Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hunduppfostran - allmänt  (läst 30323 gånger)

Sussilo

• Gäst
SV: Hunduppfostran - allmänt
« Svar #80 skrivet: 05 dec-11 kl 19:09 »
Han är förvånadsvärt tyst för att heta Bark. Som nyfödd bland 7 syskon kallades han skällhunden, men nu är han tryggare och tystare. Han skäller när han ser djur eller människor. Jag går då ut och uppmuntrar och skäller lite jag med.

Att valpen nu är tystare innebär inte att den är tryggare. Går du ut och "skäller" när valpen skäller blir det den som talar om för dig när det ska skällas. Jag har fostrat mina valpar alldeles tvärt om.

Han ligger under samma tak, i en central punkt av bostaden. En dörr där det springs hela tiden.

En hund ska ha en lugn och fredad liggplats där den kan slappna av helt och sova ostört. Vid en dörr där det springs hela tiden är klart olämpligt.

Något jag funderar över är hans hemkärlek, att han så fort vill hem efter att ha följt med ut på människoarbete. Istället för att lägga sig på "arbetsplatsen", går han helst hem och ligger vid huset ca 100 meter bort, med utsikt över 150 meter gårdsplan.

Jag tolkar inte det som hemkärlek, utan som otrygghet. En trygg hund överger inte husse och går hem. Det är ungefär som de nervösa hundar jag ibland fått ta hand om. Jag har kunnat gå ute med dem både länge och väl för att de ska uträtta sina behov utan att de lyckats med det.  Men så fort vi kommit hem har de både kissat och bajsat i smyg på någon matta.....

« Senast ändrad: 05 dec-11 kl 19:16 av Sussilo »

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #81 skrivet: 05 dec-11 kl 19:17 »
Hur hur hur?

Reta hunden genom att dra pälsen åt fel håll eller lägga ngt på ryggen. När hunden börjar skaka sig måste du vara blixtsnabb och säga "skaka" eller vad du nu ska ha som kommando. Upprepa upprepa upprepa. Men belöna först när du säger "skaka" och hunden skakar sig, inte när hunden gör det självmant.

Nej han gillar inte mina jujutsu grepp som jag ibland använder för att kompensera att han kan bitas , när vi låtsasbråkar :-)

Lär honom att det går även utan bus, med lugn och ro och kel. Hunden lär sig skillnaden. Men du fattade vad jag menade.

Håller med Sussilo om skällandet. Om "hemkärleken har jag ingen åsikt, jag har inte träffat hunden. Hade en synnerligen supertrygg tax som vägrade vila ute, var bara hemma som dög. Tror att det kan vara ett jakthundsdrag, men måste som sagt träffa hunden för att kunna uttala mig huruvida den är otrygg eller inte.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #82 skrivet: 05 dec-11 kl 21:16 »
Citera
Men att i andra situationer få honom att skälla går inte. Hur ska jag kommunicera den önskan?

1 Lär honom vad ett skall är
2 Lär honom kommandot "skall", gärna kombinerat med ett tecken. T ex håll upp en knuten hand.
(Jag vet att många inte vill höra talas om dubbelkomando men för oss har det fungerat kanon. Dels ger det eftertryck och dels har man två möjligheter. Dessutom svarar olika hundar olika gärna på tecken och muntliga kommandon.)

3 Ge kommando i situationen och belöna direkt!

4 Ge belöning när han skäller spontant i rätt situation.

Här skulle klickern va utmärkt hjälpmedel.

Beträffande bita!
Att valpar bits är helt naturligt och OK. Det är männschan det är fel på. ;) Ta på ett par kraftiga handskar för valptänder är vassa. Markera för honom när det blir för hårt genom att skrika till gällt. Det är naturligt att bitas men hundar har ett naturligt stopp i hur HÅRT man får bitas.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

vicky-g

• Västmanland
« Svar #83 skrivet: 05 dec-11 kl 21:50 »
Har läst allt och skulle kunna skriva mycket, men ska försöka fatta mig kort om saker som inte tas upp, men som kan vara tänkvärda.

Många här har ojat sig och blivit upprörda över att den stackars lilla hunden måste vara skild från flocken såååå länge. Mycket tror jag beror på att den just är ute. För hur många är det inte som dag in och dag ut lämnar sin hund ensam när resten av flocken går till skola/jobb? De flesta människor reagerar inte alls på det. I Sverige idag så får vi väll ändå erkänna att det är väldigt få som har hundarna med sig 24 timmar om dygnet. Så vad är skillnaden? Har mött hund som hellre legat ute i snöstorm än gått in. Hon grävde en grop i snön och tyckte att jag var ovanligt dum och tjatig som tyckte hon skulle komma in.
Så lider inte hunden som blir inlåst själv i ett hus lika mycket av separationsångest som den som sover ute själv?

Sen skulle jag nog ha valt att ha två hundar om det hade varit jag. Min egen åsikt. Har minst 2 även om jag bor i lägenhet och hundarna mycket sällan är ensamma (utan människor).

Någon skrev att det inte var skamligt att ha hunden som familjemedlem. Jag måste bara säga att det även tvärtom inte är skamligt att ha den som rent nyttodjur. Inte skamligare än att vi har bin, får, kor, hönor o.s.v. Även mina djur får jobba för födan trots att de lever lägenhetsliv och inte längre har kossor att hämta eller annat gårds jobb. Har ont i leder ibland och då är det perfekt med en hund som kan plocka upp allt från golvet t.ex. Det är inte konstigare än att barnen får fler och fler sysslor ju äldre de blir.

Och sen ett litet tips: Ett annat sätt att få hunden att skaka sig är att killa den i örat.

Annars är det allmänna rådet att hantera hunden mycket i olika situationer. Det är guld värt om hunden råkar ut för något. Sätter den något i halsen är det bra att den är van att man öppnar munnen på den. Hantering borde vara självklart, men jag vet inte hur många hundägare jag mött som inte änns kan klippa klorna på sina älsklingar. Fast kattägare brukar vara värre.  ;D

pålle

• Gäst
« Svar #84 skrivet: 05 dec-11 kl 22:17 »
Har läst allt och skulle kunna skriva mycket, men ska försöka fatta mig kort om saker som inte tas upp, men som kan vara tänkvärda.

Många här har ojat sig och blivit upprörda över att den stackars lilla hunden måste vara skild från flocken såååå länge. Mycket tror jag beror på att den just är ute. För hur många är det inte som dag in och dag ut lämnar sin hund ensam när resten av flocken går till skola/jobb? De flesta människor reagerar inte alls på det. I Sverige idag så får vi väll ändå erkänna att det är väldigt få som har hundarna med sig 24 timmar om dygnet. Så vad är skillnaden? Har mött hund som hellre legat ute i snöstorm än gått in. Hon grävde en grop i snön och tyckte att jag var ovanligt dum och tjatig som tyckte hon skulle komma in.
Så lider inte hunden som blir inlåst själv i ett hus lika mycket av separationsångest som den som sover ute själv?

Sen skulle jag nog ha valt att ha två hundar om det hade varit jag. Min egen åsikt. Har minst 2 även om jag bor i lägenhet och hundarna mycket sällan är ensamma (utan människor).

Någon skrev att det inte var skamligt att ha hunden som familjemedlem. Jag måste bara säga att det även tvärtom inte är skamligt att ha den som rent nyttodjur. Inte skamligare än att vi har bin, får, kor, hönor o.s.v. Även mina djur får jobba för födan trots att de lever lägenhetsliv och inte längre har kossor att hämta eller annat gårds jobb. Har ont i leder ibland och då är det perfekt med en hund som kan plocka upp allt från golvet t.ex. Det är inte konstigare än att barnen får fler och fler sysslor ju äldre de blir.

Och sen ett litet tips: Ett annat sätt att få hunden att skaka sig är att killa den i örat.

Annars är det allmänna rådet att hantera hunden mycket i olika situationer. Det är guld värt om hunden råkar ut för något. Sätter den något i halsen är det bra att den är van att man öppnar munnen på den. Hantering borde vara självklart, men jag vet inte hur många hundägare jag mött som inte änns kan klippa klorna på sina älsklingar. Fast kattägare brukar vara värre.  ;D
Där av har ja två även om ja är hemma för det mesta :

Existens?

• Gäst
« Svar #85 skrivet: 05 dec-11 kl 23:27 »
Fungerar det?Jag har anat detta, att det måste ske direkt, men 0.8 sekunder kunde jag inte ana....

Det är därför man använder klicker.  Klicket betyder att det du gjorde var rätt, godis är på väg.
Det går ju fortare att klicka en plåtbit än att få fram godis.

På radion häromdan sa en 'expert' sen att man kunde skippa godiset och låta klicket vara belöningen..men det är ju totalt felaktigt. Klicket är signalen, godiset belöningen.

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #86 skrivet: 05 dec-11 kl 23:30 »
På radion häromdan sa en 'expert' sen att man kunde skippa godiset och låta klicket vara belöningen..men det är ju totalt felaktigt. Klicket är signalen, godiset belöningen.

Nja. I början betyder klicket belöning. (Godis, leksak om man har en föremålsintresserad hund, kärlek i mängder om man har en kelgris.) Sen betyder klicket "DU ÄR VÄRLDENS BÄSTA HUND BAVO BRAVO BRAVO MATTE/HUSSE ÄR JÄTTENÖJD" och ibland följs det av en belöning.

Charlotte

• -
« Svar #87 skrivet: 05 dec-11 kl 23:56 »
Nja. I början betyder klicket belöning. (Godis, leksak om man har en föremålsintresserad hund, kärlek i mängder om man har en kelgris.) Sen betyder klicket "DU ÄR VÄRLDENS BÄSTA HUND BAVO BRAVO BRAVO MATTE/HUSSE ÄR JÄTTENÖJD" och ibland följs det av en belöning.
Nu måste jag protestera...
Klickern betyder Alltid:Rätt! Belöning är på väg! Och ska Alltid åtföljas av belöning.
Klickern är en Betingad förstärkare (Klickljudet säger inte hunden ett dugg innan vi lärt in att det kommer en belöning när man klickat), struntar man i att belöna vattnar man ur effekten. Klickern kan egentligen jämföras med en kamera som fotar Exakt rätt beteende, därför kan vi belöna på avstånd.
När man väl lärt in ett beteende och slutar med klickern så kan belöningen utebli ibland så försöker hunden ännu bättre för att få den åtråvärda belöningen...
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Charlotte

• -
« Svar #88 skrivet: 06 dec-11 kl 00:06 »
Nej, alla hundar mår bra av att få göra nytta på något sätt :)
Men självklart så är även en nyttohund en familjemedlem.
Vi har haft ett antal jakthundar genom åren och nu har jag en vallhund, ingen hund har stått i hundgård eller bott utomhus hos oss.
Man går miste om så mycket av glädjen med att ha hund om man förpassar den utomhus när man inte har "nytta" av den.
Mvh
Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #89 skrivet: 06 dec-11 kl 00:32 »
Med risk att upprepa vad någon redan sagt:  0,8 sekunder är nog ett medelvärde.  För vallhundar är tiden antagligen kortare!  :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Charlotte

• -
« Svar #90 skrivet: 06 dec-11 kl 00:41 »
Med risk att upprepa vad någon redan sagt:  0,8 sekunder är nog ett medelvärde.  För vallhundar är tiden antagligen kortare!  :P
Det kanske beror på att dom kan tugga bubbelgum och gå på en gång ;)
Dom tänker redan på vad dom ska göra härnäst när dom utför ett beteende.
Mvh
Charlotte

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #91 skrivet: 06 dec-11 kl 00:51 »
Dom är snabbtänkta!  En annan har inte en sportslig att hänga med ...  :P :P

En hundpsykolog jag en gång kände lite grand, lät oss jämföra med sina Rottweiler.  Föraren ropade på sin hund, och den kom med detsamma.  Ja, efter ett par sekunder eller så.  Hunden "märkte" inte förr att människan ville nåt!  "Eh, är det MEJ Du menar?  Javisst, gärna!"  Våra vallhundar kommer ju redan när vi TÄNKER kalla in dem ...

Fast, nu blev det kanske lite OT...   :-[

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #92 skrivet: 06 dec-11 kl 06:29 »
Ett sätt att lära hunden att skaka sig på kommando som funkar för mig är att utnyttja hundars vana att skaka sig torra efter bad eller promenad i ösregn, säg skaka när den börjar skaka på huvudet. Första gångerna slutar den tvärt och undrar vad du vill, man det går över, sen tar det inte lång tid innan den kopplar ihop "skaka - braaa!!!" med skakandet.
Västgötamor

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #93 skrivet: 06 dec-11 kl 06:45 »
Nu börjar det likna något.
Jag tänkte mig en tråd men en hel massa valp-uppfostrings-råd
(det borde startats en inom/utomhus/vart-går-flock-gränsen-tråd... men även den diskussionen ser ut att vara mer nyanserad).

Tack för idén med dubbelkommando (handsignal)... inkorporeras.

Ska jobba lite på skakandet. Stor utmaning (för oss båda)

Två månaders, ibland ganska vilt, bitlekande har bara lett till EN rispa i min hand.
Jag försöker få honom att bita i objekt mer, men har är ganska obitig.

Kan inte orden Bra/duktig vara själva klickern som kommer blixtsnabbt?

Kommentar på klicker, med eller utan godis.
Schimpansstudier har visat att en ursprunglig verklig belöning, ganska lätt kan omvandlas till en steg-2 belöning som är overklig (dvs inget godis), d v s klickern "upplevs" som något positivt även om godiset sedan länge upphört att levereras.

Sebastian

Existens?

• Gäst
« Svar #94 skrivet: 06 dec-11 kl 07:51 »

Kommentar på klicker, med eller utan godis.
Schimpansstudier har visat att en ursprunglig verklig belöning, ganska lätt kan omvandlas till en steg-2 belöning som är overklig (dvs inget godis), d v s klickern "upplevs" som något positivt även om godiset sedan länge upphört att levereras.

Sebastian

Jo, givetvis har du en åsikt om det också. Du vet alltid den rätta vägen.
Spelar ingen roll hur mycket kunnigt hundfolk försöker förklara. Du Vet Bäst.
Jag ger upp.

Är ni för snåla för att ge hunden en halv frolic eller vad är det frågan om? Ska man inte ens kunna unna sin vän en bit gott? Ett metalliskt klick kan aldrig i längden upplevas som en belöning, sen får chimpansforskarna säga vad dom vill. För övrigt handlar väl tråden om en hund?

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #95 skrivet: 06 dec-11 kl 08:12 »
Angående klicker och godis:

Klicket är lönespecen (klick=du tjänade en godbit) och godiset är lönen (godis i munnen smakar bra på vovven!). Hundar är precis som alla andra betydligt mer intresserade av "kontanta medel" än ett falskt löfte om löneutbetalning.

Den som fortfarande använder klickern när det är dax att dra ner på antalet godbitar har missuppfattat hela iden med den här inlärningsmodellen. Klicker används vid INLÄRNING av nya beteenden och man arbetar sig vanligen närmare och närmare det färdiga momentet och när det beteende man önskar sig är inlärt och har fått ett kommando är klickern överflödig. Då räcker det med ett "bra" och en godbit då och då.

Ang godis:
Det funkar utmärkt som belöning/positiv förstärkning.
Det används av världens alla mest framgångsrika hundtränare inom alla områden och discipliner.
Det ökar de allra flesta hundars motivation
Det är den förstärkning som är i särklass vanligast att de som forskar på/arbetar med inlärningspsykologi använder sig av.

VAD är det som gör att somliga människor är så ovilliga att använda mat som belöning? Det är en uppriktig undran från en pragmatiskt lagd person...
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #96 skrivet: 06 dec-11 kl 08:51 »
Låter rimligt.
Jag har vid några tillfällen tagit hönor i famnen och låtit hunden nosa, och samtidigt visa att jag tycker om hönan. Fungerar det?
Jag föredrar att ha hunden med mig i koppel innan jag är säker på att den förstått vad vi har höns eller kaniner till. Djur man har i famnen blir ofta väldigt intressanta och risken är stor att valpen hoppar och nafsar. Det är nog inte så trevligt för hönan heller om den inte sedan tidigare är väldigt van vid hundar.

Nå hur komma förbi detta?
Vilka uppgifter/uppmaningar ger en hund en annan hund och hur kommiceras det?
Med tiden kommer kommandon inte behövas.
Det gängse sättet att komma förbi detta är att helt enkelt lära hunden vad de mänskliga signalerna/orden betyder. Med tanke på att hundar bevisligen är oerhört bra på att förstå oss människor ser jag inte nån anledning att försöka kommunicera kommandon på hundars språk. Hur som helst måste momentet läsas in ändå.

Hundar ger inte varandra uppgifter på det viset. Om två hundar jagar hare ihop ber inte hund A hund B att lägga sig närmare för att få haren att böja åt höger. Antigen ser hund B att det vore en bra sak att göra eller ser den det inte. Sanningen att säga tänker hund A inte det minsta på hur hund B borde sköta sitt jobb.

Det hundar pratar om är saker som att de vill ha sin mat ifred, att de är leksugna och liknande. Annan kommunikation inom flockar är vårdbeteenden som att tvätta varandra, gemensamt vaktade, följande och skyddssökande.

Varför kommer inte kommandon att behövas med tiden?
Hunden kommer inte att lära sig att läsa dina tankar och den kommer inte heller att anamma din syn på världen och därigenom förstå vad som ska göras. En hund är en hund i hela sitt liv.

En del saker blir ju vana och rutin med tiden och en del saker kommunicerar man till hunden på ett sätt som för en utomstående (och ibland för en själv) är helt omärkligt, men hunden kommer i hela sitt liv att behöva styrning för att göra det du vill.

Matsituationen är efter bara 6 veckors träning mycket lugnare och ibland behövs inga kommandon för att lugna hunden och kontrollera stuationen. Han äter också långsammare, han tycks veta att ingen kommer ta maten ifrån honom (han hade 7 hungriga syskon).

Det brukar vara så.
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Existens?

• Gäst
« Svar #97 skrivet: 06 dec-11 kl 09:25 »
Hundar ger inte varandra uppgifter på det viset. Om två hundar jagar hare ihop ber inte hund A hund B att lägga sig närmare för att få haren att böja åt höger. Antigen ser hund B att det vore en bra sak att göra eller ser den det inte. Sanningen att säga tänker hund A inte det minsta på hur hund B borde sköta sitt jobb.

Ja, jag kan intyga från 'praktisk drift' att det fungerar precis så. Vi har råtthundar som verkligen älskar att jaga råttor. Men hittar dom en under en pall, så är det totalt hopplöst att få dom att planera jakten lite, så att en vaktar på ena sidan medan den andra jagar ut råttan. Alla koncentrerar sig ivrigt på att jaga fram råttan, vilket emellanåt leder till att den smiter på andra sidan. Sen är dom visserligen så kvicka så dom ofta hinner ifatt ändå, men det är ju mer tur.

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #98 skrivet: 06 dec-11 kl 11:28 »
Jag har en ovilja både mot godis och klicker, men det är nog mest för att jag är så förbannat glömsk.

Jag har använt klicker-godis eller bara godis som en supermotiverare när jag medvetet jobbat med att träna in vissa moment, men eftersom jag som sagt knappt kommer ihåg kopplet (har ett i bilen, ett på jobbet, ett par hemma, ett extra i vinterjackan av den anledningen) så har jag försökt hitta andra metoder.
Det som funkat bäst över lag är massor av gos och bus, och att göra ett "klickljud" med munnen istället för att vara beroende av manicken. Munnen har jag alltid med mig :P och kropp för kel och bus också.

Igen Existens visar du din ovilja till att lösa problem, men du gillar att hacka på folk, visst gör du?

Existens?

• Gäst
« Svar #99 skrivet: 06 dec-11 kl 11:32 »
Igen Existens visar du din ovilja till att lösa problem, men du gillar att hacka på folk, visst gör du?

Nej, inte det minsta.

Men jag blir rätt trött när någon startar en tråd för att be om råd, och sen konsekvent säger nej till allt, och förordar sina egna lösningar som han hade innan.  Vad är det då för vits att fråga?

Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 3 användare
Pasi, Sannatk, mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser