Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fröer bortskänkes, alternativt bytes  (läst 3194 gånger)

maimiti

• Västergötland
Fröer bortskänkes, alternativt bytes
« skrivet: 16 okt-11 kl 16:25 »
Kommer inte att odla allt jag har så jag tänkte att antingen kan det komma till nytta hos någon annan, eller som byte om någon har något som jag kanske kommer att så:

Tomat: Alaskan Fancy. Oöppnad påse. Köpt från Plant World Seeds
Tomat: Mixed Tomatoes. Oöppnad påse. Fått som bonus från Plant World Seeds
Tomat: Green Zebra. Ca 10-15 frön. Köpt från Rara Växter. Sådde några frön i våras och alla grodde men jag fick inte plats med plantorna så jag vet inte hur tomaterna blir. Rara Växter har fröer i plastpåsar. Vet inte om det påverkar grobarheten till nästa år.
Tomat: Purple Calabash. Ca 20 frön. Köpt från Heritage Harvest Seeds. Sådde några frön i våras och alla grodde men likt de gröna zebrorna fick jag inte plats med dem så de hamnade i komposten...
Tomat: Dauphin. Oöppnad påse. Fått som bonus från ovanstående.
Tomat: Hillbilly. Oöppnad påse. Köpt från Baker Creek Heirloom Seeds.
Chili: Black Hungarian. Ca 20 frön. Köpt från Baker Creek Heirloom Seeds. Sådde 5 frön och alla grodde och gav fruktbärande plantor... 5 plantor räcker dock tillräckligt, har dessutom fått fler frön från den egna produktionen. Vill man ha lite sting i chilin bör man låta dem bli röda.
Paprika: Purple Beauty. Ca 20 frön. Köpt från Baker Creek Heirloom Seeds. Sådde 5 frön och alla grodde och gav fruktbärande plantor... Jättevackra frukter, men smakar som grön paprika och jag är inte så förtjust i det.
Böna: Dalaböna. Från Nordgen. Oöppnad påse så jag vet inte hur många frön som ligger i.
Böna: Broddetorp. Också från Nordgen och likt Dalabönan är påsen oöppnad så jag vet inte hur många frön där är.
Kålrot: Nusnäs kålrot. Dito...
Kålrot: Gammal svensk: Dito...
Kålrot: Gul svensk. Dito...
Rova: Svedjerova från Finland. Dito...

De skänkes mot portokostnad, alternativt om någon har frön till exempelvis sommarsquash Costata Romanesco... eller någon gammaldags frilandsgurka... solrosor går också bra.

Edit: Glömde Okra 'Star of David'... Finns ett antal frön, både från försäljaren (ca 25 st Baker Creek Heirloom Seeds) och från egen produktion.
« Senast ändrad: 16 okt-11 kl 17:37 av maimiti »

snöängeln

• Skåne
SV: Fröer bortskänkes, alternativt bytes
« Svar #1 skrivet: 16 okt-11 kl 16:42 »
Jag är intresserad av fröerna men har tyvärr inet o byta mot

maimiti

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 16 okt-11 kl 16:48 »
Alla?

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 16 okt-11 kl 16:52 »
Vill ha vill ha vill ha!!! :)
Hört talas om frökedjan här på Alternativ??? Vi skulle bli skitglada för massa nya fröer!!! Jag kan skicka lite grek-fröer om du vill!!!!

maimiti

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 16 okt-11 kl 16:55 »
Hmm, har kanske missat frökedjan... Om fröna kan glädja många så är det ju en bonus :)
Vad är grek-fröer?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 16 okt-11 kl 17:05 »
Hmm, har du sett att du fått pm? Är intresserad, och vi kan nog komma överens om byte. Skickade meddelande direkt efter att du postat. Klicka på "Mina meddelanden" i översta raden i det vita fältet, strax under texten "Alternativ.nu".
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

maimiti

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 16 okt-11 kl 17:32 »
Såg inte pm:et. Har svarat.

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #7 skrivet: 16 okt-11 kl 17:46 »
Grek fröer..... :) Vit Aubergine, vild ruccula, fava böna, santorini cherry tomater, mini squasch (rund).

Vi e fröbytar gruppen e ett gäng på 10-15 pers som skickar fröer i en kedja.

maimiti

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 16 okt-11 kl 17:53 »
Vild ruccola låter interessant :) Vad vill du ha i utbyte?

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 16 okt-11 kl 18:23 »
Ja...helst vill jag att du lägger i så många fröer som möjligt i paketet som kommer med fröekedjan. Kan lägga i en liten påse ruccula frön reserverad till dig i paketet... :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 1 användare
MarieMaya

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser