Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billig begagnad bil - var börja? Kan det betala sig/försvara sig?  (läst 42938 gånger)

Valmet

• Gäst
Får man rekommendera en Skoda-pickup?

Billiga i inköp o liten slö motor som inte drar så mkt,
åsså kan man lasta en hel del, bra om det finns kåpa över flaket.

Vi har haft flera gamla volvo-hgv men dom börjar bli för dyra i drift.
Har man tur kan man klara "5000kr om året principen"

Alltså köper vi en nybes bil för tex 10.000 ska den gå igenom en bes till
och köras 2 år totalt.
Sen skrotar vi.
Ibland lyckas det, men senaste 850an blev dyrare, 8000kr endast ett år :-\

Snart blir det nog en liten töntbil som drar 5dl/milen, snyft!

MiMaanvandrare

• "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
För ca 30 papp får du en skitfin volvo jue .

:D Vad bra! Jag blir bara glad.

@ulrik: luft i kalkylen - jo jag tänker också så. Men hur mycket. Ska man ha 10.000 på et konto eller 5.000 eller 50.000?  Ok, nu har jag ju blivit klokare förstås och fattar att det inte handlar om 50.000 när bilen kostar 20-30.000... Men i alla fall.

@Skogsvilde: Bilen ska jag _bara_ ha om jag flyttar till vårat gård/torp i Sverige, som ligger högst upp på en höjd, som man inte kan cykla uppför, en lång jvl backe...  Men moppe... kanske skulle va nåt. Flakmoppar finns det ju :) Hmm. Inte får man ha barn i dem...?

@Västgötamor: Hade du tänkt nåt i den prisklassen? Och ska det vara nu-nu? För jag måste ha klart alla godkännelser från mina barns skola och hyresvärden och så, och besigtigat huset innan jag köper nåt. Sist i december eller början av januari, siktar jag på. Du kan ju PMa om det kunde vara intressant? Fast gärna skriva här också förstås, för jag behöver ju egentligen höra av andra om det är ett ok köp... :D.

Och igen, tack för alla svar! Underbart med denna hjälpsamhet!

@ Valmet: cool princip! 1) vad menas med 'slö motor' - kan du ge nåt exempel? 'kåpa över flaket'?
Och när ni köper för 10.000 så räknar ni inte med att lägga ner några pengar alls på reparationer, utan skrotar om nåt pajar? Vad kostar skrot? Kostar det inte att registreabil varje gång?
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

MiMaanvandrare

• Värmland
Får man rekommendera en Skoda-pickup?

Missade första raden i meddelandet. Skoda-pickup - då fattar jag lite mer, om motorn och flaket...
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
Jag är personligen rätt förtjust i gamla volvo 245or. 
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
Och när ni köper för 10.000 så räknar ni inte med att lägga ner några pengar alls på reparationer, utan skrotar om nåt pajar? Vad kostar skrot? Kostar det inte att registreabil varje gång?

Om man köper en bil för runt 10000 kr så anlitar man inte märkesverkstad för att reparera utan då sköter man all service och reparationer själv och betalar således bara för reservdelar och annat material.
Om något allvarligt inträffar så köper man en till likadan bil - kanske ett vrak som man plockar nödvändiga reservdelar från, eller också köper man ett bättre exemplar och låter den gamla havererade bilen bli reservdelsbil. Man skickar den inte till skrot så länge man har andra liknande bilar i drift och det finns gångbara reservdelar kvar på den.

I Sverige är det gratis att lämna bilar till skrot, det finansieras genom biltillverkarnas producentansvar. Om man skrotar en bil som det finns bra och säljbara delar på så kan man ofta få en slant för den från skroten.

En bil registreras bara in då den säljs fabriksny, överförs från militära till civila bilregistret eller importeras till Sverige. När den väl är registrerad blir det inga särskilda avgifter i samband med senare ägarbyten.

En viktig sak att komma ihåg när man köper en bil är att teckna en trafikförsäkring som gäller från samma dag som ägarbytet sker, om man inte gör det (och bilen inte är avställd) så åker man på dyra straffavgifter från Trafikförsäkringsföreningen.

Tyvärr cirkulerar ett rykte om att den gamla ägarens försäkring skulle gälla en vecka efter ägarbyte men det är fel. Några sådana regler har aldrig funnits i Sverige. Däremot har en del bilhandlare haft avtal med försäkringsbolag som innebär att köparen av en bil får en trafikförsäkring för en begränsad tid (mellan en vecka och tre månader) på köpet men det brukar bilhandlaren i så fall vara noga med att tala om, och då får köparen också med handlingar angående försäkringen.

Ulric Eriksson

• Gäst
@ulrik: luft i kalkylen - jo jag tänker också så. Men hur mycket. Ska man ha 10.000 på et konto eller 5.000 eller 50.000?  Ok, nu har jag ju blivit klokare förstås och fattar att det inte handlar om 50.000 när bilen kostar 20-30.000... Men i alla fall.

Jag skulle lägga högst en tredjedel av budgeten på bilinköpet. En Astra kanske. Gamla 740 håller på att bli för gamla, de är visserligen billiga att reparera men bara om man gör jobbet själv. Absolut inte lägga 30000 på en halvgammal bil, vad gör man då när den pajar?

BELLAS LANTLIV

• Lever livet på landet med sambo, hund och höns.
    • Gästrikland
    • Bellas lantliv
köp en Subaru, då får du mycket bil för pengarna och slipper åka till verkstaden så ofta som om du köper en volvo!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
köp en Subaru, då får du mycket bil för pengarna och slipper åka till verkstaden så ofta som om du köper en volvo!
Så sant, så sant.  Och när Du sen verkligen åker till verkstaden med Din Subaru, då har Du inte råd med tiondelen av räkningen ens!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

BELLAS LANTLIV

• Lever livet på landet med sambo, hund och höns.
    • Gästrikland
    • Bellas lantliv
Så sant, så sant.  Och när Du sen verkligen åker till verkstaden med Din Subaru, då har Du inte råd med tiondelen av räkningen ens!

Har iof aldrig behövt åkt till verkstaden med mina subarus men på det hela taget så tror jag Subaru är ett bättre köp än volvo, även om delarna är dyrare till subaru.

MiMaanvandrare

• Värmland
Garvar lite.. Subaru inte subaru, biogas eller inte biogas, diesel eller inte diesel, köpa för 10.000 eller för 30.000...

Om det är dyrt att reparera törs jag nog inte. En gammal billig bil, riskerar ju att gå sönder, räknar jag med.

Någon skrev Astra, så då kollade jag på det. (För all del, har tittat på ALLA andra märke och modeller också!) 

Hittade hur som helst den här annonsen. För mig verkar det här jättemystiskt - 5.500 kr  besiktigad till juni skattad till juli (2010).

Den är gammal... Men om den kör spelar det väl inte så stor roll? 5.500 kr Det är ju vad en ny cykel kostar?!

Är det möjligt att den här bilen kan köra?

http://www.blocket.se/kristianstad/Opel_Astra_Kombi_1_6i_Besiktigad___Skattad_37307653.htm?ca=21&w=2

Ulric Eriksson

• Gäst

Ja, det är vad körbara skruttbilar kostar.

Dajen

• Uppland

;D ;D ;D Jag skrattar ihjäl mig! Har aldrig haft nån Subaru så jag kan inte uttala mig. 245:a sa någon - ja, de jag har erfarenhet av har varit riktiga trotjänare som skramlat igång i alla väder.

Astra har jag bara haft en, ett kort tag, men jag hade en Vectra (-97) i sju år innan jag bytte till Saab(-jävel)en jag har nu. Jag hade ALDRIG bytt bort den bilen om det inte varit för att det var en sedan och jag hade andra barnet på väg (= behövde kombi). Bensinsnål (drygt 0,6 l/mil), hyfsat rejäl i storlek, rymligt bagageutrymmetystgående, startade i ALLA väder trots att den alltid stod ute utan motorvärmare. Även efter senaste vargavintern hade nya ägaren endast gott att säga - startade direkt även i 30 graders kyla. Det dök upp en del rost med åren, vilket ju är ett trist Opelsyndrom, men inte på några "bärande" delar. Astran du länkade till på Blocket ser ju fräsch ut. Har visserligen gått långt men jag tycker inte att milantalet brukar säga så mycket.
Har haft en gammal Golf som jag var nöjd med, eller nöjd och nöjd - det var alltid fel på den men den GICK alltid :), och faktiskt en Nissan Micra (-89, man ska vara riktigt glad att man inte krockade med den eftersom jag läste i nån recension att "hela konstruktionen har en tendens att implodera vid kollision  ;D) som jag ärvde och blev positivt överraskad av, den gick som en liten klocka, nästan utan bensin.

Det som är så svårt med gamla bilar är att man aldrig vet vad man får, om man inte är riktigt duktig på bilar själv. De kan gå och gå och gå och gå, även om de kostat tusen spänn. Och som någon sa - att lägga 30 000 på en gammal bil känns riktigt riskabelt eftersom den likväl kan skära ihop när som helst. Köp nåt skattat och besiktigat - men riktigt billigt, så förlorar du inte så mycket om den går åt skogen.

Broberg

• Gäst
Garvar lite.. Subaru inte subaru, biogas eller inte biogas, diesel eller inte diesel, köpa för 10.000 eller för 30.000...

Om det är dyrt att reparera törs jag nog inte. En gammal billig bil, riskerar ju att gå sönder, räknar jag med.

Någon skrev Astra, så då kollade jag på det. (För all del, har tittat på ALLA andra märke och modeller också!) 

Hittade hur som helst den här annonsen. För mig verkar det här jättemystiskt - 5.500 kr  besiktigad till juni skattad till juli (2010).

Den är gammal... Men om den kör spelar det väl inte så stor roll? 5.500 kr Det är ju vad en ny cykel kostar?!

http://www.blocket.se/kristianstad/Opel_Astra_Kombi_1_6i_Besiktigad___Skattad_37307653.htm?ca=21&w=2

Den verkar ju vara vettig för det priset. Viktigt att kolla på oplar är efter vatten i oljan eller vise versa för det är vanligt att toppackningarna går på dessa.

massey-35

• Uppland
har en mitsbishi galant till salu bes till jul 2012 skall ställa av den men besiktning gäller bilen har gått ca 30000 mil men går bra
självklart rost och andra problem men lätt att fixa. 1500kr och bilen är din..
varför göra något idag när du kan skjuta upp det till morgondagen.

massey-35

• Uppland
mitsubishi galant 94- bes till juli avställd dec -11 1500 kr tel 0706443762
varför göra något idag när du kan skjuta upp det till morgondagen.

take

• Östergötland
    • De Klomp
Jag brukar köpa en bil för mellan 5000 till 10000kr. Kör den tills det är besiktningsdax, kollar om besiktningen skriver en arbetsorder eller en dödsdom och därefter kör jag tills nästa besiktning.

Stillestånd mellan besiktningar har hittils berott på trasigt grenrör, punktering, skuren växellåda, trasig koppling, stulen bil. De flesta fel med stillastående har berott på för stora släp med en för liten bil. Mitt släp har brutovikt på 3400kg så det är lätt hänt.
« Senast ändrad: 18 nov-11 kl 23:56 av take »
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

davidB

• Västergötland
Ser ut att vara en helt ok budgetbil. precis vad jag är på jakt efter men lite lågt bort.  :)

Skatt och besiktning hänger inte ihop i Sverige. det kan ske vid två helt olika tillfällen.

alla bilar går sönder någon gång. Det känns ju då bättre att skrota en bil för  5000:- än en för 25000:- .
Har du tur så funkar bilen i många år.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Jag har en peugå (stavning?? ) nu som jag gav typ 4000spänn för .
Visst jag måste lägga lite tid på den , dra åt lampfästena (skitsak) täta ett hål i avgasröret ( oxå skitsak) o lägga på vinterdäck ( kostar 250kr hos däckfirman) sen spänna handbromsvajern ( några hundrigar hos verkstaden) sen går den igenom besiktningen o jag har en bensinsnål jättebra bil som är kombi med drag på .

Jag vill aldrig ha nåt nytt o fint då jag o djur förstör dom snabbt  ;D

Köp en billig o bra bil , lägg resten av pengarna som en buffert o se till att du har försäkring där bärgning ingår o kanske hyrbil oxå :)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Moraggarn

• -
För 34000 får du en jäkligt fin Ford Mondeo. Hyfsat ny dessutom. Att du kan köpa en Mondeo från 02-04 för dom pengarna är absolut ingen omöjlighet. Såg en jättefin Mondeo kombi på Blocket häromdagen en 99:a förvisso men den hade bara gått drygt 16000mil och priset var 12000:-. Mondeo kombi är rymliga bilar och så är dom driftsäkra och  drar inte mkt bränsle. Har själv en som ligger på 0,7 liter/mil,dessutom är det hyfsat billiga delar till dom. Exempelvis bromsskivor+belägg runtom kostar under 2000 spänn på Biltema.

Ulric Eriksson

• Gäst
Och sedan går kopplingen sönder på Mondeon. Att byta den kostar mer än att köpa en till Mondeo.

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser