Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hästkött  (läst 25422 gånger)

slasktratt

• -
SV: Hästkött
« Svar #20 skrivet: 23 okt-11 kl 19:08 »
hästfilè är lika gott som oxfilè, men det är inte så lett att få tag på hästkött nu.

pålle

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 23 okt-11 kl 19:26 »
Kanske lite ote men  hur är det med antibiotika i importerat häst skött  har vi koll på det  för enligt vad ja vet så får vi ju inte ätas sådant kött  för det är väll knappast nån som håller reda på om det är en travare från Italien som är full med antibiotika och annat skit  eller om det är en svensk häst  med pass som det står inskrivet i  som går i retur för svenska marknaden  någon som vet ?

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #22 skrivet: 23 okt-11 kl 19:36 »
hästfilè är lika gott som oxfilè, men det är inte så lett att få tag på hästkött nu.

Det finns en enkel förklaring, den lilla mängd som slaktas i Sverige idag går till resursanger, efter som häst är billigt (väldigt lågt slaktvärde) det som exporteras till Italien genom grymma djurtransporter kan vi till viss del köpa till baka som salami
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

tinna.m

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 23 okt-11 kl 20:24 »
Hästfilè går att köpa på Möllan i Malmö. Kallas dock oxfilè. Blev bjuden på nyårsmiddag för några år sen. Borde ha reagerat på att filè'n var så "kort", men tänkte inte mer på det. Tog en tugga och la ut den bums. Den "kon" hade aldrig råmat. Smakar "sött".
Ska dock inte svära på att det var häst, kan ha vatt åsna. Ko var det inte.
« Senast ändrad: 24 okt-11 kl 05:46 av tinna.m »
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Tännlappen

• -
« Svar #24 skrivet: 23 okt-11 kl 23:47 »
Vad blir nästa? Stekt huskatt,grillad Hund  ;)

Broberg

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 24 okt-11 kl 00:06 »

Ja varför inte om det smakar vettigt? Har dock svårt att tro det med tanke på hur otäck färdigmat till dessa djur är.

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #26 skrivet: 24 okt-11 kl 02:18 »
Katt ats dagligen i Kina, hund ats dagligen i Korea, Kina och Vietnam. Vad jag vet. Ratt dyrt ar det dock.  :)

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #27 skrivet: 24 okt-11 kl 05:44 »

Jag har lite svårt för det där med att äta rovdjur, annars om bara djurhållning ock slak är OK så varför inte
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

kurt

« Svar #28 skrivet: 24 okt-11 kl 05:51 »
Kanske lite ote men  hur är det med antibiotika i importerat häst skött  har vi koll på det  för enligt vad ja vet så får vi ju inte ätas sådant kött  för det är väll knappast nån som håller reda på om det är en travare från Italien som är full med antibiotika och annat skit  eller om det är en svensk häst  med pass som det står inskrivet i  som går i retur för svenska marknaden  någon som vet ?

Precis som för alla andra produktionsdjur så skall alla läkemedelsbehandling protokollföras, och alla läkemedel har sin fastlagda karenstid. Det som är annorlunda för hästar är att ägaren kan välja att ta bort sin häst från produktionssystemet (det kan göra när som helst men beslutet kan inte återkallas ens av nya ägare). Fördelen för hästägaren är att :

Hästen kan behandlas med alla typer av läkemedel, även de som har oändligt lång karenstid
Man slipper en del byråkrati gällande foderhygien och registrering av stall och anläggningar.
Ägaren vet att hästen inte blir livsmedel (naturligtvis går det alltid att fuska med hästars identitet även om de är märkta och har pass)

http://www.lst.se/NR/rdonlyres/0329EE65-F234-4BE3-A671-E8E91D6D180C/0/avlivning.pdf

Gille

• -
« Svar #29 skrivet: 24 okt-11 kl 07:03 »
Kaningryta? Hästkött är både gott och nyttigt.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Gullregn

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 24 okt-11 kl 07:03 »

Vi har ALLTID ätit häst.
Det ingår eller snarare har ingått.
Hamburgerkött skivat i smörgåsförppackning är och har alltid varit häst.
I köttaffären där jag bodde i sthlm så såldes H-entrecote och H-biff,,priserna stod på deras white board.
Hästen har varit ett nyttodjur vilket har gjort att vi inte ätit hästar som jobbat.
Men vi har alltid ätit hästar som inte varit nyttodjur.
På Nya Zealand tittade folk på mej med avsmak när dom fick höra att jag åt häst.
Antagligen för att dom som bor där bara bott där i ca 5-7 generationer och de hästar dom tog dit
värdesates som arbetsdjur. Dom har ett stort antal vildhästar uppe i Waiorou,,dom säjer at det är en inhemsk ras,,det är bullshit för det är hästar som rymt och samlats där upe. (det fanns inga hästar alls där inan den vite mannen kom)
Pga att det är skör atur i waiouru ,,nån slags alpviol och öretr som bara växer där så samlas hästarna in varje år och en del tas om hand av privatpersoner som förbarmar sej över dom o rycker det är lite snobbigt att ha en så häst i sin stooora hage som är några kvadrat kilometer. en del rider in dessa hästar och många hamnar i frysen och ätas,,men det nekar man till.
Jag träffade några lantbrukare där som efter attt jag lärt känna dom frågade om jag vile ha lite hästkött som dom hade i frysen.
Min man hade aldrig ätit hästkött inna han träffade mej och jag gick in på ett stort ica i sthlm o frågade o fick veta at dom har alltid fryst hästkätt bakom disken. Dom la inte fram det pga att det mörknar direkt vid styckning o folk tror det är fel på det då.
Det smakar inte mycket starkare än vanligt kött och många resturanger säljer häst entrecote utan att berätta det.
(det är lite biligare än vanlig entrecote) (var åtmindstonde på 90 talet då jag åt det sist i sverige)

när jag skule avliva en häst på nz så frågade jag slaktaren om jag kunde få det tilbaka som vanliga stutarna jag sände till honom,,javisst styckat o klart o benen till hundrana. han sa ahan hade många utlännigar som tog tillvara på de hästar som inte blev nått nyttigt.
Vi h i sverige ALLTID ätit häst.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #31 skrivet: 24 okt-11 kl 07:05 »
Citera
Vad gör man bäst med hästkött förutom att röka?
Skulle gärna vilja göra nåt extra med det då det är rätt kraftigt i smaken.
Har sökt och sökt men hittar inte nåt ( förmodligen dålig på letande)
Kan man kanske bara byta ut nötkött i korvrecept?
Någon måste ju ha erfarenhet av hästkött.

Förutom att röka? Man äter det som vilket kött som helst! Man behöver inga speciella recept eller andra tricks. Kött som kött. Grilla, grytor, köttbullar whatever. Jättegott!

Hästlasagne tycker jag var en riktigt höjdare! I helgen fick jag tips om tjälknöl på häst skulle vara nåt i hästväg ;)

Jag har slaktat en egen häst och käkat upp honom. Och kommer jag att stå med en ung och frisk häst igen som ska slaktas, kommer jag att göra precis likadant igen.

Jävla tramserier att inte äta häst. Jag äter ju inte upp mina kor, får och grisar heller för att jag hatar dom! Hästen är min häst när den lever, men så fort anden lämnat kroppen, är den kött.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Gullregn

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 24 okt-11 kl 07:25 »
Förutom att röka? Man äter det som vilket kött som helst! Man behöver inga speciella recept eller andra tricks. Kött som kött. Grilla, grytor, köttbullar whatever. Jättegott!

Hästlasagne tycker jag var en riktigt höjdare! I helgen fick jag tips om tjälknöl på häst skulle vara nåt i hästväg ;)

Jag har slaktat en egen häst och käkat upp honom. Och kommer jag att stå med en ung och frisk häst igen som ska slaktas, kommer jag att göra precis likadant igen.

Jävla tramserier att inte äta häst. Jag äter ju inte upp mina kor, får och grisar heller för att jag hatar dom! Hästen är min häst när den lever, men så fort anden lämnat kroppen, är den kött.

Trams,,äter ju mina kor, får och grisar,,,,,mm mm mm  APPLÅD ha ha ha ha  ;D ;D ;D

Tjälknöl på häst,,japp,,,
jag lärde min man vad tjälknöl var,,
han vart sur när jag stoppade fryst kött direkt i ugnen,,han sa det skulle bli segt o förstört,,
han lärde om! :) :)
jag gjorde det med allt slags kött,,,

saknar han,,
var en envis man,,men med stor portion humor och med et levande utforskarsinne.

när han hängde tvätt med mej så sa jag: Mr XXXX,, I have never done this with a man before,,
vi skrattade gott under tvätttlinan,,för det lät som vi gjort nått extremsnuschkigt :)
mitt svenska ex var en machoputte som vägrat "kärringgöra" i 18 år!
sen när jag lärde honom svenska saker som tjälknöl så sa han: ooh you foreigners knows things,,sen skrattade vi igen och tänkte på att det återigen lär som extremschnuschk   ;D ;D ;D

Tännlappen

• -
« Svar #33 skrivet: 24 okt-11 kl 16:17 »
Ja varför inte om det smakar vettigt? Har dock svårt att tro det med tanke på hur otäck färdigmat till dessa djur är.
Tycker det verkar omoraliskt att äta upp sina Katter och Hundar,vet att Kina hade något lagförslag på gång om förbud att äta Hund,vet inte hur det gick med den lagen.   

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #34 skrivet: 26 okt-11 kl 10:33 »
Tycker det verkar omoraliskt att äta upp sina Katter och Hundar,vet att Kina hade något lagförslag på gång om förbud att äta Hund,vet inte hur det gick med den lagen.

Det är väl bättre att äta upp dem än att bara lägga dem på gödselstacken eller begrava?
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

pålle

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 26 okt-11 kl 10:36 »
Det är väl bättre att äta upp dem än att bara lägga dem på gödselstacken eller begrava?
jaha så var det väll bara våran egen art kvar att äta då  så är kretsloppet fullbordat  :)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #36 skrivet: 26 okt-11 kl 10:37 »
jaha så var det väll bara våran egen art kvar att äta då  så är kretsloppet fullbordat  :)

Men varför får man äta ko men inte hund? Jag tycker att kossor är mycket mera sympatiska än hunder.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

kanka

• Västerbotten
« Svar #37 skrivet: 26 okt-11 kl 10:40 »

Kan du aldrig låta bli?????????????

Jag ville ha tips på nåt speciellt att göra av HÄSTKÖTT eftersom jag
har några kilo sånt i frysen.

Hälsningar från torpet
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

pålle

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 26 okt-11 kl 10:51 »
Men varför får man äta ko men inte hund? Jag tycker att kossor är mycket mera sympatiska än hunder.
Var för det vet ja inte riktigt utan det handlar väll mest om att vi har hudar till sällskap  skulle ja tro har faktiskt ätit hund och apa men det visste ja inte om när ja åt  samt skaller orm  i  Mexiko  ska väll till läggas att det var gott.
« Senast ändrad: 26 okt-11 kl 16:03 av pålle »

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #39 skrivet: 26 okt-11 kl 15:58 »
Alltså, att äta rovdjur innebär ju större risk än att äta herbivorer. Rovdjur är oftare mellanvärdar för parasiter som även vi kan drabbas av. Exempelvis dvärgbandmask. Tänk på hur knasigt det blev när man gav köttmjöl från märg och hjärna till kor, vad hände då? Creutzfeldt-Jakobs-panik!

Jag äter gärna kanin men har lite svårt för häst, på grund av smaken. Kan säkert ha med dålig hantering att göra, men sist jag åt en skiva hamburgerkött (någon gång på gymnasiet, strax innan jag blev helveg i några år) så smakade den HÄST. Alltså inte kött, utan häst häst häst, som hästen luktar när man borrar in näsan i den. Det var otäckt.

Provar gärna hästfilé om någon erbjuder. Men precis som med kaninerna, så kan jag inte äta mina kompisar. Alla kaniner är inte mina kompisar och dom äter jag gärna. De jag har haft en närmare relation till kan jag inte sätta i grytan dock.

Jag tycker att det är fullständigt lall att säga att det är OMORALISKT att äta hund och katt (eller häst och kanin). Det är OMORALISKT med den köttindustrin vi har idag. Om det är fel att äta hund och katt, så är det fel att äta alla djur. Speciellt dom som vi föder upp under vidriga förhållanden bara för att äta. Sen så kan det ju vara svårt att äta sin kompis, och man kanske vill avstå från att äta rovdjur av diverse anledningar, men det är en helt annat fråga.
//Lina

Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser