Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovera gamla dörrar till kammarlås  (läst 10231 gånger)

Halte

• Gäst
Renovera gamla dörrar till kammarlås
« skrivet: 21 nov-11 kl 23:04 »
Har en kåk från början av 1800-talet, alla de gamla innerdörrarna är kvar men till samtliga dörrar utom en har fått de gamla kammarlåsen utbytta mot moderna dörrtrycken i mässingsimitation.. Kort och gott ser det för jävligt ut och jag skulle ge min högra tumme för att få prata vett med den som slängde ut alla gamla fina kammarlås.. Men men, gjort är gjort.

Frågan är nu hur man kan återställa dörrarna? För att få in moderna lås har man ju fräst ur för hela låskistan och borrat tämligen stora hål rakt igenom för dörrhandtag och nyckelhål. Man måste ju fylla igen utrymmet för låskistan i.a.f. och ett av hålen för antingen det nuvarande dörrtrycket eller nyckelhålet.
Hur gör man det bäst? Fyller i med någon passande träbit, skruva fast och spacklar?

Någon som gjort detta på ett tillfredställande sätt som kan ge några råd?

TillVaraTa

• Gäst
SV: Renovera gamla dörrar till kammarlås
« Svar #1 skrivet: 21 nov-11 kl 23:08 »
Inte skruva, limma. Sedan monterar du ett nytt kammarlås, du borrar hål för det efter att du monterat träbiten. Det är löjligt noga att träbiten passar perfekt.
Spackla om det behövs.

Gratulerar till din goda smak.

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 21 nov-11 kl 23:11 »
Ska du måla dörrarna så låter din idé med att göra en bit som passar där låskistan sitter och fylla ut hålen för nyckelhål/handtag och sen spackla helt rätt.

Ska dörrarna vara trärena krävs mer omsorg om dörrarna för att få det bra men det kanske inte är akuellt?

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 nov-11 kl 23:12 »
*fnys* Klart han ska måla. Hrmpf... Är väl inga jävla logedörrar det talas om. Hrm...

mclaeson

• Småland
« Svar #4 skrivet: 21 nov-11 kl 23:14 »
hehe.. det är rätt trevligt med trärena ytor också :) Smaken är som baken.

Halte

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 nov-11 kl 23:23 »
Jag tänker inte ge mig in i debatten angående trärent eller ej.. :)
Men målat kommer det att bli, inte av smakskäl utan av ren bekvämlighet. Jag har ingen lust att skrapa rent alla dessa spegeldörrar så att det blir trärent.

Sitter och sneglar på sidor med nytillverkade kammarlås, inte riktigt samma patina som de begagnade men med fördelen att man kan få tag i flera stycken likadana. Jag hade hoppats på att de gamla kammarlåsen skulle ligga och skräpa någonstans på vinden eller på logen men under de åren jag bott här har jag inte lyckats lokalisera något sådant tyvärr.

mclaeson

• Småland
« Svar #6 skrivet: 21 nov-11 kl 23:27 »
Låter som ett klokt val att måla.

På min föräldragård betraktades spegeldörrar och lås som skräp. låsen skrotades och dörrarna eldades upp och ersattes med "moderna" på 1950-talet. Så grattis till att de bevarats. Lycka till med renoveringen a dörrarna.

Halte

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 21 nov-11 kl 23:29 »
Låter som ett klokt val att måla.

På min föräldragård betraktades spegeldörrar och lås som skräp. låsen skrotades och dörrarna eldades upp och ersattes med "moderna" på 1950-talet. Så grattis till att de bevarats. Lycka till med renoveringen a dörrarna.
Ja det finns vissa fördelar med eftersatt underhåll och bristande intresse för moderniseringen av en gård.. :) De är inte många, fördelarna, men de finns!

ylvak

• Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
« Svar #8 skrivet: 21 nov-11 kl 23:39 »
Nytillverkade=skitdyrt
Renoverade gamla=skitdyrt

Annonsera i lokalpressen, betala 200:-/styck, alltid frestar det nån gammal bonde som har en hel hög "järnskrot" liggande. Lätt att renovera, reservdelar finns=blir som nya men med patina.

Som tidigare trådskrivare: god smak! ;D
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

Halte

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 22 nov-11 kl 07:42 »
Nytillverkade=skitdyrt
Renoverade gamla=skitdyrt

Annonsera i lokalpressen, betala 200:-/styck, alltid frestar det nån gammal bonde som har en hel hög "järnskrot" liggande. Lätt att renovera, reservdelar finns=blir som nya men med patina.

Som tidigare trådskrivare: god smak! ;D
Bra tips! Ska testa får vi se om det ger något

Tulipanros

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 22 nov-11 kl 07:52 »
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?header=true&search=kammarl%C3%A5s&catid=-1

Här kan du göra fynd!
Glöm inte att läsa om säljaren bara...

Halte

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 22 nov-11 kl 12:14 »
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?header=true&search=kammarl%C3%A5s&catid=-1

Här kan du göra fynd!
Glöm inte att läsa om säljaren bara...

Hejsan
Jo tradera har jag kolla en del på, problemet är ju att man helst vill ha några stycken likadana, 3-4 i.a.f. så att det blir någorlunda enhetligt i ett rum.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #12 skrivet: 22 nov-11 kl 12:32 »
Hejsan
Jo tradera har jag kolla en del på, problemet är ju att man helst vill ha några stycken likadana, 3-4 i.a.f. så att det blir någorlunda enhetligt i ett rum.
Fast, jag bor i ett torp med orginaldörrar och lås och jag har inte ett enda som ser ut som det andra. Husen utrustades ju inte som idag då man köper allt på en gång, utan efter vad man hade råd med pö om pö. Sen byggdes ju husen på allt eftersom, vilket jag ser på dörren mot verandan som är av ett senare datum.

Så jag tycker inte att man behöver ha likadana. :)

Halte

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 22 nov-11 kl 14:12 »
Fast, jag bor i ett torp med orginaldörrar och lås och jag har inte ett enda som ser ut som det andra. Husen utrustades ju inte som idag då man köper allt på en gång, utan efter vad man hade råd med pö om pö. Sen byggdes ju husen på allt eftersom, vilket jag ser på dörren mot verandan som är av ett senare datum.

Så jag tycker inte att man behöver ha likadana. :)
Nej så är det väl förmodligen.. I lilla huset är det likadana dörrvred, så jag hakade kanske upp mig på det.

TW

• Finland
« Svar #14 skrivet: 24 nov-11 kl 21:16 »
Jag håller med Grönavågen. Förr var det vanligt att blanda och återanvända.

Dessutom tycker jag du skall måla dörrarna på gammalt vis med tunn linoljefärg och inte spackla alla småskador. Gammelsnickarna var skickliga så det är synd och skam att kludda över deras fina detaljer med tjock plastfärg.

Hålen lappar man genom att passa in träbitar och limma fast. Ett tålamodskrävande pyssel men det blir bra. Se till att ha vassa stämjärn av hygglig kvalitet......annars kan du bli till belastning för psykvården innan du är färdig ;)
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Sågaren

• Medelpad
« Svar #15 skrivet: 26 nov-11 kl 23:11 »
har själv renoverat en del dörrar och att måla och spackla är ett bra sätt att dölja dom fulaste skadorna det är helt rätt att limma fast en bit över området där kammarlåset suttit, dock måste biten passa perfekt vet inte hur snyggt uttaget är där låset suttit men det kan krävas att man jämnar till  botten med antingen en handöverfräs eller en så kallad kärringtand det är en hyvel för att jämna ut bla spår.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 3 användare
javill, Radar, torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser