Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hunduppfostran - allmänt  (läst 30316 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Hunduppfostran - allmänt
« Svar #60 skrivet: 05 dec-11 kl 15:23 »
Nu blir detta lite OT, men jag kan inte låta bli att hotta upp tråden lite o:) Detta är vad man rekomenderar för människobarn på BVC. Jag anser inte att man kan jämföra olika djurslag (människa-hund) men tyckte ändå att detta ger en spännande twist åt tråden, och kanske lite distans. Varm kram.

Hämtat härhttp://www.barnfamiljen.com/templates/article.asp?id=2094&section=2

Fullständigt idiotiskt och förlegat!
Ingen normal funtad människa använder sej av den metoden och vilken bvc rekomenderar det?
Inte dom jag gått på iaf.

Sebastian ,, jag har läst allt du skriver .
Själv har jag fött upp hundar i många år och arbetat bla just med omplacerings hundar och misshandlade hundar.
Det duu gör är att du ger dubbla och snedvridna signaler till din valp.
Han får inte vara liten ( det kommer att straffa sej sen )
Du kräver att han ska ta ansvar för sitt eget liv ( kan inte en hundvalp klara av )
Han ska vara en flockmedlem ( men får inte vara med i flocken )

Nej jag har läst lagarna utan och innan och en valp få INTE enl svensk lag lämmnas ensamen mer än korta stunder!

När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #61 skrivet: 05 dec-11 kl 15:43 »
Citera
Ingen normal funtad människa använder sej av den metoden och vilken bvc rekomenderar det?

Flera BVC i Kungälv, vännerna i Örebro hade fått samma skrift, några inne i Göteborg..... som jag uppfattat det är det vad som förespråkas i Sverige idag....ja, nu var det ju ett par år sedan jag fick papperen i min hand. De flesta i min omgivning har använt sig av modellen och har för övrigt använt sig av de exakta ordvalen du just använde till Sebastian (fast omvänt); Om du har barnen hos dig ( i sängen eller i samma rum) så kommer det straffa sig sen.

På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Charlotte

• -
« Svar #62 skrivet: 05 dec-11 kl 16:05 »
Flera BVC i Kungälv, vännerna i Örebro hade fått samma skrift, några inne i Göteborg..... som jag uppfattat det är det vad som förespråkas i Sverige idag....ja, nu var det ju ett par år sedan jag fick papperen i min hand. De flesta i min omgivning har använt sig av modellen och har för övrigt använt sig av de exakta ordvalen du just använde till Sebastian (fast omvänt); Om du har barnen hos dig ( i sängen eller i samma rum) så kommer det straffa sig sen.
Japp, det stämmer att den uppfostringsmetoden är på modet nu, syrran gick på bäbiskurs som gick ut på att sätta gränser för bäbisen ::)
Hon var med, lyssnade och låter fortfarande sladdisen sova i sin säng som dom två första har gjort, hon känner inte att det har straffat sig...
Men osäkra unga föräldrar snappar säkert upp allt vad dom hör och lyder, för på BVC borde man ju veta bäst....
"Nanny-kulturen med skamvrå osv är på väg tillbaka, barnuppfostran och hunduppfostran ska vi lära oss från TV-program från Det Stora Landet i väst numera...
Det finns tidningsartiklar som visar likheten mellan Cesar Millans metoder och Supernannyns, intressant....
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Jennyt

• Västergötland
« Svar #63 skrivet: 05 dec-11 kl 16:29 »
Det finns stora likheter.... vad som är intressant här tycker jag, är att det är så viktigt för hunden att höra alla familjen ljud med snusanden och samvaro, men när jag tittar runt om mig så ska människo-ungen absolut inte göra det ::) Gör man på annat sätt straffar det sig (:) Dessutom blir man sedd som udda och anses ta hand om de sina på ett otillräckligt sätt.

På samma sätt som det här sägs till Sebastian att han kommer få en otrygg hund, har det sagts till mig att jag kommer få otrygga barn som aldrig kommer kunna sova själva.

Om jag gissar rätt så är det nog så i förhållandet Sebastian-hunden..... att det är Sebastian som önskar att han hade tjock päls och kunde sova ute på trappen..... mer än att hunden vill komma in i hallen ;)

Så, nu ska jag hålla mig till ursprungsfrågan..... som jag inte har så mycket mer att säga om o:) Förlåt om jag kapat tråden totalt :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Kira

• Småland
« Svar #64 skrivet: 05 dec-11 kl 16:39 »
Vad är det som kommer att straffa sig sen säger de till er? Vuxna hundar fortsätter att sova i husse/mattes säng hela livet men jag lovar dina barn kommer inte att göra det.

pålle

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 05 dec-11 kl 16:42 »
Vad är det som kommer att straffa sig sen säger de till er? Vuxna hundar fortsätter att sova i husse/mattes säng hela livet men jag lovar dina barn kommer inte att göra det.
Där om råder ingen tvekan  :)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #66 skrivet: 05 dec-11 kl 16:43 »
Det kommer tydligen bli osäkra individer som inte kan sova själva. Därför blir det väldigt kompliserat när barnet ska flytta hemifrån tex.

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #67 skrivet: 05 dec-11 kl 16:46 »
Tack för engagerat svar. Ugglan.
Och tack för mildrade uttalanden som "tycker det VERKAR som...".
För all del.

Har inte sett honom i det öppna hönshuset idag.
(oavsett om det är hans NATURLIGA instinkt så ska han inte vara där)
Och han har inte jagat någon höna idag.

En förutsättning för att en hund ska kunna agera emot sin instinkt är att man LÄRT den det. Det är både effektivare och trevligare att LÄRA hunden vad den förväntas göra med hjälp av tydlig och vänlig handledning och positiv förstärkning än att STRAFFA eller SKRÄMMA den så att den ska låta bli att göra något den uppenbarligen inte förstod var förbjudet.

Mina hundar låter hönsen vara därför att jag visat dem att det är våra höns och att vi ska vara rädda om dem. Mina hundar vaktar inte hus och trädgård, men de vaktar smådjuren. Mina hundar VILL alltså inte ta höns eller kaniner.

Din hund går inte in i hönshuset för att då blir husse arg. Ingen husse som blir arg = Många goda hönor åt valpen att både äta och härja med. Hunden VILL ta hönsen men avstår för att inte få bannor. Tar man bort risken för arg husse (som tex får telefon, skadar sig och ska hämta plåster, åker iväg ett kort ärende osv osv) har vi bara kvar en hund som har lust att ta höns.

Straff är en bra metod för att skapa ögontjänare...  Straff har också en ganska kort hållbarhet. Efter ett slag faller obehaget i glömska och måste då upprepas.

Intressant att höra att vissa lär hunden UTAN godis.
Och smart att förstärka ett beteende när DET REDAN pågår.
ALLA, jag menar precis alla, organismer gör bara sådant de tjänar på. Alltså gör även hundar bara sånt de tycker lönar sig. En förkrossande majoritet av världens hundar väljer en godbit framför en klapp och av det enkla skälet går inlärning i de allra flesta fall mycket fortare om man använder en mer åtråvärd belöning än muntligt beröm och klappar.

Om du klipper min gräsmatta och jag tackar dig ärligt och uppriktigt kanske du hjälper mig med gräsklippningen en gång till. Om tackar och ger dig en femhundring vågar jag lova att du är betydligt mer intresserad nästa gång jag behöver hjälp!

Värt att notera är att belöning och positiv förstärkning inte nödvändigtvis är samma sak. För att en godbit tex ska vara en positiv förstärkning ska hundens benägenhet att upprepa beteendet öka på grund av den. Gör den inte det är det ingen positiv förstärkning, utan bara en halv frolic.

Personligen har jag svårt att förstå varför en del ser användande av godis (som hos de flesta hundar är en utmärkt positiv förstärkning) som en svaghet eller som tramsigt i inlärningssammanhang. Det fungerar alldeles utmärkt och det är absolut inte så att man måste proppa hunden full med godis för ett simpelt sättande i resten av dess liv. Måste man det har man missat stora delar av inlärningspsykologin.

Att det är pågående beteenden som ska belönas/förstärkas är vedertagna fakta. En hund ÄR duktig. Den HAR inte varit duktig. Vetenskapen säger att man har runt 0,8 sekunder på sig att pricka rätt för optimal inlärning. Det är anledningen till att mina kursdeltagare inte får ha sitt godis i en plastpåse i fickan. Den människa som kan veckla upp en plastpåse och ta ut en liten bit korv och få in den i hundens mun på 0,8 sekunder är inte född!

Jo, det är ganska underligt att vi människor som är så smarta ofta är stolta över att vi LÄR DJUREN vårt språk (delfiner, schimpanser, hundar)... om vi är så smarta borde vi ju kunna lära oss deras.
Men mina KOMMANDO ORD åtföljs  av tonfall, kroppspråk, känslomässig inställning. Det får räcka... blir vintern lång hinner jag kanske med en "hundviskarbok".

Problemet med den tanken är att ord/uttryck som sitt, apport, fot och andra kommandon som vi människor gärna lär våra hundar inte finns på hundspråk. Vi har inte heller alls den oerhört nyanserade förmåga till att uttrycka oss med kroppen som djur har, förmodligen beroende på att vi kommunicerar verbalt i stor utsträckning.

Jennyt: he he intressant med barnanvisningarna där barn ska avvänjas från mamma/flocken och få somna ensamma (gråtande) i mörka rum. Ohu, nu förstår jag varför jag är som jag är :-) Ska ta ett snack med min mamma om detta någon gång.
En stor och avgörande skillnad mellan barn och hundar i det här fallet är att ett barn ska växa upp och bli en vuxen och självständig individ. Det ska inte en hund.
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Kira

• Småland
« Svar #68 skrivet: 05 dec-11 kl 17:10 »
Det kommer tydligen bli osäkra individer som inte kan sova själva. Därför blir det väldigt kompliserat när barnet ska flytta hemifrån tex.
Mycket ska man höra innan öronen trillar av ;D
Finns det någon tråd om detta på forumet, vi som har facit kan berätta hur fel de har. Ända gången man ångrade sig var när magsjukan gick ;)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #69 skrivet: 05 dec-11 kl 17:15 »
Jag tänkte faktiskt ta upp detta i allmänna späd- och småbarnstråden...... mest för att man alltid kan motfråga BVC-tanten om hon har något husdjur, hund eller katt, och fråga lite fränt om var de sover nånstans :-X

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #70 skrivet: 05 dec-11 kl 17:20 »
Lång tråd, och jag erkänner, att jag inte hunnit/orkat läsa hela.  Så det kan hända att min fundering redan är kommenterad, men ändå:

Jag har inte fått klart för mig vad som är/varit alternativet för just denna valp.  Var det ett liv med en fullt utbildad hundpsykolog, eller var det att bo under ett mer eller mindre bebott hus resten av livet, utan större kontakt med människor?  Eller var alternativet rent av avlivning?

Beträffande graden av kontakt med en valp, är min erfarenhet att ju mer man har kontakt med hunden medan den är valp, desto bättre blir kommunikationen när hunden växt till sig.  Lämnas den för sig själv, så blir det lätt att den tycker att "om du inte bryr dig om mig, så bryr inte jag mig om dig - nu är jag könsmogen, och söker mig ett eget revir".

En fyra månaders valp är inte ett spädbarn, men heller inte mogen för "formell skolundervisning".  Dagis och förskola: korta, korta pass, och allt sker på lek.

Råden från BVC för min tanke till forna tiders råd om att mata/amma var fjärde timme, vare sig ungen var hungrig eller ej.  Hungrig mellan målen?  Låt den skrika, det är diciplin som gäller!  Jag är lycklig nog att ha haft en mamma som inte brydde sig om det, utan plockade upp sitt spädbarn innan jag hann börja skrika.  Jag är tämligen övertygad om att detta lade grunden till att jag utvecklade den medkänsla jag hade genetiska förutsättningar för.  Och jag är övertygad om att liknande gäller för en hund!  Att vi har mera gemensamt än vad som skiljer oss åt.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #71 skrivet: 05 dec-11 kl 17:30 »

Din hund går inte in i hönshuset för att då blir husse arg. Ingen husse som blir arg = Många goda hönor åt valpen att både äta och härja med. Hunden VILL ta hönsen men avstår för att inte få bannor. Tar man bort risken för arg husse (som tex får telefon, skadar sig och ska hämta plåster, åker iväg ett kort ärende osv osv) har vi bara kvar en hund som har lust att ta höns.
Straff är en bra metod för att skapa ögontjänare...  Straff har också en ganska kort hållbarhet. Efter ett slag faller obehaget i glömska och måste då upprepas.
Låter rimligt.
Jag har vid några tillfällen tagit hönor i famnen och låtit hunden nosa, och samtidigt visa att jag tycker om hönan.
Fungerar det?
Att det är pågående beteenden som ska belönas/förstärkas är vedertagna fakta. En hund ÄR duktig. Den HAR inte varit duktig. Vetenskapen säger att man har runt 0,8 sekunder på sig att pricka rätt för optimal inlärning. Det är anledningen till att mina kursdeltagare inte får ha sitt godis i en plastpåse i fickan. Den människa som kan veckla upp en plastpåse och ta ut en liten bit korv och få in den i hundens mun på 0,8 sekunder är inte född!
Jag har anat detta, att det måste ske direkt, men 0.8 sekunder kunde jag inte ana....

Problemet med den tanken är att ord/uttryck som sitt, apport, fot och andra kommandon som vi människor gärna lär våra hundar inte finns på hundspråk. Vi har inte heller alls den oerhört nyanserade förmåga till att uttrycka oss med kroppen som djur har, förmodligen beroende på att vi kommunicerar verbalt i stor utsträckning.
Nå hur komma förbi detta?
Vilka uppgifter/uppmaningar ger en hund en annan hund och hur kommiceras det?
Med tiden kommer kommandon inte behövas.
Matsituationen är efter bara 6 veckors träning mycket lugnare och ibland behövs inga kommandon för att lugna hunden och kontrollera stuationen. Han äter också långsammare, han tycks veta att ingen kommer ta maten ifrån honom (han hade 7 hungriga syskon).

Sebastian

Kira

• Småland
« Svar #72 skrivet: 05 dec-11 kl 17:34 »
Jag tror att många reagerar på att valpen får ligga ute ensam. Själv är jag inte lika erfaren som många andra i denna tråd, har bara haft 4 olika småhundar och alla var/är olika att fostra och lära saker. Jag har lyckats lite olika men tror det beror mer på hundindivid och ras än mer än på mig.

Men jag tror så här, hunden är ett flockdjur och ju mer tid den får vara med dig desto mer kommer den att lyssna på dig. Att sova i närheten dvs i samma koja/ under samma tak adderar ju raskt ganska många timmar. Om inte hunden får leva med ledaren under det mesta av dygnet utan tvingas vara sin egen ledare varför ska den då anpassa sig till dig som ledare under de timmar du står till förfogande?  Vad jag förstår ligger hunden inte i en hundgård utan fritt ute vilket gör att den också kan utsättas för faror som du inte kan skydda den ifrån då du är inomhus. Att kräva att en liten valp ska reda ut tex en närgången grävling, en främmande hund på besök eller en uggla/rovfågel tycker jag är för mycket begärt.

Har du tänkt på att den frihet du pratar om kanske är din egen medan valpen upplever det som att du stött bort honom ut ur flocken? Vargar, vildhundar och andra flockdjur lever och sover tillsammans under mer än första levnadsåret. Din hund har ingen flock på natten förutom hönorna då men dit får han ju inte gå.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #73 skrivet: 05 dec-11 kl 17:35 »
Vi har använt myckert godis+ massa beröm, kliande rolighet........under inlärningsperioden, sen övergått till fysisk belöning enbart. Om något är svårt att lära in, tex. inkallning, ge godis om valpen kommer spontant men inte vid inkommande på kommando. Den kommer att hålla kontinuerlig koll på dig och gå runt dig som........en liten valp.
För att få en hund som inte okynnesskäller: Lär den att skälla på kommando med belöning och allt. Här skäller hunden ETT skall, t. ex. om den vill bli insläppt. Finns något utanför nattetid går storlarmet. Kommer någon/något häråt dagtid och vi inte ser så larmar hon. Efter "OK, husse kollat" ska det va tyst.

All inlärning har vi kört i flera steg. FÖRST måste hunden förstå vad vi vill. SEN kan man förja lära in sök, spåra, hämta, kolla, gå å bajsa, eller vad man nu vill.
En del är "allergiska" mot klicker men A har använt det till o ifrån, inget fungerar så bra!
Precis som med all inlärning måste hunden FÖRST lära sig att ett klick betyder rätt+belöning. SEN kan inlärning av olika moment börja.

Schäfervalpen hade två perioder då hon ville jaga vilt. Dessa perioder använde jag spårlina i skogen. Lite jobbigt men det är allt hunhavande.
Linan hölls slak, alltså bara som "nöd-stopp".
När vi gjorde L-testet fick vi inte ha hundarna lösa. Alla andra hade sina i "raka", militärisk brukskoppelföring, jag kom med Estell i lös lina. Under tiden det vanliga; snacka mycket, många olika ljud, visslingar, för att hålla kontakt. Då tycker hunden du är en tillgång.
Jag kallar koppel dekoration.
Använd inte hundens namn som "nej" utan för att påkalla uppmärksamhet. Samma i omvänd ordning, annars tror hunden den HETER nej.
Man får inte förvänta sig att hunden ska kunna mycket förrän den börjar bli vuxen men jag tror man tjänar på att lära den från början. Precis som när det är svårt att få betalt: steg ett är att få kunden att VILJA betala, eller få hunden att VILJA göra rätt. Det ligger i hundens natur, det svåraste är att få hunden att förstå även att den TJÄNAR på att göra rätt.

Men så dess emellan finns det frestelser som är större. Då vinner man själv på att ligga steget före. T. ex. om du är uppmärksam och ser att hunden kommer att dra iväg, säg NEJ innan den dragit! Efter tre steg är det bättre man håller käft, det är för sent. (Här är klickern ovärderlig om hunden är "inklickad"). Bara att visa sin glädje, öppna godisfickan och vara jätteglad när den kommer tillbaka. Börja berömma redan när du ser den, även om den varit borta 4 timmar. DUUKTIG OUUUUUUUUUUUUUUUUUWWWWWWWWWWWW DUKTIG KOM  T HUSSEJÄÄÄÄÄÄÄÄTTTTEDUKTIG, KOM! GODIS! KOM,  KOLLA HUSSE HAR! DUUUUUUUUUUktig KOM!

Det finns EN "bestraffning" som kan vara gångbar ibland. Det bär emot många gånger men prova att ignorera hunden. Rätt gjort så kommer du att bli överraskad. Men då ska det ske under pågående hyss, ibland passar det, ibland inte.
Visst kan det kosta en höna men om du helt enkelt försvinner iväg när den jagar höns..........??? 

Om du inte vill ha din valp i "din flock", har du någon annan "flock" han/hon kan få ingå i? Kanske sova bland hästar, får, eller..........? Bara som en ide, hunden skulle få en flock att tillhöra.  Kanske aldrig jagar en höna mer om den får sova i hönshuset?
Var varsam med den hunden! Vänner har en liknande blandning som "bor" i tvättstugan. Den kommer aldrig att ens försvara sig själv, utan fly i alla lägen. Inte ens våra lösa höns kan locka den innanför vår tomtgräns.
« Senast ändrad: 05 dec-11 kl 17:49 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

pålle

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 05 dec-11 kl 17:44 »
Vi har använt myckert godis+ massa beröm, kliande rolighet........under inlärningsperioden, sen övergått till fysisk belöning enbart. Om något är svårt att lära in, tex. inkallning, ge godis om valpen kommer spontant men inte vid inkommande på kommando. Den kommer att hålla kontinuerlig koll på dig och gå runt dig som........en liten valp.
För att få en hund som inte okynnesskäller: Lär den att skälla på kommando med belöning och allt. Här skäller hunden ETT skall, t. ex. om den vill bli insläppt. Finns något utanför nattetid går storlarmet. Kommer någon/något häråt dagtid och vi inte ser så larmar hon. Efter "OK, husse kollat" ska det va tyst.

All inlärning har vi kört i flera steg. FÖRST måste hunden förstå vad vi vill. SEN kan man förja lära in sök, spåra, hämta, kolla, gå å bajsa, eller vad man nu vill.
En del är "allergiska" mot klicker men A har använt det till o ifrån, inget fungerar så bra!
Precis som med all inlärning måste hunden FÖRST lära sig att ett klick betyder rätt+belöning. SEN kan inlärning av olika moment börja.

Schäfervalpen hade två perioder då hon ville jaga vilt. Dessa perioder använde jag spårlina i skogen. Lite jobbigt men det är allt hunhavande.
Linan hölls slak, alltså bara som "nöd-stopp".
När vi gjorde L-testet fick vi inte ha hundarna lösa. Alla andra hade sina i "raka", militärisk brukskoppelföring, jag kom med Estell i lös lina. Under tiden det vanliga; snacka mycket, många olika ljud, visslingar, för att hålla kontakt. Då tycker hunden du är en tillgång.
Jag kallar koppel dekoration.
Använd inte hundens namn som "nej" utan för att påkalla uppmärksamhet. Samma i omvänd ordning, annars tror hunden den HETER nej.
Man får inte förvänta sig att hunden ska kunna mycket förrän den börjar bli vuxen men jag tror man tjänar på att lära den från början. Precis som när det är svårt att få betalt: steg ett är att få kunden att VILJA betala, eller få hunden att VILJA göra rätt. Det ligger i hundens natur, det svåraste är att få hunden att förstå även att den TJÄNAR på att göra rätt.

Men så dess emellan finns det frestelser som är större. Då vinner man själv på att ligga steget före. T. ex. om du är uppmärksam och ser att hunden kommer att dra iväg, säg NEJ innan den dragit! Efter tre steg är det bättre man håller käft, det är för sent. (Här är klickern ovärderlig om hunden är "inklickad"). Bara att visa sin glädje, öppna godisfickan och vara jätteglad när den kommer tillbaka. Börja berömma redan när du ser den, även om den varit borta 4 timmar. DUUKTIG OUUUUUUUUUUUUUUUUUWWWWWWWWWWWW DUKTIG KOM  T HUSSEJÄÄÄÄÄÄÄÄTTTTEDUKTIG, KOM! GODIS! KOM,  KOLLA HUSSE HAR! DUUUUUUUUUUktig KOM!

Om du inte vill ha din valp i "din flock", har du någon annan "flock" han/hon kan få ingå i? Kanske sova bland hästar, får, eller..........? Bara som en ide, hunden skulle få en flock att tillhöra.  Kanske aldrig jagar en höna mer om den får sova i hönshuset?
Var varsam med den hunden! Vänner har en liknande blandning som "bor" i tvättstugan. Den kommer aldrig att ens försvara sig själv, utan fly i alla lägen. Inte ens våra lösa höns kan locka den innanför vår tomtgräns.
Ja rekommenderar på det bestämdaste att inte ha en valp blad hästar då dom både kan sparkas och bitas eller bara så enkelt som att bli trampad för att valpen inte begriper att den ska flyta på sig i tid med stora skader som följd  eller rent av död  .

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #75 skrivet: 05 dec-11 kl 17:54 »
Ja rekommenderar på det bestämdaste att inte ha en valp blad hästar då dom både kan sparkas och bitas eller bara så enkelt som att bli trampad för att valpen inte begriper att den ska flyta på sig i tid med stora skader som följd  eller rent av död  .

:o Jag tänkte väl inte närmast på att sova i spiltan  o:)
Så brukar väl "redia hästar" undvika att trampa på något levande? Fast ska det jävlas så ska det.
Tänkte väl närmast  hålla sig vid framänden i alla fall. Fast får är nog bättre.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Kira

• Småland
« Svar #76 skrivet: 05 dec-11 kl 18:30 »
:o Jag tänkte väl inte närmast på att sova i spiltan  o:)
Så brukar väl "redia hästar" undvika att trampa på något levande? Fast ska det jävlas så ska det.
Tänkte väl närmast  hålla sig vid framänden i alla fall. Fast får är nog bättre.
Hästar kan både trampa och bita en valp rejält, både med uppsåt och av misstag. Det finns hästar som lever med en kanin i boxen och det finns hästar som är mindre försiktiga tom klumpiga. Själv hade jag en gång en häst som trampade av svansen på stallkatten med flit (vi såg när det hände, hon gjorde det verkligen avsiktligt) kanske en hämnd på  katten som brukade gå in och skita i hennes box vilket hon inte gillade >:D.

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #77 skrivet: 05 dec-11 kl 18:37 »

Han är förvånadsvärt tyst för att heta Bark. Som nyfödd bland 7 syskon kallades han skällhunden, men nu är han tryggare och tystare. Han skäller när han ser djur eller människor. Jag går då ut och uppmuntrar och skäller lite jag med.

Men att i andra situationer få honom att skälla går inte. Hur ska jag kommunicera den önskan?

Man får inte förvänta sig att hunden ska kunna mycket förrän den börjar bli vuxen men jag tror man tjänar på att lära den från början.
Jag tycker jag ser utveckling varje dag. I självförtroende, självsäkerhet. Massa områden då vår relation blir smidigare. Och fungerar det inte första dagen så fungerar det efter några dagar.

Det finns EN "bestraffning" som kan vara gångbar ibland. Det bär emot många gånger men prova att ignorera hunden. Rätt gjort så kommer du att bli överraskad.
Men då ska det ske under pågående hyss, ibland passar det, ibland inte. 

Ja, fungerar. Det är så stor kontrast till den totala uppmärksamhet han får så ofta. Han märker.

Om du inte vill ha din valp i "din flock",
Därom träta vi på denna tråden, jag tror inte han känner sig utanför. Han ligger under samma tak, i en central punkt av bostaden. En dörr där det springs hela tiden.

Kanske aldrig jagar en höna mer om den får sova i hönshuset?

Fritt tänkande - gillar det :-)

Något jag funderar över är hans hemkärlek, att han så fort vill hem efter att ha följt med ut på människoarbete. Istället för att lägga sig på "arbetsplatsen", går han helst hem och ligger vid huset ca 100 meter bort, med utsikt över 150 meter gårdsplan.
Hade han varit kopplad hade han inte kunnat uttrycka den här viljan.

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 05 dec-11 kl 18:45 »
Han är förvånadsvärt tyst för att heta Bark. Som nyfödd bland 7 syskon kallades han skällhunden, men nu är han tryggare och tystare. Han skäller när han ser djur eller människor. Jag går då ut och uppmuntrar och skäller lite jag med.

Men att i andra situationer få honom att skälla går inte. Hur ska jag kommunicera den önskan?

Varför skäller du?

"Skall" kan man lära en hund på olika sätt. Jag har exempelvis lärt en hund genom att pipa med en pipleksak. Hunden hatade ljudet, och skällde när det pep. Började med att säga skall samtidigt som det pep. Sen sa jag skall strax innan. Sen bara skall, och då fick hunden belöning, om det kom ett skällande.
Kan hunden sedan skall på beställning är det lätt att säga det i en önskad situation, så lär sig hunden efter hand att skälla vid rätt tillfälle.

Nu ska du inte ha hunden inne, men ngt som annars är mycket praktiskt är att lära hunden att skaka sig på kommando. Samma sak med "tass". Man vet inte när man kan behöva kolla tassarna... Har du vant hunden vid klotång och att bli fasthållen? Dessa två är oumbärliga, det senare vid veterinärbesök. Det är helt emot hundens instinkter att trivas vid att bli fasthållen, men det kan som sagt behövas, vid många olika tillfällen.

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #79 skrivet: 05 dec-11 kl 18:55 »
Varför skäller du?

Det är kul :-)
Vi hetsar upp varandra.
Nu ska du inte ha hunden inne,
Om framtiden vet vi inget.

men ngt som annars är mycket praktiskt är att lära hunden att skaka sig på kommando.
Hur hur hur?

Det är helt emot hundens instinkter att trivas vid att bli fasthållen,
Nej han gillar inte mina jujutsu grepp som jag ibland använder för att kompensera att han kan bitas , när vi låtsasbråkar :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 2 användare
Holly92, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser