Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slaktersättning  (läst 28035 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Slaktersättning
« skrivet: 14 dec-11 kl 12:31 »
Fick en check från ett slakteri idag. Sålde 11 ettårsbaggar. De var inte mycket att ha ur köttsynpunkt men, 297 kronor känns lite lite. På avräkningen står inte antal men, djurslag får, P+1 18,3, 1:30 summa, 23:30. Totalen är sedan 237:30 + moms. Jag fattar inte hur de räknat.

Någon som vet hur man tyder avräkningar?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Vera-Jean

• Uppland
SV: Slaktersättning
« Svar #1 skrivet: 14 dec-11 kl 13:03 »
Hej !
Du ska fundera över när du skickar dina djur på slakt. Marknadsavdraget för får (äldre än 1 år) är 50 kr / styck. för får som har slaktvikt mellan 15 och 22,9 kg var betalningen förra veckan 4,87 kr /kg. För djur under 15 kg 0 kr !! Därutöver var det avdrag med 2 kr /kg för djur med fettgrupp 1, som anses för magert. Priserna jag hänvisar till är swedish meats noteringar. Titta på www.sls.scan.se och klicka på notering Nöt och lamm 2011-49 (alltså förra veckan).
Om det är till dem du har skickat djuren så borde du ha en ganska noggrann redovisning med alla individer, vad du har fått betalt, vilka veterinära anmärkningar som finns, och vilka avdrag som har gjorts.
Lycka till !

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 14 dec-11 kl 13:17 »
Tack för ditt svar. Det var en bra förklaring av tänket  Nej, är inte till dem jag sålt och allt som står på avräkningen är det jag skrev ovan.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Vera-Jean

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 14 dec-11 kl 13:24 »
Ja det var ju mycket på en gång, jag glömde "översätta" den text du återgav.
P står för att djuren indelas enligt ett klassningssystem som bygger på muskel/köttansättning ; EUROP, där E är det bästa och P det sämsta. Tyvärr hamnar ofta djuren där när de är av lantras, tillexempel, och extensivt uppfödda enbart på bete.
+1 betyder i klartext lite för låg fettansättning. 2 och 3 ger bäst betalt, sedan blir det för fett.
18.3 är vikten och 1.30 vad du fått betalt per kg. De verkar tillämpa någon sorts enhetsbetalning, om de möjligen har tagit en genomsnittsvikt och hamnat på 18.3 ? men kan du inte kontakta slakteriet och fråga ? Fråga även om ev. veterinära anmärkningar. De kan vara bra att veta, om man t.ex. har problem med parasiten leverflundra. Slakterierna är inte skyldiga att rapportera dessa till leverantören, men om man frågar brukar man få svar.  ;)
Mvh

hursomhelst

• Småland
« Svar #4 skrivet: 14 dec-11 kl 14:22 »
what?!?!?!?
1,30 per kg?

Jag kan inget om slakt... men va fanken... 1,30?!??!?!? Då borde man väl lika väl kunnat äta sig ordentligt mätt själv, och desstom har frysen full av hund och kattmat?!

usch, nu blev jag mörkrädd!!!!

Luppa

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 14 dec-11 kl 14:48 »
Jag tycker också att det är skrämmande... I butiken kostar köttet lika mycket, oavsett om uppfödaren fått 1:- eller 50:- per kg  >:D
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

hallstabonden

« Svar #6 skrivet: 14 dec-11 kl 15:00 »
Fördjävligt rent ut sagt,ursäkta uttrycken...men vilket jävla ruffel och båg av slakterierena.Fy faaan,jag blir så upprörd så hjärtat stannar snart tror jag.Hund och kattmat är svindyrt.Lika så fårsalami.Vartenda slakteri skall tamefan bojkottas.
Du måste ju fråga dom om köttet går till hundmat eftersom det är så dåligt.Nä,hemslakt och svartförsäljning.Detta om något uppmanar väll till detta
Jag mår illa!!
Ettårskött är väl bland det bösta man kan ha!
Nu vet du ju,hemslakt och jävligt stor familj som du "skänker" ditt kött till.
« Senast ändrad: 14 dec-11 kl 15:04 av hallstabonden »

Halte

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 dec-11 kl 15:08 »
Ja det är helt sjukt.. Jag pratade med en granne som har Jersey-kor, för några år sedan fick han ibland minus tillbaka efter slakt på kor.. Nu får han i.a.f. någon tusenlapp tillbaka men även det är ju sjukt dåligt betalt. Visst är det inte så mkt kött på en ko av rasen jersey men 1000 kronor för det är skamligt, ut i butiken kommer det ju i vilket fall som helst och hund-/kattmat blir det ju också, och så huden också.

Nej slakterierna och butikerna är ena jäkla ockrare..

Hur i helsike kan lamm vara så vansinnigt dyrt i affären när man knappt får något betalt vid slakt?  Vilket led är det som tar pengarna? Slakteriet? Affären?

Existens?

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 14 dec-11 kl 15:19 »
Men ser man till att hamna i en bra klass, så är ju priset närmare 30 kr/kg, det kan väl knappast vara så dåligt.

http://www.scan.se/aciro/bilddb/objektvisa.asp?idnr=ITBg3JBL2nAJ7jxY1OMKaG4lntBETL8BU0O0NebaKPsV2TO9Et6CnO0ZgOLK

Vet inte om den länken funkade för er..

men här då, men så får man själv klicka vidare..

http://sls.scan.se/notering/
« Senast ändrad: 14 dec-11 kl 15:22 av Existens? »

Vera-Jean

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 14 dec-11 kl 15:20 »
VEm som lägger på priset ?
Både och skulle jag tro. Plus att vi har för dålig kunskap hos konsumenterna. Jag anlitar endast i undantagsfall det stora slakteriet.
I stället slaktar jag  mina lamm på ett lokalt slakteri och betalar för det 400 + moms. Utöver det kostar frakten dit av djuren, samt vid hämtning av köttet. Men sedan säljer jag de färdigstyckade lammen för 95 kr / kg inkl. moms (12 %). lammen väger mellan 16 och 18 kg vid slakt och är oftast klassade O eller o+. både bättre och sämre klassning har förekommit, men priset till kund blir detsamma. Då blir det ett litet överskott som täcker foder, strö, stängsel, veterinärkostnader, fårklippare mm.
Sedan skickar jag hudarna på beredning. Kostnad för frakt och beredning kanske 400 kr/st + moms men priserna mellan 1000 och 2000 kr + moms ut. Där differentierar jag priset till skillnad från köttet.  Detta blir ju då det överskott som kan ge mig en liten lön.  Dock inget man kan leva på, men lite lättare att motivera till djurhållning blir det ju.

Vera-Jean

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 14 dec-11 kl 15:24 »
Helt riktigt. Bättre klassning = bättre betalning. Och dessutom; om man säljer lammen som lamm, när de är runt halvåret så har man även sparat in foderkostnaden för att hålla dem en hel vinter, om de är födda på våren. Inte heller behöver man klippa dem (lag på fårklippning min 1g/ år).

hallstabonden

« Svar #11 skrivet: 14 dec-11 kl 16:39 »
Ja det är helt sjukt.. Jag pratade med en granne som har Jersey-kor, för några år sedan fick han ibland minus tillbaka efter slakt på kor.. Nu får han i.a.f. någon tusenlapp tillbaka men även det är ju sjukt dåligt betalt. Visst är det inte så mkt kött på en ko av rasen jersey men 1000 kronor för det är skamligt, ut i butiken kommer det ju i vilket fall som helst och hund-/kattmat blir det ju också, och så huden också.

Jaa,för djävligt är detta!! Kan ju tala om,att för några år sedan nödslaktade jag en treårig ko,denna ko hade fastnat med frambenen samt brytit av dessa.Ja stackars kossa,men som tur var så vart hon fort avlivad.Hur som helst,detta kött tog vi tillvara på,ok fet som tusan,vart mycket putsande.Men gisses vilket kött!!Hon fick hänga i ett kylrum i ca 4 veckor innan vi styckade.Godare kött har jag inte ätit.En mörk mörk röd färg på detta,inte blekt som på ungdjur.Entrecoten var så mör,tuggmotstånd fanns inte.Tänker ofta på det köttet.Sådant som slakteriet klassar som "skit".Hlet klart skall dom bojkottas dessa stora ockrare.Att dom bara har mage att vara så djävla fräcka.Klart som faan dom klassar ner köttet för att tjäna pengar.Hur skall denna policy få folk att vilja satsa på djurhållning??faan man blir ju skyldigt när man lämmnar djur.Hon jag hämtade min avelsbagge hos nere i ljusdal,hade ifjol eller förra året skickat 24st tackor till slakt,hon fick betala över 700kr!!!
VART TOG KÖTTET VÄGEN DÅ??.
Är ju kanske för vissa inte så svårt att lista ut vart det slakteriet låg,eller??

Nej slakterierna och butikerna är ena jäkla ockrare..

Hur i helsike kan lamm vara så vansinnigt dyrt i affären när man knappt får något betalt vid slakt?  Vilket led är det som tar pengarna? Slakteriet? Affären?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 14 dec-11 kl 16:42 »
Fick en check från ett slakteri idag. Sålde 11 ettårsbaggar. De var inte mycket att ha ur köttsynpunkt men, 297 kronor känns lite lite.
25kr styck för baggarna det är lite  :-\

Jag pratade med en granne som har Jersey-kor, för några år sedan fick han ibland minus tillbaka efter slakt på kor.. Nu får han i.a.f. någon tusenlapp tillbaka men även det är ju sjukt dåligt betalt.
Min granne har fått 400 kr för sina Jerseykor till slakt nu i höst.
Skaplig förlust om man köpt kon dyrt  ;D
« Senast ändrad: 14 dec-11 kl 17:11 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Luppa

• Norrbotten
« Svar #13 skrivet: 14 dec-11 kl 22:34 »
Vi köpte Herefordkvigor av slakteriet förra hösten. 25000:- kostade de. Tanken var att vi skulle ha dem som dikor, men temperamentet var inget vidare så vi födde upp dem till slakt i stället. Skickade dem nu i höst, 20000:- fick vi.
Räknade ut att vi gick ca 20000:- back på dem, arbetet inte inräknat utan bara rena kostnader.
Men som sagt, i butik märks det ingen skillnad på priset.  >:D
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

hustran

« Svar #14 skrivet: 14 dec-11 kl 22:46 »
Det märkliga är ju att förut,på SCAN så klassade man lammen genom att se på knäleder osv. om de skulle klassas som lamm eller får. Du kunde tom. få en bagge 1-2 år klassad som lamm. På vårt lilla slakteri så går man efter öronmärkningen numera. Skumt.

Vera-Jean

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 14 dec-11 kl 23:39 »
Det märkliga är ju att förut,på SCAN så klassade man lammen genom att se på knäleder osv. om de skulle klassas som lamm eller får. Du kunde tom. få en bagge 1-2 år klassad som lamm. På vårt lilla slakteri så går man efter öronmärkningen numera. Skumt.
javisst. Jag hade några tackor och baggar kvar från fjolåret och skickade dem i månadsskiftet juli/augusti eftersom jag inte vill sälja kött direkt till kund när det är mitt i sommaren. (Alldeles för varmt) Två hade lammat och de gick som tackor, resten klassades som lamm. Helt otroligt. Bra avräkning och skinnen var helt underbara ! Men, jag har ju haft bra mycket högre kostnader för dem, eftersom de gick kvar en hel vinter. Ändå ingen brakförlust. Fast hur det där gick till förstår jag inte. De måste ha varit ouppmärksamma på slakteriet...

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #16 skrivet: 14 dec-11 kl 23:54 »

Då kommer jag aldrig ha några lamm slaktade eftersom jag tänker starta min nummer serie på 1 och köpa brickor för flera år framåt  :o

Nu är det inget problem, jag tänker ta återtag och det som slaktas hamnar i min frys  :D
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Charlotte

• -
« Svar #17 skrivet: 14 dec-11 kl 23:59 »
javisst. Jag hade några tackor och baggar kvar från fjolåret och skickade dem i månadsskiftet juli/augusti eftersom jag inte vill sälja kött direkt till kund när det är mitt i sommaren. (Alldeles för varmt) Två hade lammat och de gick som tackor, resten klassades som lamm. Helt otroligt. Bra avräkning och skinnen var helt underbara ! Men, jag har ju haft bra mycket högre kostnader för dem, eftersom de gick kvar en hel vinter. Ändå ingen brakförlust. Fast hur det där gick till förstår jag inte. De måste ha varit ouppmärksamma på slakteriet...
Nej, tvärtom var dom väl uppmärksamma :)
Dom kollade på slaktkroppen istället för öronnumret.
Har också sålt några "äldre" som klassats som lamm, hörde på en fårträff att det inte är alltför ovanligt, och då fungerar väl besiktningen av ledytorna osv...
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

« Svar #18 skrivet: 15 dec-11 kl 08:06 »
Helt klart så Charlotte, men de ska gå efter ledytor. Har själv skickat massor av baggar på 1,5 - 2 år och endast fått enstaka klassade som får. MEN, min erfarenhet är att ledytorna ändras snabbare på djur som ges kraftfoder och då måste man få iväg dem tidigare. Hade finullstacklamm som klassades som får vid 10 mån.
Men som sagt, långsam tillväxt ger längre lammstatus. Sedan skiljer det på olika raser också.

Men det stämmeratt butikerna inte kna köpa detta "billiga" kött, utan priset är det samma. Även de som klssas under betalning säljs för samma pris, oftast till just restauranger, då de inte vill ha stora texel-racks!
Så vem skor sig? Inte bonden iaf.

Falin

• -
« Svar #19 skrivet: 16 dec-11 kl 15:57 »
Men det är väl klart att man ska få betalt efter klassning? Ju bättre klassning - desto mer betalt. Annars är det ju inte lönt att lägga ner tid på avelsarbete och utfodring om man inte tjänar på det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1777 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser