Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa viltkött - hur vet man att det är legetimt jagat?  (läst 7518 gånger)

Just_me

• Småland
Många i min umgängeskrets som köper älgkött nu, en halv älg som delas av några stycken. Helt ok pris och jäkligt gott.

Men så läste jag den här tjuvjakttråden och kom att tänka på att jag inte har en aning om hur man kan säkerhetsställa att köttet man köper inte kommer från tjuvjakt. Jag är inte typen som automatiskt litar på människor som är bekanta så jag vill inte ta för givet att de jagar lagligt.

Så hur gör man? Man kan ju inte be om kvitto direkt :)

Halte

• Gäst
SV: Köpa viltkött - hur vet man att det är legetimt jagat?
« Svar #1 skrivet: 08 nov-11 kl 18:39 »
Litar man inte på sina bekanta tycker jag nog att man kan avstå från att köpa av dem...

Just_me

• Småland
« Svar #2 skrivet: 08 nov-11 kl 18:40 »
Litar man inte på sina bekanta tycker jag nog att man kan avstå från att köpa av dem...

Ja då får man ju avstå helt, de flesta jag känner som köpt köttet har köpt det av benkantas bekanta, någon som känner nån som har en bror som har en pappa som jagar osv. Det är ju inte nått man kan lita på?

Halte

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 nov-11 kl 18:54 »
Ja då får man ju avstå helt, de flesta jag känner som köpt köttet har köpt det av benkantas bekanta, någon som känner nån som har en bror som har en pappa som jagar osv. Det är ju inte nått man kan lita på?
Exakt.. Antingen får man lita på folk, avstå från att köpa eller se mellan fingrarna.

Just_me

• Småland
« Svar #4 skrivet: 08 nov-11 kl 19:07 »
Exakt.. Antingen får man lita på folk, avstå från att köpa eller se mellan fingrarna.

Så det finns alltså inget som kan bevisa laglig jakt?
Ingen älgkött för oss i år då :( Känner ju ingen här i Norge som jag verkligen känner som jagar.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 08 nov-11 kl 19:13 »
Att köttet är färskt, dvs inte varit/är fruset, bevisar ju i alla fall att det är skjutet vid rätt tid på året.

Sen kan man ju fråga var det är skjutet, är det älg så finns det ju bestämt hur många älgar som får skjutas på varje område, och de ska anmälas till någon ansvarig person. Kollar man med den personen, så blir det ju mer sannolikt att djuret är skjutet enligt gällande regler.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Halte

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 nov-11 kl 19:16 »
Att köttet är färskt, dvs inte varit/är fruset, bevisar ju i alla fall att det är skjutet vid rätt tid på året.

Sen kan man ju fråga var det är skjutet, är det älg så finns det ju bestämt hur många älgar som får skjutas på varje område, och de ska anmälas till någon ansvarig person. Kollar man med den personen, så blir det ju mer sannolikt att djuret är skjutet enligt gällande regler.
En misstanke är dock att man förmodligen bara köper därifrån en gång om man börjar ställa massa snokande frågor.. :)

Jag kan inte se att det finns något sätt att bevisa att det kött man köper är lagligt skjutet. Dock tror jag att tjuvjakt är en ganska sällsynt företeelse, även om det sker. Så med största sannolikhet är det kött man äter lagligt skjutet.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 08 nov-11 kl 19:21 »
En misstanke är dock att man förmodligen bara köper därifrån en gång om man börjar ställa massa snokande frågor.. :)

Jag kan inte se att det finns något sätt att bevisa att det kött man köper är lagligt skjutet. Dock tror jag att tjuvjakt är en ganska sällsynt företeelse, även om det sker. Så med största sannolikhet är det kött man äter lagligt skjutet.
Jo, frågar man mycket så kan man nog få problem.

För min del så har jag inget problem med detta, eftersom jag har i princip fri tillgång på viltkött som jag vet är lagligt skjutet och dessutom är hanterat på ett hygieniskt sätt när det flåtts, hängts och styckats. För mig är detta ett större problem, många jägare är totala klåpare när det kommer till att hantera köttet på ett bra sätt så att man får ett gott och hälsosamt kött att äta.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Just_me

• Småland
« Svar #8 skrivet: 08 nov-11 kl 19:21 »
Jo, frågar man mycket så kan man nog få problem.

För min del så har jag inget problem med detta, eftersom jag har i princip fri tillgång på viltkött som jag vet är lagligt skjutet och dessutom är hanterat på ett hygieniskt sätt när det flåtts, hängts och styckats. För mig är detta ett större problem, många jägare är totala klåpare när det kommer till att hantera köttet på ett bra sätt så att man får ett gott och hälsosamt kött att äta.
Sant, det kan nog vara ett större problem. Får väl vänta tills jag kan jaga själv antar jag :/

Rosten

• Närke
« Svar #9 skrivet: 08 nov-11 kl 19:37 »
Men så läste jag den här tjuvjakttråden och kom att tänka på att jag inte har en aning om hur man kan säkerhetsställa att köttet man köper inte kommer från tjuvjakt. Jag är inte typen som automatiskt litar på människor som är bekanta så jag vill inte ta för givet att de jagar lagligt.
Hur säkerställer du att ditt vanliga kött inte har växt upp under vidriga förhållanden?
Hur säkerställer du att det inte har åkt massor av mil i djurtransport?
Hur säkerställer du att det inte har avlivats på fel sätt?
Hur säkerställer du det inte plågades vid slakt?
Hur säkerställer du att köttet du köper kommer från det landet som det står på förpackningen?

Som jag ser det.
En tjuvjägare som säljer kött är helt korkad!
För säljer man kött så vet alla om att du har skjutit något och med dagens avundsjuka mellan jägare så skulle en tjuvjägare som säljer bli anmäld direkt.
För jägarna har stenkoll på varandra under jaktsäsången.

anders50

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 08 nov-11 kl 19:39 »
Fundera inte så mycket!  Köp när du får tillfälle! :)

Hur vet du att din övriga föda är "lagligt" framställd?  ;)

Rosten

• Närke
« Svar #11 skrivet: 08 nov-11 kl 19:45 »
Fundera inte så mycket!  Köp när du får tillfälle! :)

Hur vet du att din övriga föda är "lagligt" framställd?  ;)
Eller vilka tillsattser som finns i och som inte finns på varudeklarationen.

Just_me

• Småland
« Svar #12 skrivet: 08 nov-11 kl 19:46 »
Hur säkerställer du att ditt vanliga kött inte har växt upp under vidriga förhållanden?
Hur säkerställer du att det inte har åkt massor av mil i djurtransport?
Hur säkerställer du att det inte har avlivats på fel sätt?
Hur säkerställer du det inte plågades vid slakt?
Hur säkerställer du att köttet du köper kommer från det landet som det står på förpackningen?

Som jag ser det.
En tjuvjägare som säljer kött är helt korkad!
För säljer man kött så vet alla om att du har skjutit något och med dagens avundsjuka mellan jägare så skulle en tjuvjägare som säljer bli anmäld direkt.
För jägarna har stenkoll på varandra under jaktsäsången.

Oj, ja fairtrade när det gäller kaffe, choklad etc. Inga produkter som innehåller ägg, enbart ägg från våra egna höns. Ekologiskt kött både till oss och till hundarna. Mer kan jag nog inte göra förrän vi har vår gård och kan slakta och föda upp våra egna djur tror jag :/

Sen så tror jag inte på konspirationer om att det är saker i maten som inte finns på deklarationen, och så lever jag efter att 2 fel inte blir 1 rätt ;)

Marleéne

• Jämtland
    • Fårskallarnas Ägg & Bacon Farm
« Svar #13 skrivet: 08 nov-11 kl 20:08 »
Som redan sägs här så är nog risken att du får köpa kött från en tjuvskjuten älg mycket liten. Detta eftersom de som tjuvjagar älg inte vill att detta ska komma ut (det är ju olagligt). Och börjar någon att sälja tjuvjagat kött så kommer denne att få jaktkompisarnas ögon på sig. Om det nu är någon som tjuvjagar så är det ju snarare det köttet de sparar själva för att sedan sälja det som är jagat "på riktigt" så att säga.

När vi jagar så brukar det komma folk till jaktlagets slakteri när det ska styckas älg och handla direkt där. Det är väl det bästa sättet man kan köpa sig en älg på om man verkligen vill vara säker på att denne är jagad på ett lagligt sätt.

I övrigt tycker jag nästan att det är lite väl att börja fundera över huruvida älgköttet är lagligt jagat eller inte när du vill köpa. Du kan inte få tag på mer ekologiskt och gott kött än just älg. Så får du chansen att köpa så gör det. Du behöver inte oroa dig för att älgen är tjuvskjuten.

Kolla upp när det är tillåtet med älgjakt, allt kött som säljs innan älgjakten är antingen från förra jakten eller olagligt skjutna. Säljs det när det är tillåtet att jaga, ja då finns det väl inget att fundera på?

Ett annat sätt att få tag på älgkött som du är säker på är jagat under rätt förhållanden är ju helt enkelt att ta kontakt med jaktledaren för det jaktlag som finns där du vill köpa från och fråga denne om de har kött att sälja. Det är jaktledaren som håller ordning på vad som är skjutet och hur mycket som får skjutas. Så om denne tipsar om kött att köpa så kan du så gott som vara säker på att du får en "bra" älg.

Och en fråga till, varför skulle du inte kunna be om kvitto? Jaktlagen är föreningar som tar medlemsavgifter och även själva säljer kött till slakterier och annat. Så de kan ju sälja till dig med. Dock är det väl oftast så att det är enskilda jägare (medlemmar) som väljer att inte ha kvar sin köttlåda av olika orsaker, men kvitto kan du ju be om ändå där det står vilket jaktvårdområde etc det hela handlar om.
Erika, Jämtland
Uppfödare av Ragdoll, Genbank Helsingefår & Klövsjöfår, Genbank Linderödsvin & Höns
http://www.amunra.se  http://lillgumman.blogspot.se/  http://www.amunra.se/eggbacon

Rosten

• Närke
« Svar #14 skrivet: 08 nov-11 kl 20:15 »
http://www.folkbladet.nu/121882/2008/10/09/fusket-med-din-mat

Dom som drack vin med glykol i trodde inte heller att det fanns något mera i vinet än vad det skulle vara.
Men nu behöver dom inte bry sig längre.
http://www.alandstidningen.ax/matvinarticle.con?iPage=59&id=8917

Tittar man på tobaksindustrin som tillsatte mera nikotin för att folk skulle bli mera beroende än vad man gick ut med.

Den ekologiska maten är bra om den är ekologisk. Men eftersom man får bättre betalt för den så inbjuder det till fusk.
http://www.nationellidag.se/visa/default.asp?notisID=7133
http://matbluffen.blogspot.com/2009/06/fusk-med-coops-bananer.html
http://www.atl.nu/lantbruk/ekologiskt-fusk-pa-grona-konsum

Det enda som du med säkerhet kan konstatera är att älgen har gått utomhus i skogen och ätit i naturen innan han sköts. ;)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #15 skrivet: 08 nov-11 kl 20:18 »
Det enda som du med säkerhet kan konstatera är att älgen har gått utomhus i skogen och ätit i naturen innan han sköts. ;)
Inte ens det är helt säkert, antalet "tama" älgar ökar. Och många av dem äter mest odlad mat och går i en hage som knappt kan definieras som skog... Och någon äter såklart dem när de inte ska leva längre.

Rosten

• Närke
« Svar #16 skrivet: 08 nov-11 kl 20:22 »
Inte ens det är helt säkert, antalet "tama" älgar ökar. Och många av dem äter mest odlad mat och går i en hage som knappt kan definieras som skog... Och någon äter såklart dem när de inte ska leva längre.
Jag sa inte att han alltid hade hade gott i skogen. ;)
Vi sköt en äppelälg i år. Den gick i villaområdet och åt äpplen under jakten.
Speciellt så verkade den tycka om min jaktledares äpplen. ;D

Men till slut så tog den också en promenad i skogen.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #17 skrivet: 08 nov-11 kl 20:33 »
Jo, älgar som äter hos folk finns ju också. Men jag syftade snarare på alla dessa älgsafarier som dyker upp för att sno tyska turisters pengar. Och det ska ju även finnas de som har älgar för mjölkproduktion, har jag hört. Antagligen ytterligare ett sätt att klämma tyskar på pengar. Älgglasstrut 100 kr, någon  ;D  ;)?

Rosten

• Närke
« Svar #18 skrivet: 09 nov-11 kl 07:27 »
Jo, älgar som äter hos folk finns ju också. Men jag syftade snarare på alla dessa älgsafarier som dyker upp för att sno tyska turisters pengar. Och det ska ju även finnas de som har älgar för mjölkproduktion, har jag hört. Antagligen ytterligare ett sätt att klämma tyskar på pengar. Älgglasstrut 100 kr, någon  ;D  ;)?
Det kallas för turism och är den nua framtiden enligt staten.

Rosten

• Närke
« Svar #19 skrivet: 09 nov-11 kl 07:28 »

Sen så tror jag inte på konspirationer om att det är saker i maten som inte finns på deklarationen, och så lever jag efter att 2 fel inte blir 1 rätt ;)

Undra om aflatoxin verkligen stod med i innehållsförteckningen. ;D
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13901931.ab

Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 4 användare (1 dolda)
addebadde, Galaxie, Emil Söderberg

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser