Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98  (läst 26691 gånger)

Xoot

  • Gäst
SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
« Svar #40 skrivet: 02 dec-11 kl 21:02 »
Vad blev det för avgasvärden nu?
Och, förresten, finns gamla besiktningsprotokoll för bilen kvar? I så fall kan det vara intressant att se hur värdena har förändrats under årens lopp.

Man ska inte dra åt oljepluggar "för kung och fosterland" utan det ska vara lagom med allt. En del bilar med tunna plåtoljetråg och en mutter som sitter i en fastsvetsad "korg" på insidan (det gäller t ex de Renaultmotorer som sitter i bl a äldre Volvo 300-serie) får ofelbart läckage om man drar åt för hårt, för att oljetråget bucklar sig runt pluggen i så fall. På bilar med gjutet aluminiumoljetråg finns det risk att man drar sönder gängorna om man drar för hårt.  Och rent allmänt så innebär en onödigt hård åtdragning att man mosar packningen i onödan och den inte klarar så många oljebyten innan den måste bytas.

Inte så att man skulle momentdra pluggar kanske?
Har alltid slarvat och spänt förhand på ett ungefär. Eller det duger med ett ungefär?

Vad säger manualer om vilket vrid man ska dra efter? Tänkte försöka gissa om man drar rätt.  ;D

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
« Svar #41 skrivet: 02 dec-11 kl 21:17 »
Jag brukar använda en stor skiftnyckel,känns bra,sedan dras pluggen med känsla.

Huggorm

  • Gäst
SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
« Svar #42 skrivet: 02 dec-11 kl 21:21 »
Man vill ju inte heller att oljepluggen skall vibrera lös och oljan rinna ut. Egentligen skulle man nog momentdra den, eller använda locktight. Men vem orkar, den har ju aldrig lossnat förr.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
« Svar #43 skrivet: 02 dec-11 kl 21:30 »
Inte så att man skulle momentdra pluggar kanske?
Har alltid slarvat och spänt förhand på ett ungefär. Eller det duger med ett ungefär?

Vad säger manualer om vilket vrid man ska dra efter? Tänkte försöka gissa om man drar rätt.  ;D

Egentligen borde man nog göra det.
Jag bläddrar nu som hastigast i några verkstadshandböcker på måfå.
På luftkylda VW gäller 35 Nm för 1200-1600 -motorer och 22 Nm för 1700-2000 -motorer.
Volvo verkar inte ange något moment alls (åtminstone inte för B20/B30, B19-B23, B200-B230, B28 eller D24).
Jag hittar inte heller några uppgifter i Saab 9000-handböcker från sent 80-tal.
Citroën CX har 35-45 Nm för "M" -motorerna och 25-30 Nm för "829"-motorn (den senare är tillverkad av Renault).
Inga uppgifter alls i handböckerna för Citroën BX.
Ford anger 25 Nm för de flesta motortyper (t ex Zetec-E som är vanlig i Mondeo och Focus, och den gamla 2,9 l V6:an i Scorpio).

Edit: några fler uppgifter:
Simca 1300/1500 35-40 Nm
Skoda 105/120/130 30-35 Nm (samma för såväl plåt- som aluminiumoljetråg)
Citroën GS/GSA 35-45 Nm
Scania motorer D11 och DS11 80 Nm

« Senast ändrad: 02 dec-11 kl 21:42 av torbjorn »

Skogsvilde

  • Inlägg: 17535
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
« Svar #44 skrivet: 02 dec-11 kl 21:40 »

Man ska inte dra åt oljepluggar "för kung och fosterland" utan det ska vara lagom med allt. En del bilar med tunna plåtoljetråg och en mutter som sitter i en fastsvetsad "korg" på insidan (det gäller t ex de Renaultmotorer som sitter i bl a äldre Volvo 300-serie) får ofelbart läckage om man drar åt för hårt, för att oljetråget bucklar sig runt pluggen i så fall. På bilar med gjutet aluminiumoljetråg finns det risk att man drar sönder gängorna om man drar för hårt.  Och rent allmänt så innebär en onödigt hård åtdragning att man mosar packningen i onödan och den inte klarar så många oljebyten innan den måste bytas.

SJälklart har du helt rätt torbjörn  :)  I detta fallet tänker jag så här. Jag har uppfattat Fastfrusen som en tjej på 1,65 med en styrka att hantera släde och sina ganska vilda slädhundar.  I verktygsväg så skulle jag gissa att det finns högst ordinärt spärrskaft ½" modellen eller ett gäng fasta blocknycklar.
Drar hon till med ett av dessa så kan jag säkerligen dra till det en bra bit till med mitt 3/8 handtag.   
Xoot har faktiskt helt rätt i sitt antagande om att använda en momentnyckel vilket rekommenderas,
När jag jobbade som fordonsansvarig på ett åkeri så hadde vi en insident med en av våra lastbilar,denna hade varit på service och rullade söderut på de tyska motorvägarna och helt plötsligt försvann oljetrycket.  Stor kalabalik med poliser och brandkår och THW som var ute och sanerade detta, lastbilen med bärgare till närmaste Volvoverkstad där det konstaterades att oljepluggen var borta. :o
Det slutade i allafall att vi gick skadelösa och Volvo Truckcenter tog på sig hela skadan. räkningen slutade på runt 100 000:- med allt inräknat. 3 månader senare så rasade turbon på samma bil. Det tog dom oxå.  ;D
Så helt klart man skall vara nogrann.

Gällande stora skiftnycklar eller andra verktyg så har jag faktiskt i stort sett slutat använda ½" spärrhandtag såvida det inte krävs.  3/8 räcker i 95% av fallen och man får plats att röra sig. Skall något spännas till efter att man monterat det så använder jag som regel ett mindre verktyg till det.

En till anekdot när jag reste med nöjesfält så bultade vi ihopa karusellen med 280 bult. Gondolerna använde vi en mutterknackare den blev ratad på monteringarna då man lätt drog i sönder bultarna och ännu värre muttrarna som var svetsade i armarna. Den kom bara till nytta på packningen då det skulle gå undan. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
« Svar #45 skrivet: 02 dec-11 kl 22:01 »
I Haynes Volvo 740 står det bara,dra åt hårt,rätt stöddiga grejor.Om det ser klent ut får man nog vara försiktig,kollade gammal BMW, skulle vara med M12 plugg 35Nm med M22 plugg 60Nm.

Skogsvilde

  • Inlägg: 17535
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
« Svar #46 skrivet: 02 dec-11 kl 22:13 »
I Haynes Volvo 740 står det bara,dra åt hårt,rätt stöddiga grejor.Om det ser klent ut får man nog vara försiktig,kollade gammal BMW, skulle vara med M12 plugg 35Nm med M22 plugg 60Nm.

Haynes  ::)  ;)
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
« Svar #47 skrivet: 02 dec-11 kl 22:17 »
Haynes  ::)  ;)

Mästare i felräkning vid konvertering mellan metriska och "imperial" enheter...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
« Svar #48 skrivet: 02 dec-11 kl 23:40 »
Allt är väl inte bra med Haynes böcker,hoppas momenten stämmer för det som är viktigt,annars kör man på känn på resten. Upprepningar på sidorna där man byter oljor är onödiga,typ akta så du inte får olja upp i armarna  :D .

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
« Svar #49 skrivet: 02 dec-11 kl 23:43 »
Här händer det spännande grejjor  ;)
Jag drog åt så hårt jag kunde, med ett spärrskaft (eller vad det heter) såndära som klickar åt ena hållet och drar åt åt andra så att man inte behöver lyfta bort den från det man skruvar på.

Det såg ut att vara stabila grjejjor, och jag (med mina resliga 171,5 cm) är inte så stark att jag var orolig att dra sönder nåt. (I alla fall inte när det är trångt och man ligger på rygg och skruvar något över/ framför huvudet) Men hade ju varit bra om man kunde veta hur hårt man skulle dra. Får vel lura ut det till nästa oljebyte. Om gängorna inne i "lådan" är av aluminium så kan det nog hända att dom ligger pyrt till.. Men det låter ju som en väldigt tvivelaktig konstruktion tycker jag?

för att bidra med anektoter... när jag hade min första praktik i gymnasiet skulle vi flytta liftbyglar varge kväll.. För att dra åt fanns det ju en momentnyckel. Men för att öppna hade vi en vanlig fast nyckel med ett påsvetsat (kort) järnrör, som man sedan slog till med handflatan allt vad man orkade. Om man har hälften så stora händer och en tredjedel av överarmsbredden på killen som dagligen praktiserar detta kan jag meddela att man får ganska så saftiga blåmärken i handfaltorna... Men skam den som ger sig!  ;) Som tur är har man ju lite taskig känsel i händerna när det är kallt...  ;) ;D
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Skogsvilde

  • Inlägg: 17535
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
« Svar #50 skrivet: 02 dec-11 kl 23:50 »
 ;D  den där halva är viktig va?  ;D
Jag är övertygad att du dragit precis så mycket att den inte skall få för sig att börja gänga på autobahn (BAB)  ;)

Kör nu försikitgt och tänk på att det är dubbdäcksförbud i både tysklandet och hos alpturkarna, därimot så får man gärna ha med sig snökedjor.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
« Svar #51 skrivet: 03 dec-11 kl 00:02 »
;D  den där halva är viktig va?  ;D
Jag är övertygad att du dragit precis så mycket att den inte skall få för sig att börja gänga på autobahn (BAB)  ;)

Kör nu försikitgt och tänk på att det är dubbdäcksförbud i både tysklandet och hos alpturkarna, därimot så får man gärna ha med sig snökedjor.

Så bra då!

Den halva är jätteviktig,  ;) Annars skulle jag nämligen vara lika lång, och inte LÄNGRE än en av mina bästa killkompisar från gymnasiet. Det är nog enda anledningen till att jag ens kommer ihåg hur lång jag är.

Jag köpte bilen i södern (GBG) så den har friktionsdäck. Eftersom jag planerade lite löst att jag skulle neråt dubbdäcksförbudsland så brydde jag mig inte om att byta. Och med den här "vintern" var det vel lika bra..

Snökedjor har jag funderat lite på. Men Alpturken själv värkar inte tycka det är nödvändigt.. Annars har jag ju två slädhundar i bilen, så det är vel bara att byta färdmedel  ;)
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Huggorm

  • Gäst
SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
« Svar #52 skrivet: 03 dec-11 kl 00:36 »
Så bra då!

Den halva är jätteviktig,  ;) Annars skulle jag nämligen vara lika lång, och inte LÄNGRE än en av mina bästa killkompisar från gymnasiet. Det är nog enda anledningen till att jag ens kommer ihåg hur lång jag är.

Jag köpte bilen i södern (GBG) så den har friktionsdäck. Eftersom jag planerade lite löst att jag skulle neråt dubbdäcksförbudsland så brydde jag mig inte om att byta. Och med den här "vintern" var det vel lika bra..

Snökedjor har jag funderat lite på. Men Alpturken själv värkar inte tycka det är nödvändigt.. Annars har jag ju två slädhundar i bilen, så det är vel bara att byta färdmedel  ;)
Är man inte skyldig att ha snökedjor med i bilen när man passerar vissa pass genom Alperna? Fast det kanske är småvägar och motorvägen är plogad och saltad.

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
« Svar #53 skrivet: 03 dec-11 kl 12:24 »
Är man inte skyldig att ha snökedjor med i bilen när man passerar vissa pass genom Alperna? Fast det kanske är småvägar och motorvägen är plogad och saltad.

Det är nog vissa pass, den vägen vi ska åka är motorväg, så kan man ta en tunnel under bergen och resten åker man i dalgångar.. Då känns ju snökedjor lite overkill.. Men eftersom jag har en inföding med mig i bilen räknar jag med att han har koll  :)
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
« Svar #54 skrivet: 09 dec-11 kl 11:34 »
Angående oljeplugg och åtdragningsmoment på VW Golf.
Oljepluggen ska bytas vid varje oljebyte, det går inte att bara byta packning på dessa pluggar.
Åtdragningsmoment 30Nm för motorer med oljetråg av plåt och 20Nm för motorer med oljetråg av aluminium.
If it doesn't work, chrome it!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

705 gäster, 3 användare (1 dolda)
Wes Jr, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser