Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  göra det snyggt hemma....för en billig peng?  (läst 34126 gånger)

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
göra det snyggt hemma....för en billig peng?
« skrivet: 04 okt-06 kl 11:40 »
Tänkte starta en tråd om smarta billiga sätt att göra det snyggt hemma...........alltså inga nya möbler från Mio.......

Min karl och jag har närt en dröm om att byta våra 20 år gamla köksluckor........vilket är ganska dyrt..(minst 10 000 kr) och när vi förstod att det helt enkelt var för mycket för våran ekonomi i dagsläget, så började vi fundera på andra sätt att frächa upp köket.......

Måla gick inte eftersom det är spånskivor, med laminat (heter det så?)..........så efter att ha sett programmet Bazar på tv 4+, fick vi idén att vi ska tapetsera våra köksluckor i stället!  ;D :D

På programmet gjorde de det med gaberobsdörrar, och resultatet blev jättebra.....Bazar går förresten på måndagar 20.30............

nästa problem blir att komma över en billig och snygg vardagsrumssoffa........Kanske bygga en själv?
« Senast ändrad: 04 okt-06 kl 14:53 av kattenihatten »
Live simply......so that others may simply live.

blev

• Ångermanland
    • Byggboy
Re:göra det snyggt hemma....för en billig peng?
« Svar #1 skrivet: 04 okt-06 kl 21:34 »
Nog tror jag det går att måla luckorna om man ruggar upp ytan först och du kan ju sätta lister på dom  så blir det som spegeldörrar, har sett det i tidningen "gör det själv"

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 okt-06 kl 22:07 »
Vi målade våra gamla laminatluckor. Tvätta, grunda, måla. Inte vet jag om det blev så snyggt precis, men det fungerar. Det såg ut som färgglada, amatörmålade luckor när det var klart.

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 05 okt-06 kl 08:10 »
jo visst GÅR det att måla ;) , men med tanke på att mina köksluckor redan är målade i vitt en gång, (utan särskilt bra resultat) och dessutom ganska kantstötta......så tror jag inte att det kommer att se fint ut......

då kan man ju naturligtvis argumentera att köksluckor kappast hör till livets nödvändigheter, och att jag ska vara tacksam som har ett kök överhuvudtaget.......

.......men jag är villig att satsa mina (minimala) resurser på att få ett fint kök......tror att tapetsera blir bra......billigt åtminstånde...det går ju nästan inte åt någe tapet........

...........sedan över till ett annat område..........

Är det någon som provat bygga sig en vardagsrumsmöbel för att sitta på ......typ en soffa, bädd, låda med madrass?

att köpa en soffa visar sig vara så inihelvete dyrt!

.....och de begagnade jag tittat på , har varit väldigt skabbiga...........

Alva

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 okt-06 kl 09:27 »
Kattenihatten.
Jag hittade en soffa på loppis för 100 kr. Den var otroligt smutsig, för att inte tala om hur fult det mintgröna tyget var :P
Mätte på ett ungefär hur mycket tyg som behövdes å for iväg till en lada med billiga tyger där jag fann ett enfärgat möbeltyg för 50 kr m ... Sen strippade jag soffan , skruvade isär så mycket som det gick å använde det gamla tyget som mall.
Fick låna en häftpistol av den kraftiga sorten, annars hade jag nubbat. Och hade hjälp att sträcka tyget osv. Det verkar som ett jätteprojekt o svårt, men det är inte så knepigt när man väl tänker efter. Bara tid o tålamod o noggrant tänk. Ann

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 05 okt-06 kl 09:50 »
hej Alva!

det var ett bra tips, tänkte aldrig på att man själv kan byta tyget............men hur gör man om soffan är "nedsutten"? går det att "tilllägsisolera"....och i såfall med vad?

.......har i dagsläget en soffa, men behöver en till, och för att få dem att matcha (ja jag vet jag är väldigt fåfäng) ::)......så tänker jag köpa/sy sofföverdrag ......så kan jag få vilken färg jag vill på båda sofforna, de går ju dessutom lätt att ta av och tvätta.

Alva

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 okt-06 kl 15:07 »
Du skulle kanske fråga Manna om det, jag tror hon är tapetsör.
 :)Ann

manna

• -
« Svar #7 skrivet: 07 okt-06 kl 21:21 »
det var ett bra tips, tänkte aldrig på att man själv kan byta tyget............men hur gör man om soffan är "nedsutten"? går det att "tilllägsisolera"....och i såfall med vad?

.......har i dagsläget en soffa, men behöver en till, och för att få dem att matcha (ja jag vet jag är väldigt fåfäng) ::)......så tänker jag köpa/sy sofföverdrag ......så kan jag få vilken färg jag vill på båda sofforna, de går ju dessutom lätt att ta av och tvätta.

Jag förordar naturliga material, men får förstås tillstå att du lämpligtvis använder samma material som det finns i soffan nu. Om det är moderna soffor du pratar om, tror jag att det är polyeter i dem. Det kan du köpa i lämplig tjocklek och fasthet hos en tapetserare. Polyeter åldras av värme och ljus, så äldre "skumgummisoffor" känns ofta tunna i stoppningen eftersom denna har smulats sönder och helt enkelt dammsugits upp genom tyget. Kanske är det nosagfjädrar under? De kan behöva spännas.

Sy överdrag som har så bra passform som möjligt. Då håller sömmarna längre. Tänk på att tryckta tyger snabbt ser tråkiga och slitna ut om de används som överdrag i ex familjens myssoffa. Jeans t ex sliter snabbt av färgen. Vill du ha mer än enfärgat, så välj hellre tyger med vävda mönster.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #8 skrivet: 08 okt-06 kl 00:40 »
Hej!

Vi ska måla om skåpluckorna i köket, de är gjorda av masonit och hörnen har blivit slitna och lite rundade. Vi planerar limma fast en smyglist (6 x 21 mm) på luckan som en liten "ram" för att dölja skavankerna och få snygga hörn igen.

I badrummet finns ett skåp där vi tänker göra likadant, men tapetsera innanför "ramen".

Edgar

manna

• -
« Svar #9 skrivet: 09 okt-06 kl 08:02 »
Precis som en massa andra håller även vi på med husfix. En del grejer känns dyra (fönster t ex), medan vi med pärlspont och vit färg tycker att vi skapar ett paradis för några ynka hundralappar. I stället för tapet funkar det bra att maskeringstejpa och måla ränder. Bolstervartapet, lixom... Passar fint ihop med pärlspont i köket!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #10 skrivet: 09 okt-06 kl 13:29 »
Jag såg att Ernst gjorde en jätte soffa med massa kuddar i ett program (finns säkert beskrivet på svt hemsidan). Han byggde upp med skivor och lade omklädd madrass och massor med stora kuddar ovanpå. Med ett billigt och snyggt tyg kan man göra hur snyggt som helst.

Vi har två fönster i alla rum = svindyrt att köpa gardiner. Jag brukar köpa en förpackning med gardinlängder och dela gardinen längsledes, så får jag två smala längder. Ofta är de så långa att jag kan klippa av en bit och sy kuddar till soffan.

Försök att tänka enhetligt färgmässigt. Har du ingen duk i den färgen - låt bli att lägga på en duk osv.

Har själv ett kök som jag med nöd och näppe står ut med, mintgrönt och gult, med plast tapeter som släppt. Jag nödlöser det hela med gula gardiner och en grön vas. Så får jag hoppas att besökare tittar på annat än det nötta
kan själv

Eulalia

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 09 okt-06 kl 13:37 »
Har själv ett kök som jag med nöd och näppe står ut med, mintgrönt och gult, med plast tapeter som släppt. Jag nödlöser det hela med gula gardiner och en grön vas. Så får jag hoppas att besökare tittar på annat än det nötta

wow,  coola färger!  :o
  Det där köket kan du säkert ta inträde och förevisa som en "Installation" för allmänheten :-)
För ett tag sen hade några konstiga konstmänniskor satt upp en utställning med rysk depp-inredning, ni vet allt brunt o grått..... så ditt kök är nog rätt så hipp!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #12 skrivet: 09 okt-06 kl 23:33 »
Vi har också ett riktigt 50-talskök med nederskåpen gröna, överskåpen oranga med matchande medaljongtapet i orange och grönt :o. Första gången jag såg det tykte jag att det var fruktansvärt men nu blir jag glad varenda gång jag går in i köket, det vinner sig helt enkelt och färgerna är milda i sin framtoning. Köket blir det sista vi renoverar så jag räknar med att laga mat i mitt medaljongköj en lång tid framöver. ;D

nettan

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 19 okt-06 kl 17:38 »
hej Alva!

hej!
om soffan är nedsutten kan du skära till en bit skumgummimadrass...

manna

• -
« Svar #14 skrivet: 04 nov-06 kl 20:47 »
om soffan är nedsutten kan du skära till en bit skumgummimadrass...

Ja, men bara om det är en fast botten. Om det är någon typ av fjädrar/resårer så hjälper det bara för stunden att fylla på med nytt material. Dessutom är det i många fall bättre att använda polyeter i rätt tjocklek och fasthet i stället för skumgummi, vilket åldras snabbare.
« Senast ändrad: 04 nov-06 kl 20:47 av manna »

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #15 skrivet: 04 nov-06 kl 21:53 »
 :'( Buhuu!!! Köket kommer att vara det sista vi gör i ordning. Det är så nött så att det känns sovjetiskt (flåt om jag trampar någon på tårna). det är helt enkelt hiskeligt. Det är byggt av lösvirke så även om det är rätt så schyssta skåp och skåpluckor (+ skjutluckor) och jag gillar faktiskt 50-tals stilen så är det så opraktiskt och svårstädat så jag föredrar att riva ut skiten. Ja vi måste lägga i mer isolering i golvet så köket åker ut i vilket fall som helst. Det ska dessutom dit ny el och nya avlopp (de gamla har börjat läcka).

Meen eftersom det tar några år att renovera ett hus som har fuskrenoverats under hela "livet" så får det vänta. Jag har en hink med gratis färg som jag funderar på att måla väggarna med till jul. där har vi ett billigt piffa till tips. En burk billig färg!!
kan själv

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #16 skrivet: 07 nov-06 kl 16:46 »
Om man vill få det super duper snyggt i köket kan jag rekommendera att låta lacka om luckorna. Vi har ganska många luckor o lådor men det gick bara på några tusen ändå. Jämfört med vad det skulle kostat att byta ut alltihop. Med nya handtag på också så blev det supersnyggt! (Tycker jag)

Så vår köksrenovering förra åretgick på ung 6-7000, då vi köpte kakel, färg, handtag och lackade om luckor. När vi var klara så var det verkligen ett helt nytt kök! Helt klart värt den investeringen.

Skald

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 26 nov-06 kl 00:54 »
Lite gammal tråd men första gången jag läser den..

Det finns att köpa en speciell plastfilm med fusk-speglar (alltså dörrspeglar) på.. Enkelt och billigt sätt att få vilken sliten kökslucka som helst att se ut som en ny, flashig från fabrik..
Tvätta den gamla dörren noga, dra av pappret från plastfilmen, klistra fast den noga utan luftbubblor och skär bort ev. utstickande film.. Klart :D

Kolla efter det på närmaste byggavdelning, tror jag såg dom sist på coop för en hundring styck och massa olika färger..
Det trista med tapet är ju att köksluckor ofta blir rejält skitiga från os och fingrar, tapet kanske kan vara lite jäkligare att hålla ren, även om det är en tvättbar variant..

Purpurea

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 27 nov-06 kl 14:21 »
En enkelt sätt att få det snyggt hemma är att måla möbler i samma färg - nytt som gammalt (ja, inte det som är antikt o värdefullt...) ;). Min storstuga är en salig möbelblandning av gammalt och nytt som målats i vita toner (restburkar är bra att få!). Billigt och enkelt. Tyger och kuddar byter jag efter årstid men inte enligt modetrender. Nä, med lite tålamod blir ju det mesta modernt på nytt!

Ett tips, om familje- och bekantskapskretsen är stor, är att samla ihop allt man inte behöver eller tycker om i en gemensam hög. Alla som har skänkt kan ta med sig grejer hem och på så vis förnya i hemmet. Har man för mycket prylar, tröttnar fort eller vill slippa slänga fungerande saker, så är detta ypperligt. Vi gör så med böcker och kläder också. Billigt som tusan, dvs gratis! Och ibland råkar man ju få med sig något man lämnat ifrån sig evigheter sedan.  ;D
Svaret på allt är 42...

laxmand

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 10 jan-08 kl 16:34 »
Ajjj Ajj AJ Plast och att lämna in luckorna för lackning....! Uj uj det kryper i kroppen.
Näe de luckor du har är säker av masonite med folie eller liknade på.
Med en ganska enkel åtgärd så kan du få dem att se robusta och gammaldags gedigna ut samtidigt som de blir fina och nymålade.
Skaffa på brädgården lister 60-70 mm breda och 5-8 mm tjocka. Dessa sågar du till så att de ligger som en ram runt dörren, de skall inte geras utan de vertikala skall gå från över till under´kant och sedan de vågräta skall vara där emellan. Du kan om du vill måla luckorna i en färg och listerna i en annan och sedan limma dit dem och spika men små spik.

Målar du med lasyrfärg så kan du med enkla medel göra en ådringsmålning också och den är dryg vilket gör att det blir en mycket billig köksrenovering.
Du kan även runda av kanterna med sandpapper och fylla i skarver och glipor med snickarspackel. Se bilden ...............
Lycka till.........

Bernt

Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser