Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Börja med kaninuppfödning  (läst 4219 gånger)

Nena

• Dalsland
Börja med kaninuppfödning
« skrivet: 06 dec-11 kl 15:18 »
Börjar planera inför framtiden och frågar runt lite här på forumet. När det gäller kaniner så undrar jag vilken ras jag ska skaffa för köttproduktion (husbehov)? Var inne på Gotlandskaniner, men läste att honorna kan vara ganska aggressiva - eller är det ngt gemensamt för kaninhonor överhuvudtaget? Tips och goda råd önskas. Dessutom skulle jag gärna vilja höra om erfarenheter av uppfödning i ett vanligt villaområde? Skulle det kunna fungera? I så fall skulle jag kunna börja på plan B i väntan på att plan A ska gå i lås.
Lev livet grönare så blir jorden skönare

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: Börja med kaninuppfödning
« Svar #1 skrivet: 06 dec-11 kl 16:24 »
Hej!

Ska du ha dem utomhus eller i en friggebod, jag har burar till salu för båda alternativen.

Det fungerar utmärkt att ha några kaniner på en villa tomt, det som du ska tänka på är gödselhanteringen.

New zeeland, passade för mig när jag hade kaniner.

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

jebo

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 06 dec-11 kl 16:35 »
Vilken ras du ska skaffa kan jag inte råda dig om. Finns ju många olika som passar för köttproduktion. Men däremot så funkar det utmärkt att ha kaniner i villaområde. Du kan få tag i flerfacksburar billigt på Blocket. Det som det kan bli problem med  och som du måste lösa är just gödselhanteringen. Själv har jag ett papperpellets som jag kan läggadirekt i soptunnan eftersom det är nedbrytbart. Men har man många kaniner fylls ju soptunnan snabbt upp.

Pilosella

• 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 06 dec-11 kl 16:55 »
Vi la det i komposten och använde det i rabatterna och växthuset nästa år men då bodde vi sist på gatan och närmast skogen. Vi hade 3-4 avelshonor och en hanne året runt.

Gille

• -
« Svar #4 skrivet: 06 dec-11 kl 16:59 »
Rekomenderar torv som strö! Då blir det inte skräpigt på tomten och grannarna kanske vill ha lite i sina trädgårdsland  ;D
Jag har ingen erfarenhet av aggresiva Gotlänningar. Enklast är nog att köpa vuxna trevliga avelsdjur.
Kaninuppfödare och pelargontant.

peppz

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 06 dec-11 kl 23:09 »
Gotlänningar är absolut inte agggresiva, utan snarare tvärt om väldigt godmodiga. Visst finns det sura honor inom alla raser, men de är absolut inte överrepresenterade bland gottisarna.
Vill du göra något gott för de goa fina lantraserna så kan du hjälpa till med genbanksaveln och då är gotlandskaninen ett utmärkt val av en lagom stor kaninn som funkar som både sällskap och i frysboxen...
mellanstor och hälsosam med god fertilitet och mellanstora-stora kullar.Även mellerudskaninen är trevlig...
Men vill du ha en biffigar kanin som lämpar sig riktigt bra för slakt så ska du nog kika på en produktionsras som New Zeeland Red  eller Vit Lant.  (korsningar mellan de båda är inte så tokigt det heller).

Sen en liten tanke till alla som upplever sina kaniner som agggresiva.  Kan det vara så att ni har för små burar?
I bur har jag ungefär en kanin/m2 och det fungerar klockrent sedan snart 17 år tillbaka
Och sommartid när jag släpper ut domm i hägn så går till och med hanarna sams i samma fållor utan bekymmer.  Aggresion kommer ofta av stress och stress beror oftast på otrygghet, inte helt sällan pga för små utrymmen utan möjlighet att komma undan varandra
Kennel SweetCaileanz

Nena

• Dalsland
« Svar #6 skrivet: 07 dec-11 kl 15:23 »
Funderar på Gotland eller Mellerud :)
Lev livet grönare så blir jorden skönare

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 07 dec-11 kl 17:28 »
Gotlandskanin är ett bra val, och rådet om torv som strö är lysande. Kanon som jordförbättring, och fantastiskt att blanda i komposten. Komposterar du rätt kan du till och med sälja jorden som blir till grannarna om du inte odlar mycket själv så du gör av men den.

timjan86

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 07 dec-11 kl 18:14 »
Gotlänningar är absolut inte agggresiva, utan snarare tvärt om väldigt godmodiga. Visst finns det sura honor inom alla raser, men de är absolut inte överrepresenterade bland gottisarna.

Har en gotlandshona som surar en del, men det är helt enkelt för att jag köpte henne när hon var 6 månader och då hade hon knappt blivit hanterad. Hon kan vara lite "vaktig", göra utfall, morra och så, men hon blir bättre hela tiden ju mer tid jag lägger ner på henne, hon är helt enkelt lite misstänksam mot folk eftersom hon inte är van. De jag köpt som yngre och som jag hanterat mycket är hur mysiga som helst.
Skogsmästare med sambo, trädgårdsland, vedhög, kaniner, katt och jakthund.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 07 dec-11 kl 18:27 »
Vilken ras som är bäst beror på hur man tänkt bedriva sin kaninuppfödning, och vilka förutsättningar mans själv som uppfödare och platsen har. Gotlandskaniner växer lite långsamt, de blir inte så stora, men de klarar sig i princip utan kraftfoder. Man behöver fler burar, eftersom man måste behålla ungarna längre innan man kan slakta dem, och det är inte så mycket kött på dem, om man äter normalt med kött.

Bra produktionsraser, som nz, blå wiener, stora silver växer snabbare, men behöver lite mer än bara hö för att växa bra. De är å andra sidan slaktfärdiga flera veckor innan gotlandskaniner, så man klarar sig med färre burar.

Vilket man föredrar är upp till var och en. Jag har provat båda, och de har båda sina fördelar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #10 skrivet: 07 dec-11 kl 20:17 »
Börjar planera inför framtiden och frågar runt lite här på forumet. När det gäller kaniner så undrar jag vilken ras jag ska skaffa för köttproduktion (husbehov)? Var inne på Gotlandskaniner, men läste att honorna kan vara ganska aggressiva - eller är det ngt gemensamt för kaninhonor överhuvudtaget? Tips och goda råd önskas. Dessutom skulle jag gärna vilja höra om erfarenheter av uppfödning i ett vanligt villaområde? Skulle det kunna fungera? I så fall skulle jag kunna börja på plan B i väntan på att plan A ska gå i lås.

Uppfödning i villaomrüde fungerar bra.

Gotlandskaniner som är aggressiva dvs biter människor (mer än en güng)  är definitivt elektroluxkaniner. Eftersom avelsurvalet bl.a. riktar sig efter temperament bör du knappt finna en aggressiv gotlandskanin. Har däremot haft fransk vädursdamer som vaktade sina ungar väl mycket men dom  finns inte längre här  ;)
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 2 användare (1 dolda)
matematiker

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser