Jenses, jag försöker vara tålmodig med dig. Det tycks som att du tycker jag är väldigt korkad för att jag inte har samma "baskunskaper i kemi" som du? Du till och med uttrycker dig på ett vis som låter som att du tror att jag misstänker onda konspirationer bakom innehållet i jäst.
Vet du, flera av ingredienserna i den listan finns
inte i den svenska jästen och till och med jag förstår att det inte kan vara jästen själv som omvandlas till sojaolja, bomullsolja, olivolja, senapsolja, solrosolja, potatisstärkelse o s v, inte heller nämns i det svenska innehållet malt. Sen är det andra ingredienser listade som jag inte känner till mycket om och undrar över som "microfertilizer for agricultural southern regions of the USSR", vad ska det vara bra för i processen? Det låter ju inte heller som något som jästen själv tillverkar.
Jag vore tacksam om du som har mer kunskaper i biokemi än jag kan förklara lite kring detta istället för att slösa din tid med att klaga på att jag slösar min tid.

Pata, tack för kommentaren. Själva översättningen är det nog inga stora fel på vad jag kan se, jag översatte med google och det ser ut som listan på ryska så är det något fel så finns det även där, de journalisterna kanske inte har (vilket Jenses antyder) så mycket kunskaper heller och kan ha blandat ihop saker och ting. Fast det är ju intressant att du tror att den andra delen inte är ingredienser till en näringslösning för jäst, det anser ju Jenses (vad det verkar). Om det är så att de ingår kanske det är i mycket små mängder? När man bakar bröd med jäst så kan man ju ha fett i degen vilket inte tycks påverka jäsförmågan i degen negativt, så någon droppe i näringslösningen behöver ju inte göra till eller ifrån?
Ja, jag vet inte något om den andra delen och om det är journalisterna som varit virriga helt enkelt...
Skiesabove, exakt! Och det är den skillnaden som får en del av mina ryska vänner att föredra surdegsbröd eller humlebröd (de använder vanlig humle degen och får ett bröd som inte är surt men som jäser! Väldigt intressant teknologi.

Det jäser snabbare än surdeg med humle).
I vilket fall, jag inväntar lite fler svar från kronjäst eftersom hon uttryckligen skrev att jag var välkommen med fler frågor. Så vi får se vad de säger om mina andra funderingar.