Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bojkotta McDonalds  (läst 17039 gånger)

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: Bojkotta McDonalds
« Svar #40 skrivet: 22 okt-11 kl 03:03 »
Naturligvis använder man inte hela nermalda levande kycklingar i nuggetsen. Hur dum får man vara?

Jag vet inte om det finns några kriterier för hur dum man får vara, men oavsett vart gränsen går så fyller du ju kvoten med råge....


Givetis menar jag inte att bokstavligen HELA fågeln.  (därav situationstecknen)
Jag menar förstås alla ätliga delar, vilket är långt mer än bara de renskurna filéer.  tror inte att någon annan missade det...
Kennel SweetCaileanz

Cauldron

  • Inlägg: 85
    • -
SV: Bojkotta McDonalds
« Svar #41 skrivet: 22 okt-11 kl 07:07 »

Någon som faktiskt lyssnade på klippet? Den delen om att McDonalds säger att de inte använder detta och att producenter i usa måste märka ut det så konsumenter som vill kan undvika detta?


Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Bojkotta McDonalds
« Svar #42 skrivet: 22 okt-11 kl 08:34 »
Kom ihåg att Mc Donalds USA  och Mc Donalds Sweden är två helt olika saker,   
Jag tycker Nästa människa som tänker spy galla över dom först kan ringa desar konumentkontakt och ta reda på vad man använder för råvaror till nuggets här i Sverige...

Det var inte längesen vi diskuterade innehållet i Mc Donalds hamburgersmet här inne och någon påstod att man till största delen använde Irländskt slaktavfall...
Kan tyvärr inte hitta den tråden nu, men någon annan kanske vet vart den ligger?

Jag vet att iaf Mc Donalds Sverige har uppmärksammat att de svenska konsumenterna har höga krav på kvalitet och att dom satsar stort på fräscha råvaror och stor andel rent kött i de animaliska produkterna.
I de svenska burgarna tillexempel så använder man i dagsläget 45% framdelskött från mjölkkor och det är enbart den begränsade tillgången på svenskt kött som gör att man inte använder ännu större andel... (Fick jag veta så sent som i måndags av Urban Wahlström på SLS när han var ute och informerade vid Växa Sveriges installningsträff på FunboLövsta och tog upp bland annat de senaste upphandlingarna med Mc Donalds Sverige och berättade vad dom hade för tankar och mål. )   Så jag skulle vara iaf vara väldigt försiktig med att komma med fakta som jag inte kan verifiera om hur det är gällande inehållet i de svenska nuggetsen...
Tyvärr har jag inte siffrorna i huvudet just nu för hur stora Mc Donalds är, men jag kan nog ta fram dom under nästa vecka om någon är intresserad, Men dom är iaf otroligt stora, Det finns ingen annan resturangkedja i landet som serverar samma antal gäster per dag och dom har skapat ett otroligt antal arbetstillfällen, med inte minst deltidsjobb på udda tider vilket är avgörande för att många av landets studenter ska klara av att fortsätta plugga...


Mc Donalds är ett företag vi vill utveckla, och kanske förändra om standarden inte håller den nivå vi som konsumenter väntar oss  Men det är absolut inget företag vi vill bojkotta, dom gör gott, och dom behövs...   Om vi vill ha det Svenska jordbruket kvar så är vi rädda om Mc Donalds, det inser nog inte minst alla som försörjer sig på att producera kött eller odla grödor här...

Men visst, om någon har befogad kritik som går att styrka med något bättre än "jag har hört" så är det ju så klart intressant att höra...   :)

Fast du glömde att McD har en väldig marknadsföring och har bidragit mycket till folks dåliga matvanor.
Matvanor som tex lett till att 60% av usa:s befolkning är överviktiga.
Och vad jobben beträffar så är dom väl inte så mycket att yvas över? Aldeles för många har ju genom åren vittnat om Undermåliga förhållanden på arbetsplatserna.
« Senast ändrad: 22 okt-11 kl 08:39 av Temeriaire »
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

SecretQ

  • Inlägg: 524
  • att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
SV: Bojkotta McDonalds
« Svar #43 skrivet: 22 okt-11 kl 09:05 »
efter att ha sett detta och forskat lite mer i ämnet och insett att bla McDonalds är en av många matställen som använder sig av denna sk köttmassan kommer iaf jag INTE att äta där mer  :o

What Are Chicken Nuggets Made Of?


Ändå ska svergie vara det land som har flest tillsatser i maten !

http://www.utbildningscenter.se/

Existens?

  • Gäst
SV: Bojkotta McDonalds
« Svar #44 skrivet: 22 okt-11 kl 10:00 »
Jag vet inte om det finns några kriterier för hur dum man får vara, men oavsett vart gränsen går så fyller du ju kvoten med råge....


Givetis menar jag inte att bokstavligen HELA fågeln.  (därav situationstecknen)
Jag menar förstås alla ätliga delar, vilket är långt mer än bara de renskurna filéer.  tror inte att någon annan missade det...

Nu var det ju inte dig jag syftade på, men vill du sälla dig till dumskallarnas skara så varsågod. ( och visst.. med ditt 'situationstecken' så kvalar du ju in.. Det heter 'citationstecken'.. ::) )

Citat från Travelhorses:

*Varför vi bojkottar nuggets är för att jag såg hur dom tillverkades för ett antal år sen .
Såg ett löpande band med små söta kycklingar som åkte ner levande i en kvarn o detta kyckling mos blev sen till nuggets.  :'(*

Suresh

  • Inlägg: 14101
    • -
SV: Bojkotta McDonalds
« Svar #45 skrivet: 22 okt-11 kl 10:05 »
Jag är inte det minsta bekymrad över köttmassan när jag går och äter på McDonalds.

Jansdotter

  • Inlägg: 94
    • Småland
SV: Bojkotta McDonalds
« Svar #46 skrivet: 22 okt-11 kl 10:07 »
Nu var det ju inte dig jag syftade på, men vill du sälla dig till dumskallarnas skara så varsågod. ( och visst.. med ditt 'situationstecken' så kvalar du ju in.. Det heter 'citationstecken'.. ::) )


Men så får man bara inte uttrycka sig!

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: Bojkotta McDonalds
« Svar #47 skrivet: 22 okt-11 kl 10:18 »
Ok, Existens, jag ber om ursäkt för att jag missupfattade, det var inte mot mig du vände dig, och det var visst någon som faktiskt trodde att man gjorde nuggets av dest.massa från tuppkyckling.
Jag tar på mig att jag hade fel där...

Men det gör tyvärr inte ditt uttalande mindre otrevligt...     vad får du ut av att insínuera att folk skulle vara dumma?
Först "Hur dum får man bli" och nu även "dumskallarna"

Jag vet att både moderatorer och admin här inne släpper igenom det mesta, men det finns ändå gränser... Jag kan förstå (även om det fortfarande inte är ok) att en person som känner sig ställd mot väggen i en fråga kan bli lite skarp i tonen, eller rent av gå till personangrepp, men varför ska du kasta in såna otrevligheter helt utan anledning när folk försöker diskutera och fundera?
« Senast ändrad: 22 okt-11 kl 14:59 av peppz »
Kennel SweetCaileanz

Existens?

  • Gäst
SV: Bojkotta McDonalds
« Svar #48 skrivet: 22 okt-11 kl 10:26 »
Ok, jag kanske tog i lite.

Men jag blir oändligt trött på alla ideer som sprids som sanningar bara för att man har hört från kusinernas kusiner att det nog kan vara på det viset..

För jag tycker faktiskt att det är rätt korkat att tro att man maler ner levande småkycklingar med dun och allt för att sen göra nuggets av det.
Sen innebär ju inte det att man måste vara dum i huvudet i övrigt, men just den iden tycker jag inte var så smart.

Bättre så?

Jansdotter

  • Inlägg: 94
    • Småland
SV: Bojkotta McDonalds
« Svar #49 skrivet: 22 okt-11 kl 10:28 »
Ja! :)

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: Bojkotta McDonalds
« Svar #50 skrivet: 22 okt-11 kl 10:32 »
Tack, mycket bättre :)


Och off the record, det händer mer än en gång på en dag att jag tänker långt värre saker än du skrivit...  Så visst, jag förstår mycket väl hur du menar...
Kennel SweetCaileanz

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Bojkotta McDonalds
« Svar #51 skrivet: 22 okt-11 kl 13:28 »
Fast du glömde att McD har en väldig marknadsföring och har bidragit mycket till folks dåliga matvanor.
Matvanor som tex lett till att 60% av usa:s befolkning är överviktiga.
Och vad jobben beträffar så är dom väl inte så mycket att yvas över? Aldeles för många har ju genom åren vittnat om Undermåliga förhållanden på arbetsplatserna.
Det där med hur rund man blir av olika födoämnen man intar,kanske får man själv ha lite koll på sin eventuella rundhet. Ät si ät så,men äter man likförbannat för mycket blir man troligtvis ändå rund.Förbrukar man inte näringen i det man äter blir det fettavlagringar vilken diet man än kör. 

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Bojkotta McDonalds
« Svar #52 skrivet: 22 okt-11 kl 13:43 »
Jag är inte dum ! Jag bara återberättade vad jag sett på tv , har ej varit i fabrikerna o sett detta med egna ögon .
Dock har jag sett en kycklingfarm !!
Nej industrokyckling i någonform ska man inte äta ! Vidrigt!!
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

trojlik

  • Inlägg: 337
  • I skogen är jag fri
    • Västergötland
SV: Bojkotta McDonalds
« Svar #53 skrivet: 22 okt-11 kl 13:47 »
Jag har bojkottat McDonalds i två år nu och det beror på etiska skäl. Jag tycker att deras koncept är vidirigt! Allt McDonalds är föraktar jag!

Existens?

  • Gäst
SV: Bojkotta McDonalds
« Svar #54 skrivet: 22 okt-11 kl 14:58 »
Jag har bojkottat McDonalds i två år nu och det beror på etiska skäl. Jag tycker att deras koncept är vidirigt! Allt McDonalds är föraktar jag!

Nåja. de är ju en rätt stor arbetsgivare för tusentals ungdomar.. Inte så föraktligt tycker jag..

Suresh

  • Inlägg: 14101
    • -
SV: Bojkotta McDonalds
« Svar #55 skrivet: 22 okt-11 kl 15:01 »
Nåja. de är ju en rätt stor arbetsgivare för tusentals ungdomar.. Inte så föraktligt tycker jag..

Alla mina tre arbetar på hamburgerkedjor. Reaktionen är densamma. Först är de lyckliga över att få jobb, därefter glada över att få fickpengar, sen känner de sig utnyttjade och lär sig snabbt avsky arbetet.

En pedagogisk välgärning. De har lärt sig allt de behöver veta om arbetslivet innan de fyllt 20.

Existens?

  • Gäst
SV: Bojkotta McDonalds
« Svar #56 skrivet: 22 okt-11 kl 15:07 »
Alla mina tre arbetar på hamburgerkedjor. Reaktionen är densamma. Först är de lyckliga över att få jobb, därefter glada över att få fickpengar, sen känner de sig utnyttjade och lär sig snabbt avsky arbetet.

En pedagogisk välgärning. De har lärt sig allt de behöver veta om arbetslivet innan de fyllt 20.

Jo, men äpplet faller ju inte långt från trädet...

Andra ser nog betydligt mer positivt på det hela, och framförallt de möjligheter till avancemang som finns. Men visst, vill man hellre klaga så är det ju enklare. Då går det ju alltid att söka sig ett jobb på ett äldreboende eller nåt liknande om man så vill.

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: Bojkotta McDonalds
« Svar #57 skrivet: 22 okt-11 kl 22:23 »
jag har bojkottat dom ända sen första hamburgaren jag smakade där, men det är för att dom har vidriga burgare och inte etik (har nämligen gjort det sen jag var ca 13-14 år och då hade jag inte såå stor koll på "matetik" eller vad man nu ska kalla dom)

slasktratt

  • Inlägg: 10
    • -
SV: Bojkotta McDonalds
« Svar #58 skrivet: 23 okt-11 kl 19:05 »
Gör egna hamburgere då vet man va man äter..

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Bojkotta McDonalds
« Svar #59 skrivet: 23 okt-11 kl 22:42 »
Givetvis så vägrar man äta MC. ;)

Fast inte av etiska skäl utan att jag hatar ljummen hamburgare med sega pomfritt.

Tacka vet jag Sibylla. Där är maten varm och pomfritten krispiga. ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 4 användare (1 dolda)
jws jws, Lynga, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser