Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utnyttja dike till hägnad?  (läst 1880 gånger)

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
Utnyttja dike till hägnad?
« skrivet: 28 okt-11 kl 22:22 »
Planerar vidare för mina höns.

på tomten finns en liten fossil åker som är kanske 6 gånger 10 meter som är omgivet av diken på alla sidor, strax norr om åkern finns lekstugan som ska bli hönshus. Jag vill ju inte att räven som har sitt gryt ca 30 meter från tomten ska äta upp mina höns, så jag har funderat på att låta nätet gå ner i dikena runt hönsgården samt fylla dem med sten.

Är det dumt? Dikena är tidvis något fyllda av vatten, marken är lerrik, kommer detta innebära att hönsgården kommer bli en lervällingom jag har stenar i avrinningskanalen?Kommer att ha en +10 höns, typ.

pålle

• Gäst
SV: Utnyttja dike till hägnad?
« Svar #1 skrivet: 28 okt-11 kl 22:44 »
Planerar vidare för mina höns.

på tomten finns en liten fossil åker som är kanske 6 gånger 10 meter som är omgivet av diken på alla sidor, strax norr om åkern finns lekstugan som ska bli hönshus. Jag vill ju inte att räven som har sitt gryt ca 30 meter från tomten ska äta upp mina höns, så jag har funderat på att låta nätet gå ner i dikena runt hönsgården samt fylla dem med sten.

Är det dumt? Dikena är tidvis något fyllda av vatten, marken är lerrik, kommer detta innebära att hönsgården kommer bli en lervällingom jag har stenar i avrinningskanalen?Kommer att ha en +10 höns, typ.
Vettigast är väll att du slänger i grövre sten då så att vattnet har någon möjlig het att passerar för övrigt så borde det ju bli räv säkrat då med grövre sten över nätet men ja tror inte på höns nät utan på något starkare  och så kan du ju sätta ett par tre el trådar över diket  då borde det väl hålla räven ute .

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #2 skrivet: 28 okt-11 kl 23:03 »
Är den fossila åkern klassad som fornminne?
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #3 skrivet: 28 okt-11 kl 23:40 »
Är den fossila åkern klassad som fornminne?

Just åkern finns inte med på fornsök, men bosättningen finns där.  Men är det inte så att jag bara inte får gräva där? Eller får jag inte överhuvudtaget använda marken?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 29 okt-11 kl 13:11 »
Svårt att tro att du inte får ha höns där. Får betar ju i princip var enda fornlämning på Gotland  ;)

Jag tror dock att du ska försöka ändra så lite som möjligt i marken och göra en gård som är lätt att ta bort utan att det lämnar så mycket spår.

Mitt förslag är följande:

Gör ett ramverk av 45X45regel. Regeln som ligger på marken bör vara tryckimpregnerad.Här är en bild på mina gårdar som står helt uppepå marken.

Grövre  nät än hönsnät. Ibland kan man få tag i "gunnebonät" på 2 meter begagnat till en billig peng. Annars svetsat fyrkantsnät.
Vik ut nätet uppe på marken och lägg plattor på nätet.

Sätt eltråd på utsidan av hönsgården på 10, 30 och 60 cm höjd över marken ungefär. Eltråden ska vara en galvad tråd, inte något rep eller band som man har till hästar.

Om du flyttar eller tröttnar på höns kan en sådan gård rivas/monteras ner utan att lämna andra spår än avsaknad av gräs där markregel och plattor har legat. Efter ett år kommer ingen se att det har varit en hönsgård på platsen.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #5 skrivet: 29 okt-11 kl 19:15 »
Just åkern finns inte med på fornsök, men bosättningen finns där.  Men är det inte så att jag bara inte får gräva där? Eller får jag inte överhuvudtaget använda marken?

Jag tänkte mest på om du tänkte gräva runt i marken och eller på annat vis förändra där.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser