Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billig begagnad bil - var börja? Kan det betala sig/försvara sig?  (läst 42948 gånger)

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
Jag har en peugå (stavning?? )
Peugeot- det är grodätarna som stavat de så;D
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

MiMaanvandrare

• "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
mitsubishi galant 94- bes till juli avställd dec -11 1500 kr tel 0706443762

WOW!!! Det var inga mycket pengar!! :-0

Har dock bestämt mig för att skaffa en kombi, för den ska användas till både lite flyttande och hundar. (Och när jag sökte på modellen, såg det ut att vara en 'vanlig' ?)

Och nu har jag fått helst suveräna råd tycker jag! Försäkring med bli hyrbil ska det bli, och en billig bil 5.000-10.000 så att det finns marginaler för reparation evt ny bil helt enkelt.

Helt överväldigad över alla svar - känner mig så otroligt mycket bätttre rustad nu!

'Kolla olja i vatten / vatten i oljan' - hur?

Ska kolla regler om köp och skatteor nu. tack igen alla

Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
Om du köper en billig bil är det ingen mening att kosta på mer än trafikförsäkring. Lägg hellre undan de pengar du annars skulle betala på premier för halv- eller helförsäkring och se dem som en slags förnyelsefond.

Om det finns vatten i motoroljan så blir det en emulsion så att oljan ser ljusbrun och ogenomskinlig ut. Ungefär som brunsås eller gräddsås.
Och, omvänt, med olja i kylarvätskan ser man en "hinna" ovanpå vätskeytan i expansionskärlet och ofta blir det också oljig smuts på insidan av det. Kylarvätskan brukar också bli mörk och grumlig i så fall.
Andra säkra tecken på att topplockspackningen börjar bli dålig är om det bubblar i expansionskärlet vid gaspådrag eller om vätskenivån ändrar sig mycket med gaspådrag och varvtal. Bilverkstäder som har tillgång till avgasanalysator brukar använda en sådan för att "sniffa" på luften i expansionskärlet medan motorn går på tomgång, om den ger utslag för HC finns det ett läckage någonstans mellan förbränningsrum och kylvatten.

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
'Kolla olja i vatten / vatten i oljan' - hur?
Om oljan på oljestickan år grå = vatten i oljan
Om grå beläggning på insidan av oljepåfyllningslocket = Risk för dålig topplockspackning
Om grå oljig sörja simmar i kyl eller expansionstank(där man fyller kylvätska) = olja i vattnet
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

MiMaanvandrare

• "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
Om oljan på oljestickan år grå = vatten i oljan
Om grå beläggning på insidan av oljepåfyllningslocket = Risk för dålig topplockspackning
Om grå oljig sörja simmar i kyl eller expansionstank(där man fyller kylvätska) = olja i vattnet

Perfekt, tack!
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
köp en Subaru, då får du mycket bil för pengarna och slipper åka till verkstaden så ofta som om du köper en volvo!

Så sant som det är sagt! Bara en hake: När du väl blir tvungen att besöka en verxtad kan det bli sådär innihälvittadyrt, som man bara inte tror är sant.
Tex på vissa modeller byter man inte en drivknut, man byter hela drivaxeln, 8500 spänn. Så finns det en sida till som gått lika långt & kostar lika mycket.
Troligt vis händer inte detta, om det inte är en slarver som haft bilen och inte kollat sådant som damasker.
Tyngre och dyrare i drift efter som der är 4-hjulsdrivna.

Men Subaru är en riktigt bra bil faktiskt, om man tar de små bekymrena innan de stora dyker upp.

Volvohälvetet jag har nu är det dyraste jag haft och jag har haft många bilar. En anledning är att den stått på Volvo-verkstad och kvinnor som ägt den. Vet fler kvinnor som plockats in på bara skinnet av Liljas Bil. Jag har bytt allt utom 2 bromsar och kopplingen.
Förra volvohälvetet var heller ingen höjdare. Stannade obefogat mellan servicarna och DET är jag inte van vid.

Frågan är om jag ska ha den kvar, laga rost, byta vindruta, vattenpump, besiktiga...........Den går ju som en klocka på 0,83L/mil.
 Eller om jag ska se mig om efter en Volksvagen igen.
Kanske nån här som vill byta?
« Senast ändrad: 19 nov-11 kl 13:45 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Valmet

• Gäst
Men köp en fräsh Volvo 945 då!

INTE 850 Never ever!!
Dom pallar sällan mer än 30.000 mil
Sen läcker det olja mellan växellåda o motor, å d godkänner ej bes.
Dom dricker mer olja än bensin
Eller så går lambda-sonden sönder och därefter katalysatorn... Dyrt
Elfel är oxå vanligt..
Jävla skrotbilar med andra ord

Vår gamla 745, föregångaren till 945 rullade 48.000 mil :)
Törstiga men trogna!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Men köp en fräsh Volvo 945 då!

INTE 850 Never ever!!
Dom pallar sällan mer än 30.000 mil
Sen läcker det olja mellan växellåda o motor, å d godkänner ej bes.
Dom dricker mer olja än bensin
Eller så går lambda-sonden sönder och därefter katalysatorn... Dyrt
Elfel är oxå vanligt..
Jävla skrotbilar med andra ord

Vår gamla 745, föregångaren till 945 rullade 48.000 mil :)
Törstiga men trogna!

Min 945:a -94 är inte så törstig men det är ju den enda sport jag är intresserad av; Hur billigt jag kan ha en bil som fyller sin uppgift. Bränsleförbrukningen går att påverka genom att köra på smala höga däck (tänk cykel), varva sällan över 3000 rpm., Undvika att axa i uppförbackar, rulla fram till stopp och bromsa kortast möjliga, 3 kg. ringtryck.................
Behöver en stor firmabil, kombi, drag, och pålitlig. Denna har alltid gått men det dyraste hälvitte jag haft. Reparerar för 5-12 tusen om året.

Passaten -92 kostade 1 800/år upp till 5 500 om jag köpte en omgång däck också. Hade den från 96-06, körde 20 000 mil. Endast en rep. mellan ordinarie service (övre fjäderbenslagringar) Varför i hälvitte bytte jag den vid bara 33 000 mil? ::) *kom å slå mej*

Köpte 945:an (mot bättre vetande då jag haft 3 volvo innan) -06, kör bara 2000 mil om året så nu har den gått gått 35 500. Hade hoppats ha den några år till men............  :-\
Då kan man ju lika gärna köpa en Ford! Har ni tänkt på att de flesta gamla Fordar körs av kvinnor? En man aktar sig och vet varför de är billiga. >:D

Nej nu ska jag försöka hitta en Volkswagen, det sämsta är sätena men går ju att byta.

Valmet

• Gäst

Men jag är iallafall tjej, har haft många olika bilar men aldrig ford på våran gård ;)

Vår ordinarie bil är en Mercedes -92
Vilken kärra, diesel givetvis. Dom gamla bilarna är Kvalitet!

Volvisarna är bara extrabilar..

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
http://www.blocket.se/helsingborg/VW_GOLF_VARIANT_GL_2_0I_kombi_36916367.htm?ca=21&w=2

http://www.blocket.se/helsingborg/Volkswagen_Golf_2_0GLI_variant_35508978.htm?ca=21&w=2

http://www.blocket.se/jonkoping/Skoda_Octavia_Kombi_1_6_Besiktad_skatt_Drag_s_36487761.htm?ca=21&w=2

Här är en skaplig bil till hyggligt pris om den är nyskattad också. Rejäl motor men kolla om reparationer & service gjorts på verkstad eller "hemma på backen". Kolla om man den rostat under för att man kört över någon sten eller isvall. Rost i nerkanten på framskärmar, bakom hjulhusen kan man vänta sig men gör inte så mycket.
Om den inte är oskadd kan det gå att pruta lite.

Förresten Jag har ju ett exemplar av "beg-bil-boken." Där står testresultat från nästan alla bilar. Kanske går att låna nånstans för den är dyr.

Ja vem vill inte ha en gammal Mercadiesel,  :) men de gamla riktiga har ju tidens tand tagit. :(
« Senast ändrad: 19 nov-11 kl 15:48 av ToA »

Tännlappen

• -
Japp...Volvo 740 är fortfarande ett bra köp,billiga delar plus gott om reservdelar,bara att välja ett ex som ser ut som den kommer direkt från fabriken,trots ålder :D.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Japp...Volvo 740 är fortfarande ett bra köp,billiga delar plus gott om reservdelar,bara att välja ett ex som ser ut som den kommer direkt från fabriken,trots ålder :D.

Ja det var ju det där sista då. JUE!
Om man bortser från de exemplar jag haft då..........  >:D
PV -58 var väl OK på den tiden, 144:an -68 spikade alltid, 245-93 nånting var byggd av en rallyförare, gick innihälvtte när den gick å så sorgebarnet här utanför.
« Senast ändrad: 19 nov-11 kl 16:13 av ToA »

BELLAS LANTLIV

• Lever livet på landet med sambo, hund och höns.
    • Gästrikland
    • Bellas lantliv
Så sant som det är sagt! Bara en hake: När du väl blir tvungen att besöka en verxtad kan det bli sådär innihälvittadyrt, som man bara inte tror är sant.
Tex på vissa modeller byter man inte en drivknut, man byter hela drivaxeln, 8500 spänn. Så finns det en sida till som gått lika långt & kostar lika mycket.
Troligt vis händer inte detta, om det inte är en slarver som haft bilen och inte kollat sådant som damasker.
Tyngre och dyrare i drift efter som der är 4-hjulsdrivna.

Som sagt har jag inte behövt uppsöka verkstad med mina subarus har haft två, av äldre årsmodell båda två (-86 och 92).
Fyrhjulsdriften är kanon, man tar sig fram i alla väder!
bränsleförbrukningen har legat runt 0.8 vid blandad körning och något mer när jag dragit hästsläp. Volvosarna har dragit mycket mer och inte alls varit skoj att köra på vintern.

Valmet

• Gäst
Skulle vilja hylla min gamla Mazda 323 hgv!

Det var en bil det ::)
Kostade 6000kr i inköp och den höll i 3 år, endast ett nytt batteri inhandlades

Den var fruktansvärt ful, såg ut som ett grått badkar, men jag kunde trycka in
12 höbalar i den och den tog bara 0.65L/mil

Standarden var som en volvo Amazon i övrigt men då kunde ju inte
så mkt krångla heller.
Jag körde ett halvår med kass topplockspackning, den rök vitt...
Sista åkturen brann det för fullt, brun rök vällde upp längst motorhuven,
jag körde upp möget i trädgården på behörigt avstånd från huset å lät den brinna färdigt.
Men den startade ändå nästa dag..
Vi mördade den slutligen på en åker >:D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Enda gamla Mazda-motorn jag sett dö var en utan olja. Snus torrt på stickan! Det var rosten som tog dom och så behövde man vänja sig med att köra utan bakbromsar.  ;D

Valmet

• Gäst
Ja just det, gamla trumbromsar som satte sig å klödda..
Men det gick att riva isär o smörja upp

Å så var det bladfjädrar bak, men det funkade fint!
Inte alls mkt rost, men det var en pedant som kört den innan
jag satte klorna i den ::)

Jag har funderat på att köpa en liten plutt-bil som man kan få
helt ny för 100.000
Men frågan e om det lönar sig, kanske skattebefriad första åren o försäkringen e väl ok.
Hur många år kan man köra problemfritt?

När den e 5 år gammal har den kostat 20.000 per år o då e marknadsvärdet väl rätt blygsamt
Fast om man kör sparsamt o sköter den så kanske den håller länge?
Å andra sidan, när något går sönder på en nyae bil eller det ska servas så blir det
riktigt grisdyrt >:(

Suck

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Oavsett vilken bil som man köper så bör man inte låta bli halvförsäkringen.
Visst man måste bara ha trafikförsäkringen men ½försäkringen innefattar glas, och räddning.  Och en bärgning kan springa iväg till ganska stora summor om olyckan är framme. Nu vet man att det blir max enligt ens självrisk vilket får anses betryggande.
Och det är i de flesta fall väldigt små pengar det handlar om i premieökning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

take

• Östergötland
    • De Klomp
Just vid skrotbilar ska man ha halvförsäkring med pluspaket, man får ju en hyrbil sålänge dit eget vrak står på verkstan. Man blir hembogserad och liknande.

Jag skulle vilja ha en bil där inte koppling eller växellåda går sönder när jag kör med mitt släp. Så snart jag försöker ta hemmabacken med 4 eller 5 ensilagebalar på släpet så blir mina bilar ledsna.

Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Xoot

• Gäst
Jag skulle vilja ha en bil där inte koppling eller växellåda går sönder när jag kör med mitt släp. Så snart jag försöker ta hemmabacken med 4 eller 5 ensilagebalar på släpet så blir mina bilar ledsna.

Vad är det för bilar som du haft när detta hänt? Självklart delvis beroende på bil men du borde ju kunna justera körtekniken.

Existens?

• Gäst
Nu har jag inte lusläst hela tråden, men efter vad jag förstår så har TS fått rådet att, trots att det finns 34 000 för att köpa en bil, köpa en för 10 000 och lägga undan resten av pengarna till reaparationer??

En totalt obegriplig ide , enligt mig.

För 34 000 får man en bra bil, som inte nödvändigtvis måste lagas inom det närmaste.

För 10 000 får man garanterat en skrotfärdig bil, som kommer att suga pengar till meningslösa reparationer.

Finns det dessutom lite inkomst, så lägg 34 000 kontant hos en bilhandlare och ta 20 000 på avbetalning och köp en bil för 55 000, då åker man problemfritt i några år.

Dela detta:

* Inloggade just nu

659 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser