Är det någon som tex tovat en madrass? Kan man inte tova en kärna och svepa in i ullfiltar? Borde inte det bli lite mjukt men ändå inte "nedlegat"?
Andra förslag?
Det är svårt att rulltova tjocka saker för hand. Jag har rulltovat för hand en dörrmatta på 3cm tjocklek och det tog tid. Ju tjockare man ska tova, ju längre tid tar det förstås eftersom ullmängden är större. Den enda tovningsmaskinen jag sett i Sverige tovar bara tunna saker, och den tovningmaskin jag sett i Turkiet kan tova tjocka saker men det är inte så skönt att ligga på en kompakt tovad matta. Bättre då att ta några kilogram lösull och lägga i sängen och sova på det, än att tova det först.
Förr i tiden lågt man på halm. Först la man bara halmen i sängen och hade som en hemvävd trasmatta ovanpå som man låg på. Sen hade man fällar i sängen som täcke. Det var först på slutet av 1800talet man började göra madrasser (allmogen pratar jag om), Sedan för de finare gästerna gjorde man bolster, dvs som stora kuddar som man stoppade med fjädrar och dun. Man hade väl gäss, och sådant på gården och kunde plocka deras tappade fjädrar och dun är ju skönt att ligga på.
Jag har själv en gammal halmmadrass i min säng. Sådana borde väl gå att få tag på billigt på en auktion eller dylikt? Det knastrar när man trycker ihop den.