Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Hur mycket betesmark behöver getter?  (läst 4652 gånger)

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
Hur mycket betesmark behöver getter?
« skrivet: 17 nov-11 kl 18:43 »
Om man ska vara självförsörjande året om per get.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur mycket betesmark behöver getter?
« Svar #1 skrivet: 17 nov-11 kl 19:27 »
Beror på så många faktorer, så svaret kan bli väldigt olika.  Exempel:

Vilken slags get
hur bördig är marken
förekomst av parasiter
hur mycket mjölk vill du ha
och en hel del till.  Har Du marken redan?  Om Du kan beskriva den, blir det lite lättare.

Tumregel:  Mina lantrasgetter knaprade i sig 2 kg hö per skalle och dag under fodersäsongen.  Och åt motsvarande mängd gräs på betet med självservering.  Utslaget på årsbasis, då spelade det ingen roll hur stora individerna var.

Men om Du ska ha mjölken, måste Du förstås räkna med foderåtgång för mjölken, som annars skulle gå till en eller två killingar, som jag då räknade som "vuxna".  Om Du hänger med.

Det finns säkert uträkningar också, men framför allt:  Både djuren och marken är så olika, att det inte går att säga någon allmängiltig siffra per hektar mark.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #2 skrivet: 17 nov-11 kl 19:30 »
Jag drömmer om lappgetter, men behöver veta mellan tummen och pekfingret hur mycket mark jag måste arrendera.

Tänkte mig en två första året, tre eller fyra året därpå...

(ps, cykelkärran finns kvar).

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 17 nov-11 kl 19:41 »
Lappgetter äter kanske lite mindre än svenska lantras, ger å andra sidan lite mindre mjölk.  Så om det är mjölken Du är ute efter kan det nog gå på ett ut.

Just hö är väldigt olika från gård till gård hur mycket man får ut per hektar.  Så det är nog bättre att räkna om det till hö, och räkna runt 700 kg hö per get och år, fast de kommer att äta en del av maten direkt från marken.

Getter vill även ha löv och bark, och det är i stort sett omöjligt att få dem att trivas och förbli friska på alltför enahanda mat.  Omväxling!

Så får Du fråga för varje enskild gård som Du funderar på, hur mycket den kan tänkas ge...  ::)

Cykelkärran kommenteras i PM
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lina W

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 18 nov-11 kl 08:07 »
Jag svarar som Trollmor, det beror helt på marken.
Ungefär 2 kg hö behöver en lappget under fodersäsongen men de behöver/äter gärna mycket bark, kvist och barr.
Under sommaren trivs de bäst med att gå på varierat bete gärna med mycket sly, vall gillar de sämre och blir lätt för feta.

När det gäller mjölken skiljer det en del bland individerna men lappgetterna är absolut en bra mjölkget för husbehov, 1-3 liter är nog ganska vanligt

Har du mer frågor om lappgetter kan du kontakta mig eller fråga här! För självklart ska du satsa på underbara lappgetter!
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

416 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser