Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur går det med rävjakten?  (läst 32606 gånger)

regnpipan

• Gäst
Hur går det med rävjakten?
« skrivet: 16 dec-11 kl 08:44 »
Vi har riktigt gott om räv hemmvid. Men det är ju inte så konstigt, det var ju ett bra gnagarår. Däremot har jag inte riktigt fått till det med rävjakten. Vi har släppt stövare ett par gånger men inte fått något (Schillerstövaren och dennes husse är iofs mer ute efter hare än räv). Inte heller har jag fått rävbesök i fällan. Däremot tar jag snart julledigt och då tänkte jag börja locka efter räv timmen före skymning några gånger i veckan. Kanske funkar det, i vart fall så lossade det vid ungefär den här tiden på året i fjor. Sedan vore det inte helt fel med lite spårsnö så man kan se efter vart rävarna finns, t.ex. om gryten har besök. Men med det blidväder vi har nu så lär det väl dröja innan snön kan lägga sig...

Men hur går det för er?
Jagar ni räv öht?
Hur?
Och får ni något?
Vad gör ni med de ni fäller?

lillfarmarn

• Småland
SV: Hur går det med rävjakten?
« Svar #1 skrivet: 16 dec-11 kl 11:27 »
Det har varit lite trögt iår, bara två rävar än!
en på nyslagen vall och en vid grisåteln
men det brukar ta sig efter nyår

Rosten

• Närke
« Svar #2 skrivet: 16 dec-11 kl 12:24 »
Inte en räv har det varit framme vid åteln men massor av kråkfåglar.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 16 dec-11 kl 12:58 »
En räv på skyddsjakt och en räv i fällan. I år är det riktigt mycke räv i terrängen,de hade väl gott om mat då förra o förrförra vintern tog hårt på rådjuren. Väntar på snö så jag kan vaka, 25kg åtel försvinner på en natt och det är fullt me spillning på mina åtlar. I helgen hade vi en tjt som drev räv men den klarade sig.
Fjäderfän och kaniner

blizzard

« Svar #4 skrivet: 29 dec-11 kl 19:31 »
Nog finns det mycket räv i markerna allt,några har fallit men inte alls som det ska vara.
Har inte riktigt kunnat hålla fokusen på predatorjakten som jag brukar.
Men det ska rättas till... :)

grimbart

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 10 jan-12 kl 02:13 »
Vart iväg å vakat några timmar utan resultat.
Fjäderfän och kaniner

smedpeter

• Jämtland
    • smedpeters hemsida
« Svar #6 skrivet: 11 jan-12 kl 21:19 »
Efter det goda sork-året tycks det finnas verkligt gott om räv. Här i byn har vi rävspår överallt.
Om man vill ha rådjur på sina marker i sommar, så är det hög tid att börja decimera antalet Mickel... ;)
Har sedan några dagar en åtel ihop med en kompis, får se hur det går, vem som överlistar vem.
Med tanke på dvärgbandmasken är det också skäl för oss att hålla ner antalet rävar.
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

grimbart

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 11 jan-12 kl 21:55 »
Nu har det dessutom hittats fransk hjärtmask hos rävarna.
Fjäderfän och kaniner

Kockas

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 jan-12 kl 22:19 »
HAr inte lyckats knäppa någon räv sedan vi slog vall. Gryten verkar bebodda och grannar ser räv ibland. Tyvärr är rävarna ute mitt på natten så jag har ingen chans att ta dom.... vakat både mornar o kvällar men icke icke =( Någon som har något grymt tips för att locka ut dem i ljuset?

grimbart

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 11 jan-12 kl 22:26 »
Testa att locka med muspip i gryning eller skymning en bit ifrån grytet. Senare på säsongen när rävarnas parning kört igång så rör de sig mycket i dagsljus.
Fjäderfän och kaniner

anders50

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 11 jan-12 kl 23:03 »
Här är det glest i rävstammen. Vi gick illa åt dem förra säsongen och i höstas sköt vi räv istället för rådjur på pürschen. Ont om rådjur.  Har lo-besök!!!!

Har inte sett mer än ett spår på åteln, det var natten till igår. Vakade där inatt men utan resultat. Ingen i fällorna i vinter.
Svårt att få upp med hundarna också.

regnpipan

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 12 jan-12 kl 08:49 »
Nu har det dessutom hittats fransk hjärtmask hos rävarna.

Ja på fastlandet. Tidigare fanns hjärtmasken endast på Kosteröarna.

anders50

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 jan-12 kl 10:33 »
Ja på fastlandet. Tidigare fanns hjärtmasken endast på Kosteröarna.

Första fallet av hjärtmask hittades i Skåne 2009. Och nu andra gången var det väl i Växjö-trakten?

Så det gäller att ha avmaskningsmedel redo.

regnpipan

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 12 jan-12 kl 11:44 »
Första fallet av hjärtmask hittades i Skåne 2009. Och nu andra gången var det väl i Växjö-trakten?

Så det gäller att ha avmaskningsmedel redo.

Skånefallet hade jag missat, men vad gäller koster diskuterade man för ett par år sedan på allvar att försöka utrota alla rävar på öarna för att få bort parasiten (som väl antagligen kom dit med en dansk segelbåt...)

anders50

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 12 jan-12 kl 13:18 »
Skånefallet hade jag missat, men vad gäller koster diskuterade man för ett par år sedan på allvar att försöka utrota alla rävar på öarna för att få bort parasiten (som väl antagligen kom dit med en dansk segelbåt...)

Jag vet inte hur det gick där mer än att några hundar blev smittade.

Men jag tror inte det blir så farligt även om det blir vanligare. Det är ju ganska så vanligt i Danmark. Man får vara mer uppmärksam och avmaska hundarna med rätt medel.

regnpipan

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 06 feb-12 kl 08:31 »
I helgen körde vi en heldag med grythund. En ung foxterriertik var det som var i farten. I flera gryt hade vi kontakt med räv (och för all del grävling, men så fort vi kände grävlinglukt så bröt vi och gick till nästa gryt) men hunden låg inte på tillräckligt för att få upp någon räv. Däremot verifierade rundan hur tät rävstammen är hos oss just nu...

anders50

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 06 feb-12 kl 09:59 »
Vi vakar nu i månskenet, men hittills så har rävarna övertaget. De är på åteln varenda natt och kutar över gärdena här på dagarna, men vi lyckas aldrig vara på samma plats samtidigt.
Men så var det förra vintern också, men sen lossnade det och vi sköt tre.

regnpipan

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 06 feb-12 kl 10:03 »
Jo så är det ju. Men nu verkar de bli lite rörligare iom löpet som är i antågande.

Om det är molnfritt i kväll så kör jag nog ett lockpass tror jag.

anders50

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 06 feb-12 kl 10:12 »
Jo att löpet pågår, det hörs!   ;D

Noone

• -
« Svar #19 skrivet: 06 feb-12 kl 11:02 »
Jag har tagit semester nästa vecka, då blir det rävvak  ;D
Life is like a dick, it´s short but seems long when it gets hard.

Dela detta:

* Inloggade just nu

681 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser