Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  öronmärkning  (läst 7048 gånger)

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
öronmärkning
« skrivet: 30 nov-11 kl 15:57 »
Hej!
Min lilla killing ska öronmärkas så snart som möjlig. Jag har märken och tång hemma. Hur kan jag göra detta på bästa sätt för den lilla?
I hagen? Borde någon annan än jag göra det så hon inte tycker illa om mig sedan? Jag tänker mig att vi måste vara två, en som håller hela geten ordentligt fast och en som märker. Har alldrig gjort det innan och känner mig ganska ängslig inför det. Brukar det blöda mycket? Stackars liten. Aj, aj, aj... :'(
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: öronmärkning
« Svar #1 skrivet: 30 nov-11 kl 20:06 »
Jadu, detta är ett djurskyddsproblem.  Det gör ont.  Och inte är det behagligt att ha märkena heller.  Du kan ju fråga veterinären vad det kostar att bedöva örat.  Fråga ska väl vara gratis?  ;)

Jag märkte en gång en stackare som skulle säljas.  Gav honom havre, och satte dit märket.  Just då gick det jättebra, men efter det var han rädd för alla människor, och nästan omöjlig att fånga när han råkade komma lös på ett ställe där vi rastade under transporten.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
« Svar #2 skrivet: 30 nov-11 kl 20:52 »
Av alla lamm och killingar jag har märkt så har det gått väldigt bra.
Tvätta örat med lite jodopax, och även märktången och märket (brukar doppa ner tången i en skål med utspäd jodopax).
Sätt inte märket i den stora blodådern mitt på örat. Kolla på dina getter hur deras sitter.

Killingar skriker oftast mkt mer än lamm. Vi är i stort sett alltid två, en som håller ett stadigt tag i killingen och en som sätter i märket.
De brukar inte blöda, kan komma några droppar ibland.

De killingar som har varit tama har varit precis lika tama efteråt, dock något reserverade typ första dygnet, sen har de varit glömt.
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 01 dec-11 kl 16:40 »
Tack för tipsen. Förstår att det gör ont vilket inte alls är roligt. Har skaffat små långa märken i plast, tror de heter micro. De verkade bra tycker jag.
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Weasel

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 01 dec-11 kl 18:08 »
Det är inte så farligt. Ibland kan de grymta till precis när märket går igenom örat, men sen är det inget mer med det. Går lugnt och ställer sig hos mamma igen.
Om den fortfarande är ganska liten, ha den liggande med benen under sig, som de ligger normalt, och sätt dig på knä över den. Låt sen någon annan göra själva märkningen så går det snabbt och lätt!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 01 dec-11 kl 20:23 »
Sätt märkena längre ut på örat än vad tångtillverkaren rekommenderar så kommer det inte att göra så ont, på deras bilder ska märkena sitta ganska nära djurets huvud. Jag vet inte om det är mera brosk och mindre nerver längre ut på deras öron som gör skillnaden, men hur eller hur gör det mindre ont på killingen att nypa fast märket där istället.
I en gammal tråd i ämnet (använd sökfunktionen) har jag lagt ut bilder på mina getter och deras öronmärken.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Weasel

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 01 dec-11 kl 20:27 »
Den allra första lammet vi märket så satte vi märket lite längre ut än vad bilden visade. Den tackan har fortfarande hängöron... Vet inte om jag skulle rekommendera det, men det är kanske olika på får och getter.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Trollmor

• -
« Svar #7 skrivet: 01 dec-11 kl 20:56 »
Det är inte så farligt.
Nej, inte för dig.  Men för en liten djurunge är det inte så kul.  Obs att märket ska gå igenom brosket.

Betr mera exakt var det ska sitta, visst finns det något veterinärråd om det?  Var såg jag nu det ...  :P

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 02 dec-11 kl 14:47 »
Min killing är ganska stor. Hög tid för märkning med andra ord. Tänkte att det skulle vara bra att örat fått bli så stort som möjligt innan märkning.

Weasel

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 02 dec-11 kl 21:44 »
Nej, inte för dig.  Men för en liten djurunge är det inte så kul.  Obs att märket ska gå igenom brosket.

Haha, tar det som ett skämt även om du ite menade det så...

Brosk innehåller varken nerver eller blodkärl så det argumentet är inte så hållbart om det nu ska vara så hemskt för djuret. Är ju över på en halv sekund!

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 03 dec-11 kl 19:53 »
Åkej, Weasel, jag ska gärna hålla fast Dig så att någon som Du inte heller känner kan sätta ett gult märke i Ditt öra.  Sen får vi veta om Du tyckte att det var otäckt eller ej.  Och vad Du tycker om att ha det i örat även på vintern.  Och när någon får för sig att dra i det, eller det fastnar i buskarna när Du går.  (Inte ta händerna till hjälp!)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 03 dec-11 kl 19:58 »
Haha, tar det som ett skämt även om du ite menade det så...

Brosk innehåller varken nerver eller blodkärl så det argumentet är inte så hållbart om det nu ska vara så hemskt för djuret. Är ju över på en halv sekund!

Att pierca sig i brosket är ju det som gör absolut allra ondast. Att pierca sig på "det vanliga stället" på öronen är en piece of cake i jämförelse. Mina kaniner tyckte att det var grymt otäckt på den tiden jag höll på med det (numera kan jag ringmärka mina och är evigt tacksam).
//Lina

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 03 dec-11 kl 20:03 »
Låt mig tänka, det finns:

Gula öronlappar
Metallmärken i kanten på örat
Tatuering (öra eller svans, beroende på djurslag)
Ringmärkning
Pass med foto och/eller noggrann beskrivning av färg, virvlar m m

Vad har jag glömt?
Vilka för- och nackdelar har de olika systemen?

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #13 skrivet: 03 dec-11 kl 23:18 »
Chip! Permanent men "osynlig". Kan utföras av utbildad.
Ring = skonsam, synlig, men för stor kan lossna, för liten kan skava
Tat = permanent, synlig, operativt ingrepp, bara av veterinär för sällskapsdjur.
Lapp = hyfsat permanent, mycket synlig, operativt, kan vara besvärande
Bränn/frys = permanent, smärtsam
//Lina

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 04 dec-11 kl 21:29 »
Jag röstar för chipmärkning!  :D
Det borde väl inte vara svårare än att alla kan lära sig utföra det på egna djur, eller?
Det är i alla fall det enda jag skulle tänka mig att märka mina egna getter med.

Har haft problem med lappar i öronen som blir infekterade och orsakar mycket obehag! Samt andra getter som sliter och drar i dessa  :-\

Weasel

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 04 dec-11 kl 21:33 »
Åkej, Weasel, jag ska gärna hålla fast Dig så att någon som Du inte heller känner kan sätta ett gult märke i Ditt öra.  Sen får vi veta om Du tyckte att det var otäckt eller ej.  Och vad Du tycker om att ha det i örat även på vintern.  Och när någon får för sig att dra i det, eller det fastnar i buskarna när Du går.  (Inte ta händerna till hjälp!)

Yes! Jag ställer upp, hemma nästan alltid. Välkommen!

Hur som helst så är det ju så reglerna är om man nu vill följa dem. Snabbt och enkelt är väl bästa alternativet.

Du har alltid alternativet att skita i märkningen om det känns bättre för dig.

Trollmor

• -
« Svar #16 skrivet: 04 dec-11 kl 22:45 »
Skulle detta vara en permanent lista?

Chip: Permanent men "osynlig". Kan utföras av utbildad.
(Gula) öronlappar: Hyfsat permanent, mycket synlig, operativt, kan vara besvärande
Metallmärken i kanten på örat
Bränn/frys: Permanent, smärtsam
Tatuering: Permanent, synlig, operativt ingrepp, bara av veterinär för sällskapsdjur.
Ring: skonsam, synlig, men för stor kan lossna, för liten kan skava
Pass med foto och/eller noggrann beskrivning: Ingen åverkan på djuret

1. Jag har hört att ett chip kan vandra, att en travhäst ska ha fått det i kotpelaren.  Någon som vet något om det?
2. Är verkligen frysmärkning smärtsam?  Inte lika illa som brännmärkning, väl?
3. Funkar frysning på vita djur?
4. Nackdel med chip: Man måste ha en speciell apparat för att läsa av det.
5. Nackdel med pass: Kan komma bort från djuret, om det t ex rymmer.

kålfjäril

« Svar #17 skrivet: 12 feb-12 kl 15:47 »
Skall det vara dessa märken? Nu har dem blivit stora och har ännu inga öronmärken. Jag vill inte fördärva getterna. Chipmärkning eller ringmärkning? Finns Ringar till klövdjur?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #18 skrivet: 12 feb-12 kl 16:01 »
Skall det vara dessa märken? Nu har dem blivit stora och har ännu inga öronmärken. Jag vill inte fördärva getterna. Chipmärkning eller ringmärkning? Finns Ringar till klövdjur?

Getter får bara märkas med godkända EU-märken!
på den här sidan ser du vilka det är:

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/farochgetter/markningjournalforingochregistrering/utrustningformarkning.4.7409fe2811f8e7990b88000103.html
« Senast ändrad: 14 feb-12 kl 10:10 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #19 skrivet: 13 feb-12 kl 10:05 »
Den allra första lammet vi märket så satte vi märket lite längre ut än vad bilden visade. Den tackan har fortfarande hängöron... Vet inte om jag skulle rekommendera det, men det är kanske olika på får och getter.
Det beror väl ändå på vad en använder för märken? Om en klämmer dit Hortenmärken (de små i aluminium) eller Micromärken (i färgad plast, samma modell som Horten) blir det inte några hängöron, eftersom de är så lätta. Tyngre märken kan säkert innebära problem.

kålfjäril: Det går att märka större getter oxå, det kan t o m vara en fördel eftersom öronen är mera färdigvuxna och en inte behöver chansa på var en sätter märkena. Har du e-legitimation går det bra att beställa märken och märktång via Jordbruksverkets hemsida, annars kan du göra det via gammal hederlig pappersblankett (som oxå går att skriva ut från Jordbruksverkets hemsida).
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser