Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att bi i friggebod  (läst 14022 gånger)

dragonstar

• Södermanland
Att bi i friggebod
« skrivet: 19 okt-11 kl 17:57 »
Min pappa har en friggebod på sin tomt som just nu står fylld med skrot.
Jag bor i lägenhet med min sambo nu men längtar ut till landet och funderar på om jag skulle kunna fixa i årdnign denna stuga så att det går att bo i den.

tanken är att jag skulel kunan ha det osm min tillflyktsort så jag kan komam ut i skogen. Han bor precis brevid skogen och den lilla stugan ligger bredvid en bäck som flyter fram vid tomtgränsen.
Jag vill ut på landet och bo i hus sambon vill det men inte nu eftersom att ha planerar att börja plugga längre fram i tinden och sparar pengar till det.

Så till alla frågor.

Någon som bor väldigt litet? hur funkar det för er?

Hur mycket skulle isolering av detta kosta? Hur ska man lösa uppvärming? kan m ansätta in en väldigt liten vedspis?

Jag bara spånar nu så kom  med er kritik.

Magnusandersson

• Gäst
SV: Att bi i friggebod
« Svar #1 skrivet: 19 okt-11 kl 20:16 »
finns massor att läsa om det här... bara kolla runt bland trådarna

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #2 skrivet: 19 okt-11 kl 20:47 »
Jag bodde på 14  kvm i fem år med mina många och stora hundar. Gick hur bra som helst.

Allt måste ha mer än en funktion, tex soffa/säng (höj även upp sängen så den är i bra sitthöjd till ett långsmalt matbord), diskbänk/tv-bänk.

Två bra ord att googla på är compact living

AK Corall

• Småland
« Svar #3 skrivet: 19 okt-11 kl 20:52 »
Att bo i en friggebod är inga problem såvidare man inte tänker börja krångla med vatten och avlopp. En enkel kokvrå är också lätt att ordna med en bänkspis och en gammal möbel som arbetsyta/skafferi. Isolering kostar ca 20 kr per m2 och innervägar ca 100/m2. Det besvärligaste blir nog att isolera golvet, men det är trots allt inget jätteprojekt i ett sånt litet hus. Står huset så du har tillgång till el skulle jag helt klart rekommendera dig att strunta i vedeldning och istället köpa ett litet oljefyllt element. Det blir inte dyrare och du slipper vädra ut överskottsvärmen vintern igenom.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #4 skrivet: 19 okt-11 kl 21:25 »
Fast vatten och avlopp tar ju ingen plats om man tittar på båt/husvagnsmodellerna. Dessutom kan man såga ut ett skärbräde som passar över hon  och vips så har man en arbetsyta. Det enda jag inte klämde in i mitt lilla hus var ett dass.

Sen finns ju lekvedspisar som med sin enorma kapacitet på ett vedträ åt gången ganska lagom för den storleken på hus.
El  i all ära, men vintertid är det skönt med en alternativ till eluppvärmning om strömmen går. Fotogenkaminer är lättskötta, men  dyra i bränsle.

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 20 okt-11 kl 06:12 »
Det skulle ju ga hur bra som helst om ni inte har nagot emot att lagga ut pengar pa bensin och bil, vilket ofta kan bli dyrare an hyran i en lagenhet i en mindre svensk stad. Oftast ar det smidigare och battre for miljon att bo i staden och cykla ut i skogen nar man har tid an att bo i skogen och kora bil in till staden i tid och otid. Jag bor pa 12kvm, och vi ar tva stycken som delar pa det. Man far syncha laggtider och ga upp tider bara. Det ar ocksa till att halla ordning pa de fa prylar man har. Som tur ar har vi sovplatsen pa loft och mat/leva/leka platsen pa golvet under. Men det gar alldeles utmarkt, mycket battre an vad jag trodde. Man spar valdigt mycket pengar nar man inte kan kopa den allra minsta lilla pryl utan att forst gora sig av med nagot annat man har. Det ar sa illa att nar jag behover mer harddiskutrymme saljer jag av gamla harddiskar for att fa plats pa skrivbordet med den nya (storre).

Nar det galler isolering av friggebodar finns det ju hur manga metoder som helst och ar ni tva som ska bo pa 15kvm i en val isolerad friggebod ar det ju busenkelt att fa narmast passivhusstandard pa den. Se till att ni bygger pa en farstu bara sa att ni slipper slappa ut varmen varje gang ni ska pa dass i vinter bara.

dragonstar

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 24 okt-11 kl 14:29 »
Nu birl jag ju jättesugen. Smbin komerm lyncha mig! Han trivs i vår lägenhet (vilket jag gör med) och vill då inte flytta ut i en trång liten stuga.

Så det får bli mitt lilla tillhål. Tanken är att får ajg det att funka bra så kanske han upptäcker fördelarna och är mer villig att prova =)

Hoppas att jag får åka ut i dit nu i vekcan och så sak ajg kolal hur det ser it och föröka fota lite så ni får se =) 
Pappas hus ligger likosm ovanför friggebodne då den ligger i en dalsänka bredvid ån vilekt gör att man är omrigad av grösbranter.

får se men första alternativet är ju att dra ner en elkabel från huset och ställa in elelement elerl något annat som vi redan har. Sen blir det och se om jag kan isolera det.
Blri nog så att ajg får göra det själv, för papap håller ju på att bygga på sitt hus och har inte någon vidare lust med mitt "lekstugeprojekt". Ska se om inte sambon kan låna ut lite pegnar åt mig så jag kan köpa in isolering glasfiberull elrl likande och isolera med och ssen sätta spån/ giskivor ovanpå.

Måste ju komam ihåg att sätta in ventilation så att det inte blir möggel och så komam på hur jag gör med golvet.

Men sak bli så kul! Hoppas bar att jag får =)

kurt

« Svar #7 skrivet: 24 okt-11 kl 16:33 »
En äldre friggebod är oftast < 10m2, medan en nyare (p g a förändrade regler) är ca 15 m2, det är stor skillnad!

dragonstar

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 24 okt-11 kl 22:43 »
Pappa hadde inte tid idan så får se hur de blir i morgon. Men pratade med amam och hon sa att det borde var 10 kvadrat. den byggdes för över 7 år sednan så misstänker att de är de gammla reglerna som gäller.
Kommer inte bli ett permanetn boende i den bemärkelsen att vi alltid bor där utan snarnare att ajg har den som hälgnöje. Men vill kuna vistas där året runt om det går. =)

dragonstar

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 25 okt-11 kl 13:08 »
För er som är intreserade måste jag ju dela med mig av några intresanta videos http://kvadratsmart.wordpress.com/category/compact-living/page/5/

=)

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #10 skrivet: 25 okt-11 kl 13:35 »
Gå och kolla runt på nån firma som säljer husvagnar och titta på hur man i husvagnar har löst det hela med liten kokvrå/pentry, säng, matbord etc.

Husvagnsfolk har ju tänkt till sedan en första husvagnen uppfanns och det finns ju tom ytte pyttesmå husvagnar avsedda att dras av Honda Goldwing motorcyklar!

Alternativt mindre segelbåtar etc.

Jag skulle kunnat tänkt mig nån lösning med  loftsäng. Dvs som en våningssäng men med ett utrymme under som kan användas som tex soffa eller arbetsbord.

Kanske nåt system där man fäller upp en bordsskiva mot väggen?

På Biltema tex har man en roligt sortiment med smarta saker för båtar och camping, tror det finns på Jula och Claes Olssons också. De finns ju som kataloger på webben om man inte har nån butik nära där man bor. I varje fall som inspiration, om man inte vill spendera mycket pengar kan man ju bygga nåt liknande själv.

Det finns små vedspisar som kan vara lämpliga i en friggebod. Det brukar vara dom där med en fisk på luckan, alternativt de små militära vedkaminerna.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

dragonstar

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 25 okt-11 kl 13:43 »
Tack för iden, ska se om ajg inte kan få någon att kolal husvagnar med mig =)

Militär vedkamin för tält funderade ajg faktiskt på =) Funderar även på något löjligt litet kylskåp för smör och mjölk.
Har börjat fundera ltie ritnignar,  En tanke är att höja upp sänge så att ajg får mycket förvaring under på ena kortsidan stälerl ajg en bokhylla mot så att jag får mycekt förvaring sen hyllplan runt taket och plats för att hänga saker på väggarna.
En liten bänk med skåp för förvaring och platts för vatten evetnuellt kylskåp.

Rinnadne vatetn blri det nog inte men en stor dunk med liten ventilkran borde ju funka, en plastbalja lerl om ajg sak vara lyxksig en diskhov med rör som går rätt ut.

som sagt det blir ju en lyxigare version av tält men kan var kul som helgvistelse =)
JAg har ju inga diräckta pengar att lägga på det så hoppas att jag kan komma undan billigt.

Hur isolerar man ett golv på ett bra men billigt sätt?

dragonstar

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 25 okt-11 kl 19:50 »
Var ut i stugan i dag och i morgon ska jag ut och rensa upp sly runt om och sen börja gå igenom vad som är där inne. Var mycket som skulle slängas och så har någon rotta boa där så får se vad som blir kvar.

Har jag tur kan jag börja isolera denna eller nästa vecka. Pappa var helt för att vi skulle bygga någon eldstad där utanför. har en hög med gamla gatustenar liggande på tomten dom skulle ju bli utmärkt att bygga eldstad med.

Så i morgon blir det att kolla vad som gömmer sig bland all bråte.

Nu är jag en liten spinkig tjej på 23 år med en kropp som en 15 åring så ska bli spännande och se hur långt jag kommer själv utan någon som helst byggvana.
Vet att stugan har sjunkit i bakändan så pappa ska hjälpa mig att hissa upp den och palla med nya gråsuggor på fler ställen så att den står stadigt.
Sen hoppas vi att vi kan lägga isolering på golvet och sen på med skivor utna att behöva sänka golvet men får se. var rätt lågt i tak redan nu.

fastfrusen

• -
« Svar #13 skrivet: 29 okt-11 kl 20:52 »
härligt prosjekt!
Lite som det jag drömmer om. Att ha en fast plats att åtevända till ibland...

Lycka till och berätta hur det går!
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

dragonstar

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 31 okt-11 kl 13:05 »
Ja vi har tömt ut allt ur stugan utom några spånskivor som ska användas vid isoleringen som luftspalt.
Pappa skulle i dag efterjobbet köpa gråsuggor och en jordfelsbrytare till elkabeln vi dragit ner, dessutom skulel han låna domkraft från jobbet så att vi kan lyfta stugan i bakändan och kila in gråsuggorna under på strategiska plattser.

Om vi har tur kan vi krypa under stigna och isolera underifrån annars tänker jag lägga fliolit på golvet inne och täcka med tex vanligt parkettgolv eller likande.

Så helt enkelt det är inte börjat med isoleringen men projektet är i full gång. Tar lite längre tid då vi gör andra saker i mellan .Tömmer uppe i huset får att få in de som står i friggeboden. Åker vändor och sorterar skrotet, och eldar upp papper och träföremål, samt en massa träföremål.
Sen är det bara jag och pappa som jobbar på stugan då sambon inte haft tid att hjälpa. Pappa har tennisarmbåge så han får inte överanstränga sig för mycket och jag är ju spinkig, så det är ett slitsamt arbete =)

AK Corall

• Småland
« Svar #15 skrivet: 31 okt-11 kl 17:32 »
Vad roligt! Skicka gärna upp lite bilder när du har tid. Har du tänkt göra något avancerat eller bara bonnasmart med vvs/kök så blir det exta intressant.

Rosten

• Närke
« Svar #16 skrivet: 31 okt-11 kl 17:50 »
Våran lillstuga som vi hyr ut är på 20 kvadratmeter.
Där bor det folk hela vintern permanent.
Här är hel byggprojektet på 6 sidor.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=34673.0

Vi värmer stugan med 1 element på 1000watt fast att väggarna är isolerade med ihopsjunken sågspån.
Så en eldstad är inte nödvändig. Då det är billigt att värma upp så små lokaler.
Speciellt som du har tänkt köpa ved i små säckar.

« Senast ändrad: 31 okt-11 kl 17:58 av Rosten »

dragonstar

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 31 okt-11 kl 17:59 »
De blir lite vad det blir =)
Har ingen inkomst så de jag har råd med eller från skänkt av familjen blir de jag använder.

ska ta med kameran i veckan och fota.

Har en liten puttelitne vedspis som står ute på hanns tomt. Den ska jag få rengjord och insatt hoppas jag. och där får jag då värme. Sen drar jag förhoppningsvis ner el dit så att jag skulle kunna ha ett litet kylskåp. Vet inte om jag ska sätta in spis eller likande. Rinnande vatten kommer dröja ett tag om vi inte löser det med vattenslang från huset.  Men jag räknar med att få släpa dunkar ett tag.
har ni förslag på hur jag kan få in vatten och allmänt inreda smart tar jag gärna emot tipps.
Tänkte ju att jag skulle haft någon loftsäng men det är för lågt i tak så det får bli en upphöjd säng med förvaring under istället.

Rosten

• Närke
« Svar #18 skrivet: 31 okt-11 kl 18:01 »
Det finns mycket läsning och bilder på byggla.se http://www.byggla.se/Projekt/?category=147
Där även jag finns med på ett litet hörn med våra olika byggprojekt-

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 31 okt-11 kl 18:46 »
Hej! Jag bor i husvagn året runt, ca 8kvadrat. Vatten kan du fixa genom en dunk,en 12v pump( finns billiga för det ändamålet på biltema). De säljer även diskhoar i rostfritt, om du inte kan köpa på blocket som någon rivit ur en gamal vagn. Även kylskåp för husvagn finns ibland på blocket.
Jag skulle nog föredra elvärme än en kamin, den stjäl plats, eftersom det måste vara brandsäkert, och det kostar naturligtvis mer att fixa det på väggarna i stugan för det med.
Mvh Louise
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser