Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken pump ska jag välja till en tvättmaskin i ett hus utan vatten?  (läst 14712 gånger)

Huggorm

• Gäst
Det fina med en hydroforpump är att du kan ha den ansluten alltid. Och när du vill ha vatten är det bara att öppna kranen. Jag minns så fantastiskt det var när jag fick igång min hydroforpump, och slapp konka vatten i spannar. :D
Samma här, jag förstår knappt hur jag stod ut utan  ;D Synd bara att grejerna inte är isolerade, så jag måste snart koppla ur för säsongen

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
Läs bruksanvisningen för tvättmaskinen, där brukar det stå vilket vattentryck den kräver och vilket vattenflöde som går åt.
Det är ganska vanligt att trycket anges till 1 - 8 bar eller något liknande, vissa maskiner kan klara sig ner till 0,5 bar (alltså 5 meters fallhöjd). Eftersom magnetventilerna i en tvättmaskin är s k pilotstyrda ventiler finns det risk att de inte öppnar alls om trycket är för lågt. Flödet är knappast över 10 liter per minut för en vanlig hushållstvättmaskin.

take

• Östergötland
    • De Klomp
Jag skulle byta magnetventil till en modell som inte kräver tryck i ledningen så kan man använda ett spann ovanför tvättmaskinen istället. Skulle gissa att en sån magnetventil går loss på 300kr eller så.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

marg.nils

Köp en toppmatad tvättmaskin så kan du öppna den och fylla vatten under programmets gång. Man hör ju när den tömmer sig och slänger då i en hink vatten när tömningspumpen stannat och detta upprepar man såklart till sista sköljningen. Jag använde denna metod med en diskmaskin ett tag där jag inte kunde koppla den till ingående vatten och det fungerade utmärkt.
Lycka till!

pålle

• Gäst
Köp en toppmatad tvättmaskin så kan du öppna den och fylla vatten under programmets gång. Man hör ju när den tömmer sig och slänger då i en hink vatten när tömningspumpen stannat och detta upprepar man såklart till sista sköljningen. Jag använde denna metod med en diskmaskin ett tag där jag inte kunde koppla den till ingående vatten och det fungerade utmärkt.
Lycka till!
Låter  som lite möe spring med vatten hinkar.

Sågaren

• Medelpad
hur mycket tryck är det i vanliga kommunala vattenledningen? vi hadde för en massa år sen en maskin kopplad till en kran på gården och en ledning ut ur maskinen det funkade då men det lär väll aldrig vara lagligt nu att släppa ut direkt i naturen eller?
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
Lycka till!
Det är så jag haft det de senaste fem åren, men jag vill ha lite lugn och ro numera och slippa sitta och bevaka maskinen. Dessutom fungerar ju inte det där på en diskmaskin.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
hur mycket tryck är det i vanliga kommunala vattenledningen?

Vanligtvis 3-5 bar, aldrig över 10 och sällan under 2.

tinna.m

• Skåne
Men vilken pumptyp ska man välja? Jag vill bara ha rinnande vatten kanske en eller två gånger i veckan. Gärna billig på medlen är små.

Kanske nåt här som passar:
http://www.hyttetorget.no/article.php?articleID=3762&categoryID=912
Annars hade de fina flata/fyrkantiga vattentankar. Kanske nån lösning med handpump+tank..?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
Annars hade de fina flata/fyrkantiga vattentankar. Kanske nån lösning med handpump+tank..?

Ska titta på länken, men det är ju mindre jobb jag efterlyser. Vill spara min kraft till sånt som ger mig något tillbaka som tex min dröm getter. :-[

vindensbonig

• Gäst
Den länken värka inte fungera .

tinna.m

• Skåne
Den länken värka inte fungera .
Det är länge sen, länken har rostat  ;)
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
den här
http://www.jula.se/tryckvattenpump-12v-12-5l-min-650191
funkar kanon

Tillåt mig misstänka att någon på Jula har fått något om bakfoten när en vattenpumps kapacitet anges i Ah (amperetimmar) :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 2 användare (1 dolda)
kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser