ligger löst
2st brandsläckare 2kg
Snorkel (Till själva bilen om det skulle va lite djupt så motorn överlever)
Valt en TD & ingen tdi så motorn är lättare att hålla liv i dvs för säkerhetens skull.
Nål & tråd.
Silvertape
Kartor
Navigationsutrustning i form av navigations dator , Vanlig bil gps med frilufskartor & Frilufs gps
Kompass
Div reservdelar till bilen som extra kylare hjulager mm
Startkablar
Spänn band & spänn remmar
Winch tillbehör
Flertalet hanskar
Extra kläder
En extra mobil med telia kort ligger i bilen (Har tele2 i vanliga nallen)
Braständare i form av små påsar med något vitt i dom är underbara när man ska få fyr på ved & pinnar när det inte är torrt ute

Ja det är väll säkerhetsutrustningen sen rymmer bilen mer :o bilen drar ca 1dl extra mot vad den gjorde original på grund av allt.
Nu åker vi i en äventyrs/bruks/camping bil som vi 5 i familjen ofta bär i väg med till dom stora skogarna så ja det är befogat att ha så mkt med oss

Turligt nog har vi klarat oss från konstigheter som brandsläckare som löser ut sig själva & då har vi för tillfället 5st brandsläckare monterade i fordon som det ser ut i dagsläget.
Utöver det har vi dom senaste 13åren haft brandsläckare i flertalet bilar som aldrig löst ur av sig självt.
Utöver det jobbar jag på en marina med ca 300båtar som vi har hand om med minst 300brandsläckare i båtarna & har aldrig hört om en släckare som själv utlöst & de större båtarna jag jobbar med brukar det finnas ett 20tal släckare i varje som så vitt jag vet aldrig löst sig själva (Så man funderar på hur det kan hända för en som här ovan?)
Ja vad ska vi börja?

Maria C S

• Småland
« Svar #17 skrivet: 24 dec-11 kl 01:50 »
Brasa du är väl förberedd i alla lägen  :o He he !
Jo jag har toapapper och silvertejp med  ;D
Spade finns om det är snö  och en behållare i plast och stövlar fodrade !

Brasa

• Västmanland
« Svar #18 skrivet: 24 dec-11 kl 01:59 »
Brasa du är väl förberedd i alla lägen  :o He he !
Jo jag har toapapper och silvertejp med  ;D
Spade finns om det är snö  och en behållare i plast och stövlar fodrade !

Jo det är nästan så det känns löjligt i en sån här tråd men står man mitt i ödemarkerna med ett fel så är det inte lika överdrivet (Med det menar jag att man kan stå mitt i islands eller kola halvöns djupa vildmarker likväl som skogen nån km hemmifrån)

Spade har jag ingen med mig faktiskt den övriga utrustningen gör att man slipper skotta fram bilen om man kör fast
Ja vad ska vi börja?

Maria C S

• Småland
« Svar #19 skrivet: 24 dec-11 kl 02:20 »
Jo det är nästan så det känns löjligt i en sån här tråd men står man mitt i ödemarkerna med ett fel så är det inte lika överdrivet (Med det menar jag att man kan stå mitt i islands eller kola halvöns djupa vildmarker likväl som skogen nån km hemmifrån)

Spade har jag ingen med mig faktiskt den övriga utrustningen gör att man slipper skotta fram bilen om man kör fast

Ja allt kan tyckas löjligt men har man grejor så kan man kanske lösa problemen !

El kablar kan vara bra att ha med om det brinner i motorn ! Jag har faktiskt lagat min bil en gång med högtalar kablar och min pasagerares nessesär utrustning Ha ha ha  ;D

Man tager vad man haver som Kajsa Varg sa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser