Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alunbad 2, panik!  (läst 1683 gånger)

Chandra

• Södermanland
Alunbad 2, panik!
« skrivet: 23 nov-11 kl 17:10 »
Var på skinnberedningskursen i helgen o självklart har kurshäftet försvunnit sedan igår >:( Har precis tagit av hinnorna o ska lägga i bad 2. Hur mycket alun, salt o vatten ska till?
Bor i lantliga Ekeby i Nynäshamns kommun med sambo, dotter, 4 katter (sphynx, cornish rex), blandisen Sally, staffordshire bullterriern Samson o 2 hästar (basjkir, kallblodstravare). Har 2 stora köksland o Gotlandskaniner. Hoppas på höns så småningom!

icko

• Skåne
    • Ickos
SV: Alunbad 2, panik!
« Svar #1 skrivet: 23 nov-11 kl 18:08 »
Lös upp 100g alun i 1liter vatten. och i ett annat kärl löser du upp 120g soda och 40g salt i 0.5l 37-gradigt vatten.
häll försiktigt ner soda-blandningen i alunblandningen under omrörning.
Nu kan de blöta skinnen sättas i.

// icko
"Allt är ett gift och inget är utan.Det är bara en fråga om dosen.

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #2 skrivet: 24 nov-11 kl 18:11 »
Utan att ha bättre i handen vill jag minnas att vi tillsatte 200g slut och100g salt till. Hoppas du får till fler fina skinn. Maria
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 24 nov-11 kl 18:23 »
yapp,

200 g  alun,
100 g salt 

löses i varmt vatten och

rörs ned i det gamla badet.

(Citat ur häftet ;)  )
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #4 skrivet: 24 nov-11 kl 19:55 »
Tack att du förtydligade mitt mystiska inlägg  :P. Fan va jag hatar inteligenta telefoner som skriver vad de själva tycker......
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 1 användare
Mirja Wahlberg

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser