Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ekologisk vattenrening?  (läst 10780 gånger)

sparxxx

• Värmland
Ekologisk vattenrening?
« skrivet: 16 dec-11 kl 18:58 »
Hallå där ute!

Vi håller på och förbereder oss inför en jätterenovering här till våren som kommer involvera vatten och avlopp. Är det någon här som har erfarenhet av något sånt här liknande eller kanske just detta? : http://www.alnarpcleanwater.se/index.htm
Fungerar det bra? Pris? Tips? osv...

Himla spännande och intressant tycker jag!

TillVaraTa

• Gäst
SV: Ekologisk vattenrening?
« Svar #1 skrivet: 16 dec-11 kl 19:06 »
Jo, det verkar intressant, men hur fungerar det vintertid?

Broberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 dec-11 kl 19:15 »
Hallå där ute!

Vi håller på och förbereder oss inför en jätterenovering här till våren som kommer involvera vatten och avlopp. Är det någon här som har erfarenhet av något sånt här liknande eller kanske just detta? : http://www.alnarpcleanwater.se/index.htm

Har ni eget vatten eller kommunalt?

pålle

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 dec-11 kl 19:35 »
Har ni eget vatten eller kommunalt?
Har dom kommunalt vatten  så har man väll kommunalt avlopp med I alla fall rimligt vis ?

Broberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 dec-11 kl 19:40 »
Har dom kommunalt vatten  så har man väll kommunalt avlopp med I alla fall rimligt vis ?

Så borde det ju vara, men jag ville försäkra mig. Har man eget vatten finns det ju ingen anledning att snåla som tusan på vattnet. Om inte brunnen ger dåligt förstås. Det bästa, tror jag, är att se till att inte spola ut miljöfarliga grejer med avloppsvattnet och ha någon form av torrdass. Då klarar man sig med enkel, miljövänlig och billig hantering av det hela.

pålle

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 16 dec-11 kl 19:45 »
Så borde det ju vara, men jag ville försäkra mig. Har man eget vatten finns det ju ingen anledning att snåla som tusan på vattnet. Om inte brunnen ger dåligt förstås. Det bästa, tror jag, är att se till att inte spola ut miljöfarliga grejer med avloppsvattnet och ha någon form av torrdass. Då klarar man sig med enkel, miljövänlig och billig hantering av det hela.
Problemet är väll att går man till baks till det systemet så kräver dom väll fort farande tömning av tanken för typ att man slänger kemikalier i avloppet eller något annat dumt .

Broberg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 dec-11 kl 19:51 »
Problemet är väll att går man till baks till det systemet så kräver dom väll fort farande tömning av tanken för typ att man slänger kemikalier i avloppet eller något annat dumt .

Menar du ett vanligt trekammarsystem?

pålle

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 dec-11 kl 19:54 »
Menar du ett vanligt trekammarsystem?
Ja om man vill fån gå det ja anser ju det är en onödig utgift bara vill egentligen bara bli av led skiten och ärdna med en miljösmartare  lösning  .

Broberg

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 dec-11 kl 20:22 »
Ja om man vill fån gå det ja anser ju det är en onödig utgift bara vill egentligen bara bli av led skiten och ärdna med en miljösmartare  lösning  .

Har ju inte fått klart här än, för grävarnissen har inte haft tid. Men godkänt och klart från kommunen är det.

Så här:
          Idag finns godkännt utedass med tillhörande komposter. Köksavlopp ut någonstans...

Godkänd modernisering: Vanligt trekammarsystem, torrdass med urin till avloppet och skiten till komposterna,
          gråvattet från dusch, tvätt och kök till avloppet.
          Eftersom det då typ inte blir något slam i brunnen och att detta endast består av matrester, tvål och dylikt så får man
          dispens på tömningen för att tömma detta lilla själv och kompostera det i skitkomposterna.
          Och utedasset är fortfarande godkänt om man vill använda det också.
          Vill man ta vara på pisset i en separat tank så hade det varit ok också. Tom med bättre tyckte de.

pålle

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 dec-11 kl 20:32 »
Har ju inte fått klart här än, för grävarnissen har inte haft tid. Men godkänt och klart från kommunen är det.

Så här:
          Idag finns godkännt utedass med tillhörande komposter. Köksavlopp ut någonstans...

Godkänd modernisering: Vanligt trekammarsystem, torrdass med urin till avloppet och skiten till komposterna,
          Eftersom det då typ inte blir något slam i brunnen och att detta endast består av matrester, tvål och dylikt så får man
          dispens på tömningen för att tömma detta lilla själv och kompostera det i skitkomposterna.
          Vill man ta vara på pisset i en separat tank så hade det varit ok också. Tom med bättre tyckte de.

Humm låter ju fin  undrar bara om det fungerar på sur k arna här  man får hoppas .

Broberg

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 16 dec-11 kl 20:35 »
Humm låter ju fin  undrar bara om det fungerar på sur k arna här  man får hoppas .

Fast jag har läst i tidningen att i miljöförbundet Blekinge väst, typ är jävligast i hela landet att ha och göra med i såna där grejer. Eller hade vi bara en jävla tur med person.

pålle

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 16 dec-11 kl 20:41 »
Fast jag har läst i tidningen att i miljöförbundet Blekinge väst, typ är jävligast i hela landet att ha och göra med i såna där grejer. Eller hade vi bara en jävla tur med person.
ja det visar sig hur dom är här .

Maria C S

• Småland
« Svar #12 skrivet: 16 dec-11 kl 22:32 »
Hallå där ute!

Klart intressant liknar dom system som dom har i earthships !
Tack, jag ska titta närmare på det här !
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

sparxxx

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 18 dec-11 kl 11:57 »
Oj! Här händer det grejer! Märkligt, jag har inte sett att det kommit några svar....

Ja visst verkar det intressant!
Vi har inget vatten i nuläget, men ska borra till våren förhoppningsvis. Så då blir det eget :)
Tydligen ska det fungera bra även under extrema väderförhållnanden, även under vargavintrar tolkar jag det som.

Det är en helt ny värld det här med avlopp och bestämmelser och regler och lagar och hit och dit för mig. Tror inte det är några problem att få det godkänt av nissarna som bestämmer här i våran kommun, jag är mest orolig för att det ska va för dyrt eller att det inte är möjligt att det ska fungerar att anlägga här hos oss på våran gård.

Är det ingen här som har ett liknande system?

Anders G.

• -
« Svar #14 skrivet: 18 dec-11 kl 20:14 »
Stensunds folkhögskola utanför Trosa körde under lång tid ett liknande system. Avloppsvattnet gick in i ett jättelikt växthus. Det fungerade utmärkt.

Alnarpcleanwaters hemsidas skiss ser ut att vara en tvåkammarbrunn kopplat till en andra behållare innehållande "evig sommar". Jag är inte övertygad... (Innehavare av ett multrum sedan >20 år, infiltration av gråvattnet och vet vilka kemikalier som hamnar eller inte hamnar däri.)

Maria C S

• Småland
« Svar #15 skrivet: 18 dec-11 kl 21:16 »
Stensunds folkhögskola utanför Trosa körde under lång tid ett liknande system. Avloppsvattnet gick in i ett jättelikt växthus. Det fungerade utmärkt.

Alnarpcleanwaters hemsidas skiss ser ut att vara en tvåkammarbrunn kopplat till en andra behållare innehållande "evig sommar". Jag är inte övertygad... (Innehavare av ett multrum sedan >20 år, infiltration av gråvattnet och vet vilka kemikalier som hamnar eller inte hamnar däri.)

Mycket, mycket bra komentar !
I eartships använder man regnvatten så dom fungerar bra !

Men jag har en kompis som instalerade mulltoa där endel av vattnet skulle blöta det hela och han fick det inte att fungera !

Tog lång tid innan det blev klart att fluoret och clouret som tillsätts i vattnet dödade den biologiska floran  >:(!

Med stor familj och halv vuxna barn fick han det aldrig att fungera så det slutade med att han rev ut det och satte in en vanlig toa !

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #16 skrivet: 18 dec-11 kl 21:28 »

Så här:

En annan forummedlem i en skånekommun är tvungen att samla urinen i tank och sen lagra den i minst ett halvår om jag förstod det hela rätt...
Nånting med att bakterierna ska dö :-\
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Broberg

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 18 dec-11 kl 21:33 »
En annan forummedlem i en skånekommun är tvungen att samla urinen i tank och sen lagra den i minst ett halvår om jag förstod det hela rätt...
Nånting med att bakterierna ska dö :-\

Inte urinen väl? Den får man ju vattna med direkt. Men skiten ska förvaras i ett halvår minst för att bakterierna ska dö. I sluten behållare eller godkänd skitkompost med tät botten. Kanske har den kommunen fått något om bakfoten?

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #18 skrivet: 18 dec-11 kl 21:35 »
Som jag fattade var hon tvungen att ha två tankar för att kunna växla och lagra i en och fylla den andra..
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Broberg

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 18 dec-11 kl 21:39 »
Som jag fattade var hon tvungen att ha två tankar för att kunna växla och lagra i en och fylla den andra..

Ja med skiten. Man måste ha minst två komposter på en halv kubik vardera.

Dela detta:

* Inloggade just nu

960 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser