Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  öronmärkning  (läst 7040 gånger)

Sandshult

• Östergötland
    • www.dvargget.se
SV: öronmärkning
« Svar #20 skrivet: 13 feb-12 kl 19:41 »
Min erfarenhet säger att märke långt ut på örat lättare slits av, de fastnar lättare i stängsel, buskar eller vad det kan vara. Då blir det fula sönderfläkta öron! Jag sätter märkena  så långt in mot huvudet det går, strax innan örat blir "tjockare."  Har även satt märkena på "oppsidan" tycker de är mer skyddade då. Har fungerat bra.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #21 skrivet: 14 feb-12 kl 09:36 »
De av mina getter som tappat ett märke verkar ha haft märkena nära örats kant, så det är det som är bekymret, inte att märkena sitter en bit från huvudet. Men det är köpesgetter som tappat märken, 2 av dem var redan "enmärkta" när jag köpte dem, en av dem tappade ett märke en kort tid efter att jag köpt henne. De getter vi märkt själva har alla sina märken kvar.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #22 skrivet: 12 mar-12 kl 07:21 »
Jag har använt combi 2000 och de funkar väl hyfsat. Sist verkar jag ha beställt fel för de var större än tidigare. Se upp med centimetrarna vid beställning. En som är mindre, mini, står ovanför en som heter "små" och det skiljer lite i storlek.
Uppfläkta öron har en del av mina getter. De stoppar in huvet överallt och drar tillbaka, då fastnar märket. Andra drar i märkena. Jag kan dock förstå att till slut behövs märkning för att man kan inte hålla reda på alla årgångar när antalet getter börjar bli över 30 st. Att klippa dem i öronen som man gjorde på kor för är inget alternativ tycker jag. Tänk hur det var!

Nu ska jag beställa nya till årets killingar men kan inte bestämma mig för om jag ska byta till den där micro, plast Horten eller ha kvar OS mini. Några erfarenheter om detta?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #23 skrivet: 12 mar-12 kl 08:04 »
Jag har god erfarenhet av Hortenmärkena, men till förra årets killingar har jag köpt Micro. De funkar ju precis som Hortenmärkena, däremot är "pinnen" som ska gå igenom örat en liten aning grövre på Micromärkena. De finns i olika färger, så jag funderar på om jag ska färgkoda årskullarna av killingar, möjligheten finns.
OS mini har en av mina köpesgetter, hon är enmärkt, vet inte om detta är ett generellt problem med de märkena eller om hon bara haft otur.

(Nu blev det väldigt internt här; Horten är byglar i aluminium med präglade SE- och individnummer, märkena kläms fast runt öronkanten. Micro är likadana, fast i plast och med tryckt nummer.)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Beisla

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 11 jun-12 kl 13:01 »
Utseendemässigt så är ju ett litet märke att föredra framför ett stort. Iaf för mig som har getterna som sällskap och inte har någon som helst uppfödning av något slag.
Det ska synas så lite som möjligt tycker jag.

Fråga: Går öronen sönder oftare när man har bygelvariant typ Micro eller Horten, än när man har de vanliga flaggorna eller helt runda?
Helt hypotetiskt nu: Visst borde man kunna klippa isär Micro i ytterkanten så att det inte kan fastna i buskar och dylikt? Rent hypotetiskt alltså. För det sitter väl fast i sig själv vid örat, eller sitter det som en ring i örat och glider runt hur som helst?

Bor tillsammans med en amstaff, katter, getter, barn, kaniner, man, bin.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #25 skrivet: 11 jun-12 kl 13:06 »
Stackars liten. Aj, aj, aj... :'(
Jag tror inte att getterna bryr sig ett vitten om hur det ser ut.

Rätta mig om jag har fel: sitter inte byglarna ihop med bara ett par "tänder" som håller emot varandra?  Jag trodde de ramlade av direkt om man klippte av dem i ytterkant?

Och vad säger Storebror Statens Jordbruksverk om man börjar göra åverkan på deras ägandes märken?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Beisla

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 11 jun-12 kl 22:06 »
Nä, getterna bryr sig nog inte. Mest jag  :-[

Åverkan? Allt är helt hypotetiskt!  8)

Bor tillsammans med en amstaff, katter, getter, barn, kaniner, man, bin.

Dela detta:

* Inloggade just nu

665 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser