Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Innehållet i bakjäst (näringslösningen)  (läst 9121 gånger)

Pata

• Ångermanland
    • Naturens Skafferi
SV: Innehållet i bakjäst
« Svar #20 skrivet: 08 nov-11 kl 01:12 »
Ja, det finns en massa olika sorters jästsvampar. Det är lite olika sorter som används för att tillverka öl, vin, etanol, eller för att jäsa bröd.
Det finns dock inga jästsvampar som kan leva på fett, så det tillsätts palmfetter tror jag inte. Jäst lever på kolhydrater.

Den andra delen i din långa lista saxat och översatt är ju inte ingredienser till jästnäringslösning utan till nåt helt annat. Den första delen innehåller inga konstiga saker:
Olika enkla salter, C-vitamin, B7.

jag tror att något har gått lite fel i översättningen eftersom flera ingredienser är upptagna flera gånger under olika namn.
Det enda som kan bli aktuellt att kravmärkas är melassen och kornmalten. Resten är framtaget av kemiska processer eller taget från mineraler.
Alla uppräknade ämnena är vanliga i vår kropp (om än som joner) och inga konstigheter.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #21 skrivet: 08 nov-11 kl 03:32 »
Klumpen man köper är ju jäst, alltså en klump av jäst.

Men att dom sen odlas i en näringslösning med diverse tillsatser är ju inte så konstigt. Det kan ju jämföras med att morötter odlas i jord som kan ha både konstgödslats och insekts- och ogräsbesprutats.

Krav-jäst vore nåt ;).
//Lina

Mata

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 08 nov-11 kl 06:18 »
Jenses, jag försöker vara tålmodig med dig. Det tycks som att du tycker jag är väldigt korkad för att jag inte har samma "baskunskaper i kemi" som du? Du till och med uttrycker dig på ett vis som låter som att du tror att jag misstänker onda konspirationer bakom innehållet i jäst.  ::)

Vet du, flera av ingredienserna i den listan finns inte i den svenska jästen och till och med jag förstår att det inte kan vara jästen själv som omvandlas till sojaolja, bomullsolja, olivolja, senapsolja, solrosolja, potatisstärkelse o s v, inte heller nämns i det svenska innehållet malt. Sen är det andra ingredienser listade som jag inte känner till mycket om och undrar över som "microfertilizer for agricultural southern regions of the USSR", vad ska det vara bra för i processen? Det låter ju inte heller som något som jästen själv tillverkar.

Jag vore tacksam om du som har mer kunskaper i biokemi än jag kan förklara lite kring detta istället för att slösa din tid med att klaga på att jag slösar min tid.  o:)

Pata, tack för kommentaren. Själva översättningen är det nog inga stora fel på vad jag kan se, jag översatte med google och det ser ut som listan på ryska så är det något fel så finns det även där, de journalisterna kanske inte har (vilket Jenses antyder) så mycket kunskaper heller och kan ha blandat ihop saker och ting. Fast det är ju intressant att du tror att den andra delen inte är ingredienser till en näringslösning för jäst, det anser ju Jenses (vad det verkar). Om det är så att de ingår kanske det är i mycket små mängder? När man bakar bröd med jäst så kan man ju ha fett i degen vilket inte tycks påverka jäsförmågan i degen negativt, så någon droppe i näringslösningen behöver ju inte göra till eller ifrån?
Ja, jag vet inte något om den andra delen och om det är journalisterna som varit virriga helt enkelt...

Skiesabove, exakt! Och det är den skillnaden som får en del av mina ryska vänner att föredra surdegsbröd eller humlebröd (de använder vanlig humle  degen och får ett bröd som inte är surt men som jäser! Väldigt intressant teknologi.  :) Det jäser snabbare än surdeg med humle).

I vilket fall, jag inväntar lite fler svar från kronjäst eftersom hon uttryckligen skrev att jag var välkommen med fler frågor. Så vi får se vad de säger om mina andra funderingar.

jenses

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 08 nov-11 kl 10:07 »
Jenses, jag försöker vara tålmodig med dig.
Prata du med alla som du gör med dina barn?
Du ska kanske funderar lite över en attitydsändring.

Du till och med uttrycker dig på ett vis som låter som att du tror att jag misstänker onda konspirationer bakom innehållet i jäst.  ::)
Inte bara bakom innehållet i jäst, det är liksom röda tråden i dina inlägg.

Vet du, flera av ingredienserna i den listan finns inte i den svenska jästen och till och med jag förstår att det inte kan vara jästen själv som omvandlas till sojaolja, bomullsolja, olivolja, senapsolja, solrosolja, potatisstärkelse o s v, inte heller nämns i det svenska innehållet malt.
Alltså. då tar vi det en gång till - var någonstans i den urdåliga googleöversättningen du citerade står någonting att den ryska jästen  innehåller sojaolja, senapsolja, "washing liquid vehicle Progress" eller t.o.m. "Name Details index" ?

Jag läser:
Citera
To develop the yeast uses the following basic and auxiliary raw materials

F.ö. tycker jag att en mer än bristfällig googleöversättning är den tänkbar sämsta basis för spekulationer.

Eller, vid närmare eftertanke, är det kanske tvärtom...

Mata

• Södermanland
SV: Innehållet i bakjäst (näringslösningen)
« Svar #24 skrivet: 08 nov-11 kl 11:24 »
Är det verkligen så otydligt vad jag undrar över? Innehållet i näringslösningen och annat som svampen kan komma i kontakt med under tillverkningen  är det som intresserar mig.

Översättningen blir risig när man kommer till de fullständiga meningarna i synnerhet men jag tror de flesta förstår utan att jag fixar till den (viss risk för att jag då begår misstag är dessutom stor eftersom detta är ett rätt obekant ämne för mig).

Mata

• Södermanland
SV: Innehållet i bakjäst (näringslösningen)
« Svar #25 skrivet: 09 nov-11 kl 17:44 »
Okej, man använder lite livesmedelsgodkänd vegetabilisk olja vid paketeringen av jästen (på maskinerna) och vitaminerna är biotin och thiamin.
Den nya KRAV-jästen som ska finnas ut i butikerna nu kostar betydligt mer, 7.50 läste jag någonstans, för en kub.  I icke-ekologisk jäst används melass från sockerbetor. I KRAV-jäst är råvaran KRAV-certifierad spannmål, det är alltså skillnaden.

Citera
Nu kan du bjuda på 100% ekologiskt matbröd. Med den nya KRAV-märkta produkten KronJäst Ekologisk - En ekologisk jäst för matbröd - gör Jästbolaget livsmedelshandels ekologiska bakutbud komplett. KronJäst Ekologiskär den första och enda ekologiska KRAV-märkta jästen på marknaden. Finns i första hand i Coop butiker och på City Gross.

KronJäst Ekologisk är en färsk jäst som är producerad på ekologiska råvaror och är KRAV-märkt samt certifierad av KRAV, Sveriges mest kända miljömärkning för ekologisk mat. Jästen har optimal jäskraft i degar för matbröd. Jästcellerna arbetar produktivt tillsammans med näringen i mjölet (sockret från stärkelsen), men mindre effektivt i degar med tillsatt socker, dvs mer än 3 msk socker/sirap per 1 paket färsk jäst. Vill man baka en söt deg på KronJäst Ekologisk är rekommendationen att öka den totala jästiden med minst 30 minuter.

http://www.kronjast.se/kampanjer

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser