Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alunbad 2, panik!  (läst 1686 gånger)

Chandra

• Södermanland
Alunbad 2, panik!
« skrivet: 23 nov-11 kl 17:10 »
Var på skinnberedningskursen i helgen o självklart har kurshäftet försvunnit sedan igår >:( Har precis tagit av hinnorna o ska lägga i bad 2. Hur mycket alun, salt o vatten ska till?
Bor i lantliga Ekeby i Nynäshamns kommun med sambo, dotter, 4 katter (sphynx, cornish rex), blandisen Sally, staffordshire bullterriern Samson o 2 hästar (basjkir, kallblodstravare). Har 2 stora köksland o Gotlandskaniner. Hoppas på höns så småningom!

icko

• Skåne
    • Ickos
SV: Alunbad 2, panik!
« Svar #1 skrivet: 23 nov-11 kl 18:08 »
Lös upp 100g alun i 1liter vatten. och i ett annat kärl löser du upp 120g soda och 40g salt i 0.5l 37-gradigt vatten.
häll försiktigt ner soda-blandningen i alunblandningen under omrörning.
Nu kan de blöta skinnen sättas i.

// icko
"Allt är ett gift och inget är utan.Det är bara en fråga om dosen.

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #2 skrivet: 24 nov-11 kl 18:11 »
Utan att ha bättre i handen vill jag minnas att vi tillsatte 200g slut och100g salt till. Hoppas du får till fler fina skinn. Maria
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 24 nov-11 kl 18:23 »
yapp,

200 g  alun,
100 g salt 

löses i varmt vatten och

rörs ned i det gamla badet.

(Citat ur häftet ;)  )
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #4 skrivet: 24 nov-11 kl 19:55 »
Tack att du förtydligade mitt mystiska inlägg  :P. Fan va jag hatar inteligenta telefoner som skriver vad de själva tycker......
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser