Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra sin egen madrass?  (läst 16046 gånger)

Morotsmarmelad

• -
Göra sin egen madrass?
« skrivet: 15 dec-11 kl 23:02 »
Hej

Jag vill göra min egen madrass, är så trött på de vi har nu och vill inte köpa nya. Funderar på ull. Går det att göra madrass av ull? Hur går man tillväga i så fall?

Tack

pålle

• Gäst
SV: Göra sin egen madrass?
« Svar #1 skrivet: 15 dec-11 kl 23:14 »
Förr så användes väll fint ängs hö vill ja minnas i madrasser och kuddar  men man får nog skaka om det då och då  så att dom blir upp fluffade .
Hej

Jag vill göra min egen madrass, är så trött på de vi har nu och vill inte köpa nya. Funderar på ull. Går det att göra madrass av ull? Hur går man tillväga i så fall?

Tack
.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 15 dec-11 kl 23:20 »
Mormor gjorde madrasser av hästtagel. Numera räknas dom väl som allergiframkallande. Säkert går det att göra av ull. Kanske tova ett lager och sy in. Sedan syr man madrassrutor om det är en tunn madrass eller trycker ned och syr i "dubbelknappar" med jämna mellanrum om det är tjocka madrasser. Jag tycker dock att hemmagjorda madrasser är rätt hårda, så det vill till att man gillar detta.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Morotsmarmelad

• -
« Svar #3 skrivet: 15 dec-11 kl 23:41 »
Tack för era svar, detta med att tova och sy ihop lät som en jättebra idé. Ska testa :)

Hömadrasser lät mysigt, ska se om jag får tag på hö :)

pålle

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 dec-11 kl 23:46 »
Tack för era svar, detta med att tova och sy ihop lät som en jättebra idé. Ska testa :)

Hömadrasser lät mysigt, ska se om jag får tag på hö :)
Glöm inte att det ska va fint ängs hö bara vanligt blir nog inte så bra då det är av grövre kvalitet .

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 15 dec-11 kl 23:56 »
Mormor använde mest lintyg till yttertyget, men även lin/bomullsdamast i undantagsfall. Dom blev väl sisådär max 7 cm tjocka. Det känns inte obekvämt att ligga på dubbelknapparna, dom sitter rätt djupt så de stör inte. Det är väl ungefär 15 cm emellan i diagonal riktning om ni fattar hur jag menar.

Varje gång jag har gäster sover jag själv i morfars hemsnickrade kökssoffa ovanpå mormors hemgjorda madrass och i hemvävda, hemsydda och hembroderade/hemknypplade lakan. Manglade!  :D En underbar känsla. Något som försvinner alltmer. En del av lakanen är över hundra år gamla och möblerna likaså.

Ibland får jag en känsla av att jag /min generation är den sista som upplever vissa saker. Sedan är det borta för alltid. Att läsa om det i nån bok/skärmbild är INTE samma sak ...  :'(

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 dec-11 kl 00:01 »
Ibland får jag en känsla av att jag /min generation är den sista som upplever vissa saker. Sedan är det borta för alltid. Att läsa om det i nån bok/skärmbild är INTE samma sak ...  :'(

Det är ditt ansvar att nästa generation får uppleva det som du får.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 16 dec-11 kl 00:06 »
Det är ditt ansvar att nästa generation får uppleva det som du får.
Jag har tyvärr inga barn kvar i livet. Några andra människor kan jag inte ta ansvar för. De får styra sina liv själva.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #8 skrivet: 16 dec-11 kl 00:09 »
Var sak har sin tid.

pålle

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 dec-11 kl 00:12 »
Jag har tyvärr inga barn kvar i livet. Några andra människor kan jag inte ta anvar för. De får styra sina liv själva.
Men du kan väll lära ut till nån som Morotslandet eller liknade så för du ju det vidare på så vis  även om det får ske på distans  . 

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #10 skrivet: 16 dec-11 kl 00:17 »
Morotslandet?

OK nu hamnar vi litet OT  ;D

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 16 dec-11 kl 00:18 »
Hästens skryter ju med att dom enbart har naturmaterial:

Ull, lin, tagel, bomull, tall, stål (källa Hästens.se)

Och dom har ju dom skönaste sängarna ever :D! Så nog ska det gå att göra en riktigt bra bäddmadrass själv.
//Lina

pålle

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 16 dec-11 kl 00:22 »
Morotslandet?

OK nu hamnar vi litet OT  ;D
Hehe ja det blev vist lite fel där Morotsmarmelad skulle det ju stå  :D :P

Morotsmarmelad

• -
« Svar #13 skrivet: 16 dec-11 kl 11:32 »
Mormor använde mest lintyg till yttertyget, men även lin/bomullsdamast i undantagsfall. Dom blev väl sisådär max 7 cm tjocka. Det känns inte obekvämt att ligga på dubbelknapparna, dom sitter rätt djupt så de stör inte. Det är väl ungefär 15 cm emellan i diagonal riktning om ni fattar hur jag menar.

Varje gång jag har gäster sover jag själv i morfars hemsnickrade kökssoffa ovanpå mormors hemgjorda madrass och i hemvävda, hemsydda och hembroderade/hemknypplade lakan. Manglade!  :D En underbar känsla. Något som försvinner alltmer. En del av lakanen är över hundra år gamla och möblerna likaså.

Tack för beskrivningen! Jag ska beställa hem ull idag av min kompis. Uppdaterar tråden allteftersom jag gör den så kan du kanske hjälpa mig lite på vägen :)

Kommer nog ta ett tag innan den är klar, men så skönt det kommer att bli  :)

Tack!

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #14 skrivet: 16 dec-11 kl 23:14 »
Det skall bli spännande att följa arbetet.  :)

Kreacon

• Övriga världen
« Svar #15 skrivet: 11 jan-15 kl 14:00 »
Hur har det gått? Är själv inne på att sova mer på naturmaterial. Kollade lite priser på olika alternativ och det går ju åt en del pengar om man ska köpa madrasser till 5 personer.
Är det någon som tex tovat en madrass? Kan man inte tova en kärna och svepa in i ullfiltar? Borde inte det bli lite mjukt men ändå inte "nedlegat"?
Andra förslag?

olivia.k

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 11 jan-15 kl 15:00 »

Är det någon som tex tovat en madrass? Kan man inte tova en kärna och svepa in i ullfiltar? Borde inte det bli lite mjukt men ändå inte "nedlegat"?
Andra förslag?

Det är svårt att rulltova tjocka saker för hand. Jag har rulltovat för hand en dörrmatta på 3cm tjocklek och det tog tid. Ju tjockare man ska tova,  ju längre tid tar det förstås eftersom ullmängden är större. Den enda tovningsmaskinen jag sett i Sverige tovar bara tunna saker, och den tovningmaskin jag sett i Turkiet kan tova tjocka saker men det är inte så skönt att ligga på en kompakt tovad matta. Bättre då att ta några kilogram lösull och lägga i sängen och sova på det, än att tova det först.

Förr i tiden lågt man på halm. Först la man bara halmen i sängen och hade som en hemvävd trasmatta ovanpå som man låg på. Sen hade man fällar i sängen som täcke. Det var först på slutet av 1800talet man började göra madrasser (allmogen pratar jag om), Sedan för de finare gästerna gjorde man bolster, dvs som stora kuddar som man stoppade med fjädrar och dun. Man hade väl gäss, och sådant på gården och kunde plocka deras tappade fjädrar och dun är ju skönt att ligga på. 

Jag har själv en gammal halmmadrass i min säng. Sådana borde väl gå att få tag på billigt på en auktion eller dylikt? Det knastrar när man trycker ihop den.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #17 skrivet: 11 jan-15 kl 15:09 »
Då får man vara försiktig, det kan finnas spår av mögel i sådana madrasser om de är gamla. Svårt att veta hur och var de har lagrats innan de såldes. Jag har både halm- och häst-tagelmadrasser i stugan men en nattgäst fick problem en gång. Hon var allergisk mot halmen. Annars är de ganska lagom hårda att ligga på, jag gillar inte mjuka madrasser och kan inte sova på skumgummi alls nästan.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 11 jan-15 kl 15:53 »
Ja, så kanske det är. Jag har aldrig sett att de säljer gamla madrasser på auktion heller. De jag har är väldigt tunna, och så är de så smala också, 70cm breda, och min säng är 90cm.
Själv funderar jag på att köpa en säng i naturgummi från http://www.groninterior.se/sovrum/madrasser/madrasser-i-naturgummi/samar-comfort/

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #19 skrivet: 12 jan-15 kl 10:04 »
Såpass som 70 ändå? Kökssofforna brukar vara smalare än så  :)
Men man kunde ju ofta dra ut dem förståss.

Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser