Kommer inte att odla allt jag har så jag tänkte att antingen kan det komma till nytta hos någon annan, eller som byte om någon har något som jag kanske kommer att så:
Tomat: Alaskan Fancy. Oöppnad påse. Köpt från
Plant World SeedsTomat: Mixed Tomatoes. Oöppnad påse. Fått som bonus från
Plant World SeedsTomat: Green Zebra. Ca 10-15 frön. Köpt från
Rara Växter. Sådde några frön i våras och alla grodde men jag fick inte plats med plantorna så jag vet inte hur tomaterna blir. Rara Växter har fröer i plastpåsar. Vet inte om det påverkar grobarheten till nästa år.
Tomat: Purple Calabash. Ca 20 frön. Köpt från
Heritage Harvest Seeds. Sådde några frön i våras och alla grodde men likt de gröna zebrorna fick jag inte plats med dem så de hamnade i komposten...
Tomat: Dauphin. Oöppnad påse. Fått som bonus från ovanstående.
Tomat: Hillbilly. Oöppnad påse. Köpt från
Baker Creek Heirloom Seeds.
Chili: Black Hungarian. Ca 20 frön. Köpt från
Baker Creek Heirloom Seeds. Sådde 5 frön och alla grodde och gav fruktbärande plantor... 5 plantor räcker dock tillräckligt, har dessutom fått fler frön från den egna produktionen. Vill man ha lite sting i chilin bör man låta dem bli röda.
Paprika: Purple Beauty. Ca 20 frön. Köpt från
Baker Creek Heirloom Seeds. Sådde 5 frön och alla grodde och gav fruktbärande plantor... Jättevackra frukter, men smakar som grön paprika och jag är inte så förtjust i det.
Böna: Dalaböna. Från Nordgen. Oöppnad påse så jag vet inte hur många frön som ligger i.
Böna: Broddetorp. Också från Nordgen och likt Dalabönan är påsen oöppnad så jag vet inte hur många frön där är.
Kålrot: Nusnäs kålrot. Dito...
Kålrot: Gammal svensk: Dito...
Kålrot: Gul svensk. Dito...
Rova: Svedjerova från Finland. Dito...
De skänkes mot portokostnad, alternativt om någon har frön till exempelvis sommarsquash Costata Romanesco... eller någon gammaldags frilandsgurka... solrosor går också bra.
Edit: Glömde Okra 'Star of David'... Finns ett antal frön, både från försäljaren (ca 25 st
Baker Creek Heirloom Seeds) och från egen produktion.