Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98  (läst 26689 gånger)

Huggorm

• Gäst
SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
« Svar #20 skrivet: 01 dec-11 kl 10:27 »
Nu har jag varit ute och lokaliserat oljefiltret..
en svart rund plastburk som det står biltema på  ;D
Då är det alltså (om jag förstått mitt googlande rätt) ett insatsfilter?
Hittade ett TDI - forum där dom sa att det var omöjligt att se ovanifrån.. Men med min lilla motor var det gott om plats  ;)

Hur jag ska hitta in under bilen för att hitta bottenpluggen på motorn får jag försöka lösa i morgon. Kan hända att jag tar mig in under om jag parkerar där hjulspåren är som djupast i gräsmattan  ;D
Även om jag kanske inte klarar att skruva hemma för att jag behöver mer plats, vill jag i alla fall veta VART jag ska skruva.

En annan fråga, vad gjör jag med oljan som kommer ut, jag menar vad kan jag slänga den som? Och hur får jag reda på hur mycket olja det ska vara i motorn?

Oljan och oljefiltret är bytt i augusti förra året... (hittade en anteckning i instruktionsboken)
Då har du ett vanligt filter, och inte något insatsfilter. De skall skruvas lös, och ibland behöves det ett specialverktyg för att de sitter väldigt hårt. Har man stora händer, är stark och det är gott om plats kan det gå utan. En riktigt stor polygrip funkar också, men man får vara försiktig så man inte skadar det ny filtret när man skruvar dit det. Stryk lite olja på gummipackningen innan du skruvar dit det nya, så blir det bra.

Jag brukar tömma över den gamla oljan i dunken som den nya oljan kom i, och köra iväg till lokala återvinningsstationen. De har en stor tank för spillolja där.

Jimmy_C

• Småland
« Svar #21 skrivet: 01 dec-11 kl 11:19 »

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #22 skrivet: 01 dec-11 kl 19:29 »
Och hur får jag reda på hur mycket olja det ska vara i motorn?

Det bör stå i bilens instruktionsbok. Men med största sannolikhet rör det sig om ca 3,5 liter, dvs en 4-litersdunk ska räcka gott och väl. Om man inte vet hur mycket oljetråget rymmer så kan man börja med att fylla 2,5-3 liter, sedan tittar man på oljestickan och fyller lite i taget till rätt nivå. Tänk på att det kan ta någon minut för en skvätt olja att rinna ner, i synnerhet om både motorn och den olja man fyller på är kall.
Räkna med att nivån sjunker litegrann efter första start, en del av oljan går nämligen åt för att fylla det nya oljefiltret.

Normalt ska det räcka gott och väl med att man drar åt oljefiltret ordentligt med handkraft, verktyg brukar bara behövas för att få loss det gamla filtret. Innan man skruvar dit det nya filtret bör man alltid kolla att man verkligen har fått ett filter som kan tänkas passa på motorn - kolla att filtret ser ungefär likadant ut som det gamla, att tätningsringen har samma mått, att gängan passar bra på nippeln som sticker ut från motorn.
Man bör inte lita blint på de här sökfunktionerna där man knappar in bilens registreringsnummer, utan man bör slå upp i (webb-)katalog på vanligt sätt också. När det gäller VW är det viktigt att man har reda på bilens motorkod, den brukar stå tillsammans med en del andra nummer och streckkoder på en klisterlapp på kamremskåpan. Skulle denna lapp vara borta brukar uppgifterna också finnas på bilens utrustningsskylt som oftast finns under bagagerumsmattan (det står om inte annat i instruktionsboken var den finns). På en bil från '98 så består motorkoden troligen av tre bokstäver, och den borde börja på A eller möjligen B.

fastfrusen

• -
« Svar #23 skrivet: 01 dec-11 kl 20:39 »
Nu har jag bytt olja och oljefilter i bilen  :D
Mycket stolt över mig själv  :D :D

Jag fick en 2:a på mittenbältet bak också. (trepungtsbälte) Upprullningen funkar inte så bra. Har skruvat lös och dragit ut bälte. Så nu kan man spänna fast sig, men om man rullar in det helt så får man inte ur det igen. Tror ni dom godkänner den nu? Om man ser till att alltid spänna fast det även när man inte använder det så funkar det. (så att man har bälte att mixtra med)

"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Huggorm

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 01 dec-11 kl 20:43 »
Nu har jag bytt olja och oljefilter i bilen  :D
Mycket stolt över mig själv  :D :D

Jag fick en 2:a på mittenbältet bak också. (trepungtsbälte) Upprullningen funkar inte så bra. Har skruvat lös och dragit ut bälte. Så nu kan man spänna fast sig, men om man rullar in det helt så får man inte ur det igen. Tror ni dom godkänner den nu? Om man ser till att alltid spänna fast det även när man inte använder det så funkar det. (så att man har bälte att mixtra med)
Tyvärr, det duger inte. Att upprullningen krånglar gör att det inte är säkert att det låser som det skall vid en krock. Det enklaste är att köpa ett midjebälte på skroten, om de nu kan tänkas ha något som passar.

fastfrusen

• -
« Svar #25 skrivet: 01 dec-11 kl 20:56 »
Tyvärr, det duger inte. Att upprullningen krånglar gör att det inte är säkert att det låser som det skall vid en krock. Det enklaste är att köpa ett midjebälte på skroten, om de nu kan tänkas ha något som passar.

Låser gjör den, det är ju att man inte kan rulla ut bältet som är problemet...

En kompis sa nåt om att man kunde klara besiktningen med ett trasigt bälte. Men att bilen då bara fick ha det antalet passagerare som man hade fungerande bälten till.. Stämmer det?

Huggorm

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 01 dec-11 kl 21:55 »
Då måste du registrera om bilen, och jag vet inte hur enkelt det är. Du kan ju göra en fuling annars, flytta bälte mellan det dåliga och kanske passagerarsidan fram som är minst sannolikt att de kollar. Förutsatt att bältena är likadana då.

Broberg

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 01 dec-11 kl 22:00 »
Har aldrig fått nån anmärkning på bälten som inte rullar in sig.

brainghost

• Småland
« Svar #28 skrivet: 01 dec-11 kl 22:03 »
tror fan att de måste rulla in sej vad gör de för nytta annars , med ett slack bälte..

Huggorm

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 01 dec-11 kl 22:04 »
Det är alltid noggrannare vid ombesiktning

Tännlappen

• -
« Svar #30 skrivet: 02 dec-11 kl 00:48 »
Vet en del bälten kan vara tjuriga att få ut,möjligen om det går ändra läget lite på rullklumpen kan hjälpa. Om inte är det nog bara byte som gäller,speciellt om det är ombesiktning.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #31 skrivet: 02 dec-11 kl 09:15 »
En vanlig orsak till att rullbälten krånglar är att det är fullt med damm, sand och ludd i spärrmekanismen. Ibland kan det gå att ta av någon plastkåpa och blåsa rent med tryckluft, men man bör tänka sig för innan man plockar isär mer än att bara ta bort kåpor - stor risk att fjädrar och smådelar flyger omkring!

Broberg

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 02 dec-11 kl 11:24 »
tror fan att de måste rulla in sej vad gör de för nytta annars , med ett slack bälte..

De brukar ju gå att "föra in" manuellt liksom.

Huggorm

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 02 dec-11 kl 12:07 »
De brukar ju gå att "föra in" manuellt liksom.
Det svåra är att övertala besiktaren om att göra på det viset...

Broberg

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 02 dec-11 kl 12:13 »
Det svåra är att övertala besiktaren om att göra på det viset...

Har jag aldrig behövt. Slacka bälten brukar ju vara standard på gamla bilar.

Kanske beror det på min enorma charm?  ;)

fastfrusen

• -
« Svar #35 skrivet: 02 dec-11 kl 12:26 »
Bilen gick igenom :-)
Bältet fungerar hjälpligt efter att jag rullat ut och in hela bältet några gånger i går kväll..
Han fick köra en extra runda med bilen för att få ner värdena på avgaserna.
Men det gick!
Tack så jättemycket för hjälp och pepp :-)
Jag lyckades dessutom imponera på min mor med att klara oljebytet själv utan att dö typ...

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #36 skrivet: 02 dec-11 kl 18:51 »
YES!!!!  ;D

Hoppas du tog rejält när du drog till oljepluggen, så du slipper tappa den menar jag.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fastfrusen

• -
« Svar #37 skrivet: 02 dec-11 kl 18:58 »
YES!!!!  ;D

Hoppas du tog rejält när du drog till oljepluggen, så du slipper tappa den menar jag.

Jag tog i allt jag orkade  ;)
Men en sak.. När jag var på biltema och handlade oljefilter träffade jag en mycket trevlig herre som förklarade att det var smart att byta oljepluggspackningen när man bytte olja. För att undvika att det läckte...

Ok tänkte jag, bra en oljepluggspackning kostade fyra kronor så det kunde jag ju lätt unna mig...

Men när jag skruvade lös oljepluggen var den gamla packningen mindre än gängorna på pluggen, så det gick inte att byta!

Nu sitter den gamla pluggen och packningen kvar. Men är det en bra ide att byta hela pluggen när jag byter olja nästa gång?
Eller kan jag klippa av packningen som sitter på och trä på den nya?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #38 skrivet: 02 dec-11 kl 19:21 »
Om man säger det så så skadar det verkligen inte att byta packningen då den blir sliten vad det lider.
Troligtvis är det inga problem att klippa bort den gamla och montera den nya.  Det är inget som behöver göras nu utan vänta till nästa oljebyte om det inte läcker vill säga.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #39 skrivet: 02 dec-11 kl 20:59 »
Vad blev det för avgasvärden nu?
Och, förresten, finns gamla besiktningsprotokoll för bilen kvar? I så fall kan det vara intressant att se hur värdena har förändrats under årens lopp.

Man ska inte dra åt oljepluggar "för kung och fosterland" utan det ska vara lagom med allt. En del bilar med tunna plåtoljetråg och en mutter som sitter i en fastsvetsad "korg" på insidan (det gäller t ex de Renaultmotorer som sitter i bl a äldre Volvo 300-serie) får ofelbart läckage om man drar åt för hårt, för att oljetråget bucklar sig runt pluggen i så fall. På bilar med gjutet aluminiumoljetråg finns det risk att man drar sönder gängorna om man drar för hårt.  Och rent allmänt så innebär en onödigt hård åtdragning att man mosar packningen i onödan och den inte klarar så många oljebyten innan den måste bytas.

Dela detta:

* Inloggade just nu

366 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser