Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakteri förbjuds slakta  (läst 58837 gånger)

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: Slakteri förbjuds slakta
« Svar #120 skrivet: 16 okt-11 kl 22:12 »
Ja, mognadsmedel, antioxidationsmedel, smakförstärkare, konserveringsmedel, förtjockningsmedel, stabiliseringsmedel, sötningsmedel, färgämnen och säkert en hel del annat också...

Ja, men just i kött?
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

JOW

• Värmland
« Svar #121 skrivet: 16 okt-11 kl 22:16 »
Fast nu refererade jag till påläggskött...
Även där det "limmande" förekommer mest.

Rent färskt kött är en helt annan sak om det bara är gräsuppfött.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #122 skrivet: 16 okt-11 kl 22:20 »

Ah, du pratar "korv" och andra köttliknande saker.

Existens?

• Gäst
« Svar #123 skrivet: 16 okt-11 kl 22:44 »

Blandas det in mer 'kemikalier' i helt, färskt, kött om det inte kommer från enbart gräsuppfödda djur?

Existens?

• Gäst
« Svar #124 skrivet: 16 okt-11 kl 22:47 »
Jag gjorde en bautalammstek en gång till jul, massor med gäster och begränsad plats i ugnen.

Bena ur 5-25 lammstekar.
Gör en lake på salt och kryddor
Hiv allting i en plasttunna med bra lock, skaka till förbannelse desta häftigare och längre desto bättre resultat.
Kolla hur köttbitarna ser ut och hur du kan binda ihop dem så det blir en snygg storstek.
På alla delar som ska sitta ihop så river man köttet med en rasp så den får skrovligt yta.
Dränk denna yta i lite av lakeblandningen från tunnan.
Bind ihop hela steken, oftast enklast med nät.
In i ugnen, typ vid 60 grader, och så en termometer, när köttet kommer uppåt 55 grader kan man höja ugnen till 75 och sedan tar man ut steken när den är 60 grader eller så. Min 10 kilos lammstek tog 14 timmar i ugnen, så det gäller att börja i tid.

Har man för mycket bladkryddor i laken så klistras köttet ihop sämre, har du lite nitritsalt i laken så förblir köttet lite rosare även mot kanten av steken, Om man klistrar ihop allt i form av en lammstek så kommer det att vara lite olika stekgrad beroende på var du är i lammsteken, det blir dock snyggt att ha ett ben stickandes ut i ena änden. Blir hela paketet mer korvformad får man jämnare stekgrad.

Detsamma sker med varenda julskinka som är benfri och nätad. Dvs även de som man gör hemma. När man benar ur blir det en massa slamsor, sen lägger man ihop allting och nätar den och saltar. Då och under tillagningen smälter köttet ihop och ser helt ut igen.
Ingen 'kemikalie' eller lim inblandat, så frågan är om det ska räknas som fusk.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #125 skrivet: 16 okt-11 kl 22:57 »
Detsamma sker med varenda julskinka som är benfri och nätad. Dvs även de som man gör hemma. När man benar ur blir det en massa slamsor, sen lägger man ihop allting och nätar den och saltar. Då och under tillagningen smälter köttet ihop och ser helt ut igen.
Ingen 'kemikalie' eller lim inblandat, så frågan är om det ska räknas som fusk.

Kemikalie är dessutom ett fint begrepp. Jag gillar kemikalier, min kropp är till exempel en bra samling med kemikalier även om det gärna hade fått vara lite fler proteiner än fettsyror men ack.

JOW

• Värmland
« Svar #126 skrivet: 16 okt-11 kl 23:03 »
Blandas det in mer 'kemikalier' i helt, färskt, kött om det inte kommer från enbart gräsuppfödda djur?

Nej, men djur som äter kraftfoder får bl.a. en ofördelaktig fettsammansättning.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #127 skrivet: 16 okt-11 kl 23:05 »
Nej, men djur som äter kraftfoder får bl.a. en ofördelaktig fettsammansättning.

Ja, men vad har det med dina tidigare inlägg att göra?

JOW

• Värmland
« Svar #128 skrivet: 16 okt-11 kl 23:13 »
Ja, men vad har det med dina tidigare inlägg att göra?

Nu spårar det ur. Gillar inte ordmärkning.
Gräsbeteskött är nyttigare än kraftfoderkött.
Charkprodukter utan tillsatser är nyttigare än de med.
Djur som är slaktade utan stress är nyttigare och troligen godare än de som har färdats långt och behandlats dåligt.

Birgit

« Svar #129 skrivet: 17 okt-11 kl 08:24 »
Precis JOW!
Det är enkla ekvationer! Mat man är anpassad för att äta är nyttigare en modernt konstruerad mat!Tänk så enkelt det kan vara ;)

Gräskött ger bra fettsyrabalans mellan omega 3 och 6. Kraftfoderkött ger lite omega 3 skyhögt med omega 6. Tillsatser är till för att dölja eller "förbättra" exempelvis hållbarhet, färg, utseende.
Djur som mår bra smakar bättre än djur som mår dåligt. Vem vill äta en sjuk gris?

I dagens sjuka industritillverkade kött behövs både det ena och det andra för att folk ska äta det. Tyvärr har det gått så långt att man tagit bort särsmaken hos olika djurslag också, allt smakar samma = kraftfoder.
Citera
Ah, du pratar "korv" och andra köttliknande saker.
Korv och andra påläggsdetaljer borde väl också innefatta mest kött, eller? Detta är väldigt specifikt svenskt, att dryga ut och fuska 8) Korv borde vara köttråvara + kryddor??????? Men icke svensk korv!
Kollade lite charkprodukter på ICA (handlar aldrig på detta ruffel o båg ställe! Men iaf. kasslar, tillsatt vatten, fryst kycklig tillsatt vatten. Skinkpålägg, tillsatt vatten + en jäkla massa socker i allt, utöver konserveringsmedel, konsistensgivare, smakförbättrare osv. Fattar inte att svenskar är så lama :o så de inte reagerar?
Dessutom, kan man tillsätta vatten i köttet och därmed få ett högre kilo pris, så gör man det, var så säker. Dessutom tyder ju mycket på det. Scan har inga hämningar vad jag förstått av samtalen med dem.

Existens?

• Gäst
« Svar #130 skrivet: 17 okt-11 kl 10:17 »
Precis JOW!
Det är enkla ekvationer! Mat man är anpassad för att äta är nyttigare en modernt konstruerad mat!Tänk så enkelt det kan vara ;)

Gräskött ger bra fettsyrabalans mellan omega 3 och 6. Kraftfoderkött ger lite omega 3 skyhögt med omega 6. Tillsatser är till för att dölja eller "förbättra" exempelvis hållbarhet, färg, utseende.
Djur som mår bra smakar bättre än djur som mår dåligt. Vem vill äta en sjuk gris?

I dagens sjuka industritillverkade kött behövs både det ena och det andra för att folk ska äta det. Tyvärr har det gått så långt att man tagit bort särsmaken hos olika djurslag också, allt smakar samma = kraftfoder. Korv och andra påläggsdetaljer borde väl också innefatta mest kött, eller? Detta är väldigt specifikt svenskt, att dryga ut och fuska 8) Korv borde vara köttråvara + kryddor??????? Men icke svensk korv!
Kollade lite charkprodukter på ICA (handlar aldrig på detta ruffel o båg ställe! Men iaf. kasslar, tillsatt vatten, fryst kycklig tillsatt vatten. Skinkpålägg, tillsatt vatten + en jäkla massa socker i allt, utöver konserveringsmedel, konsistensgivare, smakförbättrare osv. Fattar inte att svenskar är så lama :o så de inte reagerar?
Dessutom, kan man tillsätta vatten i köttet och därmed få ett högre kilo pris, så gör man det, var så säker. Dessutom tyder ju mycket på det. Scan har inga hämningar vad jag förstått av samtalen med dem.

Det skulle vara väldigt intressant att höra mer om dina 'samtal' med scan och allehanda organisationer... Det låter ju som att du är riktigt inne i smeten och vet allt, vore roligt med lite mer beskrivning av din position.

Sen handlade det inte om vad som smakar gott eller mer, utan att visst kött skulle vara betydligt nyttigare än annat. Vi vet detta om omega nu, du behöver inte dra det en gång till, men finns det nån enda annan sak där man påvisat att en del kött skulle vara nyttigare än annat?

Sen vad gäller tillsatserna.. det är ju beklämmande att höra detta tjat om vatten i pålägg. Gå en grundkurs i chark. Anledningen till att folk inte 'vaknar och reagerar' är väl att de vill att saker ska smaka lite och se goda ut. Gråa skinkor säljer tyvärr inte, så enkelt är det.

Nu spårar det ur. Gillar inte ordmärkning.
Gräsbeteskött är nyttigare än kraftfoderkött.
Charkprodukter utan tillsatser är nyttigare än de med.
Djur som är slaktade utan stress är nyttigare och troligen godare än de som har färdats långt och behandlats dåligt.

Hasplar man ur sig en massa om vad som är nyttigt eller ej, så får man vara beredd på ordmärkning. Nyttigt är en sak, gott en annan.

Cauldron

• -
« Svar #131 skrivet: 17 okt-11 kl 10:25 »
Skinkpålägg, tillsatt vatten + en jäkla massa socker i allt, utöver konserveringsmedel, konsistensgivare, smakförbättrare osv. Fattar inte att svenskar är så lama :o så de inte reagerar?

Jo, det finns ju de som är nere 75% kötthalt, men de vanligast har väl iallafall runt 95% kötthalt? Men jag tror inte det handlar om att företag försöker fuska - utan helt enkelt vill tjäna pengar. Ett färdigskivat skinkpålägg har ett pris på runt 150kr/kg. Betydligt bättre än vad konsumenter vill betala för en "ändbit". Man kanske också kan frågar sig om svenskar verkligen är lama eller helt enkelt bara gillar dessa enkla produkter?

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #132 skrivet: 17 okt-11 kl 10:30 »
Men så lever vi i konsumtionssamhället  ::) En snygg bil, nya kläder, mobiltelefoner o.s.v o.s.v är det som har blivit viktigt och här kan man lägga hur mycket pengar som helst. Men man måste spara någonstans och då gör man  det på maten. Maten får inte kosta något helst, och vill man inte betala, ja då får man det man får. Money rules  >:D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #133 skrivet: 17 okt-11 kl 12:31 »
Jo, det finns ju de som är nere 75% kötthalt, men de vanligast har väl iallafall runt 95% kötthalt? Men jag tror inte det handlar om att företag försöker fuska - utan helt enkelt vill tjäna pengar. Ett färdigskivat skinkpålägg har ett pris på runt 150kr/kg. Betydligt bättre än vad konsumenter vill betala för en "ändbit". Man kanske också kan frågar sig om svenskar verkligen är lama eller helt enkelt bara gillar dessa enkla produkter?

VEM phaen vill ha en torr korvasnutt då? Å finns det något värre än kött som är svagt oxiderat (grått) på ytan, torr som korv och smakar .................kött?
Eller fisk som smakar fisk för den delen.

Så ska det ju hålla sig i evigheter, ligga i kyldisken så att så många som möjligt får tillfälle att klämma och knåda.
« Senast ändrad: 17 okt-11 kl 12:34 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Birgit

« Svar #134 skrivet: 17 okt-11 kl 12:34 »
Jo, Existens, jag har jobbat just med marknadsföring av kvalitetskött >:D Numer endast från egen gård. Jag går min egen väg och skiter i etablissemanget.
Galopp har helt rätt om prioriteringar. Men varför är svenskar "dummast" i Europa typ på att prioritera det som är bra för kropp o själ? Vi ligger väl endast snäppet över medel amerikanen 8)

Köttprocenten avsåg korv, inte pålägg Cauldron.
Man kan bli trött för mindre när vissa här hänvisar till "grundkurs i chark". Svensk chark eller "riktig" chark? Existens? Det handlar inte om smak, eller utseende, utan vad vi svenskar fått lära oss att det ska smaka under längre tid. Vi är inte vana vid naturlig mat med naturlig smak helt enkelt. Vi lever långt från verkligheten, tyvärr.

Vad i övrigt som gör köttet nyttigare (utom fettsyrorna) torde vara att köttet från icke kraftfoderuppfödda djur växer långsammare, med mer smak = näringsämnen och att de negativa effekterna av spannmålen, som även vi människor mår dåligt av, saknas i köttet, Spannmål i höga doser kan blockera kroppens möjligheter att tillgodogöra sig mineraler och spårämnen. Sker detta även i djuren, så är köttet mindre rikt på övriga ämnen vi behöver. Vi äter ju inte längre "allt" på djuret.
Det "hemska" mättade fettet blir inte längre farligt att äta, utan nyttigt! Sug på den! Tyvärr finns det inte ens renodlat gräsproducerade varor i mjölkproduktionen, så där får vi dras med lite nyttigare än konventionellt.

Egentligen är ekvationen väldigt simpel. Allt som växer för fort, även grönsaker, frukt och spannmål innehåller lägre näringsvärden än det som tillåts växa i sin egen takt. Det har ju undersökts i bl.a fruktproduktion och tomatodlingar. Men även spannmålen har på de sista 50 åren tappat mycket av sitt nyttiga innehåll. 

Nu är det ju så att vissa här vet bättre än andra, så detta inlägg kommer göras ner. Men använd lite energi till att söka fakta istället för att trycka ner de som tänker  längre än er själva!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #135 skrivet: 17 okt-11 kl 13:29 »
Att konsumenter skulle efterfråga undermåliga produkter tror jag inte på. I varje fall har jag aldrig sett någon underbygga påståendet med fakta. Jag tror det är en myt.

Cauldron

• -
« Svar #136 skrivet: 17 okt-11 kl 14:19 »
Citat från: Ulric
Att konsumenter skulle efterfråga undermåliga produkter tror jag inte på. I varje fall har jag aldrig sett någon underbygga påståendet med fakta. Jag tror det är en myt.

För svenska butiker är enbart full av kvalitets produkter?

Mångsysslare

• Värmland
    • Sörgården
« Svar #137 skrivet: 17 okt-11 kl 15:32 »
Det var kul det med bara kvalitetsprodukter Cauldron, det är en bra poäng. Titta bara på alla plastsaker och dålig kvalitet som finns på alla produktsorter...

Annars vill jag bara nämna att i exv korv måste man ofta ha i lite vatten för att det ska bli en bra konstistens, och vi märker det särskilt eftersom vi har gräsbeteskött och enbart idisslare än så länge. Apropå den tidigare diskussionen så binder kroppen mer vätska när man själv eller ett djur äter spannmål, och därför märks det också när man gör charkuterier. Titta däremot om det är potatismjöl i, för det tar åt sig mycket vätska!
Gör alltid en snabbkalkyl i huvudet på om det är tex 80% kött i och ett kilopris på det. Potatis kan man ju köpa bredvid, eller hur? Ett exempel: Falukorv innehåller inte sällan mindre än 50% kött :(, och kostar kanske 50 kr kg? Potatis kostar 6 kr/kg, blandfärs kanske 75 kr/kg om den är riktigt fin. Alltså får man 2 kg falukorv för 100 kr, men 2 kg köttfärs och potatis för 75+6 kr =81 kr (säkert högt räknat). Då slipper man dessutom alla tillsatser! Man borde faktiskt inte äta något till falukorven rent näringsmässigt, för den är ju redan full av potatis.
Och grillkorv med 37%kött är ju helt normalt...  :P  J
60 tackor, en del köttdjur, höns och kaniner, hundar o katt. Skog och mark. Godkänt gårdsslakteri och -butik, och har alltid självhushållning som grundtanke.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #138 skrivet: 17 okt-11 kl 15:57 »
För svenska butiker är enbart full av kvalitets produkter?

Din poäng är vad? Att svenska butiker är fulla av de produkter konsumenterna efterfrågar? Det tror jag ingen tror. Svenska butiker är fulla av produkter konsumenterna köper för att de inte har så mycket val.

Cauldron

• -
« Svar #139 skrivet: 17 okt-11 kl 16:17 »
Citat från: Ulric
Din poäng är vad? Att svenska butiker är fulla av de produkter konsumenterna efterfrågar? Det tror jag ingen tror. Svenska butiker är fulla av produkter konsumenterna köper för att de inte har så mycket val.

Inga val till vad? Varje hylla är ju fylld med val, du behöver inte ens byta butik? Du kan välja från billigaste svart oliver till svarta oliver som är tio ggr så dyra. Du kan välja svenskt kött, utländskt kött, naturkött eller viltkött. Du kan välja svenska äpplen,utländska äpplen, ekologiska äpplen eller ekologiska morötter, ekologiska bananer eller vanliga. Ett gäng med varianter av ägg, mejeriprodukter osv. Eller menar du att det är sak samma alltihoppa? Eller på vilket sätt har de inga val?

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 3 användare
Tur-Johan, matematiker, Kycklingen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser