Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Dalarna Ekobyprojekt föreslås strax utanför Falun  (läst 68 gånger)

Lilla i

• Dalarna
Dalarna Ekobyprojekt föreslås strax utanför Falun
« skrivet: 11 jun-25 kl 16:18 »
Hej alla glada med ekobyprojekt i själen.

Min dröm är att bygga upp en ekoby i Dalarna, strax norr om Falun.
Har hittat en möjlig gård med skog, ängsmark, 2 boningshus, lada, mm nära en sjö. Källa på tomten men nu igenväxt och sörjig. Borrad brunn och eget ganska nytt avlopp, några små byggnader som skulle kunna omvandlas till tinyhouse mm.
MEN, jag har inte möjlighet att köpa gården själv. Därför söker jag här en grupp motiverade människor som har lite samma idé som jag. Vi skulle kunna vara mellan 2-5 ”hushåll”, med tanke på vilka boningsmöjligheter som finns där nu. Och som har en viss budget för att vi ska kunna gå samman och köpa den som ekonomisk förening . Så kan vi tillsammans skapa en ekoby med egna boenden, men gården och dess arbete sköts gemensamt. Vissa är duktiga på det ena och andra kan annat. Och tillsammans kan vi lära varandra.
Lite jobb är det kanske för att omvandla den till ekoby med fler än två boenden, bygga om till varaktiga energikällor, röja sly och få tillbaka odlings- och betesmark som växt igen.. skaffa djur… Men en sak i taget kanske.

Min dröm är alltså att få till gården så nära självförsörjande det går i det här området i Sveriges avlånga land.

Finns du/ni med motivation, bra samarbetsförmåga, idéer, ett sinne för att bo och leva så varaktigt som möjligt, ett sparkapital redo att investera en del i köpet/omvandlingen…?

Kanske är jag helt ute och famlar bland utopier men man ska våga vilja uppfylla sina drömmar!  Och jag tror starkt på att du/ni likasinnade finns därute. Känner du igen dig är du välkommen att kontakta mig så kan vi träffas/lära känna varandra bättre/ spinna vidare…

Jag då vem är jag?
Jag är trött på att behöva anpassa mig till ett sätt att leva som nu anses normalt men som inte passar ihop med mig, med naturen, med planeten vi bor på.  Ja det där känner ni väl igen eftersom ni läser annonsen här på alternativ.nu.
Jag är glad och positiv, sprudlar av idéer men ensam kommer jag inte alltid till skott med dem. Jag är öppen och vetgirig. Vill lära mig och kunna det mesta.
Har en ”bobil” som jag inte bor i permanent just nu, men som jag skulle kunna bo i under renoveringsarbeten på gården. Har efter att ha bott utomlands i 27 år flyttat tillbaka till mitt födelseland Sverige. Är strax över 50, (eller oj.. strax över 55!), har jobbat som lärare, mäklare, konsult (ja, jag vet, det är en väldig obestämbar titel), kontorist, trädgårdsarbetare. Har de senaste 9 åren hållit på med shiatsu, en japansk akupressurteknink som jag önskar fortsätta med här.
Jobbar nu som timvikarie på förskolor.
Med mera.

Som sagt, hör gärna av er till mig så kanske vi kan förverkliga en gemensam dröm.

Vänliga hälsningar
Lisa

Dela detta:

* Inloggade just nu

785 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser