Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slaktersättning  (läst 28098 gånger)

Charlotte

• -
SV: Slaktersättning
« Svar #40 skrivet: 25 dec-11 kl 22:10 »
Läste igenom tråden, det låter vansinnigt allting.
Vad är det som ligger bakom det här, är det något politiskt?
Var vill dom komma?

Vad som avgör vad man får betalt för djuren man skickat på slakt finns det fakta om här:
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_ovrigt/ovr21.pdf
En bit in i broschyren finns bilder på fårkroppar och deras klassning.
Det ÄR faktiskt stor skillnad på köttigheten på ett R lamm och ett P lamm (har inte lyckats få något högre klassat ännu :-[).
Det är genom att planera uppfödning och slakttidpunkt som man kan påverka sitt ekonomiska resultat.
 Har man gott om plats, bra grovfoder och tid för skötsel så kan det löna sig att behålla lammen längre och få bättre betalt.
Men sedan tycker även jag att det är skamligt lite betalt för sämre klassade lamm (eller förresten lamm över huvud taget ;)).
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #41 skrivet: 25 dec-11 kl 22:10 »
Att slakta hemma är inte alldeles olagligt, men närapå!  Man får inte sälja det, inte ge bort det, inte bjuda på det.  Så det kan inte bli någon som helst volym, innan Höga Vederbörande börjar titta undrande ...  Bara en sån sak som momsredovisningen ...

Att slakta hemma är en helt annan sak än att lasta djuren på en bil som kommer och hämtar.  Sen föreslogs att man ska sälja dem levande och hjälpa köparen att slakta.  Jag kan tänka mig en hel hög med problem!  T ex att köparen vill slakta utan bedövning av inbillat religiösa skäl, eller att varken köpare eller säljare är särskilt haj på det.

Frågeställningen är helt klart intressant.
Krånglar du inte till det nu, momsen ska ju redovisas även om man säljer till slakteri sen förutsätter jag att de flesta som har djur i liten skala kan/lär sig/tar hjälp med hemslakt redan och man kan ju informera köparen om hur slakten kommer att gå till så att det inte blir några oklarheter.
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Mårten gås

• Uppland
« Svar #42 skrivet: 25 dec-11 kl 22:19 »
Vad som avgör vad man får betalt för djuren man skickat på slakt finns det fakta om här:
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_ovrigt/ovr21.pdf
En bit in i broschyren finns bilder på fårkroppar och deras klassning.
Det ÄR faktiskt stor skillnad på köttigheten på ett R lamm och ett P lamm (har inte lyckats få något högre klassat ännu :-[).
Det är genom att planera uppfödning och slakttidpunkt som man kan påverka sitt ekonomiska resultat.
 Har man gott om plats, bra grovfoder och tid för skötsel så kan det löna sig att behålla lammen längre och få bättre betalt.
Men sedan tycker även jag att det är skamligt lite betalt för sämre klassade lamm (eller förresten lamm över huvud taget ;)).
Mvh
Charlotte

Jaha, det är jordbruksverket som ligger bakom, inte slakterierna.
1 kg kött oavsett klass smakar likvärdigt för konsumenten i vilket fall.
Ser även ut som bönderna får mindre för ekologiskt kött, dvs, utan stödutfodring.
Lite in och ut upp och ner här.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Charlotte

• -
« Svar #43 skrivet: 25 dec-11 kl 22:30 »
Jaha, det är jordbruksverket som ligger bakom, inte slakterierna.
1 kg kött oavsett klass smakar likvärdigt för konsumenten i vilket fall.
Ser även ut som bönderna får mindre för ekologiskt kött, dvs, utan stödutfodring.
Lite in och ut upp och ner här.
Nu tror jag du blandar ihop saker och ting lite ;)
Det är en klassning av hur slaktkroppen ser ut helt enkelt...
Ett ekologiskt uppfött djur kan klassas precis lika som ett ickeekologiskt, det beror till stor del på rasen...
Vi har tidigare fött upp ekologiska köttrastjurar under en hel massa år utan en gnutta kraftfoder som alla klassat sig bra, det tar lite längre tid för dom att växa bara :)
Har man dessutom ekologiskt kontrakt med slakteriet får man ett tillägg/kg kött (förutom EU-bidragen för ekologisk djurhållning och växtodling).
 Nu får jag säkert på moppe här ;) men det är en himla skillnad på ben/kött andelen på en R-kotlett och en P-kotlett...
Så en lite skillnad är det när man kommer till styckdetaljer i alla fall.
Mvh
Charlotte
« Senast ändrad: 25 dec-11 kl 22:32 av Charlotte »
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Mårten gås

• Uppland
« Svar #44 skrivet: 25 dec-11 kl 22:42 »
Jaha, dom räknar benvikt i förhållande till köttvikt, ja då förstår jag bättre.
"Benget" har man ju hört.
Så det är så stor skillnad ändå i köttmängd mot benmängd från ras till ras.
Föda upp en massa onödigt ben kan ju inte vara lönsamt.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Charlotte

• -
« Svar #45 skrivet: 25 dec-11 kl 22:45 »
Jaha, dom räknar benvikt i förhållande till köttvikt, ja då förstår jag bättre.
"Benget" har man ju hört.
Så det är så stor skillnad ändå i köttmängd mot benmängd från ras till ras.
Föda upp en massa onödigt ben kan ju inte vara lönsamt.
Dom räknar muskelfyllnad.
Det är en mängd saker som avgör vad som är lönsamt eller inte :)
Men om man ska sälja till slakteri är det ett måste att ha relativt bra klassade lamm i rätt vikt, annars kastar man pengarna i sjön :'(
Mvh
Charlotte

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #46 skrivet: 26 dec-11 kl 08:37 »
Krånglar du inte till det nu, momsen ska ju redovisas även om man säljer till slakteri sen förutsätter jag att de flesta som har djur i liten skala kan/lär sig/tar hjälp med hemslakt redan och man kan ju informera köparen om hur slakten kommer att gå till så att det inte blir några oklarheter.
Ja, men momsen behöver väl ändå inte betalas om man slaktar åt sig själv???

Såvitt jag vet är det INTE tillåtet att slakta hemma för att sälja.  Är det ändrat?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #47 skrivet: 26 dec-11 kl 09:36 »
Ja, men momsen behöver väl ändå inte betalas om man slaktar åt sig själv???

Såvitt jag vet är det INTE tillåtet att slakta hemma för att sälja.  Är det ändrat?
Om man drar av kostnaderna för att ha djur ska man ju redovisa eget uttag(i form av kött) och då kommer det väl moms på det.
Men jag menade ju om man säljer djuret först å slaktar det sedan, då blir det moms på livdjursförsäljningen och hemslakt för den nya ägaren.
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Existens?

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 26 dec-11 kl 12:32 »
Det där med att sälja livdjur som köparen sen slaktar, för att kringgå reglerna, har vi ju avhandlat i 100 olika trådar nu. Slutsatserna om huruvida det är lagligt, är lika många som åsikterna.
Moms får man redovisa för egna uttag av kött eller andra produkter ja.

När det gäller klassningen så är det ju nåt som förekommer inom alla djurslag.  Jag tycker nog att det måste finnas ett styrsystem som avgör vilken betalning ett djur ska få. Vad ska det annars tjäna till att försöka få fram bra djur? Ingen tjänar heller i längden på att det kommer in en massa dåliga djur till slakterierna, då kommer det att dra ner priserna för alla uppfödare, även de som anstränger sig för att ta fram bra kött.

Inom grisarna är det ju t.ex en väsentlig skillnad på en gris med köttprocent 54 respektive 61.. Den överfeta på 54% kött, blir väldigt kostsam i följande led då en massa onödigt fett försvinner i styckningen.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #49 skrivet: 26 dec-11 kl 13:29 »
Det är synnerligen olagligt att sälja levande djur av arter som kräver produktionsplatsnummer till någon som inte har produktionsplatsnummer. Och det är bara hemslakt om djuret slaktas på den gård där den är registrerad och äts upp av människorna som bor där.

Däremot är det många som struntar i reglerna, men då bör man ju veta om det, så att man inte tror att man gör rätt. Det är väldigt svårt för myndigheterna att säga något om hur mycket kött en familj kan äta, så man kan hemslakta ganska mycket innan man får problem. Jag har inte hört talas om någon som dömts för att ha hemslaktat för många djur. Men man får såklart vara rimlig, slaktar man 100 får och hävdar att det är hemslakt för eget bruk så får man nog problem. Men ett rimligt antal till hemslakt och resten till slakt med återtag är nog bästa sättet att få lönsamhet i småskalig djurhållning, särskilt om man har lantrasdjur som ofta får dålig klassning.
« Senast ändrad: 26 dec-11 kl 19:09 av ieenilorac »
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #50 skrivet: 26 dec-11 kl 14:14 »
Dom räknar muskelfyllnad.
Det är en mängd saker som avgör vad som är lönsamt eller inte :)
Men om man ska sälja till slakteri är det ett måste att ha relativt bra klassade lamm i rätt vikt, annars kastar man pengarna i sjön :'(
Mvh
Charlotte
Sista meningen där säger allt ,så är det följ det eller skicka inte till scan.
Skall man få betalt för lammen måste man lägga ut pengar på dem och inte tro man kan slakta dem så fort man skall börja utfodra dem,det funkar inte.

Jag sa till min granne att hans lamm var för små på hösten ,jag ville köpa dem för 300 kr st (generöst enl mig).
Han skickade 9 st 5 st var under 12 kg dvs 0kr ,3 st 13,5kg  i klass P  ca 15 kr .
Vägning och pellets några månader innan slakt så löser det sig ,svårare är det inte.

Att man inte får sälja till folk utan se nr är inte sant ,ring och fråga .
Däremot skall man skriva in i boken namn och adress och även på förflyttningspappret.

Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #51 skrivet: 26 dec-11 kl 14:25 »
Att man inte får sälja till folk utan se nr är inte sant ,ring och fråga .
Däremot skall man skriva in i boken namn och adress och även på förflyttningspappret.

Intressant, det hittar jag inte på jordbruksverkets hemsida.
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/farochgetter/markningjournalforingochregistrering/journalforing.4.7409fe2811f8e7990b88000113.html
Citera
Du ska journalföra följande uppgifter för samtliga djur:
de djur som finns på platsen när du börjar med en ny journal
djur som kommer till din produktionsplats (ange produktionsplatsnumret till den plats som djuren närmast kommer ifrån)
djur som lämnar din produktionsplats (ange produktionsplatsnumret till den plats som tar emot djuren och uppgifter om transportören)
eventuella byten av märken.

Letar lite till och hittar följande:
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/farochgetter/markningjournalforingochregistrering/fragorochsvarommarkningavfarochgetter/fragorochsvarfarochget/omjagsaljerellerskickardjurtillenplatssominteharnagotproduktionsplatsnummerelleromjagintevetvilketproduktionsplatsnummerplatsenharhurskajagrapporteratillforflyttningsregistretda.5.72e5f95412548d58c2c80001568.html
Citera
Om jag säljer eller skickar djur till en plats som inte har något produktionsplatsnummer eller om jag inte vet vilket produktionsplatsnummer platsen har, hur ska jag rapportera till förflyttningsregistret då?
Du ska undvika att skicka djur till platser som inte har något produktionsplatsnummer. Om du inte har kännedom om något produktionsplatsnummer ska du i första hand kontakta djurhållaren för platsen och höra om det finns något produktionsplatsnummer. I andra hand kan du skriva namn och adress till produktionsplatsen på rapporteringsblanketten.

Men troligen får man problem om man säljer massor av djur till folk utan produktionsplatsnummer och som inte bor på en gård...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Existens?

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 26 dec-11 kl 15:03 »
]Men troligen får man problem om man säljer massor av djur till folk utan produktionsplatsnummer och som inte bor på en gård...

Det är ju precis det som är kärnpunkten som gör hela denna eviga diskussion om frågan så ointressant. Att man skulle kunna sälja nåt ensatka djur på det viset det är ju säkert möjligt. Men vem överlever på att sälja 1-2 lamm levande till andra som ska slakta dom?
Kommer man upp i så lite som 10 st, så kan jag garantera att det börjar bli problem att hitta folk som vill köpa på ett så uppenbart krångligt sätt. och även 10 lamm är ju meningslöst att hålla på med om det ska bli nån inkomst. Kommer man upp i 50 lamm, så är det helt omöjligt att sälja på det viset.
Således är detta en ointressant diskussion.

Varför inte sälja som man ska, genom t.ex återtag?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #53 skrivet: 26 dec-11 kl 15:38 »
Nu kommer jag säga något som kanske gör er andra förbannade:
Det man får betalt för är sin skicklighet, även när det gäller får. (Precis som i alla sorters jobb)
Man får betalt för att man avlar rätt så att man har de bästa förutsättningarna, att man sköter fåren rätt för att minimera sjukdomar och dödsfall. Man får betalt för att man matar dom rätt, för att tillväxten ska bli så bra som möjligt. Man får betalt för att man skickar dom vid rätt slakttidpunkt, så att slaktutfallet blir så bra som möjligt...
Om man inte har den kunskapen, så blir inte belöningen heller så hög. Sen kan man klaga på slakteriernas avräkningar, visst hade de kunnat vara högre, och visst gör de något av köttet i allafall... :o

Om det inte var på det sättet (ur skicklighetssynpunkt) så hade vem som helst kunna skära guld med täljknivar i fåruppfödningsbranchen. Nu är det inte så, utan det behövs kunskap för att få till det rätt.

Alltså är det att sätta sig ner och analysera: Vad var det som gick fel? Hur kan jag göra det bättre nästa gång?
I slutänden är det ju så att detta är Alteranativ, alltså lammuppfödning till husbehov, för självförsörjning. Om det är det man gör, dvs har några får till husbehov, så behöver man inte oroa sig för avräkningspriserna... Om man ger sig in i att försöka tjäna pengar, så måste det till skicklighet och kunskap för att få det rätt.

Därmed inte sagt att inte alla fårintressenter kan diskutera här...
Men använd er av detta forum för att få till det rätt nästa gång!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Existens?

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 26 dec-11 kl 15:55 »
Det är alldeles sant, vallhunden, och inget att bli förbannad över.

Tyvärr är det ju lite 'ofint' att vara duktig, då blir man genast beskylld för att 'driva' djuren, osv..

Falin

• -
« Svar #55 skrivet: 26 dec-11 kl 15:59 »
Väl talat, vallhunden!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #56 skrivet: 26 dec-11 kl 16:03 »
Ja, då går vi till baka till "javills" inlägg... (Det första inlägget i tråden)
Dina lamm klassade sig som P, vilken ras är det? Kanske att det är helt fel ras för komersiell slaktuppfödning.
De klassade sig som +1, vilket tyder på att de var extremt magra. Vilken typ av bete har det gått på i sommar?
Kanske att du skickade dom för sent, de hann gå ner i kondition för mycket nu under det dåliga höstbetet... Det var ju baggar, så de borde ha haft anlag för muskelmassa (mer än tacklamm har). Har de svält sig själva, för att det funnits brunstiga tackor i närheten?
Om de inte gick på speciellt bra bete, så skulle du senast i augusti kännt över dom och lagt till kraftfoder, eftersom din avsikt var att skicka dom till slakteriet för att få pengar. Enligt principen att ,man måste satsa lite för att få tillbaka senare.
Jag har alltid sagt att fåruppfödning är en extrem form av sparande = Man sätter in pengar och har man tur får man ut dom, igen med ränta. 
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #57 skrivet: 26 dec-11 kl 17:00 »
Det verkar som alla tror att det är svartlamm bara för att mottagaren inte har ett se nr ?.
Så är det inte hos mig svartlammen ger jag fan i att rappotera överhuvudtaget vilket är ganska naturligt.

Missar man att rappotera att man skickat till scan får man ett brev (ibland trots att en fullmakt om rappotering är registrerad så det är nog lite rörigt på jordbruksverket)  ,men man får aldrig något brev om man enbart har skrivit mottagarens namn istället för ett se nr när man säljer till andra.

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 26 dec-11 kl 17:21 »
Intressant läsning som i mångt och mycket bekräftar mitt val att ha Gutar för eget "bruk". 

För kommersiell produktion hade jag tvingats till en helt annan produktionsmodell och ras.

Gutar smakar alltid bra och ger kvalitativt mycket bra kött men passar inte in i gängse mallar. Synd.

Intressant läsning i senaste Land, ref: lammproducenter sedan -68...

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #59 skrivet: 26 dec-11 kl 18:36 »
Moms och div skatter på ex drivmedel,gödsel får man ju betala,MEN någon skatt pga överskott i verksamheten är det nog inte många bönder som betalar inga som jag känner iallafall.

Jag gillar faktiskt staten när det gäller min "sidoinkomst med får",där kommer aldrig att bli ett överskott bara underskott ,men byggnader och maskiner är alltid bra att ha.
Lars

Dela detta:

* Inloggade just nu

1578 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser