Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kattallergi och mina katter :(  (läst 10744 gånger)

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
SV: kattallergi och mina katter :(
« Svar #20 skrivet: 24 nov-11 kl 12:12 »
Ojdå, nu hade jag missuppfattat en del! Är pojken bara där en månad per år? Jag hade fattat det som att han bodde där permanent och att du brukade vara där en månad per år. Ibland blir det fel...  ::)

Men rör det sig bara om en månad så bör det ju gå att hitta en lösning som passar alla och som gör att du kan ha kvar katterna. En liten separat stuga till broderns familj vore kanske en bra idé? Garanterat kattfri. Om ni vill umgås alla inne i stora huset så kanske han kan ta medicin just de dagarna?

Eller kan han möjligen klara sig bra om du några veckor innan han ska komma flyttar ut katterna till uthusen och sen städar ALLT mycket noga fler gånger och byter och tvättar alla textilier och tar ut alla stoppade möbler?

Mina föräldrar byggde en liten gäststuga som jag sover i när jag är där. Den är guld värd! Då kan jag umgås inne i stora huset och sedan få det lugnt på natten utan allergener. Det gör stor skillnad. Speciellt när jag har med mig egen kattfri kudde. :)

Hade det bara rört sig om en månad per år så hade jag inte krävt att någon ska ta bort sina katter om jag hade haft ett allergiskt barn. Men det är en svår sits för dig, hoppas ni hittar någon lösning.

karsan

• Södermanland
« Svar #21 skrivet: 24 nov-11 kl 12:18 »
Ja , som allergiker får man alltid höra historier om andra allergiker som minsann tål just det som man själv inte vill utsätta sig för. 

Ett problem i relationen till folk i omgivningen är att allergier finns i så många olika former och grader - den ena situationen är inte den andra lik.  Som bekant har alla mediciner biverkningar - det är underbart att det nu finns rätt bra mediciner att ta till, men huvudprincipen är alltid att i första hand undvika det man inte man inte tål. Med en oförstående omgivning kan det bli en ständig kamp och man orkar inte hela tiden kompromissa.  Att föräldrar kämpar för sitt barns bästa hör väl till naturens ordning.

Det är klart att det också kan vara svårt för folk som inte gillar djur att förstå hur mycket ett sällskapsdjur kan betyda för andra...

Nina W

• Värmland
« Svar #22 skrivet: 24 nov-11 kl 12:34 »
Jag har hört något likanande förut, men då gällde det bara att tjejen i fråga hade en syster som gift sig med en som var väldigt allergisk mot katt och häst och hon hade både och. Katterna fick finna sig i att bo i stallet, och mellan stallet och huset hade hon "transportkläder", dvs tog av sig stallkläderna i stallkammaren och hoppade i en ren overall, kutade till huset och byte om i källaren! Urjobbigt, men det gick. Men om din bror överhuvudtaget inte tänker diskutera saken så vänta med att flytta dit. Jag menar, flyttar du inte dit så fattar han ju att du menar allvar. Nu tror han kanske att han kan vinna det här genom att vägra tala med dig. Det finns dessutom flera olika sorters allergimediciner så jag undrar, har han testat alla? Skulle han tycka det vore kul att sova i en friggebod eller en liten husvagn där katterna inte får vara? På sommaren kan man ju äta på altanen, om man har altan, och fixa en enkel utedusch. Lycka till!

karsan

• Södermanland
« Svar #23 skrivet: 24 nov-11 kl 13:22 »
DrakenSpektal, Från din brors synpunkt har ni tidigare varit där på lika villkor.  Tydligen har det varit ett bra ställe för den allergiska killen att vara på eftersom de varit där en hel månad varje sommar (eller så möjligen har det gått med nöd och näppe för pojken, men din bror älskar stället som det är nu).  Nu vill du ta över och därmed göra det mer problematiskt för pojken att vara där. Det senare är visserligen inte din avsikt, men ändå... Klart att din bror reagerar på en försämring för sin familj.

Och han kanske fruktar framtiden:  Nu gäller det bara enstaka katter, men vem vet om det inte blir fler. Du har visat förut att du inte har kommit ihåg pojkens problem, och visserligen tagit hänsyn efter påtryckningar, men vem vet vad du mer kommer att hitta på när du bestämmer över gården.  Om jag var han skulle jag nog inte heller lita på att katterna inte fick vara inne när du bor där hela året.

Enda rådet jag kan  ge är att ni försöker lyssna på  varann.  Bra att du har skrivit till honom om dina drömmar.  Och intressera dig för pojkens problem och den familjens vardagskamp utan att genast försöka komma lösningar.  Låt dem komma med lösningarna.

fraggla

• Var glad åt det lilla och skratta ofta
    • Närke
« Svar #24 skrivet: 24 nov-11 kl 14:30 »
Jag skulle skaffa mig ett annat boende där jag fick råda mig själv! Det är svårt nog ändå att hålla ihop en familj utan att behöva planera allt med 3 andra familjer som har åsikter om hur ni ska ha det hos er.
Mina barn hade förkylnings astma när de var små och vi träffade en läkare som sa att vi skulle tabort katterna för att utesluta att det var de som orsakade besvären. Att bara göra sig av med katterna kändes inte alls bra, vi gjorde så att de fick vara i pannrummet med utelucka och aldrig inne i huset.
(Nu hjälpte ju inte det för mina barn pga att de var inte kattallergi som orsakade deras besvär, men det blev mycket minde damm och hår att städa inne i huset. )
Men din bror verkar inte vilja prova en sådan lösning. Så du får nog välja hur tråkigt det än är.

MiMaanvandrare

• "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
« Svar #25 skrivet: 24 nov-11 kl 14:48 »
karsan jag hör dig, det du skrivit har verkligen hjälpt.

men det som gjorde att jag skrev hela tråden från början var att jag inte fick svar alls från honom. (eller mina andra syskon om de andra konkreta frågorna omkring boendet för den delen).

och om han inte litar på mig, får han faktiskt styra själv. jag har aldrig gjort något mot det avtalade, ljuger inte, luras inte - skulle aldrig falla mig in. min syster däremot släppte in mina katter - mot min vilja - när jag inte var där, och jag var rasande på henne. för vem skulle min bror bli arg på när killen fick reaktion? sa jag något om det till min bror? nej, det gjorde jag inte, för sån är inte jag. om han inte litar på mig har han helt enkelt lyssnat för mycket på skvallertanterna i familjen. sur nu. ;)

ibland är det skillnad på folk och folk. jag skriver och säger det jag tänker, och sen står jag för det. talar inte om folk bakom ryggen eller snackar ihop mig för att få igenom något jag vet någon inte vill. jag lägger upp det öppet till diskussion, det är det enda riktiga att göra om man ska kunna tillsammans i längden.

första gången jag tog dit katter, när jag just fått dem, hade jag närmast ingen aning om att han var allergisk: vi bor i olika länder ses på somrarna och till jul (i ett hem där det funnits katt i många år). jag hade säkert hört det,men vet min bror vad mina barn heter i efternamn, eller om de har någon matallergi? min mamma kommer inte ens ihåg att jag hatar vaniljkräm i pannkaka fast jag säger det VARJE år på min födelsedag, när tårtan innehåller....vaniljkräm :D  Man kan inte förvänta att andra håller koll på ens små skavanker.

när de kom och fick veta att katterna var där, var där en väldigt hård ton från deras sida. eller när jag tänker efter var detjust inte det. de pratade faktiskt inte med mig om det alls utan bara med alla andra. (Vilken jävla stil när jag tänker efter...! Jag hade ammehjärna och förlossningsdepression så jag var inte på toppen att ta i tu med något som helst då...) Jag trodde då att deras ilska, handlade om att jag och mina barn hade fått 'deras' stora rum.  eftersom ingen pratade med mig lärde jag mig ju heller inte mer om det, kan man säga. Skitsamma.

Jag måste bara också säga att när man har en sjukdom som påverkar omgivningarna då får man leva med att där ska kompromissas.

Allt annat är ju att kräva att alla andra bara ska vika sig och sätta alla andra hänsyn till sida. Så enkel är världen inte.

Nu tar jag det bara ett steg i taget. Jag tycker inte att han uppför sig ok, och det är under vår värdighet som syskon att inte kunna tala civilicerat om saken. i värsta fall visar jag honom tråden, så vi har nån slags gemensam referens...  Här har blivit skrivet otroligt mycket bra tycker jag.

Min dröm är en levande gård med djur och stallkatter, med rätt förhållningssätt kan man minimera allergenerna, men man kan inte utesluta att där kommer reaktioner kanske. (MEn det kan ju komma en annan katt och smyga runt i vår tvätt, så den risken finns ju alltid och pollen reagerar de ju också på...) Med en bättre medicin var det kanske inte så läskigt. MEN alltiallt - även om killen riskerar att reagera, så kan det kanske vara rimligt? Han är ju inte enda barnbarnet - där är 6 andra barn, och de skulle väl alla - han också - ha otrolig glädje av livet på gården. Gården skulle må bra av det också.

Huir lång ska man gå i sin hänsyn? Förstår ni mig? Hur mycket är det värt, den trygheten och killen rätt att vara här på precis lika fot som de andra? Jag förstår att min bror känner sig pressad. För jag har en viss förståelse för det, men menar inte att det är det enda hänsyn. Nej, det gör jag verkligen inte. Jag tror kanske tillochmed att killen själv skullefå mer ut av stället med får, höns, ankor, en get, hundar - och ett par katter, än som nu, när alla bara åker i väg till strömsnäsbadet hela tiden för att de har så tråkigt... 

pyh, vad  bra att man kan får tänka av sig på nätet så inte alltihop kommer i en svada i huvet på en man är i konflikt med... /r
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #26 skrivet: 24 nov-11 kl 14:58 »
Jo, det är viss skillnad mellan att utsättas för andras kattkläder så där 6 timmar om dan 5 dar i veckan och att utsättas hela dygnet om varje dag.

Det handlar om 1 sommarmånad om året.

Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

MiMaanvandrare

• Värmland
« Svar #27 skrivet: 24 nov-11 kl 15:37 »
Då man mest är utomhus i alla fall... kan man väl rimligtvis tillägga...

Alltså, jag tycker Karsa har en bra poäng i att andra hela tiden håller på att jämföra med vad andra allergiker kan klara och vad man 'borde' klara osv. Det måste vara skitjobbigt att hela tiden försvara sig.

Det kan bli farligt, astma kan man dö av. Men killens moster har också katt, och där är de på besök och firar jul, och de ungarna kommer på besök hem till dem.

Så någonstans handlar det faktiskt också om vilja.

Och därför blir jag ledsen när något som betyder så otroligt mycket för mig och mina barn, betyder så lite för min bror att han inte ens svarar. När jag verkligen ansträngt mig för att hitta på olika ideer, utan att tvinga nånting på dem alls. (Utom att _om_ vi ska bo där permanent måste vi kunna ha stallkatter, för annars kommer det möss och råttor).

Nä, i ena stunden är jag ok, med det och tycker synd om dem och i andra stunden blossar det upp igen och känns helt jävla orimligt.

Att hitta en annan gård är inte ett alternativ. Enda orsaken till att jag kan ha råd att bo där och klara transporterna till mina barns pappor (som jag ju ska betala eftersom det är jag som flyttar) är att det är vårt ställe och ingen hyra.

nu ska jag göra varmchoklad till mitt lilla troll, som är hemma förkyld.
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #28 skrivet: 24 nov-11 kl 16:14 »
Då man mest är utomhus i alla fall... kan man väl rimligtvis tillägga...

Alltså, jag tycker Karsa har en bra poäng i att andra hela tiden håller på att jämföra med vad andra allergiker kan klara och vad man 'borde' klara osv. Det måste vara skitjobbigt att hela tiden försvara sig.

Det kan bli farligt, astma kan man dö av. Men killens moster har också katt, och där är de på besök och firar jul, och de ungarna kommer på besök hem till dem.

Så någonstans handlar det faktiskt också om vilja.

Så är det.  Men det är nog bara allergikern som kräver att slippa ta sin medicin och att världen runt omkring ska vara toksanerad. Detta skulle tex inte ens komma på tanken när det gäller en person med hjärtfel att förbjuda plötsliga skrämselfaktorer och saker som kan göra den hjärtsjuke upprörd och därmed framkalla ett anfall. Eller att det inte får förekomma frestande kakor och tårtor och godis inom en mils avstånd från en diabetiker för att denne inte kan äta godis och mår dåligt av att se andra göra det.

Observera att när jag skriver allergikern så menar jag inte alla allergiker utan allergikern som stereotyp.

Min sambo är också allergisk mot katter och hundar och jag är djurtokig. Ekvationen kan gå ihop om man från bägge sidor kompromissar.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

RäddförDamien

• söker beskydd mot demoner
    • -
« Svar #29 skrivet: 24 nov-11 kl 18:46 »
Jag förstår mig inte på dessa supersäkra tongångar som tycker sig veta vad allergiker borde kunna fixa och inte. Vad gör icke-allergiker till experter på det annat än att vi i så fall bara vill säkra att inget ska få påverka våra beslut och vår värld. Live and let live.... eller? 

DrakenSpektakel...jag undrar hur mycket av din relation till din bror kräver övrig "handpåläggning"?  Du nämner att han tagit det största rummet och ni tvingas att "trängas" i ett mindre, att det fungerar att besöka moster som har en katt men att han inte svarar på dina mail.

OM gården är gemensam är det i någon mening förståeligt att han vill att det ska vara gemensamma regler som utgår från minsta gemensamma nämnare.. och ett barns allergi tvingar ju fram den gränsen. Att besöka en moster i hennes hem är en lite annan sak kanske? Inte lika lätt att komma med krav och besöken kanske också är kortare?

Jag har också tvingats till allergimedicin i perioder (dammallergi så den kommer och går..) och kan bara intyga att det inte är roligt dom dagarna. Utan medicinen är jag dassig i skallen av allt snorade och snörvlande och kroppens reaktion till allergenerna och tar jag medicinerna vill jag bara sova för jag blir dum i huvudet... Att ha så i en HEL månad skulle kännas som helvetet på jorden.

HOPPPAS HOPPAS att din bror svarar på dina frågor och att ni kan hitta den där städnivån eller boendearramngemanget (vare sig det är husvagn för katterna eller brodern!) som gör att ni kan alla vara tillsammans på den gemensamma gården.

Argumentet att du tar hand om gården åt er alla är ju också värdefullt eller hur? Det finns ett värde av att ni ska bo där.
Om man tror att en personlig tolkning av god ton är överordnad rasism och sexism är man inte så genomtänkt. Men hey, det behöver man inte vara heller om man är moderator.

MiMaanvandrare

• Värmland
« Svar #30 skrivet: 24 nov-11 kl 19:13 »
en HEL månad skulle kännas som helvetet på jorden.

Tack för att du skriver det. Det är så svårt att förstå, att det behöver upprepas, helt enkelt. Karsa skrev om cellulosaspray, har du prövat det?

Det är så oförståeligt att medicinerna kan vara så dåliga, lika oförklarligt som att p-piller säljs överhuvudtaget med alla de biverkningarna de har...

Men ja, jag hoppas hoppas vi kan prata - och kan vi inte det få jag ta det här halvåret på prov på landet och sen hitta nån gård nån annanstans som vill ha oss... :'-)

SkabbBarn

• Uppland
« Svar #31 skrivet: 24 nov-11 kl 19:21 »
Jag är kattallergiker och blir snorig, får kliande ögon osv. En vanlig kattallergi dvs.
Och tar jag mina allergitabletter (Aerius, tavegyl, och de receptfria fungerar bara bra dom med. Använde ett preparat- Loratadin Actavis, tror jag det hette- som fungerade jättebra, och jag blev inte trött av det alls!) så är jag helt okej, jag både sover och umgås med katterna. Så jag förstår inte din bror på den punkten, allergitabletter funkar när man tar dom.
Visst, man blir lite trött i början, somnar ungen stoppa i honom något med socker så lär allt bli lättare. Och är det under EN sommarmånad så behöver han inte ens tänka på hur det påverkar skolan.
Och om katterna inte ens är inne under den månaden bör det inte vara något större problem.

Vi har fem katter här hemma och jag är lika social med alla, och jag klarar det, blir täppt ibland när jag gosar in ansiktet i dom långhårigas päls.

MiMaanvandrare

• Värmland
« Svar #32 skrivet: 25 nov-11 kl 04:49 »
Nu är där nyheter, min bror har skrivit tillbaka. Jag är så lättad!

Det visar sig att han faktiskt hade svarat - inte mer än det min mamma berättade, men han hade i alla fall inte ignorerat mig. Han hade bara råkat tryka 'svara' istället för 'svara alla', så det hade hamnat hos min mamma endast. Typiskt.

Om ämnet skrev han efter att ha funderat och läst igenom ordentligt, att killen ska testas för andra allergier i vår, för de ska skaffa hund, så det är redan planerat en större utredning. Och han skrev att det lika gärna kan ha varit något annat i huset killen reagerat på - möss, damm osv Om klasskompisar säger han att det funkar att de kommer hem på besök, men inte att han kommer hem till dem.

Hur som helst, det jobbigaste var att en tablett bara räcker i 18 timmar, och killen lider dels av att han blir slö och trött av dem och dels av att de inte räcker hela dygnet. Där är alltid 6 timmar då han inte är skyddad.

Summasummarum, var att han menar på att vi får hitta en lösning på något sätt, och att om katterna inte är ihuset och de gemensamma utrymmena städas ordentligt och vad man annars kan göra så måste det gå att få att funka.

TACK ALLIHOP FÖR ALLA KOMMENTARER OCH GODA RÅD OCH ERFARENHETER - det har verkligen hjälp till att lösa vårat problem!!!

(Och ni som inte står ut med små internethjärtan kan sluta läsa nu :D)

<3

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #33 skrivet: 25 nov-11 kl 09:05 »

Hur som helst, det jobbigaste var att en tablett bara räcker i 18 timmar, och killen lider dels av att han blir slö och trött av dem och dels av att de inte räcker hela dygnet. Där är alltid 6 timmar då han inte är skyddad.

<3

Vissa preparat gör en trött o vissa inte , bara att prova sej fram .
Och ingen av mina barn har blivit sämre i sin allergi pga dom bor med djur heller .
Om grabben tar sin allergitablett på kvällen innan sängdax och sen en receptfri efter 18 timmar som ger efekt bara några timmar eller tex allerginässprayen då lär det funka .
Tavegyl gör många trötta men tiltta lite på Skabbbarns alternativ där .
Lycka till!
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #34 skrivet: 25 nov-11 kl 23:13 »
Då får vi hoppas att ni kan komma fram till en lösning, fast jag tycker det är oproportionerligt att katterna ska bo i stallet 12 månader om året för att brorsonen ska hälsa på 1 månad. Skulle ni tillsammans kunna fixa i broderns boende - kanske att de får ett pentry/vardagsrum eller något så de känner att tonåringen har mer yta att vara på om vädret är dåligt? Killen är ju som sagt tonåring och kommer nog inte vilja tillbringa semestern med släkten så länge till.

Fast vad vet jag - jag anser ju att katter också är människor ;)¨.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

MiMaanvandrare

• Värmland
« Svar #35 skrivet: 26 nov-11 kl 08:24 »
Då får vi hoppas att ni kan komma fram till en lösning, fast jag tycker det är oproportionerligt att katterna ska bo i stallet 12 månader om året för att brorsonen ska hälsa på 1 månad.

Jo, fast det blir villkoren, när det är vårat gemensamma hus jag ska bo i, och det tar 6 månader efter att en katt varit inomhus, att helt få allergenerna ur huset. Det är SÅ mycket bättre både för katter och människor i min familj att vi kan vara där 12 månad om året mot 1 månad.

[guote]
Skulle ni tillsammans kunna fixa i broderns boende - kanske att de får ett pentry/vardagsrum eller något så de känner att tonåringen har mer yta att vara på om vädret är dåligt? Killen är ju som sagt tonåring och kommer nog inte vilja tillbringa semestern med släkten så länge till.[/quote]

Vi kommer att bygga mer, men det blir inte för att min brorson ska bli portad från de gemensamma utrymmena av katterna, utan för att vi alla behöver mer plats när vi är där 4 familjer samtidigt. Vill ju äta ihop, spela spel och småbråka ;)

Men jag tror att saker och ting kommer lösa sig med tiden: Bor vi alls kvar där? Kommer killen när han blir större? Hittar de andra allergier som vi kan göra nåt åt, så hans reaktionsmönster ändras?

Vi får se, små steg.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #36 skrivet: 26 nov-11 kl 18:35 »
Inte synd om stallkatter , mina älskar att leva så .
Inred mysigt åt katterna i stallet + massa godsaker så lär dom vara där frivilligt.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

MiMaanvandrare

• Värmland
« Svar #37 skrivet: 26 nov-11 kl 19:11 »
Inte synd om stallkatter , mina älskar att leva så .
Inred mysigt åt katterna i stallet + massa godsaker så lär dom vara där frivilligt.

Skönt att höra. Så tänkte jag också faktiskt...

Ska ställa in en soffa med gosiga filtar på att borra ner sig i, och en värmefilt underst. Tror de kommer må som högdjur :).

Katterna har inte varit inne på nätterna de andra gångerna vi varit där nere - de har jagat! Och på dagarna har vi inte varit på vårat rum, så det har varit begränsat hur mycket vi 'hängt'.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #38 skrivet: 26 nov-11 kl 22:22 »
Vi möblerade ett utrymme på förrförra stället med en gammal matta , gardiner ett bord en soffa en lampa mm mm
Alla möbler och textiler som skulle kastas gick in dit .Dom stormtrivdes då det var våra saker som det luktade som oss i :)

MiMaanvandrare

• Värmland
« Svar #39 skrivet: 27 nov-11 kl 07:48 »
Vi möblerade ett utrymme på förrförra stället med en gammal matta , gardiner ett bord en soffa en lampa mm mm
Alla möbler och textiler som skulle kastas gick in dit .Dom stormtrivdes då det var våra saker som det luktade som oss i :)

Bra idé! Den lånar jag :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, Davvan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser