Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98  (läst 26703 gånger)

fastfrusen

• -
Jahapp, så har man besiktigat en bil för första gången.
Gick inte så bra.  :'(
Co halten vid förhöjt varvtal var för hög 0,48(03)
och HC-halten vid tomgång var för hög 198(100)

Så min fråga är vad kan felet vara?
Och är det här jättehöga värden eller precis över gränsen?

Han på besiktningen sa att man kunde pröva med att byta oljefilter. Kan man göra det själv eller är det jättekomplicerat? Är hyfsat händig, men har inte så mycket koll på bilar.

Känns som lättare med dendära bältesspännaren i baksätet som låst sig, då vet jag ju i alla fall vart jag ska skruva.

Jag har till råga på allt ganska brottom då jag ska bege mig mot österrike den 11 dec.. Så all hjälp och alla råd emottages tacksamt!

"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
« Svar #1 skrivet: 30 nov-11 kl 23:58 »
Om bilen har gått mest i småkörningar med många kallstarter på sista tiden så kan orsaken till problemen vara att det har samlat sig bensin i motoroljan, som motorn sedan drar i sig via vevhusventilationen. Botemedlet mot detta är antingen ett olje- och filterbyte eller, om oljan är relativt nybytt, så kan man ge sig ut på några timmars sammanhängande landsvägskörning så att oljan får tillfälle att bli genomvarm och all bensin avdunstar.
En annan möjlighet är om motorn inte var riktigt varm vid besiktningen - t ex för att termostaten inte fungerar som den ska.

Går motorn perfekt jämnt på tomgång (eller om man håller den på 2500 varv/min obelastad) eller misständer den och har sig? I det senare fallet bör man åtgärda orsaken till misständningarna - om det nu kan vara tändningsproblem, tjuvluft, någon igensatt spridare eller något annat. Ett vanligt fel på många VW är att slangen mellan insugningsröret och bromsservot spricker, så att motorn drar tjuvluft den vägen. Det brukar vara en mjuk oarmerad gummislang närmast insugningsröret, sedan en backventil och så ett hårt plaströr resten av vägen till bromsservot, och det är den mjuka slangstumpen som brukar gå sönder.

Värdena är strax över gränsen, det tillåtna är 0,3 % CO och 100 ppm HC.

En annan möjlig orsak är om lambdasonden börjar bli "trött" så att lambdaregleringen sker för långsamt. Om du har tillgång till en lämplig diagnoskabel (kostar några hundralappar på eBay, så det finns hos många hemmamekare) och en dator med gratisprogrammet VAG-COM så går det att läsa av felkoder för att se om det är den som är felet. Observera att på en VW från 90-talet går det inte att använda en modern standardiserad "OBD-II" felkodsavläsare, det fungerar först från ca 2001 års modell och framåt.
Den som är mer hemmastadd i analog elektronik kan för den delen koppla in ett oscilloskop till lambdasonden för att se hur signalen ser ut. Normalt ska den växla ganska tvärt mellan 0 och 1 V ungefär en gång per sekund, men om den rör sig sakta mellan gränsvärdena (ser snarare ut som en sinus) eller flyter omkring obestämt någonstans kring 0,5 V, så är det hög tid att byta lambdasond.

Sedan finns det också mindre roliga orsaker till sådana här problem.
Om katalysatorn börjar fungera dåligt så leder det till höga HC och CO-värden. Och en vanlig orsak till detta är att motorn har dragit olja en längre tid, katalysatorn (och för den delen lambdasonden) mår inte bra av de sotlösande tillsatserna i motorolja. Men om det hade varit ett katalysatorfel så borde CO ha varit för hög även vid tomgång.

Jimmy_C

• Småland
« Svar #2 skrivet: 01 dec-11 kl 00:11 »
Köp dig ett par flaskor K-sprit och häll i alternativt kör tills reserven går igång, skicka i bensin 60% och 40% Etanol :) Dvs 10 literbensin och 4 liter etanol så kommer du klara dig ;)

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 dec-11 kl 00:14 »
Köp dig ett par flaskor K-sprit och häll i alternativt kör tills reserven går igång, skicka i bensin 60% och 40% Etanol :) Dvs 10 literbensin och 4 liter etanol så kommer du klara dig ;)
Är det inte bättre att fixa felet så man vet att bilen funkar då? Inget kul att köra till Österrike i en bil man inte kan lite fullt ut på.

fastfrusen

• -
« Svar #4 skrivet: 01 dec-11 kl 00:16 »
Torbjörn! TACK!!
Nu vet jag vart jag ska börja kolla!
Den läcker lite olja.. Dom på besiktningen lyste på nåt som såg ut som en kabel som dom sa var otätt. (Såg ganska lättbytt ut)
Bilen hade stått i ca en timme när den besiktigades, sen körde vi ca 200m till besiktningslokalen, men den gick ju på tomgång där en stund och han besiktningskillen körde en runda med den...

Jag har 45 min körning till närmaste ställe så några småkörningar blir det inte. Men bilen har inte motorvärmare. (Än) så kallstart blir det ju.. Dessutom har jag inte använt bilen den senaste veckan..

Jag har inte tänkt på att den går ojämt på tomgång men ska gå ut och kolla!
Co värdet på tomgång var 0,2(0,5)

Tack igen för ditt svar..
Ska kolla lite nu. Å sen ta med friska tag i morgon :-)

fastfrusen

• -
« Svar #5 skrivet: 01 dec-11 kl 00:19 »
Jimmy_C och Dysterkvist.
Får vel ta till det som nödlösning om jag inte får ordning på det innan jag åker...

Men jag vill gärna fixa felet..
En av anledningarna till att jag köpte en lite "nyare" bil än jag kanske hade råd med var ju att den skulle vara lite miljövänligare än en gammelbil trodde jag..

Jimmy_C

• Småland
« Svar #6 skrivet: 01 dec-11 kl 00:21 »
Någon kabel? Eller en ledning? Var fanns den? Den som läckte olja, Kan det vara vevhusventilationen? Fick rensa den på min Volvo 855 en gång

fastfrusen

• -
« Svar #7 skrivet: 01 dec-11 kl 00:25 »
Någon kabel? Eller en ledning? Var fanns den? Den som läckte olja, Kan det vara vevhusventilationen? Fick rensa den på min Volvo 855 en gång
Den satt på en grå "låda" det var flera likadana "kablar" som var anslutna... Denna var ganska högt upp. (Vi kollade underifrån) Vet exakt var den sitter, kan försöka knöla in digitalkameran och ta en bild.

Torbjörn: Bilen är från -98, så då får jag leta efter nån skillad ocilloskop användare...

fastfrusen

• -
« Svar #8 skrivet: 01 dec-11 kl 00:38 »
den går finfint på tomgång och på 2500 varv  :D

Ska smsa förra ägaren och fråga när han bytte olja sist.
Jag har bara fyllt på en gång när oljelarmet började skrika efter en skarp kurva.  (köpte bilen i september)
Är det svårt att byta olja och filter? Och är det lätt att få tag i nya filter? Dvs kan jag åka till en butik och köpa dom eller måste jag beställa? (har ju inte så mycket tid att vänta på nåt som kommer med posten)

Huggorm

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 01 dec-11 kl 00:40 »
den går finfint på tomgång och på 2500 varv  :D

Ska smsa förra ägaren och fråga när han bytte olja sist.
Jag har bara fyllt på en gång när oljelarmet började skrika efter en skarp kurva.  (köpte bilen i september)
Är det svårt att byta olja och filter? Och är det lätt att få tag i nya filter? Dvs kan jag åka till en butik och köpa dom eller måste jag beställa? (har ju inte så mycket tid att vänta på nåt som kommer med posten)
Om det varit så tomt så oljetryckslampan tänt sig och du bara fyllt på, så behöver du inte ringa. Åk omedelbums och köp olja och filter, det är inget att fundera på. Varje biltillbehörsaffär har sånt till golf hemma på hyllan.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #10 skrivet: 01 dec-11 kl 00:42 »
Strunta i att smsa utan gör ett olje och filterbyte så vet du att det är friskt inför din långresa.
Oavsett vilket så blir bilen glad av det och du vet att det är friska grejer i bilen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Jimmy_C

• Småland
« Svar #11 skrivet: 01 dec-11 kl 00:43 »
Åk nu inte till en golfverkstad eller märkesbögshop, Åk till biltema och köp filter och olja där :) Och ska du ändå serva den med oljor så köp o byt tändstiften med :)

köp ett oljefiltersverktyg" med :) Kostar 20 lappen men jävlar vad skönt att ha de istället för o jävlas med skruvmejsel igenom eller polygrip/rörtång , kör in på närmaste mack med gör de själv "lokal" så blir det lättast att tappa ur alla olja när bilen hissas upp eller i oljegrop, beroende på mek möjligheterna hemma

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Olja-och-Fett/Oljefilteravdragare-20322/
« Senast ändrad: 01 dec-11 kl 00:48 av Jimmy_C »

Huggorm

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 01 dec-11 kl 00:46 »
Det är lätt att byta olja och filter, men du behöver ett specialverktyg för att skruva lös filtret. Om det nu inte är insatsfilter, men det tror jag inte det är på dom. Verktyget kostar väll en hundralapp på biltema kanske.
Börja med att varmköra bilen så oljan blir lättflytande. Sätt sedan en balja under motorn och skruva ur bottenpluggen så oljan rinner ur. Byt filtret, skruva tillbaka pluggen och fyll på ny olja i korrekt mängd. Sedan bör du kolla oljenivån med jämna mellanrum så du har översikt. Skriv även upp miltalet, så du vet när det är dags att byta nästa gång.

fastfrusen

• -
« Svar #13 skrivet: 01 dec-11 kl 00:55 »
Oljelampan slocknade när jag stod på "plan mark" igen. Och bilen läcker som sagt lite olja.

Men om det inte är atomklyvning att byta så är det väl lika bra att göra det så att det är ok inför resan.  :D

Nya tändstift har jag i bilen, förre ägaren hade köpt dom för att byta. Men så hade nån annan nyss bytt (tror hans brorsa lånat bilen eller nåt)

Tändstift har jag i alla fall bytt på skotern, så det borde jag inte vara allt för annorlunda :-)

Till biltema är det 12 mil och till AD bildelar 4,5 lönar det sig fortfarande att åka till biltema tro?

Tack så jättemycket för att ni engagerar er!

Xoot

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 01 dec-11 kl 00:57 »
Lönar sig fortfarande beroende på hur mycket du passar på att unna dig, eller bilen.  ;D

Huggorm

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 01 dec-11 kl 01:02 »
Oljelampan slocknade när jag stod på "plan mark" igen. Och bilen läcker som sagt lite olja.

Men om det inte är atomklyvning att byta så är det väl lika bra att göra det så att det är ok inför resan.  :D

Nya tändstift har jag i bilen, förre ägaren hade köpt dom för att byta. Men så hade nån annan nyss bytt (tror hans brorsa lånat bilen eller nåt)

Tändstift har jag i alla fall bytt på skotern, så det borde jag inte vara allt för annorlunda :-)

Till biltema är det 12 mil och till AD bildelar 4,5 lönar det sig fortfarande att åka till biltema tro?

Välj du AD bildelar. Biltema har visserligen någon olja som skall vara ganska prisvärd, men det är inte säkert att filtren är lika bra.

Tännlappen

• -
« Svar #16 skrivet: 01 dec-11 kl 01:16 »
Ring innan du kör till Ad eller annan bögshop :D och fråga vad oljan kostar,kan liksom vara överraskande dyr där,kanske tre till fyra gånger så dyr som B-temas.

Skogsvilde

• -
« Svar #17 skrivet: 01 dec-11 kl 01:23 »

Swedol har billig bra olja.
Men inte nödvändigtvis.

fastfrusen

• -
« Svar #18 skrivet: 01 dec-11 kl 01:46 »
Nu har jag varit ute och lokaliserat oljefiltret..
en svart rund plastburk som det står biltema på  ;D
Då är det alltså (om jag förstått mitt googlande rätt) ett insatsfilter?
Hittade ett TDI - forum där dom sa att det var omöjligt att se ovanifrån.. Men med min lilla motor var det gott om plats  ;)

Hur jag ska hitta in under bilen för att hitta bottenpluggen på motorn får jag försöka lösa i morgon. Kan hända att jag tar mig in under om jag parkerar där hjulspåren är som djupast i gräsmattan  ;D
Även om jag kanske inte klarar att skruva hemma för att jag behöver mer plats, vill jag i alla fall veta VART jag ska skruva.

En annan fråga, vad gjör jag med oljan som kommer ut, jag menar vad kan jag slänga den som? Och hur får jag reda på hur mycket olja det ska vara i motorn?

Oljan och oljefiltret är bytt i augusti förra året... (hittade en anteckning i instruktionsboken)

Skogsvilde

• -
« Svar #19 skrivet: 01 dec-11 kl 01:53 »
Då är det hög tid att byta.
Och som sagt AD har bättre filter än biltema. Mekonomen kan oxå ha.
Oljepluggen sitter längst ner på motorn.
Oljan skall sorteras som miljöfarligt avfall
Mängden Den uppgiften borde det kunna att gå att få fram om du söker på ADs sida eller mekonomens.
Kan du få tag på gummihandskar av något slag så använd dom. det blir ganska slabbigt.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

704 gäster, 2 användare
MickeMård, Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser