Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slaktersättning  (läst 28102 gånger)

Luppa

• Norrbotten
SV: Slaktersättning
« Svar #20 skrivet: 16 dec-11 kl 16:35 »
Men det är väl klart att man ska få betalt efter klassning? Ju bättre klassning - desto mer betalt. Annars är det ju inte lönt att lägga ner tid på avelsarbete och utfodring om man inte tjänar på det.

Givetvis! Men 1.30 per kg, är inte det lite väl lågt? Köttet säljs ju ändå för samma pris till butik, slakterierna tjänar betydligt mer på köttet än uppfödaren. Det tycker inte jag är ok!
Har funderat väldigt mycket på den här tråden, jag tycker att det är fruktansvärt! Vi tyckte att det var som en käftsmäll att få 10:- kg för våra kvigor (de "sämsta", som vägde under 250 kg slaktade), men 1.30...  :o
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

tinna.m

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 16 dec-11 kl 16:45 »
Någon som vet hur man tyder avräkningar?
Går det inte att väga innan för att undvika 1:30/kg priset?
Pst. Säljer du till mig kan du få mer betalt, mao hemslakt?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #22 skrivet: 16 dec-11 kl 19:43 »
Går det inte att väga innan för att undvika 1:30/kg priset?
Pst. Säljer du till mig kan du få mer betalt, mao hemslakt?

Jag har nu fått lite bättre klarhet i det hela. Det visade sig att en sida av avräkningen saknades och där stod de andra tio vikterna med. Några var klassade i klass O och slaktvikterna var mellan 12 och 24 kg men, vi fick 1,30/kg för alla. Antagligen för att alla gick som får eftersom de var över ett år gamla. Det var jättefina djur så det var lite surt och köttet är kanon. Vi slaktade några till oss själva veckan innan.

Det var inte meningen att det skulle bli så här. De skulle egentligen gått iväg i början på september då vi hade en köpare som skulle slakta på slakteriet i Nässjö men, då de misskött sig så stängdes det och vår köpare drogs sig ur. Så då hade vi 17 ettåringar plus ännu fler lamm från i år som skulle slaktas. Hösten är ju inte lättaste tiden att bli av med lamm. Vi frågade på vårt slakteri om de ville ta dem och han försökte men, det drog ut på tiden och till slut sa han att det var ett annat slakteri som ville köpa av honom så de sista 11 som vi inte kunde bli av med slaktades lokalt här men, hämtades av det andra slakteriet (ihop med ännu fler djur).

Vi behövde bli av med dem innan vintern annars hade det blivit ännu dyrare än det redan blivit. Vi var tvungna att ha dem inne sista tiden också eftersom vi inte kunde ha kvar dem på betet med tanke på årstiden och stallet är för tungjobbat för att ha så många inne en hel vinter. Vi tog i alla fall skinnen så det är ju alltid något. Vi har redan frysarna fulla så vi kunde inte ta hem mer och alla våra kunder hade redan handlat det de ville ha och för att få en lösning på det hela blev det som det blev. Så där kan man prata om förlustaffär.  :P Får väl fråga på Ex bokföringsskola hur jag ska bokföra förlusten. I vanliga fall så säljer vi köttet för 85:-/kg och det känns onekligen lite bättre.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Existens?

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 17 dec-11 kl 13:57 »
Får väl fråga på Ex bokföringsskola hur jag ska bokföra förlusten. I vanliga fall så säljer vi köttet för 85:-/kg och det känns onekligen lite bättre.

Eftersom du aldrig fått in pengarna, finns det heller inget att bokföra.. ;) Förlusten i räkenskaperna uppstår ju av sig självt, eftersom intäkten blir så liten.

Däremot.. och det är ju nåt att tänka på.. så har man ju en rolig siffra att sätta in i de 'egna uttagen' av kött... De ska ju värderas till marknadsvärde..... ::)
100 kg kött till dig själv skulle du alltså kunna bokföra som ett eget uttag om 130 kr.. Frågar skatteverket så är det bara att stoppa avräkningspappret under näsan på dom :)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #24 skrivet: 17 dec-11 kl 22:32 »
Däremot.. och det är ju nåt att tänka på.. så har man ju en rolig siffra att sätta in i de 'egna uttagen' av kött... De ska ju värderas till marknadsvärde..... ::)
100 kg kött till dig själv skulle du alltså kunna bokföra som ett eget uttag om 130 kr.. Frågar skatteverket så är det bara att stoppa avräkningspappret under näsan på dom :)

;D Sedär, inget ont som inte har något gott med sig!  :D
« Senast ändrad: 17 dec-11 kl 22:36 av javill »

johan svensson

« Svar #25 skrivet: 25 dec-11 kl 18:04 »
Väldigt konstigt att 12 månadersbaggar klassas som får.
De baggar jag lämnar vid påsk är mellan 11-13 månader gamla och har alltid klassats som lamm.
Är de då  i klass R-U ,2+-3  ,21-22kg så ligger ju priset runt 950 kr st.
Men ett djur som har P  1+ håller inte alls den kvalitet som slakteriet kräver och då tappar man ju tilläggen och avdragen blir grymma.
I ditt fall hade nog några hundra kilo pellets betalat sig bra .
Alla vet ju att skall man få ut något så måste man lägga ut (pengar) och kvalitetskontrollen innan slaktanmälan måste utföras noggrant.
Mina 32 lamm som skulle gått vecka 52 höll inte måttet och då kan man inte skicka.

Alla råkar ut för detta någon gång ,det är bara att bita ihop och lära sig till nästa gång.

Johan

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #26 skrivet: 25 dec-11 kl 18:37 »
Jag ville skicka nu oavsett för att slippa börja tilläggsfodra. För att inte förlora ännu mer pengar helt enkelt.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #27 skrivet: 25 dec-11 kl 19:32 »
Sjukt! Hemslakta istället! Det är ju fan ett hån!
Fjäderfän och kaniner

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #28 skrivet: 25 dec-11 kl 19:47 »
Just vad jag tänkte föreslå, Grimbart!  Bättre djurskydd och bättre kontroll över hygien och sånt.  Om man vill.

Men hur går det då med lagligheten?  Ingen inkomst av sålt kött, eller hur?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #29 skrivet: 25 dec-11 kl 20:02 »
Nej, man får ju inte sälja hemslaktat kött, så därmed kan man ju inte ta upp några inkomster från det köttet  ;).

Men man kan ju ha väldigt många släktkalas där släkten får ta hem resterna.... (Inte helt säkert med lagligheten där heller, hemslaktat kött ska användas till dem som bor på gården, men ingen har mig veterligen dömts för att bjuda andra på kött hemma hos sig själv.)
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Trollmor

• -
« Svar #30 skrivet: 25 dec-11 kl 20:09 »
Nej, ingen har dömts - ännu.  Men blir det volym på försäljningen, lär myndigheterna vilja stipulera ett exempel ...

Jag har tolkat det så, att ett starkt skäl för att sälja till slakterier är just att förebygga problem.

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #31 skrivet: 25 dec-11 kl 20:48 »
Kan man inte sälja det levande och hjälpa köparen med slakten :)
Han behöver ifs rega sej som fårägare men kan ju stalla in på uppfödargården och använda det se-numret, då blir det ju hemslakt.
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Trollmor

• -
« Svar #32 skrivet: 25 dec-11 kl 20:57 »
Vem blir ansvarig för eventuellt djurplågeri då?

TS, säg till om det börjar bli OT!

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #33 skrivet: 25 dec-11 kl 21:02 »
Om man inte vet hur man gör ska man naturligtvis inte slakta, eller hur menar du?
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

grimbart

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 25 dec-11 kl 21:40 »
Just vad jag tänkte föreslå, Grimbart!  Bättre djurskydd och bättre kontroll över hygien och sånt.  Om man vill.

Men hur går det då med lagligheten?  Ingen inkomst av sålt kött, eller hur?
ingen inkomst? Vad är nån krona kilot hos slaktarn? Knappast nån inkomst,det är tamejfan ett skämt! Jag skulle hellre käka det själv om jag så fick äta det varje dag.
Fjäderfän och kaniner

Trollmor

• -
« Svar #35 skrivet: 25 dec-11 kl 21:45 »
Att slakta hemma är inte alldeles olagligt, men närapå!  Man får inte sälja det, inte ge bort det, inte bjuda på det.  Så det kan inte bli någon som helst volym, innan Höga Vederbörande börjar titta undrande ...  Bara en sån sak som momsredovisningen ...

Att slakta hemma är en helt annan sak än att lasta djuren på en bil som kommer och hämtar.  Sen föreslogs att man ska sälja dem levande och hjälpa köparen att slakta.  Jag kan tänka mig en hel hög med problem!  T ex att köparen vill slakta utan bedövning av inbillat religiösa skäl, eller att varken köpare eller säljare är särskilt haj på det.

Frågeställningen är helt klart intressant.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #36 skrivet: 25 dec-11 kl 21:56 »
Läste igenom tråden, det låter vansinnigt allting.
Vad är det som ligger bakom det här, är det något politiskt?
Var vill dom komma?
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

grimbart

• Västergötland
« Svar #37 skrivet: 25 dec-11 kl 22:01 »
Men om man tar tebax köttet ifrån slaktarn då? Hur dyrt blir det? Man kan ju sälja då eftersom det är lagligt slaktat,måste väl löna sig bättre?
Fjäderfän och kaniner

Mårten gås

• Uppland
« Svar #38 skrivet: 25 dec-11 kl 22:02 »
Jag har tolkat det så, att ett starkt skäl för att sälja till slakterier är just att förebygga problem.

Snyggt, när dom fått oss att tänka så, har dom oss på kroken.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #39 skrivet: 25 dec-11 kl 22:06 »

TS, säg till om det börjar bli OT!

Ingen fara. För mig var hemslakt inget alternativ i detta läget. Vi hade redan frysarna fulla med kött och inga kunder samt ville bli av med dem. Kunde inte hysa dem över vintern. Men, det är ju inget jag tänker göra till en vana.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1720 gäster, 2 användare
ärt, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser