Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grönt på julbordet?  (läst 9035 gånger)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
Grönt på julbordet?
« skrivet: 17 dec-11 kl 07:52 »
Jag behöver tips på goda sallader eller varma grönsaksrätter till julbordet. Något som är lättare och fräschare än de traditionella kålrätterna. Långkål är jättegott, men jag åt någon gång en mycket god grönkålssallad som kändes lite mera lättsmält. Möjligen var det pepparrot i den. Gräddfil, kanske?

Jag tänker mig att man utgår från det som finns så här års: morötter, andra rotfrukter, grönkål, vitkål och sånt. Morötter/apelsin är ju en bra klassiker, men det måste ju finnas annat som är gott. Har helt tappat matfantasin just nu!

Skogstant

• Östergötland
SV: Grönt på julbordet?
« Svar #1 skrivet: 17 dec-11 kl 08:04 »
Tänkte själv ha kokta rödbetor med salt, peppar och fetaost på julbordet. Kan göras i ordning dagen innan och om man vill ha rödbetorna varma då de att gratinera i ugn.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 17 dec-11 kl 08:27 »
http://www.alltommat.se/recept/fargglad-julsallad-8042

En färgglad sallad passar antagligen på julbordet, med kryddor som nejlikor och kanel.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

LimJans

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 17 dec-11 kl 08:49 »
Finsk rotlåda och morotslåda
Omelett i ugnen med t.ex. svampstuvning på.

Tant Jansson

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 17 dec-11 kl 09:32 »
På mormors  :-* julbord fanns alltid stuvad spenat med ägghalvor.
Tant inte fru, om jag får be. :D

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 dec-11 kl 09:43 »
Varmt kan man ju göra alla typer av gratänger av rotfrukter. Ihopblandade eller var för sig. Även en varm rotfruktssallad  med en lätt vinegrett, vinegretten gärna kryddad med "glöggkryddor" för att det inte ska kännas som sommarens potatissallad.

Kallt kan man göra sallad på olika sorters kål. Kål-lök-äpple är en trevlig kombination. Pepparrot eller pepparrotsyoughurt blir ett friskt alternativ till.

Rå broccoli i pyttebuketter, finhackad purjo och russin, som man blandar med lite cremefraiche, lite majonäs och lite färskost är en god röra. Vill man kan man ha små tärningar av en smakrik hårdost i röran.

Små potatisar rullade i en blandning av senap och ägg, sen i skorpmjöl, sen grilljerade. Serveras varma.

Mjölksyrade krönsaker av alla slag. Gjorde nyligen en blandning av surkål, senap, äpple och färsk kål som blev lyckad.

K@rene

• Ønsker kontakt med alt.bönder i Väst-Värmland.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 17 dec-11 kl 09:50 »
Rå riven rødbet med valnøttolje, sesamfrø og havsalt!
Om du lager det en gang så blir du avhengig  :P

Tabouleh-typ salater, couscous/quinoa/bulgur etc, kokt, avkjølt, bland inn masse persille (det har man jo fortfarande i hagen i år),
mynta om man vil, tärnad gurka och frøfri tomat - eller annat
Pepper, havsalt, olje, sitron/lime

Ris-salat; kokt, avkjølt ris, farg ca 1/ med rødbetsalat, band inn finhakket egg og typ gurka/løk (noe knaprigt) og ellers hva du tycker:
finhakket sallat - mynta, riven gulrot/morot etc....
Salt, sitron, olje

Appelsin, rødløk og julesalat (endive) - mums

:)

Nu blev jag hungrig...
Gård i V-Värmland - 5 katter och 6 tuppar&höns - skog och mark - reser mellan världen och landet

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #7 skrivet: 17 dec-11 kl 10:15 »
Inte närproducerat,men något   som är väldigt gott till skinkan är mangosallad.  Hacka en  mogen  mango  eller  två, finhacka en chili, en rödlök,  2-3 salladslökar eller  purjo, blanda med salt, peppar, pressad  lime  och  en skvätt olja.
Sen från   det finska julbordet  dock  med kött  i  sig.
koka  kött  i  buljong som är  skuret  i   cm stora  bitar, svalna. Hacka champinjoner och  rödlök,  blanda  allt  med majonäs  och späd med  grädde.  Smaka av med  salt och peppar.

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 17 dec-11 kl 13:22 »
Jag gör en sallad på riva morötter vitkål lök och hasselnötter har över lite filmjölk och salt ,peppar jätte god och håller sig länge i kylskåp /praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Jennyt

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 17 dec-11 kl 14:07 »
Grönkålssallad från Fjärås: 300g färsk grönkål, 1/2 syrligt äpple, 4 msk filmjölk, 1 dl. gräddfil, 1 msk. socker, 1 msk. citronsaft, 2-3 msk färskriven pepparrot, salt, peppar. Dela grönkålen i små bitar och finhacka äpplet. blanda alltihop.

Ljummen morotssallad: (ganska het) 500g morötter, 1 msk smör, 1-2 gröna chilifrukter, 1 tsk svarta senapsfrön, 1msk socker, 6 lagerblad, salt, 1 tsk pressad citron, 4msk naturell yoghurt, 2 msk hackade jordnötter eller cashewnötter. Riv morötterna grovt och finhacka chilin. värmsmöret och tillsätt senapsfrön. Ha ett lock till hands för de kan hoppa. Tillsätt chilin när senapsfröna lugnat sig och låt fräsa 10-15 sek. Sänk värmen och tillsätt sockret och lagerbladen. rör om tills sockret börjar smälta. Lägg då i morötterna och rör om så att allt blandas. Låt allt puttra några minuter så att morötterna mjuknar något. Lägg över i en skå och låt svalna. Blanda med citronsaft och yoghurt samt salt. Lägg på nötterna precis innan servering. Kall eller ljummen.

Rödbetsbiffar: 500g rödbetor, 1 liten gul lök, 2 ägg, 1msk majsstärkelse, 1/2 tsk salt, 1 krm svartpeppar, 1 msk smör. Riv rödbetor och lök grovt. Blanda med resterande ingredienser. Stek små biffar. Servera med en klick getost som du blandat med creme fraiche till en creme ovanpå.

Apelsin och dragonsenap: 1 1/4 dl. skånsk senap, 2 msk Colemns senapspulver, 3 msk hackad färsk dragon, rivet skal av 3 apelsiner, 3msk apelsinsaft, 1msk socker. Blanda alla ingredienser och låt den gärna stå och mogna ett dygn i kylen.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #10 skrivet: 17 dec-11 kl 15:39 »
Grönkålspaj
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 17 dec-11 kl 16:18 »
råkost-sallad på grön o purpur-kål med fileade apelsinklyftor o rostade solroskärnor och pumpafrön
Västgötamor

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #12 skrivet: 18 dec-11 kl 13:08 »
Saffranscouscous med grönsaker, serveras varm.
Ratatouille med rödkål, smaksatt med glögg.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #13 skrivet: 18 dec-11 kl 13:15 »
Finhackad grönkål
finhackade torkade fikon
creme fraiche
salt och peppar

Blanda i creme fraiche till en så pass lös eller hård röra du vill ha.
Suveränt enkelt och gott till "det salta" på julbordet!
Eller bara som det är, på en macka te x.

Eller till en liten morotsbiff eller linsjärpe ;)
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #14 skrivet: 18 dec-11 kl 13:18 »
Rödkålssallad med apelsin och blodapelsin.
Saffranspannkaka gjord på risgryn.
Stekt grönkål med rödlök
Ungsrostade rotfruktsstrimlor med vitlök och saffrans aoli.
Recept hittade här :
http://www.coop.se/Recept--mat/Mat-for-alla-tillfallen/Hogtider/Jul/Valj-julbord/
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Varg-älva

• Finland
« Svar #15 skrivet: 18 dec-11 kl 13:31 »
Kålrots-morotslåda.
Bönsallad av olika sorters kokta kalla bönor, lök, äpple, röd paprika. Vinägerdressing.
Rödkålssallad med banan, äpple och russin (inte i min smak, men familjen gillar den...)
Rödbetssallad av grovriven inlagd rödbeta, äpple och lök. Ihopblandas med gräddfil.
Grovriven morot, rödlök, solrosfrön, honung, vinäger eller citron- eller apelsinsaft.
Rödbetssallad av inlagd rödbeta, kokta morötter, inlagd gurka, äpple, lök (allt skuret i små tärningar)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #16 skrivet: 18 dec-11 kl 14:31 »
Oj sicken massa tips! Tack!!  ;D

Nu gäller det bara att sovra och hitta det göttaste.  :) Grönkålspaj låter som en höjdare till skinkan, eller bara som den är. Och så någon av alla goda sallader... och couscous med saffran och...  :D

*matkoma bara av tanken*

Broberg

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 18 dec-11 kl 14:37 »
Surkål är min nya favorit. Borde passa som ett "friskt" inslag.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #18 skrivet: 18 dec-11 kl 14:48 »
Surkål är min nya favorit. Borde passa som ett "friskt" inslag.

Det har jag faktiskt också funderat på. Måste vara en höjdare ihop med skinka och korvar!

Broberg

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 18 dec-11 kl 14:53 »
Det har jag faktiskt också funderat på. Måste vara en höjdare ihop med skinka och korvar!

Med korv är det. Skinka har jag inte provat med.

Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser