Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakteri förbjuds slakta  (läst 58995 gånger)

Sussilo

• Gäst
Slakteri förbjuds slakta
« skrivet: 07 okt-11 kl 21:59 »
Saxat ur lokalpressen i veckan:

"Ett slakteri i Nässjö förbjuds att fortsätta slakta djur sedan länsstyrelsen bl.a. upptäckt att djur slaktas utan bedövning och att personalen saknar utbildning och kunskap om slakteriverksamhet. Redan förra året upptäcktes stora brister på slakteriet men trots flera uppföljande kontroller har inget gjorts, rapporterar TV4 Nyheterna Jönköping."
« Senast ändrad: 08 okt-11 kl 09:29 av Sussilo »

Neiklot

• Gäst
SV: Slakteri förbjuds slakta
« Svar #1 skrivet: 07 okt-11 kl 22:02 »

Man blir både arg och irriterad på samma gång!

Trist att det alltid ska behöva vara ett evigt byråkratikaos innan något händer!

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #2 skrivet: 07 okt-11 kl 23:54 »
Hur i hela fridens dagar kan de ha fått slakta ifall de inte har kunskap om det? Borde inte veterinärer som godkänt köttet börjat fatta misstankar?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

peppz

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 08 okt-11 kl 08:28 »
jag blir mest glad....

Slarv med djurskötsel finns beklagligt nog nästan överallt där det finns djur, och så även på nästan alla slaketrier. 
Även om det är tråkigt att höra att de misskött sig så grovt i just det här fallet känns det bra att höra attt man upppmärksammat brister, givit slakteriet en varning och en möjlighet att bättra sig och sen följt upp...
Och att man faktiskt varit konsekvent och stängt ner verksamheten när dom trots allt nu ändå inte håller den standrard som lagen kräver...

Jag ser det som ett bevis på att "systemet" fungerar och att man ( i alla fall inte alltid) kan komma undan med att behandla djuren illa systematiskt.

Det som känns mest tråkigt är nog att man stänger ner en verksamhet som kanske riskerar att gå i konkurs eller kanke ine kommer få tillstånd att starta upp igen.
För även om ettt fåtal människor med ansvar för driften har undlåtit att sköta sitt jobb och följa lagar och regler så riskerar troligtvis ett många fler oskyldiga anställda att drabbas av tex friställningar elle indragningar....   Människors som kanske inte har råd med såna bakslag utan som drabbas hårt...  Det är sorgligt....
Kennel SweetCaileanz

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 okt-11 kl 09:39 »
Det handlar ju om Skomakartorpets slakteri utanför Nässjö, en sorglig historia från början till slut. Vill minnas att det startade som lammslakteri en gång i tiden, sen gick inte det utan det såldes till muslimer som skulle ha halal-slakt där, lagligt alltså.
Inte heller det funkade utan det blev konkurs 2003 nångång. Sen har det väl tydligen sålts igen och drivits fram till nu.

Så, en sorglig historia med massor av förlorare från början till slut.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #5 skrivet: 08 okt-11 kl 13:00 »
Enligt känd politiker, kan detta inte stämma!!!
Hon sade sig förra året VETA att det inte finns några ohederliga entrepenörer i Sverige. Däremot att allt förmånga kontroller riktades möt landets köttproducenter.
H/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Sussilo

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 okt-11 kl 13:04 »
Jag förstår din ironi Tt! Undrar vad den kända politikern lägger i begreppet "ohederliga entreprenörer" eller snarare vad hon anser vara en hederlig sådan  :-X.
« Senast ändrad: 08 okt-11 kl 14:44 av Sussilo »

Sussilo

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 08 okt-11 kl 13:06 »
Så, en sorglig historia med massor av förlorare från början till slut.

Inte minst för de djur som gått en ångest- och plågsam död till mötes där.

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #8 skrivet: 08 okt-11 kl 13:48 »
Fy vad hemskt  :'(
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 08 okt-11 kl 15:23 »
Jag trodde att svenska slakterier var noga med att följa regler och lagar, men man kanske är naiv... För ett tag sedan hade jag en diskussion med en muslim angående halal-kött. Jag hade en fördom om att för en muslim skulle halal-slaktat svenskt kött automatiskt vara "sämre" än halal-kött slaktat utomlands. och jag syftade då på regeln att djuret måste bedövas före avlivning - enligt svensk lag så får man inte skära halsen av ett djur som är vid medvetande. Men enligt muslismk tradition så vill man helst att djuret ska vara vid liv när man tappar den på blod, så att köttet är så "rent" som möjligt. Enligt denna person som jag pratade med så var detta inga problem för honom - han hade en bekant som i sin tur hade en uppgörelse med ett lokalt slakteri i södra sverige. Hans muslimska bekant åkte till slakteriet och fick själv välja ut de djur han ville slakta, och fick då¨själv göra det på sitt vis. Sedan såldes köttet som halalkött på privat håll.
Det var inte läge för mig att gå in och grilla på med fler frågor tyvärr. Om det är så som jag tror, så är det ganska upprörande att det får gå till på detta vis i ett svenskt slakteri. Det tyder ju till exempel på att djurägare som lämnar sina djur på detta slakteri, inte kan vara säkra på att djuret kommer att slaktas enligt svensk lag.

Sussilo

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 08 okt-11 kl 17:53 »
Jag trodde att svenska slakterier var noga med att följa regler och lagar, men man kanske är naiv (...)

(...) är det ganska upprörande att det får gå till på detta vis i ett svenskt slakteri. Det tyder ju till exempel på att djurägare som lämnar sina djur på detta slakteri, inte kan vara säkra på att djuret kommer att slaktas enligt svensk lag.

Nu får ju just detta slakteriet inte slakta mer, men det innebär också att konsumenter inte kan vara säkra på hur djuret slaktats när de står vid köttdisken, särskilt om det är utländskt kött. 
« Senast ändrad: 08 okt-11 kl 17:56 av Sussilo »

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #11 skrivet: 08 okt-11 kl 19:55 »
Om ni visste vad en kalvstek kan smörja ett maskineri! Behövs inte vara så fett.
Eller om slakteriet betalar sin veterinär, om en minister vill ha kvar sitt jobb........ Sällan en hund biter den hand som föder honom.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #12 skrivet: 08 okt-11 kl 20:50 »
Jag trodde att svenska slakterier var noga med att följa regler och lagar, men man kanske är naiv... För ett tag sedan hade jag en diskussion med en muslim angående halal-kött. Jag hade en fördom om att för en muslim skulle halal-slaktat svenskt kött automatiskt vara "sämre" än halal-kött slaktat utomlands. och jag syftade då på regeln att djuret måste bedövas före avlivning - enligt svensk lag så får man inte skära halsen av ett djur som är vid medvetande. Men enligt muslismk tradition så vill man helst att djuret ska vara vid liv när man tappar den på blod, så att köttet är så "rent" som möjligt. Enligt denna person som jag pratade med så var detta inga problem för honom - han hade en bekant som i sin tur hade en uppgörelse med ett lokalt slakteri i södra sverige. Hans muslimska bekant åkte till slakteriet och fick själv välja ut de djur han ville slakta, och fick då¨själv göra det på sitt vis. Sedan såldes köttet som halalkött på privat håll.
Det var inte läge för mig att gå in och grilla på med fler frågor tyvärr. Om det är så som jag tror, så är det ganska upprörande att det får gå till på detta vis i ett svenskt slakteri. Det tyder ju till exempel på att djurägare som lämnar sina djur på detta slakteri, inte kan vara säkra på att djuret kommer att slaktas enligt svensk lag.
Halalslakt är inte olagligt i Sverige då halal slakt tillåter att man bedövar djuret innan avblodning (avblodningen= avlivningen). Skillnaden mellan halalslakt och vanlig svensk slakt är i princip att vi inte läser för djuret eller vänder det  mot Mekka.

Kocherslakt är däremot inte tillåtet då Kocherslakt inte tillåter bedövning innan avblodningen.

Jag vet flera som halalslaktar åt muslimer och gör det på ett alldeles utmärkt och lagligt sätt. 
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #13 skrivet: 08 okt-11 kl 23:13 »
Azoo-Lina, detta slakteri slaktade enligt Halal.  Det finns många olika traditioner inom Islam.

Jag var själv en gång med vid en slakt, där köparen ville bara skära halsen av djuren.  Ägaren bad mig skjuta, och då gjorde jag ju det, för djurens skull.  Men det var en obehaglig upplevelse, eftersom köparen, som sade sig vara muslim, stod omedelbart bakom mig med sin kniv, och rusade fram för att börja karva i djuret innan jag ens haft tid att böja mig ner och kolla ögonreflexen.

Jag har även hört talas om muslimer som själva skjuter med pistol före avblodningen, så det finns alla varianter.  I just det fall som TS rapporterar om, var det uppenbarligen "halal" under vidriga former.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

FM

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 08 okt-11 kl 23:22 »
Vidriga sätt att ta dö på livsformer finns vell inom alla 'kulturer'... Liksom det finns bra saker och dåliga saker inom kulturer. Nu hade vell detta slakteri misskött sig... Spelar ingen roll om det var halal lr ej... Så länge myndigheterna inte utövat 'diskriminering' utan tänkt på djurens bästa så är vell det det viktigaste. Djur far illa på många sätt... Själv har jag problem med slakt i huvudtaget lr grublerier. Men kan sätta in mig i nödvändigheten. Är vegetarian med dubbelmoral...

MVH/FM
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 08 okt-11 kl 23:46 »
azoo-lina: Jo jag vet att man bedövar djuret före avblodning i sverige som norm vid slakt. Men om bedövning är lika med slaktmask mot pannan så är jag tveksam över om en en bokstavstroende muslim kan räkna det som helt och hållet "rent", eftersom det ju fortfarande är svårt att säga, om inte djuret faktiskt kan räknas som "död" (enligt koranen sätt att tolka när döden inträffar, vilket jag inte är så insatt i) redan vid skottet i pannan. Som jag uppfattat det, så verkar det vara något av en gråzon - som en del mer bokstavstroende muslimer vill hålla sig på rätt sida av, och därför kanske helst vill se att slakten sker utan denna "bedövning".  Eller finns det andra former av bedövning, förutom slaktmask, som görs vid halalslakt i sverige?
Jag säger självklart inte att det är så här för alla muslimer, det finns säkerligen många muslimer som fortfarande tycker att djurvälfärden väger tyngre de gånger som religionen står i konflikt med djurens intresse, och det finns säkerligen massor av svenska muslimer som inte ens ser en konflikt i detta utan som gärna köper svenskt halalslaktat kött så länge som de andra ritualerna har utförts på rätt sätt. (Det finns ännu en särskild regel som gäller vid slakt enligt koranen och det är att djuret inte ska ha möjlighet att kunna se slaktarens kniv före slakten) Alla muslimer är ju inte bokstavstroende, det finns moderna muslimer som väljer att acceptera fler avsteg från koranen och som kanske tolkar den mer öppet och precis som kristendomen så finns det varianter där man betonar olika saker olika starkt. men mitt inlägg syftade till det korta samtal jag hade med en muslim som hade "löst detta via en bekant, som hade en uppgörelse med ett lokalt slakteri,"  jag tror det var Helsingborg...  Med andra ord så har jag inte svårt att tro att det finns en STOR (svart) marknad för halalslakt i sverige som går utanför reglerna och som finns till för att tillfredställa de mer bokstavstroende muslimerna som inte är nöjda med den bedövningsregel som vi har här, samtidigt ger det utrymme att göra alla andra ritualer enligt tradition. Visst, man kan köpa importerat kött också, men som det verkade på den muslim jag pratade med så föredrog i alla fall han att äta svenskt kött, pga att det är som han sa: fräschare, bättre kvalitet, mindre sjukdomar hos djuren.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 09 okt-11 kl 09:19 »
Eller finns det andra former av bedövning, förutom slaktmask, som görs vid halalslakt i sverige?

El är laglig bedövningsmetod för bl.a. får och brukar accepteras som halal av muslimer.

Moraggarn

• -
« Svar #17 skrivet: 09 okt-11 kl 12:54 »
Tycker detta är ännu ett bevis på att svenskt kött inte är ett dugg bättre än nåt annat kött. Skulle vara att det är kortare transporter då

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 09 okt-11 kl 13:04 »
Finns det några särskilda regler vid ekologisk köttprodution somm sträcker sig även till att handla om slakt? Eller är det samma vid ekologisk som för icke-ekologisk köttproduktion?

Svensk djurskyddslag i all ära, men ibland är faktiskt byråkrati bara i vägen för verklig omsorg. Jag föredrar faktiskt att köpa kött privat, hemmaslaktat av någon som man litar på och där man vet att djuren bevisligen har haft ett gott liv och en snabb och säker avlivning, utan stress, transporter och onödig smärta. Det är tusen gånger bättre än att stå vid köttdisken och känna sig osäker på vad det egentligen är man köper
« Senast ändrad: 09 okt-11 kl 13:07 av Hippievagnen »

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #19 skrivet: 09 okt-11 kl 13:18 »
Bedövning:  Det finns koldioxid också, men jag är personligen mycket tveksam till både koldioxid och el som bedövningsmetod, ur djurskyddssynpunkt.  (Alltså:  Jag är övertygad om att det är plågsamma metoder.)

KRAV: Ja, lite extra regler är det, men de följs långt ifrån alltid.  I ett radioprogram hade reportern gått in i ett slakteri, där grisar föstes fram till slaghallen, som jag tror rummet heter där bedövningen ska ske.  Man hörde grisar skrika, och jag som haft gris hörde att orsaken var en elstöt.  Den intervjuade avbröt sig, och ropade ut i lokalen:  "Det är KRAV-grisar det där!"  Vanliga grisar får alltså elstötar som en sista hälsning från mänskligheten, medan KRAV-grisar ska slippa.  Tydligen kunde inte personalen se skillnaden ens vid ett festligt tillfälle som ett besök av en reporter.

Och Du har helt rätt, byråkratin (skapad av skicliga lobbyister från storindustri m m) lägger hinder i vägen för exempelivs mobil slakt och små slakterier.  Bland annat är det en hel del fasta kostnader, som måste slås ut på ett mindre antal djur vid små slakterier.  Exempelvis veterinärbesiktning, tillstånd och avgifter.  Jag är inte helt uppdaterad, men principen har varit så.  Länge.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 2 användare (1 dolda)
junneboy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser