Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Citronäpple  (läst 18644 gånger)

tinna.m

• Skåne
SV: Sv: Citronäpple
« Svar #20 skrivet: 30 okt-12 kl 17:41 »
Ja det äpplet var ju inte ens likt citron/melon
Vilket menar du?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

christelle

• Blekinge
SV: Citronäpple
« Svar #21 skrivet: 30 okt-12 kl 17:52 »
Våra melonäpplen.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Ann i Josuas

• fd ansu002
    • Västergötland
« Svar #22 skrivet: 30 okt-12 kl 17:57 »
Jag hade citronäpple på ett gammalt äppleträd som var ympat med 3 sorter. Citronäpple är en mycket gammal sort och jag tror inte att man kan köpa nya träd. Det är ett ljustgrönt äpple med en avlång form typ. Smaken är mycket syrlig men jättegod. Perfekt till äpplemos. Jag skulle också gärna vilja ha ympkvistar om nån har.

kurt

« Svar #23 skrivet: 30 okt-12 kl 18:50 »
Görel Kristina Näslund:

"Jag har förstått att Citronäpple sa man förr gärna om alla avlånga äppelsorter.
"
http://gorelkristinanaslund.blogspot.fi/2010/05/synonymer.html

Så diskussionen är alltså meningslös!

erik_kalmar

• -
Sv: SV: Citronäpple
« Svar #24 skrivet: 30 okt-12 kl 19:24 »
Våra melonäpplen.

Sådär ser citronäpple ut till både färg och form.

erik_kalmar

• -
Sv: SV: Citronäpple
« Svar #25 skrivet: 30 okt-12 kl 19:28 »
Görel Kristina Näslund:

"Jag har förstått att Citronäpple sa man förr gärna om alla avlånga äppelsorter.
"
http://gorelkristinanaslund.blogspot.fi/2010/05/synonymer.html

Så diskussionen är alltså meningslös!

Fast det är den ju inte egentligen, det finns ju en sort som heter Melon syn. citronäpple i Småland

erik_kalmar

• -
Sv: SV: Sv: Citronäpple
« Svar #26 skrivet: 30 okt-12 kl 19:33 »
Vilket menar du?

Tänkte på bøghs citronäpple som det var länkat till på google

tinna.m

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 30 okt-12 kl 19:46 »
Jag hade citronäpple på ett gammalt äppleträd som var ympat med 3 sorter. Citronäpple är en mycket gammal sort och jag tror inte att man kan köpa nya träd. Det är ett ljustgrönt äpple med en avlång form typ. Smaken är mycket syrlig men jättegod. Perfekt till äpplemos. Jag skulle också gärna vilja ha ympkvistar om nån har.
Men då kan du ju själv ta ympkvistar från ditt träd!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #28 skrivet: 30 okt-12 kl 19:49 »

Jag har precis köpt ett citronäppelträd. Det verkar vara Böghs citronäpple, lägger in en bild på lappen som sitter på trädet. Om det är melonäpple du är ute efter så finns det också i välsorterade plantskolor. Om de inte har hemma kan man be dem ta hem.

"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

kurt

« Svar #29 skrivet: 31 okt-12 kl 03:14 »
Och där kan du se att det med all sannolikhet också är från Danmark, det finns ju misstag i översättningen av beskrivningen.

christelle

• Blekinge
« Svar #30 skrivet: 31 okt-12 kl 05:45 »
Det danska Böghs citronäpple är ett tidigt äpple, klart redan i augusti-september (som typ Transparante blanche) och har inte citronform och anges inte smaka citron så varför kalla detta citronäpple? Görel Kristina anger att äpple med citronform benämns citronäpple på grund av utseende. och inte pga smak? Våra melonäpplen har citronform men smakar inte citron. Detta blir bara virrigare och virrigare  ::)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

annam

• Gotland
    • Lausarve Gård
« Svar #31 skrivet: 03 nov-12 kl 14:08 »
Vi har just köpt en gård i Gammelgarn på Gotland. Vi fick presenterat för oss äppelträdens namn, och ett heter Citronäpple. Gården är ca 150 år gammal. Jag är dålig på att bedöma äppelträds ålder, men minst 50 år är det iaf. Vi håller på att flytta och jag är inte där nu men jag kan posta en bild när jag kommer dit om ett par dagar. Ympris delar jag gärna med mig av!
Vi driver en småskalig, ekologisk gård i Gammelgarn på Gotland där vi har Finullsfår, Gotlandshöns, Fjällkor, Linderödssvin, fyra hästar, Gotlandskaniner, katter, några bisamhällen och grönsaksodling till hushållet.

Besök oss på lausarve.se

Elektra

« Svar #32 skrivet: 26 dec-12 kl 02:51 »
Jag köper gärna lite ympris, gillar gamla sorter och vill ha mer!  :D
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

annam

• Gotland
    • Lausarve Gård
« Svar #33 skrivet: 26 dec-12 kl 22:44 »
Du kanske har några andra roliga gamla sorter och vill byta ympris? Vi ska utöka äppelträdsbeståndet till våren. Maila mig på anna@lausarve.se så reder vi upp något lämpligt!
Vi driver en småskalig, ekologisk gård i Gammelgarn på Gotland där vi har Finullsfår, Gotlandshöns, Fjällkor, Linderödssvin, fyra hästar, Gotlandskaniner, katter, några bisamhällen och grönsaksodling till hushållet.

Besök oss på lausarve.se

Hägglund

• Norrbotten
« Svar #34 skrivet: 07 jan-13 kl 11:48 »
Intressant nästan så man måste prova ett sånt träd!
Bor med sambo på landet med FFF och Isbarhöns. Blandrasfår och en Nordsvensk häst.

Ygdrasil

• Uppland
« Svar #35 skrivet: 12 jan-13 kl 22:01 »
Det finns flera äpplesorter sorter som har citron i namnet:
1. Citronäpple, rött
2. Citronäpple (melon)
3. Citronpipping

Ympar till dessa och många andra sorter kan beställas från MÅ-frukt, maymp@glocalnet.net

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #36 skrivet: 30 apr-13 kl 21:50 »
Nu har jag köpt och planterat ett Melonäppelträd också.  :-[ Det är ju vårt landskapsäpple så det passar ju bra!  :D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

674 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser