Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Julmust  (läst 3229 gånger)

arX

• Bohuslän
Julmust
« skrivet: 19 nov-11 kl 21:11 »
Ær det någon som prøvat att gøra sin egen julmust?
Jag hittar inga recept på nætet. Det hade varit fint att ha en egentillverkad tll jul :)

kurt

SV: Julmust
« Svar #1 skrivet: 20 nov-11 kl 04:42 »
Leta efter recept på enbärsdricka, och gör den sedan mera sötad och mera kryddor (framför allt kryddnejlika=nejlikolja)

http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?pid=38545

arX

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 20 nov-11 kl 23:45 »
Tack Kurt, det ska jag prøva!

Kabo

« Svar #3 skrivet: 21 nov-11 kl 14:21 »
Min jullöl med enbär och mörk karamellmalt luktar som julmust.
Lite sötma och syra till det skulle antagligen bli väldigt likt.

Men visst måste olika bolag stoppa i lite egna ingredienser förutom den hemliga julmustessensen. Träffade på en vedervärdig för några år sen som förutom att den var obehagligt söt hade en distinkt smak av vanilj. 

Halte

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 nov-11 kl 14:26 »
Enbärsdricka skulle jag också säga.. Har bara druckit det en gång (Brunneby musteris enbärsdricka) och jag kunde banne mig inte skilja smaken från jul-/påskmust.

Sommartorparn

« Svar #5 skrivet: 18 dec-11 kl 20:43 »
Julmusten uppfanns visst av en invandrad tysk, som hade barndomens "malzbier" (ytterst söt maltdricka utan alkohol) i tankarna. Jag har försökt fixa julmust själv här i förskingringen, men inte kommit på det hemliga receptet (har googlat också). (Fast nu har jag kommit på en fusklösning  -  köper mustkoncentrat för bubbelvattenberedare på sommarlovet, så blir sonen glad till jul.) Det skulle dock vara kul att komma över det hemliga receptet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

680 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser